81-letni parowóz, który opuścił niemiecką fabrykę Maschinenbau und Bahnbedarf AG w 1944 roku, przez dziesięciolecia przemierzał polskie szlaki, by w 1987 roku trafić przed Dom Kolejarza w Małaszewiczach. Przez lata był niemym świadkiem historii, aż w 2017 roku został przetransportowany na teren lokomotywowni. Decyzja o jego renowacji zapadła na początku 2024 roku i wtedy do działania wkroczyli uczniowie Reymonta.
– Dla naszych uczniów to nie tylko praktyka zawodowa, ale także niezwykła lekcja historii, inżynierii i współodpowiedzialności za dziedzictwo regionu – podkreśla Robert Wieczorek, dyrektor Zespołu Szkół im. Wł. St. Reymonta w Małaszewiczach.
Pierwsze prace rozpoczęła klasa II DF – od oczyszczania powierzchni parowozu z farby i rdzy. Następnie, już w hali lokomotywowni, rozpoczęto odbudowę brakujących elementów konstrukcyjnych. W kwietniu 2025 roku dołączyli uczniowie klasy III FI, którzy podczas praktyk zawodowych zajęli się m.in. spawaniem, dorabianiem blach z recyklingowanych beczek, montażem łat i nitowaniem - zużyli niemal 4 kilogramy nitów!
PRZECZYTAJ TEŻ: O czym rozmawia się w „Barze pod Kulawym Kogutem”? Słuchowisko z Hrubieszowa zdobywa słuchaczy w całej Polsce
– To niesamowite widzieć, z jaką determinacją młodzi ludzie podejmują się tak złożonych prac technicznych. Dla wielu z nich była to pierwsza okazja, by w tak praktyczny sposób zastosować zdobytą wiedzę – mówi dyrektor Wieczorek.
Zwieńczeniem renowacji była praca klasy IV DF, która w maju tego roku przeprowadziła najbardziej efektowny etap - piaskowanie, mycie i malowanie parowozu. Ostateczny rezultat można już oglądać przed halą lokomotywowni - parowóz Ty2-1055 oficjalnie zaprezentowano 6 czerwca, podczas uroczystości z udziałem dyrekcji szkoły, pracowników PKP CARGO oraz samych uczniów.
PRZECZYTAJ: Zawada: „Poznaj zawody przyszłości”. Warsztat Momot promował kształcenie zawodowe [DUŻO ZDJĘĆ]
– Ty2-1055 nie jest już tylko reliktem przeszłości - stał się symbolem aktywnej nauki i budowania lokalnej tożsamości. Jesteśmy dumni, że nasi uczniowie mieli w tym tak wielki udział – zaznacza Robert Wieczorek.
Renowacja nie byłaby możliwa bez wsparcia miłośników kolei, zaangażowania instruktorów i pracowników warsztatu, którzy chętnie dzielili się wiedzą z młodszym pokoleniem. Nad całością projektu czuwał naczelnik Lokomotywowni, który jednocześnie pełnił funkcję opiekuna praktykantów.

![Zamość: Posiedzenie Zarządu Związku Kombatantów RP i Byłych Więźniów Politycznych [ZDJĘCIA] Zamość: Posiedzenie Zarządu Związku Kombatantów RP i Byłych Więźniów Politycznych [ZDJĘCIA]](https://static2.kronikatygodnia.pl/data/media/2025/12/04/sm-4x3-zamosc-posiedzenie-zarzadu-zwiazku-kombatantow-rp-i-bylych-wiezniow-politycznych-zdjecia-1764851715-11.jpg)
![W Zamościu na święta jak w Disneylandzie [ZDJĘCIA] W Zamościu na święta jak w Disneylandzie [ZDJĘCIA]](https://static2.kronikatygodnia.pl/data/media/2025/12/04/sm-4x3-w-zamosciu-na-swieta-jak-w-disneylandzie-zdjecia-1764847581-4.jpg)
![Warsztaty makramy w Jezierni [ZDJĘCIA] Warsztaty makramy w Jezierni [ZDJĘCIA]](https://static2.kronikatygodnia.pl/data/media/2025/12/04/sm-4x3-warsztaty-makramy-w-jezierni-zdjecia-1764837659-26.jpg)


















Napisz komentarz
Komentarze