Radio ZET poprosiło o ich ocenę polonistę Bartłomieja Rosiaka z Łodzi.
– Jak pierwszy raz przeczytałem nową podstawę programową, to uznałem, że jest to podstawa, o jakiej marzyłem, jak ze snu. Oddaje inicjatywę nauczycielowi, nie krępuje go. To wielki przełom – ocenia nauczyciel.
Co kryje się pod tym „wielkim przełomem”?
PRZECZYTAJ: Przedszkola i żłobki nie mogą tego żądać. Bo łamią prawo
Lektury obowiązkowe. To jest na liście
Uczniowie klas IV-VI na liście lektur obowiązkowych będą mieli:
• wybrane fragmenty Biblii,
• mity greckie,
• baśnie i legendy,
• „Mazurka Dąbrowskiego”
• „Rotę.
Uczniowie klas VII-VIII:
• treny i fraszki Kochanowskiego,
• bajki Krasickiego,
• utwory Adama Mickiewicza („Dziady” cz. II, „Reduta Ordona”, „Śmierć Pułkownika”, inwokacja „Pana Tadeusza” i wybrana ballada),
• „Balladyna” Juliusza Słowackiego,
• nowela Prusa lub Sienkiewicza do wyboru,
• „Kamienie na szaniec” Aleksandra Kamińskiego,
• wybrane utwory Sławomira Mrożka,
• wybrane opowiadania Idy Fink.
Pozostałe lektury wybiorą wspólnie nauczyciel z uczniami. Na liście propozycji do wyboru jest ponad sto tytułów.
PRZECZYTAJ: Samochód uderzył w drzewo. Kierowca przetransportowany do szpitala śmigłowcem LPR
Przywracamy to, co było w gimnazjum
Przyszła podstawa programowa z polskiego – jak podaje Radio Zet – została podzielona na siedem obszarów. Oprócz lektur są to: komunikacja, odbiór, świadomość językowa, tworzenie wypowiedzi, autorefleksja i tworzenie tożsamości oraz elementy edukacji medialnej.
PRZECZYTAJ: Edukacja zdrowotna w Zamościu, Tomaszowie i Hrubieszowie. Znamy dane o rezygnacji z lekcji
Ta propozycja ma zastąpić kształcenie literacko-kulturowe i językowe.
Nowa podstawa zachęca też do obowiązkowej wizyty ucznia w teatrze. Co najmniej raz w roku. A także do powrotu do tygodnia projektowego, bo…
– Przywracamy to, co było w gimnazjum – podkreśla polonista z Łodzi, rozmówca Radia Zet.
I przypomina: – Projekt edukacyjny uczył takich kompetencji jak planowanie, realizowanie zamierzonych zadań, ewaluacji. Cieszę się więc, że do tego wrócimy – ocenia.
Szanse i zagrożenia
Zastrzega jednak, że będzie to wymagało od nauczyciela aktywności. Bo podręcznik nie będzie już wyrocznią. Nauczyciel – precyzuje Bartłomiej Rosiak – sam będzie musiał wykazywać się inicjatywą. To oznacza, jak mówi polonista z Łodzi, że z jednej strony nowy program daje wielkie szanse, a z drugiej je odbiera.

![Zamość: Posiedzenie Zarządu Związku Kombatantów RP i Byłych Więźniów Politycznych [ZDJĘCIA] Zamość: Posiedzenie Zarządu Związku Kombatantów RP i Byłych Więźniów Politycznych [ZDJĘCIA]](https://static2.kronikatygodnia.pl/data/media/2025/12/04/sm-4x3-zamosc-posiedzenie-zarzadu-zwiazku-kombatantow-rp-i-bylych-wiezniow-politycznych-zdjecia-1764851715-11.jpg)
![W Zamościu na święta jak w Disneylandzie [ZDJĘCIA] W Zamościu na święta jak w Disneylandzie [ZDJĘCIA]](https://static2.kronikatygodnia.pl/data/media/2025/12/04/sm-4x3-w-zamosciu-na-swieta-jak-w-disneylandzie-zdjecia-1764847581-4.jpg)
![Warsztaty makramy w Jezierni [ZDJĘCIA] Warsztaty makramy w Jezierni [ZDJĘCIA]](https://static2.kronikatygodnia.pl/data/media/2025/12/04/sm-4x3-warsztaty-makramy-w-jezierni-zdjecia-1764837659-26.jpg)


















Napisz komentarz
Komentarze