Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
niedziela, 14 grudnia 2025 09:32
Reklama
Reklama
Tylko w "Kronice Tygodnia"

O prawach konsumenta i obowiązkach mówi Miejski Rzecznik Konsumentów w Zamościu

O prawach konsumenta i obowiązkach oraz o tym, z czym konsumenci mają największy problem, przeczytacie w rozmowie z Miejskim Rzecznikiem Konsumentów w Zamościu Katarzyną Mazur.
O prawach konsumenta i obowiązkach przeczytacie w rozmowie z Miejskim Rzecznikiem Konsumentów w Zamościu Katarzyną Mazur.
O prawach konsumenta i obowiązkach przeczytacie w rozmowie z Miejskim Rzecznikiem Konsumentów w Zamościu Katarzyną Mazur.

Ilu konsumentów zgłosiło się do Pani w zeszłym roku?

– W różny sposób skontaktowało się ze mną 1 496 osób w celu uzyskania porady. W sprawach konsumenckich było 1 441 zgłoszeń. Pozostałe nie miały charakteru konsumenckiego, a dotyczyły na przykład świadczeń z ubezpieczenia społecznego. W innych sprawach roszczenie nie wynikało z zawartej przez konsumenta umowy z przedsiębiorcą, tylko kwalifikowało się jako roszczenie związane na przykład z dokonaniem czynu niedozwolonego. Klienci powinni zwrócić się nie do Miejskiego Rzecznika Konsumentów, ale do Rzecznika Praw Obywatelskich. Zawsze udzielam informacji, do kogo trzeba się zwrócić, jeśli sprawa nie ma charakteru konsumenckiego.

Z czym konsumenci mają największy problem?

– Największa ilość porad dotyczyła roszczeń wynikających z niezgodności towaru z umową lub nienależytego wykonania umowy. Było ich 1 119, w tym 816 dotyczących umów zawieranych w lokalu przedsiębiorcy oraz 267 dotyczących umów zawieranych na odległość. Zgłoszeń związanych z problemami związanymi z rozwiązaniem, wypowiedzeniem lub odstąpieniem od umowy zarejestrowano 309, w tym najwięcej, bo 196, w sprawach umów zawartych na odległość. W podziale na kategorie produktów lub usług najwięcej zgłoszeń dotyczyło umów sprzedaży urządzeń gospodarstwa domowego oraz urządzeń elektronicznych, w tym sprzętu komputerowego – 302. Jeśli chodzi o meble, artykuły wyposażenia wnętrz i utrzymania domu, to były 224 zgłoszenia, a dalej mieliśmy: odzież i obuwie – 140, samochody i inne środki transportu, w tym artykuły motoryzacyjne – 89 oraz artykuły rekreacyjne i artykuły dla dzieci – 63. Przedmiotem zgłoszeń konsumentów były także roszczenia z tytułu nienależytego wykonania usługi. Największa ilość porad dotyczyła usług telekomunikacyjnych – 97, usług finansowych i ubezpieczeniowych – 72, usług turystycznych i rekreacyjnych – 57 oraz usług transportowych – 43, a także związanych z bieżącą konserwacją i utrzymaniem domu – 38.

PRZECZYTAJ TEŻ: W tych szkołach średnich uczą najlepiej [RANKING]

W jakim wieku byli zgłaszający i czy wiek ma znaczenie?

– Każdy może potrzebować pomocy, jeśli przedsiębiorca nie uzna jego roszczeń w związku z reklamacją towaru lub usługi. Zgłaszały się zarówno osoby młodsze, jak i starsze. Może tych starszych było troszkę więcej. Nie prowadzę ewidencji zgłaszających się konsumentów według kategorii wiekowej.

Ale zakładam, że seniorów nie brakowało...

– Na pewno seniorzy są bardziej narażeni na nieuczciwe praktyki przedsiębiorców. Są to osoby, które innych darzą większym zaufaniem i łatwiej podporządkowują się poleceniom lub instrukcjom, które inna osoba przekazuje im na przykład przez telefon, czy nawet wtedy, gdy uczestniczą w pokazie handlowym. Nie można jednak powiedzieć, że osoby młodsze nie padają ofiarą nieuczciwych praktyk. Wszystko zależy od socjotechniki, jaką zastosuje osoba, która kontaktuje się z konsumentem przez telefon czy nawet na wspomnianym pokazie handlowym. Metody manipulacji są niestety dość skuteczne. A w ich wyniku często konsumenci zawierają umowy, których zapewne by nie zawarli, gdyby otrzymali rzetelną informację o ofercie. Trzeba pamiętać, że jeśli jako konsumenci zawrzemy umowę z przedsiębiorcą, na przykład na pokazie, w trybie tzw. umowy zawartej poza lokalem przedsiębiorstwa, czy też przez telefon lub dokonując zakupu na odległość, na przykład w sklepie internetowym, mamy ustawowo 14 dni na złożenie oświadczenia o odstąpieniu od umowy i w taki sposób możemy uwolnić się od zobowiązania. Trzeba tylko zwrócić towar sprzedawcy (w przypadku zakupu). Zwrotu towaru konsument dokonuje na swój koszt. Aby nie paść ofiarą nieudanego zakupu, na przykład przez Internet, zawsze należy dobrze sprawdzić sprzedawcę, zwłaszcza jeśli decydujemy się na zakup poprzez social media. Trzeba też weryfikować strony internetowe sprzedawców, czytać ich regulaminy i ustalić, czy jest to sklep, czy tylko platforma, która sprowadzi dla nas produkt na przykład z Azji. Wówczas może być problem ze zwrotem lub z reklamacją.

W jaki sposób uświadamiać konsumentów, zwłaszcza tych nieco starszych, którzy nie podążają za nowinkami technologicznymi?

– Organizujemy prelekcje dla słuchaczy Uniwersytetu III Wieku oraz spotkania w klubach seniora, podczas których uczestnicy informowani są o przysługujących konsumentom prawach oraz obowiązkach, bo takie też – jako konsumenci – mamy. W działaniach edukacyjnych współpracuję z Urzędem Komunikacji Elektronicznej. Pracownicy Lubelskiej Delegatury UKE brali udział w spotkaniach z seniorami. Przybliżyli im przepisy prawa w zakresie usług telekomunikacyjnych i wyjaśnili, jak chronić się przed cyberatakami.

PRZECZYTAJ: Zamość: 74-latek podejrzany o kradzież kolektora sklepowego. Po co mu to było?

Ilu osobom udało się Pani pomóc?

– Nie prowadzę statystyki, aby móc określić, w ilu sprawach przedsiębiorca zmienił decyzję i uznał roszczenie konsumenta. W przybliżeniu może to być 70 proc. Trzeba też pamiętać, że konsument nie zawsze ma rację, a rzecznik z kolei nie jest ustawowo wyposażony w uprawnienia władcze. Nie może przedsiębiorcy nakazać określonego działania. Mogę tylko wskazywać nieprawidłowości, naruszenie prawa i zwracać się o zaprzestanie takiego postępowania lub wnioskować o zmianę decyzji na pozytywną dla konsumenta, jeśli jest ku temu podstawa prawna.

Czy jest Pani zadowolona ze swojej pracy?

– Zawsze, jeśli uda mi się pomóc konsumentowi. Wtedy, kiedy jestem bezradna, to nie.

Dziękuję za rozmowę.

Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

ReklamaBaner reklamowy - orange
Reklama
Reklama
Kawalerka 29 m²–świetna lokalizacja i niski czynsz Cena: 215000 PLNSprzedam przytulną kawalerkę o powierzchni 29 m², zlokalizowaną na I piętrze w budynku przy ul. Dąbrowskiego w Zamościu. To mieszkanie ma wszystko, czego trzeba do komfortowego życia – albo jako gotowy już lokal pod wynajem. Układ mieszkania- Salon- Kuchnia- Łazienka z WC- Przedpokój  Dlaczego warto Lokalizacja – mieszkanie znajduje się niedaleko ważnej jednostki wojskowej, co zapewnia stały popyt na najem. Dobry dojazd i bliskość punktów usługowych.Niski czynsz – wspólnota, niskie koszty utrzymania – idealnie nadaje się pod inwestycję.Gotowy lokal pod wynajem / dla singla lub pary – kompaktowy metraż, prosty układ i lokalizacja gwarantują szybki najem. Dla kogo- Inwestorzy – szukasz mieszkania, które szybko wynajmiesz? To idealna opcja.- Singiel lub para – kompaktowa przestrzeń, minimalne koszty utrzymania, blisko centrum i atrakcyjnej infrastruktury.Zainteresowany? Zapraszam na prezentację, w trakcie której można zobaczyć potencjał nieruchomości.Bezpłatnie pomagamy w formalnościach związanych z uzyskaniem kredytu na zakup nieruchomości.Nasz doradca kredytowy bezpłatnie sprawdzi Twoją zdolność kredytową i przedstawi najlepsze oferty z ponad 10 banków.Posiadasz podobną nieruchomość? Skorzystaj z bezpłatnej konsultacji – odpowiemy na pytania dotyczące ceny, procesu sprzedaży oraz możliwości poprawy atrakcyjności oferty.Oferujemy również:•⁠ ⁠Pośrednictwo w kupnie, sprzedaży oraz najmie nieruchomości•⁠ ⁠Pomoc w sprzedaży nieruchomości o skomplikowanej sytuacji prawnej•⁠ ⁠Rzetelne oceny wartości nieruchomości•⁠ ⁠Uzyskanie świadectwa energetycznegoNie zwlekaj – zadzwoń już dziś! Tomasz JuszczakDoradca ds. nieruchomościtel. 504 288 990e-mail: [email protected]ółnoc Nieruchomości ZamośćData dodania ogłoszenia: 03.12.2025Kawalerka 29 m²–świetna lokalizacja i niski czynsz
Pożyczka pod zastaw nieruchomości na 10 lat Cena: Do negocjacjiKoniec z brakiem pieniędzy! Nasza pożyczka hipoteczna dla firm i rolników to innowacyjne rozwiązanie, które gwarantuje sukces każdemu przedsiębiorcy. Oszczędzisz wiele energii, czasu i osiągniesz, to o czym wszyscy marzą – realizację potrzeb Twojej firmy i niezależność finansową. Wystarczy, że rozpoczniesz z nami współpracę. Już dzisiaj dołącz do firm i gospodarstw rolnych, które zrealizowały swoje marzenia. Sprawdź teraz! Czynniki wyróżniające naszą ofertę: 1. zabezpieczenie tylko na hipotece (wpis w dziale IV księgi wieczystej, tak jak w banku) 2. najniższy koszt umowy od 28% rocznie 3. najszybszy czas realizacji i wypłaty 4. pomoc w przygotowaniu dokumentów na każdym etapie współpracy 5. elastyczność oferty w zakresie warunków spłaty 6. jasne warunki umowy bez „gwiazdek i drobnego druku” 7. żadnych ukrytych kosztów 8. szeroki przedział kwotowy ( od 50.000 zł do 2.000.000 zł) Dodatkowe korzyści dla Państwa wynikające z podjętej współpracy: 1. Specjalizujemy się w procesach restrukturyzacji i oddłużaniu nieruchomości 2. Na życzenie klienta dokonujemy szybkiego zakupu nieruchomości 3. Na życzenie klienta pokryjemy koszt umowy notarialnej 4. Nie weryfikujemy Państwa baz w BIK, BIG, KRD, ERIF i innych 5. Akceptujemy/spłacamy zajęcia komornicze, hipoteki i prywatne zobowiązania 6. Wszyscy nasi klienci otrzymują bezpłatne konsultacje i pomoc prawną 7. Każdego klienta traktujemy indywidualnie i z należytą starannością Nasze pożyczki hipoteczne oferujemy pod następujące zabezpieczenia: Grunty rolne, grunty komercyjne, działki deweloperskie, działki budowlane, lokale mieszkalne, domy mieszkalne, kamienice mieszkalne, biurowce, obiekty magazynowe, obiekty sportowe, obiekty uzdrowiskowe, hotele, motele, pensjonaty, ośrodki wypoczynkowe, zakłady usługowe oraz zakłady produkcyjne, pojazdy użytkowe i rolnicze posiadające dowód rejestracyjny. Kontakt: Tel. 577-873-616, email: [email protected] Więcej informacji na stronie: https://podhipoteke24.pl/Data dodania ogłoszenia: 02.12.2025Pożyczka pod zastaw nieruchomości na 10 lat
ReklamaBaner reklamowy firmy Replika
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
ReklamaBaner reklamowy B1 firmy WORK CENTRE
Reklama
KOMENTARZE
Autor komentarza: KapralTreść komentarza: No tak. Przeciez on sie do wojska nie nadaje, zresztą podobno żona go bije... Taka władza w Chrubieszowie!Data dodania komentarza: 13.12.2025, 23:13Źródło komentarza: Hrubieszowscy zwiadowcy uczą bezpieczeństwa. Ty wybierasz terminAutor komentarza: AmenTreść komentarza: To może dobrze, że coś o gminie dobrze piszą. Miernoty kończą z opaskami czarnymi na oczach. Hejterzy niech się zaangażują w coś bardziej sensownego no ich oblicze właśnie widać w komentarzach. Onuca i dno społeczne.Data dodania komentarza: 13.12.2025, 22:49Źródło komentarza: Artysta fotografik i społecznik. Marek Ryś, kolejnym bohaterem cyklu „Pasjonaci z Gminy Trzeszczany”Autor komentarza: asdasdTreść komentarza: Skierowanie do Radecznicy gdzieś zapodziałeś?Data dodania komentarza: 13.12.2025, 22:32Źródło komentarza: Nowy samochód bojowy dla OSP KSRG Tyszowce! [ZDJĘCIA]Autor komentarza: RODZICTreść komentarza: A może tak posłom i senatorom zmniejszyć dochody o połowę zlikwidować kilometrówki zmniejszyć na biura poselsko- senatorskie podróże zagraniczne ograniczyć kadencyjność nie szukać oszczędności u biednych Polaków komuna wracaData dodania komentarza: 13.12.2025, 21:07Źródło komentarza: Lewica chce ratować ochronę zdrowia podatkiem tłuszczowymAutor komentarza: Czekam na mieszkanieTreść komentarza: Kup sobie tą na starozamojskiej - jeszcze większa i tańsza. Jak tak dalej pójdzie to DPS- y trzeba będzie w TL stawiać , bo młodych nie uświadczysz… równia pochyłaData dodania komentarza: 13.12.2025, 18:42Źródło komentarza: Budowa czynszówek w Tomaszowie Lubelskim pod znakiem zapytania. SIM chce innej działkiAutor komentarza: Obserwator .Treść komentarza: Dajcie Narodowi wódki ochlaptusom się wszystko podoba i narzekać przestaną .Data dodania komentarza: 13.12.2025, 18:30Źródło komentarza: Masłomęcz: Minister rozmawiała z rolnikami pod Hrubieszowem
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama