Reklamy telewizyjne są tego pełne. A to ratownik medyczny bierze lek na ból i dzięki temu nie ma problemu, żeby wyruszyć do akcji. A to położna poleca kobietom jakiś specyfik. Czasami robi to ginekolog, a inny lekarz zapewnia, że dany lek na pewno pomoże.
Nie są tom oczywiście prawdziwi medycy, tylko aktorzy, którzy wcielają się w ich role. Z tym już jednak koniec. O tej zmianie mówiło się od dawna, a właściwe przepisy czekały tylko na wejście w życie. Stanie się tak już od 1 stycznia.
Czego nie wolno reklamodawcy?
Od nowego roku aktor nie będzie mógł wcielić się już w rolę lekarza, położnej, farmaceuty lub innej osoby wykonującej zawód medyczny i polecać w reklamie jakichkolwiek leków.
„Zakazana będzie też bezpośrednia reklama takich produktów skierowana do dzieci lub ich rodziców. Tak wynika z wchodzących w życie z nowym rokiem niektórych przepisów ustawy o wyrobach medycznych” – przypomina „Rzeczpospolita”.
Dla firm farmaceutycznych i pracujących dla nich agencji reklamowych może to być poważny cios. Tegoroczną listę najbardziej szanowanych zawodów w Polsce otwiera strażak, ale zaraz za nim jest ratownik medyczny, a następny lekarz. Na 4 pozycji jest pielęgniarka. Ale nowe przepisy mają sprawić, że w reklamie nie już będzie wykorzystywany autorytet medyka.
Zmian w reklamie jest więcej, bo akcja spotu nie będzie mogła rozgrywać się w aptece, gabinecie lekarskim czy w jakimś innym miejscu sugerującym, że osoba prezentująca wyrób wykonuje zawód medyczny.
PRZECZYTAJ TAKŻE:
- Kantowali na przyczepach. Grozi im do 12 lat więzienia
- Michał Wiśniewski i Doda z wizytą w domu dziecka w Zwierzyńcu [ZDJĘCIA]
- Cysterna z paliwem prawie się przewróciła. Zatrzymała się na barierce
- Strzyżów: Pożar w wigilię świąt Bożego Narodzenia. Płonęła kotłownia
- Krasnobród: Pod mężczyzną załamał się lód. Na ratunek ruszyli policjanci, strażak i burmistrz
„Będzie musiała być zrozumiała dla odbiorcy, który nie ma na co dzień do czynienia z produktem, czyli zwykłego użytkownika. Wymóg ten dotyczy również sformułowań medycznych i naukowych oraz przywoływania w reklamie badań naukowych, opinii, literatury. Wszelkie pojęcia naukowe i medyczne muszą być ujęte w sposób klarowny i przystępny. Reklama taka nie może wprowadzać też w błąd co do zasad i warunków konserwacji” – dodaje dziennik.
Nadzór nad przestrzeganiem przepisów dotyczących reklamy produktów leczniczych sprawuje Główny Inspektorat Farmaceutyczny.
W 2021 r. rynek apteczny przekroczył wartość 40 mld zł.
![Uroczysta gala z okazji 30. rocznicy utworzenia Związku Gmin Lubelszczyzny [GALERIA ZDJĘĆ] Uroczysta gala z okazji 30. rocznicy utworzenia Związku Gmin Lubelszczyzny [GALERIA ZDJĘĆ]](https://static2.kronikatygodnia.pl/data/media/2025/12/17/sm-4x3-uroczysta-gala-z-okazji-30-rocznicy-utworzenia-zwiazku-gmin-lubelszczyzny-galeria-zdjec-1765968180-16.jpg)
![The Voice of Głowacki - IX Przesłuchania w Ciemno za nami [GALERIA ZDJĘĆ] The Voice of Głowacki - IX Przesłuchania w Ciemno za nami [GALERIA ZDJĘĆ]](https://static2.kronikatygodnia.pl/data/media/2025/12/17/sm-4x3-the-voice-of-glowacki-ix-przesluchania-w-ciemno-za-nami-galeria-zdjec-1765968608-35.jpg)
![Przedstawiciele Lubelszczyzny w Radzie Rolnictwa przy Prezydencie RP [ZDJĘCIA] Przedstawiciele Lubelszczyzny w Radzie Rolnictwa przy Prezydencie RP [ZDJĘCIA]](https://static2.kronikatygodnia.pl/data/media/2025/12/17/sm-4x3-przedstawiciele-lubelszczyzny-w-radzie-rolnictwa-przy-prezydencie-rp-zdjecia-1765967904-14.jpg)












![Lubelskie: Śmiertelne potrącenie 84-latki. Kierujący busem nie ustąpił pierwszeństwa [WIDEO] Tragicznie zakończyło się potrącenie pieszej na drodze krajowej numer 17.](https://static2.kronikatygodnia.pl/data/articles/sm-4x3-smiertelne-potracenie-84-latki-w-suchodolach-wideo-1765537122.jpg)






Napisz komentarz
Komentarze