Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
czwartek, 9 maja 2024 18:18
Reklama Baner A1 BUDBRAM
Reklama

Zamość: Pociągi PKP Intercity kursują już normalnie. W czym tkwił problem?

Tuż przed Nowym Rokiem połączenia kolejowe PKP Intercity pomiędzy Rzeszowem, Zamościem i Hrubieszowem oraz Zamościem i Lublinem kursowały bez zakłóceń. Podróżni nie musieli awaryjnie korzystać z autobusowej komunikacji zastępczej, tak jak zdarzało się to nagminnie przez dwa wcześniejsze miesiące. Ale problemom komunikacyjnym na Zamojszczyźnie przygląda się Urząd Transportu Kolejowego.
Zamość: Pociągi PKP Intercity kursują już normalnie. W czym tkwił problem?
W listopadzie i grudniu wielokrotnie odwoływano pociągi na trasie z Hrubieszowa do Lublina (połączenie do Kołobrzegu) i Rzeszowa (połączenie do Wrocławia). Powodem był brak lokomotyw spalinowych, które byłyby w stanie pociągnąć dwa-trzy wagony z pasażerami.

Autor: Fot. Konrad Sinica

O problemach pasażerów podróżujących pociągami Intercity w przedświątecznym szczycie przewozowym pisaliśmy w tekście Pociągi PKP Intercity odwołano, autobusy zamiast lokomotyw.

Informowaliśmy, że w listopadzie i grudniu, a zwłaszcza przed świętami Bożego Narodzenia, wielokrotnie odwoływano pociągi na trasie z Hrubieszowa do Lublina (połączenie do Kołobrzegu) i Rzeszowa (połączenie do Wrocławia). Powodem był brak lokomotyw spalinowych, które byłyby w stanie pociągnąć dwa-trzy wagony z pasażerami. Podróżni zdani byli na autobusową komunikację zastępczą. Autokary dowoziły pasażerów tam, gdzie mogli kontynuować podróż koleją elektryczną.

Zbyt mało sprawnych lokomotyw    

- Wszystko wskazywało na to, że spółka Intercity nie przygotowała się należycie do realizacji obecnego rozkładu jazdy. W warunkach zimowych znacznie spada dostępność lokomotyw spalinowych serii SU160 obsługujących takie połączenia. To fakt znany od kilku lat. Niestety obecnie nie zadbano o wystarczające zabezpieczenie serwisowe tych maszyn i odpowiednią rezerwę taborową. O wadliwie funkcjonującej organizacji pracy od niemal roku informowaliśmy Ministerstwo Infrastruktury i PKP Intercity S.A - mówi Bartosz Sojda z grupy wolontariuszy "Pociągiem do Hrubieszowa".

Tuż po świętach wysłaliśmy do spółki PKP Intercity pytania dotyczące problemów z zapewnieniem sprawnej komunikacji w przedświątecznym szczycie przewozowym. Pełniący obowiązki rzecznika prasowego spółki PKP Intercity Cezary Nowak odpowiedział na te pytania 4 stycznia tego roku.

- Do realizacji rozkładu jazdy pociągów obsługiwanych lokomotywami serii SU160 przewidzianych jest 6 pojazdów, z 10 tego typu, które w swoim parku taborowym posiada PKP Intercity. Spółka dzierżawiła dodatkową lokomotywę 111Db-001. Rezerwa założona na obecny rozkład jazdy wynosiła 5 lokomotyw. Główną przyczyną okresowego braku dostępności lokomotyw spalinowych SU160 pod koniec zeszłego roku były długotrwałe wyłączenia 4 lokomotyw z eksploatacji.

Było to spowodowane wypadkami komunikacyjnymi (kolizje z samochodami powstałe z winy kierowców) oraz przedłużającą się naprawą jednej z lokomotyw, spowodowaną zaburzeniami w łańcuchu dostaw. Nagromadzenie przyczyn, które były powodem wyłączenia lokomotyw z eksploatacji nie było możliwe do przewidzenia przez przewoźnika. W ostatnich dwóch miesiącach zwiększoną awaryjność wykazały pozostałe lokomotywy serii SU160. Od 24 grudnia 2022 r. nie odnotowaliśmy trudności w eksploatacji lokomotyw serii SU160 - zapewnia p.o. rzecznika prasowego PKP Intercity Cezary Nowak.

- Na dziś, nie będziemy komentować działań naprawczych podejmowanych przez PKP Intercity. Możemy tylko stwierdzić na podstawie własnych obserwacji, iż są one w toku od wspomnianych od 22/23 grudnia 2022 r. Warto odnotować, iż od tamtej pory nie było ani jednego przypadku odwołania pociągów w naszym regionie - zaznacza Bartosz Sojda z grupy wolontariuszy "Pociągiem do Hrubieszowa".

Urząd potwierdza poważne nieprawidłowości

Problemom komunikacyjnym na Zamojszczyźnie przygląda się także Urząd Transportu Kolejowego.

"Monitorujemy kursowanie pociągów tego przewoźnika na zasygnalizowanych trasach i potwierdzamy występowanie poważnych nieprawidłowości. Przywracanie kursów transportem kolejowym (a nie komunikacją zastępczą) miało miejsce dopiero od 23 grudnia 2022 r. na trasach prowadzących do Hrubieszowa. (...) Wystąpiliśmy do przewoźnika o szczegółowe odniesienie się do przyczyn tak dużej skali odwołań pociągów oraz wskazanie działań podejmowanych w celu systemowego rozwiązania problemu występującego ze zmienną intensywnością od wielu lat.

Oczekujemy dodatkowych wyjaśnień w zakresie możliwości wykorzystania lokomotyw innych serii niż SU160 Wyrażamy nadzieję, że sytuacja przewozowa na niezelektryfikowanych liniach województwa lubelskiego ulegnie poprawie. Uwagi dotyczące standardu usług przewozowych w zakresie przewozów o charakterze użyteczności publicznej realizowanych przez PKP Intercity S.A. należy kierować zarówno do przewoźnika, jak i Ministerstwa Infrastruktury - czytamy piśmie Kamila Świętonia, naczelnika Wydziału w Departamencie Przewozów Pasażerskich w Urzędzie Transportu Kolejowego.

 

 


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz
Komentarze
Piepszeni postbqanderowcy 20.01.2023 20:05
Uj wam w d....pe Upańcy zapłace za obraze Związku Upańców w Polszy ale to wstyd dla Państwa polskiego a ten wyrok Odciśnie sie na was w innych okolicznościach

upańcy mordowali moich przodków brutalniej niż teraz ruscy to robią. Karma do upańców wraca 20.01.2023 19:49
Wali mnie dramat Ukraińskich gloryfgikatorów UPA i kolaborantów

Pomyśl. Przemyśl 20.01.2023 18:51
Małgorzata to wszystko jest uja warte jak spadnie tu zapora atomowa sowietów bo mieszają Ukraińcy a u nas nie ma nawet solidnej zapory antyrakietowej bo wszystko chcą oddać Ukraińcom. Co ci z dworca jak ebną na szlaki przeładunkowe broni dla Upańców jakieś atomówki

Ukraińcom kase nabijacie a mnie doprowadza PiS do dziadoistwa 20.01.2023 18:47
Niech powyciągają poświęcone przez Popów Ukraińskich siekiery przeznaczone na Ludobójczą akcje antypolską UPA to wygrają wojnę bez pomocy Polskich czołgów. Oni walczą o nas? Co zrobi Rosja z 2x większym krajem niż Polska jak go zajmie. Co zrobi Polska jak rozdała socjal większy dla Upańców niż kiedy kolwiek rozdała Polakom a jak w Zaporowskiej Siczy ebnie atomówka to z mil Ukraińców na garnuszku polskiego podatnika zrobi sie 8 mil. I co Związkiem Ukraińców w Polsce będziecie sądownie szukać środków na utrzymanie tego

Fałszywcy co przykleją się do każdego 20.01.2023 13:12
Niech sobie Ukraina powoa dywizje siekierników i kosynierów co ryzali Polaków. Tak fbają o UPA i Banderę to niech spierd z tymi bandytami. Dywizja siekierników z Wołynia niech ich broni a nie żebraczą o polskie czołgi plując Polakom jednocześnie w twarz. Bo wyjdzie jak z Petlurą i wojną 1920

Trzeba to było przyjąć jak wasze prowokacje Upańskie 20.01.2023 18:56
Za 1500 dla Związku Ukraińców w Polsce zawszeEEEE takie wpisy

Małgorzata 20.01.2023 12:16
Budynek dworca pięknieodrestaurowany na fundację Stowarzyszenie i bar. Z tyłu mała poczekalnia zamknięta jak się przekonałam rano i wieczorem, nie wiem jak w trakcie dnia. Niemiłym zaskoczeniem peron, który nie zmienił się od lat co najmniej 30 wyjątkiem jest toaleta Toi Toi stojąca na peronie przed budynkiem dworca. Zapraszacie turystów do Zamościa a już na dzień dobry piękny widok

Jaro 19.01.2023 23:00
Nic nowego wystarczy przypomnieć sobie jakie problemy miały pociągi kursujące do Warszawy przez Lubartów w czasie modernizacji szlaku przez Nałęczów

A gufniana gazeta to promuje 20.01.2023 19:00
Przypomnij sobie jaki problem mieli Ukraińcy ze na Kolei pracują Polacy. Mordy tych szmatławców co teraz książki wydają o sotni WoWky

Małgorzata 19.01.2023 17:57
Komunikacja zastępcza to jedno, drugą sprawą jest zamknięta poczekalnią w okresie zimowym i brak toalety. Budynek pięknie odrestaurowany, ale wieczorem i rano odbiłam się od zamkniętych drzwi.

Waldek Kus 19.01.2023 17:21
Szanowni panowie ministrowie, owszem wypadki się zdarzają i mogą się zdarzać. Ale wy tam od tego jesteście aby za skutki wypadków nie byli obwiniani tylko kierowcy, na kopalni KWK jak zdarzyła się awaria, to górnicy honorowo zostawali dłużej pod ziemią, aby awarię naprawić (np. urwany taśmociąg), i każdy wszystko robił aby następna zmiana miała wszystko naprawione i mogła fedrować węgiel. Bierzcie przykład z górników. i nie zaniedbujcie Polski B jakim jest piękny Zamość co by nie mógł tam kursować normalnie pociąg.

ReklamaBaner reklamowy firmy GOLDSUN
ReklamaBaner reklamowy Greinplast Zamość
Reklama
ReklamaBaner reklamowy b - dodatek
ReklamaBaner B1 firmy Replika
Reklama
Reklama
Reklama