Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
poniedziałek, 20 maja 2024 01:55
Reklama
Reklama
Reklama

Jarosławiec: Spór o wpięcie krajówki do S17. "Nie wyburzajcie naszych domów"

Są dwa warianty przebudowy drogi krajowej nr 74 i połączenia jej z drogą ekspresową S17. Pierwszy przewiduje „wpięcie” krajówki do ekspresówki w okolicach osiedla domków jednorodzinnych, drugi w sąsiedztwie kościoła w centrum Jarosławca, dzieląc miejscowość na pół. Oba zakładają wyburzenia domów i budynków gospodarczych i oba – zdaniem mieszkańców – są nie do przyjęcia.
Jarosławiec: Spór o wpięcie krajówki do S17. "Nie wyburzajcie naszych domów"
Władze gminy Sitno zorganizowały dwa spotkania z mieszkańcami Jarosławca i okolic. Przeprowadzono je 30 stycznia i 9 lutego

Jarosławiec to duża miejscowość w gm. Sitno przy drodze krajowej nr 74, biegnącej do przejścia granicznego w Zosinie. Na miejscu jest szkoła, kościół parafialny, cmentarz, sklepy, a w bliskim sąsiedztwie LHS i zwykła linia kolejowa. W latach 90. w zachodniej części wsi (bliżej Zamościa) wyrosło duże osiedle domków jednorodzinnych.

To złe warianty

O tym, że nowa droga S17 do przejścia granicznego w Hrebennem przebiegać będzie również przez gminę Sitno wiadomo było od dłuższego czasu, ale pod koniec ub. roku mieszkańcy Jarosławca dowiedzieli się o dwóch możliwych wariantach przebudowy DK74 i połączenia jej z drogą ekspresową S17 (chodzi o węzeł Zamość Wschód).

– Oba zakładają wyburzenie budynków mieszkalnych i gospodarczych i podzielenie miejscowości, dlatego oba są nie do przyjęcia – mówi Krzysztof Ożóg, sołtys Jarosławca.

Mieszkańcy zwrócili się z apelem o odstąpienie od dalszych prac nad dotychczas przygotowanymi przez wykonawcę projektami, a w dalszej kolejności przedstawienie korzystnego dla nich rozwiązania.

– Chodzi o to, żeby wpiąć S17 do DK74 poza wioską – wyjaśnia sołtys. – Wtedy nie byłoby ingerencji w zabudowania.

Za takim rozwiązaniem podpisało się do piątku (17 lutego) prawie 250 mieszkańców Jarosławca. W przekazanych – za pośrednictwem Urzędu Gminy w Sitnie – petycjach do GDDKiA oraz Budimexu mieszkańcy podnoszą, że nikt ich nie poinformował o planowanym przebiegu drogi przez ich działki, co wiąże się wyburzeniem istniejących lub będących w trakcie budowy budynków, a co za tym idzie do zniszczenia dorobku życia, przecięciem wioski na dwie części, a także zwiększeniem hałasu i zanieczyszczenie środowiska.

Dwa spotkania

Wcześniej – po spotkaniu delegacji wioski u starosty zamojskiego – władze gminy zorganizowały dwa spotkania z mieszkańcami Jarosławca i okolic. Przeprowadzono je 30 stycznia i 9 lutego. W tym drugim uczestniczyli przedstawiciele firmy Budimex. Mieszkańcy dowiedzieli się m.in., że w ramach budowy drogi ekspresowej S17 Budimex zamierza wykonać przejście bezkolizyjne nad linią kolejową, ale przy włączeniu DK74 do ekspresówki konieczne będą wyburzenia budynków mieszkalnych i gospodarczych.

Po zakończeniu inwestycji, przez Jarosławiec w ciągu doby ma przejeżdżać do 8 tys. pojazdów.

– Najgorsze jest to, że gmina nie zadbała o swoich mieszkańców – uważa sołtys Jarosławca. – Bo GDDKiA dwa lata temu ogłosiła konsultacje społeczne dla mieszkańców, wystosowała pismo do gminy, a gmina nikogo o tym nie poinformowała. Jeżeli gmina się do tego nie odniosła, GDDKiA ogłosiła przetarg i wyłoniła wykonawcę, którym jest firma Budimex.

Umowa na S17 podpisana

Umowa na zaprojektowanie i budowę drogi ekspresowej S17 Zamość Wschód – Zamość Południe o długości 12,5 km została podpisana w październiku ub. roku. Podpisanie umowy z udziałem ministra infrastruktury Andrzeja Adamczyka i prezesa Budimexu Artura Popko odbyło się w Zamościu. Zanim rozpocznie się budowa, Budimex musi drogę zaprojektować (ma na to 10 miesięcy od podpisania umowy), a następnie uzyskać od wojewody lubelskiego zezwolenie realizacji inwestycji drogowej, co pozwoli uruchomić procedurę wywłaszczeń pod planowaną trasę. Prace projektowe i roboty budowlane wraz z uzyskaniem decyzji o pozwoleniu na użytkowanie zostaną ukończone w ciągu maksymalnie 36 miesięcy od daty podpisania umowy.

Liczący 12,5 km odcinek ekspresówki ma się rozpoczynać na węźle Zamość Wschód, wybudowanym właśnie na przecięciu z drogą krajową nr 74 w okolicach Jarosławca. Dalej trasa pobiegnie na wschód od obecnej drogi krajowej nr 17, omijając Barchaczów i Łabunie, a zakończy się węzłem Zamość Południe w okolicach Wólki Łabuńskiej (na skrzyżowaniu z drogą prowadzącą w kierunku Tyszowiec). Oprócz dwóch węzłów drogowych planowane jest most oraz dziewięć wiaduktów. W ramach inwestycji rozbudowany będzie także ok. 4-kilometrowy fragment drogi krajowej 74 od Zamościa do Miączyna.

Głos mieszkańców Jarosławca

Zarząd Stowarzyszenia Rozwoju Lokalnego Zamojszczyzna zdecydowanie wspiera mieszkańców Jarosławca.

– Jeśli mieszkańcy proszą o wspólne przeanalizowanie wszystkich możliwych wariantów budowy drogi i alternatywnych rozwiązań i należy uszanować ich głos – uważa obecny na ostatnim spotkaniu poseł Sławomir Zawiślak, który jest prezesem Stowarzyszenia Rozwoju Lokalnego Zamojszczyzna. – Liczymy, że okazana wstępnie podczas spotkania dobra wola wykonawcy inwestycji zmaterializuje się w postaci przygotowania nowego, zgodnego ze społecznymi oczekiwaniami rozwiązania.

Jak nam powiedział wójt Sitna Krzysztof Seń, gmina wystąpiła z pismem do GDDKiA i Budimexu o „zmianę poprzednich wariantów i wyznaczenie nowego wariantu, który będzie przebiegał poza zabudowaniami Jarosławca".

– Dwa lata temu GDDKiA przedstawiła nam trzy warianty przebiegu DK74 i włączenia jej do S17, a my zaopiniowaliśmy ten, który nie zakładał żadnych wyburzeń – mówi wójt Krzysztof Seń. – My jesteśmy z mieszkańcami, sam również podpisałem się pod petycjami.

Jest nadzieja

Jak udało się nam dowiedzieć w lubelskim oddziale GDDKiA, według wstępnej koncepcji programowej, w ramach włączenia drogi S17 do DK74 i budowy bezkolizyjnego przejazdu nad linią kolejową w Jarosławcu, do przejęcia przez Skarb Państwa przewidzianych zostało 7 budynków mieszkalnych i 11 gospodarczych w Jarosławcu. Ale, jak nas poinformował Łukasz Minkiewicz, rzecznik prasowy GDDKiA w Lublinie, ta koncepcja nie jest wiążąca dla wykonawcy, który może w ramach kontraktu zaproponować inne rozwiązania.

– Albo niech zrobią wpięcie na polach za osiedlem, czyli na północ od centrum Jarosławca, albo na polach w kierunku miejscowości Karp, czyli na wschód od wioski – wskazuje sołtys Jarosławca.

Teraz wszystko w rękach Budimexu. Kolejne spotkanie z mieszkańcami powinno odbyć się w tym tygodniu.

 

 


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz
Komentarze
MANIANA 22.02.2023 20:23
Jest to kluczowy węzeł wpinający drogę DK74 Zamość - Hrubieszów/Zosin granica państwa w drogę ekspresową S17 Warszawa - Hrebenne granica państwa. Bez sensu byłoby pominięcie DK74 dlatego to projektanci od wielu lat planowali, kwestią jest teraz mądre poprowadzenie drogi bez zbędnych i szkodliwych prac na terenie działek, zabudowań Jarosławca a ułatwienie życia lokalnej społeczności czyli tzw. lokalsom :)

Tomek 22.02.2023 20:16
W gm. Bełżec miały być konsultacje społeczne na sali gimnastycznej ale je odwołano z powodu COVID. Do tej pory ta budowa i warianty to jedna wielka tajemnica...

Rcb 22.02.2023 11:57
Redaktor nie rzetelnie napisał bo w po pierwsze nie ma mowy o wariantach. Chodzi o miejsce wpięcia łącznicy s17 do starej dl74. Są dwie możliwości na końcu albo na początku wsi. Na początku wsi do wyburzenia idzie ok 7 zamieszkałych domów a w tym na końcu same stare opustoszałe chałupki.

Czytelnik 23.02.2023 19:06
Czy można gdzieś zobaczyć te ewentualne warianty które są teraz brane pod uwagę?

Kkk 22.02.2023 11:53
3 wariant nie budować i po temacie

Kierowca 22.02.2023 08:16
każdy chce dróg, tylko każdy chce je odsuwać od siebie najlepiej do sąsiadów. Dajcie spokój i przestańcie blokować rozwój kraju to tylko droga krajowa. Uważam, że dobra jest propozycja drugiego wariantu. Remont obecnej dk74 też nie jest złym rozwiązaniem.

Emeryt z Zamościa 22.02.2023 07:42
Rozumiem ból mieszkańców zagrożonych wywłaszczeniem. Nie zdają sobie sprawy, że GDDKIA takich spraw miała tysiące w ostatnich latach a skala kilku tysięcy osób dla rządzących to pestka i drogi i tak powstały i tak. JUż widzę, jak projektanci narysują wężykiem ekspresówkę aby ominąć wszystkich. Za kilka lat droga będzie już gotowa a protesty pozostaną historią. Na poświęcenie swoich obywateli dla wyższych celów gotowe jest każde państwo.

Ciekawski 22.02.2023 07:35
Uważam, że połączenie DK74 zS17 powinno być wykonane po obecnej drodze a połączenie wykonane na polach między dwiema liniami kolejowymi.Ominięcie małej części Jarosławca nic nie zmieni bo od szkoły ruch po przebudowie został spowolniony brak możliwości wyprzedzania.Najlepiej poprowadzić nową nitkę zperspektywą szybkiego połączenia z Hrubieszowem

emeryt 21.02.2023 18:58
Wezeł Zamosc Wschod jest zbedny- kto bedzie z niego korzystał,tylko lokalni uzytkownicy i to wminimalnym procencie -powinno byc tylko bezkolizyjne skrzyzowanie 74/17 pod wiaduktem po starej trasie.

XYZ 21.02.2023 20:05
Ty chyba sobie jaja robisz . To będzie główny węzeł dojazdowy do Zamościa. Nie ma możliwości wykasowania go , a i Miasto Zamość mocno włączy się w sprawę jak będą mocne prostesty , nie pozwoli sobie aby wywalać węzeł , kluczowy dla jego rozwoju i przyszłośc , jeszcze skrzyżowanie z drogą krajową a nie z jakąś powiatówką

emeryt 22.02.2023 19:00
Glowny z jakiego kierunku/,a po co beda wezly polodnie i polnoc -chyba cos nie zaiskrzylo.

XYZ 23.02.2023 00:59
Węzeł Południe będzie w Wólce Łabuńskiej służyć będzie tamtym terenom w szczególności wepnie Konarów Osada w S17 , ale jest za daleko Zamoscia, ale powaznie węzeł Kasować? To kluczowy węzeł pozatym musi zostać zrealizowany jeśli ma zostać jednocześnie zrealizowana koncepcja Zachodniej obwodnicy Zamoscia w ciągu DK 74 , czyli ruch w Chomeciskach z DK 74 wjedzie na węźle Zamość Sitaniec na S17 i zjedzie właśnie z niego na tym węźle czyli Zamość Wschód. Pozatym wymogi mówią jasno droga ekspresowa musi mieć węzły z Drogą krajową, gdyby to była wojewódzka to byłaby opcja skasowania węzła, tutaj natomiast takiej opcji absolutnie nie ma

Ja 06.03.2023 21:38
To po co nam droga ekspresowa za oknem jak nie mogli byśmy z niej korzystać? To może nigdzie nie róbmy zjazdów, wjazd w Warszawie zjazd na granicy.

Ja 31.08.2023 13:33
To po co nam droga ekspresowa jak nie będziemy mogli z niej korzystać? Jako podatnicy mamy za nią zapłacić, oddawać pod nią działki, znosić hałas i wąchać spaliny ale jeździć już nie? Ty jako emeryt siedzisz w domu i wstawiasz głupie komentarze do internetu a ludzie chcą normalnie żyć i szybko przemieszczać się po Polsce a nie jechać 2 godziny żeby przejechać 130km. A w czym lokalny mieszkaniec jest gorszy od Ukraińca? Bo idąc twoim tokiem myślenia to tylko dla nich budowana była by ta trasa bo po co robić zjazdy dla lokalnych mieszkańców, wjazd na trasę w Warszawie zjazd na granicy. Dla twojej wiadomości nawet w Warszawie są "lokalni" mieszkańcy.

ReklamaBaner reklamowy firmy GOLDSUN
ReklamaBaner reklamowy Lege Artis
Reklama
Reklama
ReklamaBaner B1
Reklama
KOMENTARZE
Autor komentarza: StrazakTreść komentarza: Do Owsiaka też NIEData dodania komentarza: 19.05.2024, 18:00Źródło komentarza: Hrubieszów: „Nie” dla wykorzystywania munduru do celów politycznychAutor komentarza: KiedyTreść komentarza: Tęczowa flaga zamiast krzyża wszak PSL wcześniej wchodził do europarlamentu w tęczowej KOalicji, aktywiszcza pseudo Normalny czekają na kakaowe święta.Data dodania komentarza: 19.05.2024, 10:36Źródło komentarza: Mircze: Radni wybrali prezydium Rady GminyAutor komentarza: ZSL-PSLTreść komentarza: Jak widać ewidentnie nigdy nie miał nic wspólnego z rolnikami. a tylko na ich naiwności żerowali i ich głosach na urzędy się dostawali, a teraz pałą chłopa i gazem.Data dodania komentarza: 19.05.2024, 10:31Źródło komentarza: Jednodniowy rolniczy protest w Dołhobyczowie i UchaniachAutor komentarza: KiedyTreść komentarza: Ubezpieczenia dla psów i odszkodowania za pogryzienie.Data dodania komentarza: 19.05.2024, 10:27Źródło komentarza: Podatek od psów już jest. Teraz ich właścicieli czeka kolejny obowiązek. Sprawdź – jakiAutor komentarza: BrawoTreść komentarza: Pamiętamy Początki TfuSSka likwidacja stoczni Szczecińskiej na rzecz NIEMIEC teraz LIKWIDACJA POczty i telewizji na rzecz NIEMIEC.Data dodania komentarza: 19.05.2024, 10:23Źródło komentarza: W jakim stanie jest Poczta Polska? To niemal trupAutor komentarza: POD-gotTreść komentarza: Czyszczenie do zera da pozytywny efektData dodania komentarza: 19.05.2024, 10:22Źródło komentarza: Zamość: Miotła w spółkach miejskich. Jako pierwsza stanowisko straciła prezes PGK
Reklama
Reklama