Tarcze diamentowe – jest rodzaj materiału eksploatacyjnego, który służy do cięcia różnych materiałów budowlanych, takich jak beton, cegła, płytki ceramiczne, gres, granit, marmur, piaskowiec, metal i wiele innych. Tarcza diamentowa – niezmienny atrybut każdej budowy. Jakie więc istnieją tarcze diamentowe, gdzie lepiej stosować poszczególne rodzaje tarcz, jak je prawidłowo użytkować? Odpowiedzi na te i wiele innych pytań udzielą nam w tym artykule diamentowi specjaliści firmy DiStar.

Budowa tarczy diamentowej
Tarcza diamentowa składa się z dwóch podstawowych elementów:
- Korpus. Korpus tarczy diamentowej – jest to metalowe kółko z otworem do montowania pośrodku. W zależności od przeznaczenia tarczy diamentowej korpus może być wykonany z różnych gatunków stali, z których niektóre są twardsze i mocniejsze, inne miękkie. Ponadto korpus może mieć różną grubość – od 0,8 mm do 4,5 mm, a nawet grubszą. Otwór do montowania w korpusie tarczy zależy od sprzętu, do którego jest przeznaczony. W przypadku szlifierek kątowych jest to 22,23 mm, w przypadku przecinarek do płytek 25,4 mm, a przykładowo do różnych maszyn do cięcia kamienia może to być 30 mm lub więcej. Czasami korpus tarczy jest dodatkowo wyposażony w różne otwory, które poprawiają jej chłodzenie podczas cięcia.
- Krawędź tnąca. Diamentowa warstwa tarczy działa jako krawędź tnąca, a osprzęt może obrabiać materiał do chwili, aż krawędź tnąca się nie zużyje. Najczęściej krawędź tnąca tarczy diamentowej wykonana jest z proszków różnych metali z domieszką syntetycznych diamentów. W zależności od obróbki różnych materiałów – dobierany jest skład proszków metali i diamentów. Diamentowa krawędź może być spiekana wraz z korpusem tarczy lub może być spiekana w osobne segmenty, które następnie są przyspawane do korpusu za pomocą spawania laserowego.
W zależności od rodzaju krawędzi tnącej, tarcze diamentowe są dzielone na kilka rodzajów.

Rodzaje tarcz diamentowych
Producenci osprzętu diamentowego wyróżniają kilka rodzajów tarcz – koronę, turbo i segmentowa. Przyjrzyjmy się bliżej każdemu z rodzajów tarcz diamentowych, ich zaletom i zakresowi zastosowania.
- Typ korona. Koroną jest nazywana tarcza diamentowa z solidną warstwą diamentową, która nie ma wybrzuszeń ani zagłębień w warstwie. Takie tarcze wykonują cięcie materiałów bardzo czysto, nie pozostawiając odprysków. Najczęściej stosuje się je z podawaniem płynu chłodzącego i stosuje się do obróbki materiałów okładzinowych: płytek ceramicznych, gresu, granitu, marmuru, piaskowca, cegły okładzinowej i innych.
- Typ turbo. Takie tarcze nazywane są również falowane, ponieważ ich warstwa diamentowa ma wgłębienia o różnych kształtach. Wgłębienia te umożliwiają bardziej wydajne chłodzenie warstwy diamentowej podczas pracy i usuwanie osadu pyłowego ze strefy cięcia. Tarcze typu turbo tną z odpryskami znacznie wyższymi, niż korona, i są używane zarówno do cięcia na mokro, jak i na sucho cegieł, betonu, płyt chodnikowych, krawężników i innych materiałów.
- Typ segmentowy. Tarcza segmentowa to tarcza, której krawędź ma przerwy i odległość między sektorami (zwanymi segmentami). Główną zaletą tarcz segmentowych jest wysoka wytrzymałość korpusu, ponieważ segmenty są osobno do niego przyspawane, a producent może stosować korpus ze stali hartowanej, która jest znacznie mocniejsza niż zwykły korpus z surowego metalu. Podczas obróbki materiału za pomocą tarczy segmentowej, otrzymujemy bardzo poszarpaną i niechlujną krawędź materiału, dlatego są używane do prac zgrubnych. Najczęściej tarcze segmentowe są używane do cięcia bardzo twardych i zbrojonych betonów i asfaltu.
Ale nie warto wybierać tarczy tylko ze względu na jej wygląd. Wszyscy producenci wyraźnie wskazują cel poszczególnych tarcz z produkowanej gamy wyrobów oraz materiałów, które można nimi obrabiać. Używając tarczy niezgodnie z przeznaczeniem – ryzykujesz doprowadzić do zepsucia, ponieważ producenci starannie dobierają skład proszków i diamentów, a także korpus tarczy do obróbki konkretnych materiałów.

Na co zwrócić uwagę podczas pracy z tarczą diamentową
Te wskazówki pomogą Ci użytkować tarczę diamentową maksymalnie efektywnie i przedłużyć jej żywotność:
- Średnica tarczy. W żadnym wypadku nie należy używać tarczy o średnicy większej, niż wskazana w specyfikacji twojego sprzętu. Aby zamontować tarczę 150 mm na szlifierce kątowej 125 mm, będziesz musiał zdjąć osłonę ochronną i praca z takim narzędziem będzie niebezpieczna, ponadto spada obrotowa prędkość liniowa tarczy, co wpływa na jej zdolność cięcia.
- Średnica otworu montażowego. Średnica otworu tarczy musi ściśle odpowiadać średnicy otworu montażowego elektronarzędzia. Jeśli masz tarczę z otworem 25,4 mm, a chcesz ją zamontować na sprzęcie z otworem 22,23 mm – możesz użyć specjalnych pierścieni adaptera.
- Prędkość obrotowa. Wszyscy producenci narzędzi diamentowych wyraźnie regulują obroty, na których można użytkować tej lub innej tarczy. Obroty te zależą od średnicy tarczy diamentowej. Przekroczenie maksymalnych dopuszczalnych obrotów może spowodować zniszczenie tarczy diamentowej!
- Obrabiany materiał. Chociaż pisaliśmy o tym wcześniej w artykule, należy jeszcze raz podkreślić, że wszyscy producenci osprzętu diamentowego regulują listę materiałów, do których jest przeznaczona ta tarcza. Chciałoby się mieć jedną tarczę dla wszystkich materiałów, ale niestety to tylko mit. A jeśli obrabiać beton tarczą, przeznaczoną do ceramiki, to z dużym prawdopodobieństwem ona się zniszczy lub straci zdolność cięcia.
- Chłodzenie. Na każdej tarczy znajduje się specjalna ikona, dzięki której można zrozumieć, czy tarcza jest przeznaczona do cięcia na sucho, czy też wymaga dostarczania płynu chłodzącego.
- Środki ochrony osobistej. Praca z osprzętem diamentowym wiąże się z wysokim hałasem, a czasem kurzem. Zadbaj o to, aby w twoim arsenale zawsze znajdowały się specjalne słuchawki, okulary ochronne, rękawice i, jeśli to konieczne, respirator.
Dzięki tym prostym zasadom twoja tarcza diamentowa wypracuje cały przeznaczony dla niej zasób i pomoże Ci wykonać pracę tak szybko i sprawnie, jak to możliwe!
![Bełżec/Lubycza Królewska: Ludzie skarżą się na błoto na budowie S17. To niebezpieczeństwo [ZDJĘCIA] Bełżec/Lubycza Królewska: Ludzie skarżą się na błoto na budowie S17. To niebezpieczeństwo [ZDJĘCIA]](https://static2.kronikatygodnia.pl/data/media/2025/12/16/sm-4x3-belzec-lubycza-krolewska-ludzie-skarza-sie-na-bloto-na-budowie-s17-to-niebezpieczenstwo-zdjecia-1765883166-20.jpg)
![Hrubieszów: Bmw zajechało drogę karetce na sygnale [ZDJĘCIA] Hrubieszów: Bmw zajechało drogę karetce na sygnale [ZDJĘCIA]](https://static2.kronikatygodnia.pl/data/media/2025/12/16/sm-4x3-hrubieszow-bmw-zajechalo-droge-karetce-na-sygnale-zdjecia-1765876670-0.jpg)
![W Kasku Bezpieczniej. Uczniowie zamojskich szkół dostali nagrody [ZDJĘCIA] W Kasku Bezpieczniej. Uczniowie zamojskich szkół dostali nagrody [ZDJĘCIA]](https://static2.kronikatygodnia.pl/data/media/2025/12/15/sm-4x3-w-kasku-bezpieczniej-uczniowie-zamojskich-szkol-dostali-nagrody-zdjecia-1765803324-1.jpg)












![Lubelskie: Śmiertelne potrącenie 84-latki. Kierujący busem nie ustąpił pierwszeństwa [WIDEO] Tragicznie zakończyło się potrącenie pieszej na drodze krajowej numer 17.](https://static2.kronikatygodnia.pl/data/articles/sm-4x3-smiertelne-potracenie-84-latki-w-suchodolach-wideo-1765537122.jpg)





