Zamość: Jeśli nie będzie tunelu dla pociągów, zburzą domy

  • 15.06.2022, 06:06 (aktualizacja 20.06.2022, 21:12)
  • Leszek Wójtowicz
Zamość: Jeśli nie będzie tunelu dla pociągów, zburzą domy W przypadku innego wariantu niż tunel pod Zamościem, trzeba będzie wyburzyć kilkaset domów. Dlatego prezydent miasta zachęca radnych, by wspierali wariant z tunelem.
Planowana budowa prowadzącej przez Zamość szybkiej linii kolejowej do Centralnego Portu Komunikacyjnego budzi emocje. Jeden z wariantów zakłada wydrążenie tunelu o długości 6,5 km i wybudowanie w centrum miasta podziemnego dworca. Według prezydenta Zamościa, to najkorzystniejsze rozwiązanie. Innego zdania jest radny opozycji, który uważa, że taki projekt nie ma szans na realizację.

Temat stanął na ostatniej sesji Rady Miasta Zamość. – Która projektowana linia byłaby optymalna dla mieszkańców miasta: czy na powierzchni, czy z tunelem pod miastem? – w imieniu mieszkańców poprosił prezydenta Zamościa o zajęcie stanowiska w tej sprawie radny Ireneusz Godzisz.

Dodał, że mieszkańcom najbardziej zależy na tym, żeby nie ingerować w ich własność.

Nasza racja stanu

Prezydent Andrzej Wnuk odparł, że podobnie jak większość zamościan jest za wariantem tunelowym. – Pewne ingerencje w sferę prywatną też będą, ale wariant tunelowy zakłada wyburzenie tylko kilku budynków i ingerencję w ogródki działkowe – powiedział prezydent. – Powtórzę, że naszą racją stanu jest tunel i budowa dworca podziemnego między ul. Orlicz-Dreszera i Peowiaków. Dworzec powinien być blisko starówki. Turysta nie będzie szukał komunikacji w Zawadzie czy Szopinku, żeby dojechać na Stare Miasto. Już mamy zintegrowany transport publiczny w tym rejonie (chodzi o hub przy ul. Peowiaków – przyp. red.) i tam powinien być też dworzec kolejowy.

Innego zdania był radny Sławomir Ćwik, który zauważył, że koszt budowy infrastruktury kolejowej w ramach CPK szacowany jest na ok. 8-9 mld zł w skali kraju. – Pan oczekuje, że z tego 1,5-2 mld zł pójdzie na budowę tunelu w Zamościu? – pytał prezydenta radny.

Cały artykuł przeczytasz w papierowym i e-wydaniu Kroniki Tygodnia

Leszek Wójtowicz

Podziel się:

Oceń:


Komentarze (63)

Dodanie komentarza oznacza akceptację regulaminu. Treści wulgarne, obraźliwe, naruszające regulamin będą usuwane.

Wysyłając komentarz akceptujesz Regulamin serwisu Kronika Tygodnia. Grupa Wydawnicza SŁOWO sp z o.o. z siedzibą w mieście stołecznym Warszawa (ul. Chocimska 3A, 00-791 Warszawa) jest administratorem twoich danych osobowych, dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne. Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
Zygmunt
Zygmunt 23.06.2022, 13:30
To wszystko jest w ogóle...Czy oni nie zdają sobie sprawy, że jedyną rzeczą, która trzyma właśnie ludzi na Zamojszczyznie jest gospodarka i dom? Ile to jest wypadków, że mąż siedzi za granicą, a kobieta nie pracuje i siedzi z dziećmi w domu, albo ze ktoś pracuje w Warszawie, Lublinie lub innym wiekszym mieście. Albo że w Zamościu zostali sami rodzice emeryci, bo dzieci rojechały się po świecie. Myślenie, że ci wszyscy ludzie pozostaną na Zamojszczyznie jak się ich wysiedli jest błędem. Żona z dziećmi dołączy do męża, który pracuje za granicą, dzieci ścigną rodziców emerytów do Warszawy, bo ci nie będą chcieli na starość urządzać się w Zamościu od podstaw. Ktoś kto pracuje na co dzień w Lublinie i dojeżdża codziennie do pracy do tego miasta wyniesie się do Lublina. Ilu przez to Zamość czy gmina Zamość straci mieszkańców, ile osób przestanie przez to płacić tu podatki, ile lokalnych firm przez to upadnie, o ilu przez to będzie mniej osób robić zakupy w sklepie na Skokowce, uczyć się w szkole w Żdanowie, SP nr 7 czy 8. Myślenie, ze te osoby zostaną na Zamojszczyznie, dalej będą mieszkańcami Zamościa czy gminy Zamość jest błędem, tym bardziej, że ani miasto ani gmina nie zapewnia działek pod zabudowę i czasu na wybudowanie nowego domu, a i wycena z wysiedlanego majątku budzi poważne wątpliwości. Założenie jest takie, ze wysiedlani mają kupować domy (mieszkania) na rynku wtórnym tyle, ze jak naraz pojawi się tak duże zapotrzebowanie to zaraz tych domów i mieszkań zacznie brakować. To nie jest tak, ze wysiedlą 30 domów w Żdanowie czy Mokrym i że ci wszyscy ludzie odbudują się w tych samych miejscowościach. Nawet jak pozostaną na Zamojszczyznie to mogą stać się mieszkańcami gminy Sitno czy Łabunie a miasto czy gmina Zamość stracą podatki. Z tego punktu widzenia może i najlepszy byłby tunel, ale czy w ogóle jest on możliwy do realizacji, bo żeby się nie okazało, że budowa tunelu będzie trudna lub wręcz niemożliwa i w Zamościu aby przeprowadzic linię przez Peowiakow trzeba będzie wysiedlic jeszcze więcej ludzi jak w gm. Zamość.
budować
budować 23.06.2022, 16:16
Zastanów się człowieku, dlaczego ci ludzie wyjechali z Zamościa pozostawiając tu wielkie domy, na ogrzanie których ich rodziców- emerytów nie stać. Wyjechali do Londynu czy Warszawy nie dlatego że tam mają mieszkania ale wyjechali mimo tego, że mieszkają tam w "komunałkach" czy jakiś klatkach. Pato-deweloperka (mieszkania o powierzchni kilkunastu metrów kw.) , której powodem jest nadmierna centralizacja, to nie jest problem Zamościa czy podzamojskiej wsi, ale takich miast jak Warszawa czy Londyn.
Człeku
Człeku 23.06.2022, 12:46
Ponoć na lotnisku w Mokrem jest planowana jakaś inwestycja na 3000 miejsc pracy. Może to wpłynie na wybór wariantu 01????
Sylwester
Sylwester 23.06.2022, 11:04
Przede wszystkim jestem za tym by linia szła obrzeżami Zamościa. Niezależnie czy tunel czy napowierzchniowo to będą ciągle jeździć ciężarówki wywozić ziemię, gruz, przy budowie dworca będą pracować maszyny i niszczyć dopiero co wyremontowaną ulicę Partyzantów i inne ulice w mieście. Zamościanie mają już dosyć robót drogowych dajcie ludziom odpocząć. Poza tym ja się pytam jak często będą jeździć te ekspresy do Warszawy, do Lublina i czy wysyłanie pociągu co godzinę z Wawy do Zamościa będzie się opłacać. Nikt za darmo nie będzie pociągów do Zamościa wysyłał. Jak będą 3 czy 4 pociągi dziennie relacji Zamość-Wawa to nie będzie to żadna konkurencja dla busów czy transportu prywatnego szczególnie jak do Zamościa będzie S17. Może się okazać, że linią będą jeździły głównie pociągi towarowe, a pociągów towarowych w środku miasta, w szczególności w okolicy Starego Miasta naprawdę nie potrzebujemy.
sympatyk ZP
sympatyk ZP 21.06.2022, 16:18
Dworzec kolejowy tak czy inaczej będzie w miejscu obecnego dworca. Takie jest stanowisko prezydenta miasta, większości radnych, CPK, najprawdopodobniej również Rady Ministrów. Żadne Mokre, Majdany nie wchodzą w grę. Więc ci przez których ten tunel przechodzi powinni stać murem za prezydentem Wnukiem, PiSem i modlić się żeby wariant tunelu przeszedł, bo w przeciwnym wypadku stracą swoje domy. BO WARIANT TUNELU JEST DLA NICH, W ICH ŻYWOTNYM INTERESIE! Po to by mogli zachować swoje dotychczasowe domy i nie musieć się z nich wprowadzać! Linia kolejowa tak czy inaczej przejdzie przez środek miasta pytanie tylko czy z tunelem czy bez. Poza tym interes 600 osób mieszkających na linii tunelu jest mniej ważny niż interes 60 tysięcy mieszkańców Zamościa i pół miliona mieszkańców Zamojszczyzny!
Jacek
Jacek 22.06.2022, 12:18
Za najlepszy wariant uważam ten przygotowany przez radnego Ćwika ze stacją na Majdanie, w ostateczności wariant 01 przez Mokre choć osobiście uważam, że lepszy byłby wariant 04A z tunelem pod zalewem prowadzący do starej stacji naprzeciwko ZOO bo dzięki temu udałoby się uniknąć przynajmniej części wyburzen na Mokrem i w Żdanowie.
Jacek
Jacek 22.06.2022, 12:08
Kolejna sprawa to pół miliona mieszkańców Zamojszczyzny. Nie wiem jak wy to liczycie bo moim zdaniem jest nas dużo mniej, poza tym myślę, że mieszkańców takiego Hrubieszowa, Horodła, Biłgoraja, Żółkiewki czy Tarnogrodu problem CPK średnio interesuje i większe nadzieje wiążą z połączeniami drogowymi, a tematem kolei szybkich prędkości żyją mieszkańcy Zamościa, Tomaszowa Lub. i gmin przez które ma przebiegać i to też nie wszyscy!
Jacek
Jacek 22.06.2022, 12:01
Tylko wariat lub psychopata może chcieć puszczenia linii naziemnej przez miasto zwłaszcza w wariancie przygotowanym przez CPK zamiast tunelu. Linia naziemna puszczona przez miasto zamiast tunelu to nie tylko wyburzone domy, ale również poprzecinane osiedla, ulice, zniszczone zakłady pracy, zburzone szkoły, zniszczone ogródki działkowe, naruszona struktura cmentarza parafialnego, trasa spacerowa nad Łabuńką (Bulwar Schwabich Hall), Skate Park, Dolina Górnej Łabunki, obszary Natura 2000. Ktoś może nie mieszkać na trasie potencjalnej linii kolejowej, ale jego dziecko chodzi do Katolika lub 7mki, lubi spacerować nad Łabunką, dziecko jego korzysta ze Skate Parku. Mieszka na ulicy Głowackiego od strony ulicy Lipskiej, ale przez ulicę Wiśniową, a następnie Obrońców Pokoju idzie na Stare Miasto. Ktoś pracuje w Jysku, Kauflandzie, Budmacie czy Zakładzie Energetycznym. Tunel tez nie lepszy, wariant tunelowy niesie ze sobą wiele zagrożeń o czym dowodzi przykład chociażby Łodzi o którym kolega wspominał poniżej. Nigdy nie wiadomo jakie będzie niósł ze sobą "niespodzianki". Nie wiem kto mógłby zyskać na wariancie naziemnym prowadzonym przez Zamość chyba tylko firmy zajmujące się rozbiórkami i wywozem gruzu. A stawianie sprawy tak, że jeśli nie wygra Wnuk i PIS to tunel nie powstanie, będzie wariant naziemny, że dworzec tak czy inaczej musi być przy Peowiaków i w razie jakby co linia pójdzie nad ziemią uważam za zwyczajny szantaż!
Goska
Goska 22.06.2022, 10:34
może zamiast agitować,konkretne przykłady co powstało,jakie inwestycje powstały przynoszące dochód miastu w ostatnim czasie i co wniesie budowanie kolei??jak teraz jeździ bardzo mało,czy wyliczenia ekonomiczne były???bo pisze tylko ,kolej,kolej. a to ,że miasto UNESCO a to ,że Roztocze i krajobraz ,brane jest pod uwagę???już byl marzyciel co palmy nad zalewem sadził
Dorotka41
Dorotka41 22.06.2022, 10:21
Właśnie. A. Wnuk walczy o to żeby mieszkańcy Promyka mieli tunel i nie musieli sie wyprowadzać, a niewdziecznicy jeszcze protestują i jakieś grupy na fb tworzą, ja bym za coś takiego poprowadziła im centralnie linie nad ziemią przez osiedle niewdzięcznicy
Xxxxx...
Xxxxx... 22.06.2022, 13:27
Wnuk walczy????
On tylko przekazuje odgórne wytyczne, o nic nie walczy... To co mu mówią, on przekazuje... Mam nadzieję że to jego ostatnia kadencja.
Ćwik bardziej sensownie dla mnie się wypowiada, przynajmniej to co słyszę na spotkaniach rady miasta.
mars
mars 22.06.2022, 09:41
moze wcale nie zalezy im na domach tylko na pieniądzach i chca dostać kasę za swoje działki, nie chcą tunelu i chcą byc wywłaszczeni
Xxxxx...
Xxxxx... 21.06.2022, 17:38
Poza tym to są tylko warianty a nie projekt. Więc jeszcze wszystko może się zmienić, nikt nie może być pewien że linia nie przejdzie przez czyjś dom.
Więc dalej oczekujcie budowy kolei.
Przykład jest na trasie Warszawa - Łódź, projekt jest zupełnie inny niż zakładane warianty.
Xxxxx...
Xxxxx... 21.06.2022, 17:23
Mnie ważny powiadasz..., że stracą cały dorobek życia i według pisowskiej ustawy dostaną grosze za swoją własność...
Trafił się pie... egoista...
Za Wnukiem, to pisowska szmata która nie dba o ludzi którzy kiedyś na niego głodowali...
A mieszkańcy Zamościa nie są bezpieczni, tunele się zapadają, świeży przykład np. po Łodzi... Nie jest powiedziane ze po jakimś czasie czyjś dom znajdzie się 30 metrów pod ziemią.
I oczywiście głosujmy na PiS, bardziej Polski już nie rozkradną bo niewiele już zostało.
Nie pamiętam jeszcze rządu by tak jawnie kradł....
Xxxxx...
Xxxxx... 20.06.2022, 00:25
A to tak ku przestrodze jeśli chodzi o wariat tunelowy pod Zamościem :
https://lodz.wyborcza.pl/lodz/…
Skoro w Łodzi się zapadł podczas budowy to czemu w Zamościu miało by tak gładko pujść kopanie tunelu...
ewa
ewa 18.06.2022, 16:48
Czego brakuje w Zamościu?. Podpowiem
metra
lotniska
portu na Łabuńce gdzie przypływałyby kontenerowce
Podpowiedzcie czego nie wymieniłam
Żegnam napisem z anteny satelitarnej z Ulicy Oboźnej ( szacun dla właściciela mieszkania)
J384Ć P15
Polak
Polak 18.06.2022, 18:46
wymień ale sobie siano we łbie - szacun ? co za debil
ha tfu!
ha tfu! 18.06.2022, 22:51
Zamknij pysk ludzki odpadzie, jesteś najwiekszym imbecylem jakiego można spotkać w lokalnym internecie. Chciałbym cię kiedys spotkać by móc napluć ci w ten pseudopatriotyczny ryj. Takich jak ty powinni pokazywać w zoo.
mSz79
mSz79 18.06.2022, 16:28
Czemu nie protestują zakłady pracy z rejonu Kilińskiego, Przemysłowa, Namyslowskiego. Przecież w tym rejonie Zamościa pracuje kilkaset (jak nie więcej) osób z całego miasta jak i powiatu. Co nie boją się o swoje miejca pracy?
Xxxxx...
Xxxxx... 19.06.2022, 23:36
Z bardzo prostego powodu.
Bardzo mało osób o tym wie, a jeszcze mnie ma pojęcie jak będą przebiegały planowane trasy.
Zauważcie że czołowych mediach typu Polsat, TVN nic o tym nie ma. A przecież ile w Polsce było protestów...
Niewygodne informacje nie są publikowane...
Jedynie redaktor z Uwagi się tą sytuację zainteresował.
Sebastian
Sebastian 18.06.2022, 16:21
Czy przy budowie podziemnego dworca nie będą zagrożone bloki przy Peowiaków zwłaszcza numery 76 i 78 i które domy z ulicy Orlicz Dreszera zagrożone są w związku z budową dworca czy może cała ulica..
Stanisław
Stanisław 18.06.2022, 15:48
Prawdę mówiąc ja już wolałbym być wywłaszczonym niż mieć tunel pod chałupą. Za wywłaszczenie będziesz przynajmniej mieć jakieś konkretne pieniądze, 2 lata na zorganizowanie sobie życia, a przy drążeniu to nigdy nie wiadomo czy coś nie p. dolnie i z godziny na godzinę nie trzeba będzie się ewakuować z domu i mieszkać po jakiś hotelach, rodzinie, sąsiadach nie mówiąc juz o tym, ze tunel pod domem znacząco obniży wartość nieruchomości i może się okazać, że przez tunel dom będzie warty połowę ceny jakby go nie było, nigdy też nie wiadomo czy trasa podziemna i przejazdy pociągów nie będą powodowały drgań, krótko mówiąc jak się będzie żyło mając dom nad tunelem.
Xxxxx...
Xxxxx... 19.06.2022, 23:40
No jednak się Pan zdziwi odnośnie odszkodowania z tytułu wywłaszczenia.
PIS przepchnął ustawe kilka dni temu dotyczącą wywłaszczeniń.
Proszę sobie poczytać :
https://www.gazetaprawna.pl/wi…
wujek
wujek 18.06.2022, 15:20
Gdyby babcia miała wąsy to by była dziadkiem.
Leszek58
Leszek58 18.06.2022, 00:01
Rozumiem, że p. Wnuk ma pewność, że jeszcze przez wiele lat będzie prezydentem, a PIS bedzie jeszcze rządził przez najbliższe 20 lat. W żaden tunel nie wierzę, zwłaszcza jak wygra opozycja. Pinindzy ni ma i nie będzie. Oby nie skończyło sie tylko tym, że zostanie przyklepany wariant "tunelowy" a później okaże się, że ze względów geologicznych, historycznych, także z uwagi na koszty będzie niemożliwy do realizacji, a grunty poza miastem zostaną wykupione, trasa zaprojektowana byc może także już częściowo doprowadzona do miasta i nie będzie wyboru, trzeba będzie puścić kolej centralnie przez miasto tylko że linią naziemną. Przecież jak zmieni się w Polsce władza to ci wszyscy Panowie co teraz to projektują to pójdą na "zieloną trawkę" i nie będą za nic odpowiadać, będą mówili my chcieliśmy dobrze, gdybyśmy dalej rządzili to byłby w Zamościu tunel, to samo Wnuk i PiS. Nikt nie jest wieczny, także obecna władza. Radni, obecny prezydent miasta powinni to brać pod uwagę, że wybranie wariantu tunelowego może w konsekwencji doprowadzić do wyburzen wielu domów, ulic, zakładów pracy, szkół, rujnacji miasta. Prawdę mówiąc jak PiSu nie popieram to jeśli wariant tunelowy zostanie przyklepany to życzę im żeby Wnuk i oni rządzili jak najdłużej i sami zmierzyli się z tym "pasztetem" a nie zwalali na następców itp.
Katarzyna
Katarzyna 18.06.2022, 15:39
No właśnie. Radny Ćwik już mówi, że jest przeciw tunelowi jako główny argument podając koszty. Czy prezydent Wnuk, nikt w mieście i nikt z PiSu nie myśli co będzie jeśli radny Ćwik zostanie prezydentem, albo nie Daj Boże jego opcja obejmie za rok władzę w kraju, przecież taki r. Ćwik nie będzie walczył za wszelką cenę o tunel dla Zamościa, w mig zrzecze się kasy która miała iść na tunel na rzecz Warszawy i jeszcze nie Daj Boże pójdzie przez środek Zamościa linia naziemna, ktora może się okazać po prostu tańsza. Czemu w tym PiSie nikt nie myśli, myślą że są po prostu wieczni??
ak
ak 17.06.2022, 23:12
Dobry pomysł.. Wnuk - pobuduj szalety nim za tunel się zabierzesz ... A wygra wariant z bocznicą przy pewnym zakładzie utylizacji śmieci. Jak wszystko dziwnym trafem w tym postkomuszym pierdoolniku
marek
marek 17.06.2022, 15:46
Po h... jakieś CPK. Ludzie nie dajmy się tym rzadzącym d............
Pieniądze wyrzucone w błoto. Na razie dobrze się pasą na sutych zarobkach. Starsi pamiętają gigantomanię za Gierka. PiSbolszewia zaczyna robić to samo.
Mamy lotniska w Rzeszowie , Lublinie, puste w Radomiu. Co zamknie się je ?.
Alex
Alex 17.06.2022, 15:17
Kolej potrzebna jak dziura w moście. Szynobusem jeżdżą pojedyncze osoby. Może niech debile z rady miasta i rządu postawią jakieś zakłady produkcyjne. Wtedy coś Zamość zyska. Pis już całkiem odleciał. Nastawiali biedronek a ludzie za chlebem za granicę jeżdżą.
Tak to ja
Tak to ja 22.06.2022, 15:36
Rząd stawia Biedronki?! Władza centralna buduje "zakłady produkcyjne"? Te sławetne zakłady pracy, czyli skupiska ukrywające realne bezrobocie PRL i produkujące "pracę"?
Sieroty po komunie. **** ***
Paweł
Paweł 16.06.2022, 23:47
Wlasnosc rzecz swieta przynajmniej tak powinno byc. Piszecie bzdury o jakiejs szansie dla zamoscia itd! Ale jakiej szansie dla kogo ta szansa? Dla konsumentow czy producentow? To konsument ma rzadzic w tym kraju czy producent? Niezle role graja na tych sesjach ci aktorzy nasi zwani radnymi! Toalet porzadnych nie ma w parku tylko toi toi a oni za tunel sie biora! Wstyd! Kibla nie potrafia postawic a za budowe tak skomplikowana jak tunel sie biora i pieprza cos o racji stanu! Racja stanu nie jest napewno wyburzenie domow obywateli bez ich dobrowolnej zgody!
Goska
Goska 16.06.2022, 20:23
Następny marzyciel ,jak nie tunel 🤣to wyburzenie domów ,a co Zamość zyska ??jak będzie się rozwijać ??to że kolejka przejedzie ???teraz szynobusem jedzie parę ludków !!!czy ktoś przeliczył opłacalność ekonomiczną ??czy pokreślił palcem na mapie tylko .przez ostatnie lata jakie inwestycje powstały ???bo tak niektórzy piszą o wielkim rozwoju jak powstanie kolej a teraz ???tu ludzie też jeszcze mieszkają a co powstało i przynosi dochód miastu ???przy dzisiejszej inflacji ,horrorze kredytowym ,braku mieszkań wyburzanie domów ?????Zamość jest miastem UNESCO czy kreślarz brał to pod uwagę ??
Xxxxx...
Xxxxx... 16.06.2022, 15:42
Zauważcie tylko jak cały projekt CPK zachamował gospodarkę w regionach gdzie są planowane linie kolejowe. Tylko w naszej gminie na planowanych nitkach zostało wydanych ponad 30 pozwoleń na budowę w tym roku. Myślicie że Ci ludzie będą ryzykować, nie sądzę. Tak samo na działkach sąsiadujących, nikt nie chce mieszkać koło pociągów.
Ludzie nie stawiają domów, nie kupują materiałów budowlanych, brak zleceń dla ekip budowlanych, wykończeniowych, geodetów, projektantów... itp.
Tak że brawo dla debili z PISU...
Nie pamiętam jeszcze takiego rządu by tak jawnie kradł i oprzykszał ludziom życie.
słuszną linię ma nasza Kronika
słuszną linię ma nasza Kronika 16.06.2022, 16:29
"zachamował " , "oprzykszał"- dziękujemy za wybitnąopinię, jakże cenną, wybitnego eksperta. Pisz "miszczu" więcej. Miło mądrego POczytać
Xxxxx...
Xxxxx... 16.06.2022, 21:45
Tu nie potrzeba eksperta, cała gospodarka jest kołem zamkniętym...
Zresztą mam przykład po moich dwuch kolegach którzy mieli w tym roku rozpoczynać budowy domów na nowo nabytych działkach. Gdy zaczęto głośno mówić o koleii i powstały plany, po prostu się wstrzymali. Pomimo że przez ich działki bezpośrednio nie idą zaprojektowane linie, ale w niedalekiej odległości.
I takich ludzi w Polsce jest tysiące.
Patryk
Patryk 16.06.2022, 13:16
Po co w Zamościu dworzec PKP przecież jest w Berlinie 😄
Jaś z grochu
Jaś z grochu 16.06.2022, 13:03
Panie wnuku swojego dziadka..wyburzyć tylko parę budynków.. I co wtedy..a..trzeba zaistnieć..tylko przed kim
średniowieczny strateg
średniowieczny strateg 16.06.2022, 11:56
Zamojski "ufortyfikował" Zamość
Wnuk będzie robił podkop
:P

Pozostałe