Kontrolerzy m.in. sprawdzali, czy widoczne są ceny dań i jak obsługiwani są goście. Nieprawidłowości – jak podsumował UOKiK – wykryto w większości skontrolowanych lokali gastronomicznych.
– To nie są dobre wyniki – skomentowała Małgorzata Cieloch, rzeczniczka Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
I – dodajmy – słaba wróżba przed sezonem wakacyjnym.
Klient musi znać cenę i ilość potrawy, którą zamawia
Inspektorzy UOKiK weszli do 626 lokali gastronomicznych. Sprawdzali, jak obsługiwani są ich klienci. „W 75 proc. stwierdziliśmy nieprawidłowości” – czytamy we wpisie na X.
PRZECZYTAJ: V Festiwal Antoniański w Radecznicy – Konkurs Pieśni Antoniańskiej i koncert Bayer Full [ZDJĘCIA]
Najwięcej uwag dotyczyło braku cennika i podawania ilości potrawy lub napoju. Kontrolerzy mieli też uwagi do rzetelności obsługi.
– Jako konsumenci, klienci danej placówki powinniśmy mieć jasną informację o cenie potrawy, którą zamawiamy – podkreśla rzeczniczka UOKiK.
I dodaje: – Cena potrawy i usługi, jeśli taka usługa jest na przykład serwisowa, muszą być podane jasno i umieszczone w cenniku. Cenniki muszą podawać pełne nazwy potraw wraz z ilością i gramaturą.
PRZECZYTAJ TEŻ: Strzelał na granicy. Jest akt oskarżenia wobec żołnierza z Białej Podlaskiej
Małgorzata Cieloch podkreśla, że ta ostatnia kwestia – gramatura – jest ważna, bo jak mówi – odgrywa ważną rolę w wakacje. Dlatego…
– …powinna dotyczyć dania po, a nie przed przygotowaniem. Konsument powinien otrzymać cennik przed złożeniem zamówienia – zaznacza.
I dodaje, że jeśli restaurator chciałby zastąpić składniki dania z cennika innymi, to może to zrobić tylko zgodą klienta. I – podkreśla rzeczniczka UOKiK – wcześniej poinformować go o tym.
W restauracjach też mamy prawo do reklamacji
Kolejna uwaga UOKiK dotyczy naszego prawa do reklamacji. Co możemy zareklamować? Na przykład za zimną potrawę, inną niż podana w cenniku gramaturę potrawy lub brak informacji dotyczących jej składu.
Także dodatkowe opłaty, np. za serwis albo opakowanie na wynos, powinny być podane przed złożeniem zamówienia.
– A jeżeli widzimy nierzetelną obsługę prosimy o zawiadamianie najbliższego Wojewódzkiego Inspektoratu Inspekcji Handlowej – apeluje Małgorzata Cieloch.

![W Kasku Bezpieczniej. Uczniowie zamojskich szkół dostali nagrody [ZDJĘCIA] W Kasku Bezpieczniej. Uczniowie zamojskich szkół dostali nagrody [ZDJĘCIA]](https://static2.kronikatygodnia.pl/data/media/2025/12/15/sm-4x3-w-kasku-bezpieczniej-uczniowie-zamojskich-szkol-dostali-nagrody-zdjecia-1765803324-1.jpg)
![Hrubieszów w świątecznym klimacie. Kiermasz przy HDK przyciągnął tłumy [ZDJĘCIA] Hrubieszów w świątecznym klimacie. Kiermasz przy HDK przyciągnął tłumy [ZDJĘCIA]](https://static2.kronikatygodnia.pl/data/media/2025/12/15/sm-4x3-hrubieszow-w-swiatecznym-klimacie-kiermasz-przy-hdk-przyciagnal-tlumy-zdjecia-1765802923-40.jpg)
![Tomaszów Lubelski w 44. rocznicę wprowadzenia stanu wojennego [ZDJĘCIA] Tomaszów Lubelski w 44. rocznicę wprowadzenia stanu wojennego [ZDJĘCIA]](https://static2.kronikatygodnia.pl/data/media/2025/12/15/sm-4x3-tomaszow-lubelski-w-44-rocznice-wprowadzenia-stanu-wojennego-zdjecia-1765795056-37.jpg)




![W Kasku Bezpieczniej. Uczniowie zamojskich szkół dostali nagrody [ZDJĘCIA] W Zamościu wręczono nagrody laureatom konkursu „W Kasku Bezpieczniej”.](https://static2.kronikatygodnia.pl/data/articles/sm-4x3-w-kasku-bezpieczniej-uczniowie-zamojskich-szkol-dostali-nagrody-zdjecia-1765803169.jpg)







![Lubelskie: Śmiertelne potrącenie 84-latki. Kierujący busem nie ustąpił pierwszeństwa [WIDEO] Tragicznie zakończyło się potrącenie pieszej na drodze krajowej numer 17.](https://static2.kronikatygodnia.pl/data/articles/sm-4x3-smiertelne-potracenie-84-latki-w-suchodolach-wideo-1765537122.jpg)






Napisz komentarz
Komentarze