Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
niedziela, 28 kwietnia 2024 12:18
Reklama Baner reklamowy FOOD P

Na polskich influencerów padł blady strach. Duże zmiany w sieci

Gwiazdy polskiego internetu zmieniają metody działania. Tak wynika z najnowszego badania, którego wyniki należy łączyć z kontrolami Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Na polskich influencerów padł blady strach. Duże zmiany w sieci

Autor: iStock

Zaczęło się we wrześniu tego roku, kiedy UOKiK ogłosił, że bierze na celownik najpopularniejsze postaci w polskim internecie. Eksperci zajmujący się na co dzień prawami klienta czy odbiorcy doszli do wniosku, że wiele z treści zamieszczanych przez influencerów nie jest właściwie oznaczona. Chodzi dokładnie o wskazanie, że dany post, relacja jest materiałem sponsorowanym, za który jego autor otrzymał pieniądze.

Z przeprowadzonego przez nas rozeznania wynika, że wiele treści o charakterze handlowym na profilach influencerów na Instagramie, Youtubie, Facebooku czy w innych social mediach nie jest w ogóle oznaczanych jako reklama. Inne są oznaczane niewystarczająco, np. jedynie poprzez hasztag #ad, który dla polskiego internauty może być niezrozumiały” – mówił wówczas Tomasz Chróstny, prezes UOKiK, decydując o wszczęciu postępowania wyjaśniającego w tej sprawie. Dodał, że sponsoring nie musi oznaczać wyłącznie otrzymania przez influencera gotówki. Zapłatą mogą być także inne korzyści jak wycieczka, drogie produkty, możliwość testowania jakichś rzeczy.

Są hasztagi

Kiedy tylko UOKiK zaczął działać, gwiazdy sieci rozpoczęły oznaczać w swoich materiałach treści sponsorowane. Wiele z nich umieściło takie informacje nawet w postach i relacjach opublikowanych w przeszłości. Okazuje się, że to już powszechne działanie.

Według najnowszego raportu firmy Brand24 (przytoczonego przez portal wirtualnemedia.pl) influencerzy zaczęli gwałtownie informować o sponsoringu. W porównaniu miesiąca do miesiąca odsetek internetowych treści z oznaczeniem „reklama” wzrósł o 76,9 proc. a liczba polubień czy komentarzy w ten sposób określonych wzrósł o aż 155,2 procent. Brand24 nie ma wątpliwości, że stało się tak przez działania influencerów. W badania wynika, że najwięcej oznaczeń zostało umieszczonych na TikToku (o 482 procent więcej). Na Instagramie jest to wzrost od 82 procent a Youtube o 12 procent. Najczęściej zarabiający w sieci używali hasztagu „współpraca” (80,4 proc.) i „reklama” (11,8 proc.).

W połowie tego roku firma Influ Tool we współpracy z twórcami znanej branżowej konferencji See Blogers opublikowała listę najbardziej wpływowych influencerów w Polsce. Są to:

  1. Robert Lewandowski
  2. Wersow
  3. Friz
  4. Anna Lewandowska
  5. Martyna Wojciechowska
  6. Julia Kostera
  7. Tromba
  8. Ola Nowak
  9. Marcysia Ryskala
  10. Julia Wieniawa.

Podziel się
Oceń

Napisz komentarz
Komentarze

 

 

ReklamaBaner reklamowy firmy GOLDSUN
ReklamaBaner reklamowy Kronika Tygodnia
ReklamaBnaer reklamowy firmy Kronika Tygodnia
ReklamaBaner reklamowy b - dodatek
ReklamaBaner B1
Reklama
KOMENTARZE
Autor komentarza: KubaTreść komentarza: Ja bym chciał od autora tekstu adres OHZu w którym polują na wilki? Ten artykuł to kupa bzdur! Ale myślę że artykuł sponsorowany przez obecna władzę. Pan Drożała ma podobną wiedzę jak autorData dodania komentarza: 26.04.2024, 15:13Źródło komentarza: Łowy na grubą zwierzynę pachną grubymi pieniędzmi. Zostawiają je zagraniczni myśliwiAutor komentarza: ZamoscianinTreść komentarza: Wszystkich, którzy osiągnęli wiek emerytalny - zwolnić żeby mlodzi mogli podjąć pracę, a Wydzial Geodezji cały wymienić!Data dodania komentarza: 26.04.2024, 14:08Źródło komentarza: Zamość: Nieoficjalne wyniki wyborów. Rafał Zwolak nowym prezydentemAutor komentarza: ZamoscianinTreść komentarza: Nowy prezydent powinien przeszkolić niektórych pracowników odnośnie traktowania klientów.Data dodania komentarza: 26.04.2024, 13:30Źródło komentarza: Zamość: Nieoficjalne wyniki wyborów. Rafał Zwolak nowym prezydentemAutor komentarza: zomoTreść komentarza: Policyjna służba często udowadnia, że motto Pomagamy i Chronimy to nie jest pusty slogan. A rolników i protestujących Polaków uczciwie i PO ludzku Pałujemy i Gazujemy !!!Data dodania komentarza: 26.04.2024, 12:34Źródło komentarza: Kobieta leżała bez oznak życia, a przechodnie nie reagowali! Dopiero policjanci ruszyli na pomoc FILMAutor komentarza: PolakTreść komentarza: Pewnie chcieli jej wlepić mandat lub zabrać do wytrzeźwiałki bo liczyli że jest pijana ! Inaczej by na nią nie zwrócili uwagi i nie podeszli ! Po za tym nie róbcie z nich Bohaterów ! Od tego są jak d...... od Zrania ! Po za tym do nich nikt nie ma już zaufania ani szacunku , to psy 13 grudnia ! Wstyd być Policjantem, wstyd mieć kogoś ze znajomych w Policji !!!Data dodania komentarza: 26.04.2024, 12:32Źródło komentarza: Kobieta leżała bez oznak życia, a przechodnie nie reagowali! Dopiero policjanci ruszyli na pomoc FILMAutor komentarza: PO to dnoTreść komentarza: Śmieszne zalecenia: jak widzimy .... Tylko, że akurat policja wybiórczo widziData dodania komentarza: 26.04.2024, 11:47Źródło komentarza: Kobieta leżała bez oznak życia, a przechodnie nie reagowali! Dopiero policjanci ruszyli na pomoc FILM
Reklama
Reklama