Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
piątek, 5 grudnia 2025 05:52
Reklama
Reklama
Są zmuszeni walczyć o swoje

Gm. Dorohusk. Przewoźnicy wrócili na granicę. Dobija ich wojna i "system"

Po nieco ponad roku polscy przedstawiciele branży transportowej powrócili na słynne już skrzyżowanie drogi wojewódzkiej nr 816 z drogą krajową nr 12, aby wyraźnie zakomunikować swoje zaniepokojenie obecną sytuacją gospodarczą w kraju. Przedmiotem troski przedsiębiorców jest zresztą nie tylko ich własny sektor, ale i branża rolna czy wydobywcza. – Problemy nie skończyły się, powracają jak bumerang, ze zdwojoną siłą – podkreślił w momencie rozpoczęcia akcji protestacyjnej Rafał Mekler, prezes Komitetu Obrony Przewoźników i Pracodawców Transportu.
Po nieco ponad roku polscy przedstawiciele branży transportowej powrócili na słynne już skrzyżowanie drogi wojewódzkiej nr 816 z drogą krajową nr 12, aby wyraźnie zakomunikować swoje zaniepokojenie obecną sytuacją gospodarczą w kraju.
Po nieco ponad roku polscy przedstawiciele branży transportowej powrócili na słynne już skrzyżowanie drogi wojewódzkiej nr 816 z drogą krajową nr 12, aby wyraźnie zakomunikować swoje zaniepokojenie obecną sytuacją gospodarczą w kraju.

Dobija ich wojna i "system"

Polscy przedsiębiorcy z branży transportowej – przede wszystkim ci, którzy prowadzą swoje firmy od kilku dziesięcioleci, zmuszeni są dzisiaj redukować zatrudnienie i „zwijać” z mozołem budowany interes. Twierdzą, że ciężki plecak ich doświadczeń wypełniają dzisiaj wysokie koszty prowadzenia działalności gospodarczej, europejskie regulacje i dumpingowa konkurencja, która zajmuje coraz to dalej zakrojone obszary naszego rynku transportowego. Rynku, który generuje ok. 7% polskiego PKB i stanowi swoisty barometr tendencji, które panują obecnie w gospodarce. 

Co więc można odczytać, spoglądając na skalę? Że nie jest dobrze. Zleceń jest coraz mniej, co oznacza, że producenci i hurtownicy towarem obracają rzadko i w małych ilościach. Są ostrożni, liczą każdy grosz. Dzisiaj nikt nie inwestuje dużych pieniędzy. Nie wiadomo, co przyniesie przyszłość. Jak twierdzą, do tego dochodzi niezwykle drapieżna w swoich działaniach, ukraińska konkurencja. Została zaburzona, istniejąca od wielu lat, zdrowa, sprawiedliwa proporcja pomiędzy liczbą przedsiębiorstw i kierowców, którzy obsługują rynek towarowy. 

PRZECZYTAJ: Zamość: 14-latek potrącony na przejeździe rowerowym. Trafił do szpitala

Argumentują, że przed wybuchem wojny za obsługę bieżących zleceń odpowiadało ok. 50% kierowców ukraińskich i polskich. Dzisiaj polscy przewoźnicy odpowiadają za mniej, niż 10% rynku. Powód? Konkurencja gospodarcza, która działa w oparciu o uczciwe zasady, pozwala na zrównoważony rozwój wszystkich podmiotów, uczestników rynku. W momencie, kiedy jeden podmiot uzyskuje wyraźną przewagę nad innymi, o zdrowej konkurencji nie może już być mowy. Zaczyna się, napędzana przez mechanizmy dumpingowe, walka.

- Te niepokojące trendy w gospodarce utrzymują się od dłuższego czasu. Pojazdy ukraińskie wjeżdżają na teren naszego kraju i zabierają ładunki, za których obsługę odpowiadali do tej pory przedsiębiorcy z Lubelszczyzny, Podkarpacia, ale też innych regionów naszego kraju. Dlaczego to wiemy? Otóż ukraiński system e-kolejki, Echerga, pokazuje, że ok. 70% pojazdów, które wjeżdżają na teren Polski z Ukrainy przejeżdża bez żadnego ładunku. Wjeżdżają po to, aby oferować, po dużo niższych stawkach, swoje usługi. Załadowanych jest tylko ok. 30% pojazdów. Ten system obejmuje oczywiście i Polskę i Ukrainę, ale ukraińscy kierowcy mają tę przewagę, że na terenie swojego kraju mogą oczekiwać w komfortowych warunkach, najczęściej w domu i tylko otrzymują powiadomienie w momencie, kiedy przychodzi czas na przekroczenie granicy. Nasi kierowcy muszą oczekiwać tam, na miejscu, a nierzadko dużo dłużej, ponieważ bardzo często dochodzi do sytuacji, w której przed polskim kierowcą pojawia się w systemie nagle w systemie 20, 30 ukraińskich aut. Jak do tego dochodzi? Nie wiem… - mówił o niektórych aspektach problemu Mekler.

Nie są dla Ukrainy żadną konkurencją

Polscy przedsiębiorcy nie są w stanie zejść poniżej określonego, cenowego pułapu. Jest to po prostu niemożliwe. W czasie gdy nasze firmy dwoją się i troją, by przetrwać kryzys, ukraińskie, nieobarczone żadnymi dodatkowymi opłatami i regulacjami, rozwijają się w najlepsze.

- Tych obciążeń, z którymi jesteśmy zmuszeni zmagać się, jest bardzo dużo. To tzw. Polski Ład, to pakiet mobilności. To na nas, a nie na Ukraińcach, wymuszono w końcu wymianę, zupełnie niedawno, sprawnych urządzeń, tachografów, na modele o określonych parametrach. Koszt takiej operacji to ok. 7 tys. zł na jeden pojazd. Po co? Żebyśmy mogli być jeszcze dokładniej kontrolowani. Koszty prowadzenia działalności są po prostu nieporównywalne. Te tachografy mieliśmy wymienić do końca lutego. Teraz brak odpowiedniego urządzenia wiąże się z mandatem w wysokości 12 tys. zł – podkreślał w czasie wystąpienia przedstawiciel branży.

W tym momencie ciężka praca polskich przedsiębiorców przechodzi do historii, ponieważ większość firm jest zmuszona zakończyć swoją działalność albo znacząco zredukować jej skalę.

PRZECZYTAJ: Skandal w Lublinie. Kierowca komunikacji miejskiej załatwił się w pojeździe

- Domagamy się, aby przywrócić ruch bez e-kolejki w Dołhobyczowie i Zosinie. To ten system odpowiada, w dużej mierze, chociaż nie wyłącznie, za tę sytuację. Ukraina bardzo sprawnie wykorzystuje ten system właśnie po to, aby opóźniać wjazd polskich kierowców na teren naszego kraju. Dlatego tak ważne jest przywrócenie tzw. żywej kolejki. W takiej kolejce nie ma możliwości, aby pojawiło się przed nami kilkadziesiąt samochodów. A w kolejce wirtualnej jest to możliwe. Jest to po prostu niesprawiedliwe – zauważył przedsiębiorca.

Kierowcy walczą również o wdrożenie zapisów ustawy UD18, która umożliwi walkę z nieuczciwą konkurencją. W dokumencie mowa jest między innymi o tym, że zleceniodawca może zostać obciążony karą, jeśli powierzy ładunek firmie bez uprawnień. A w przypadku współpracy z ukraińskimi firmami do takich sytuacji dochodzi niestety bardzo często.

- Chodzi też o masę innych zapisów, które obniżą koszty naszej pracy i uproszczą współpracę z przedsiębiorstwami, które powierzają nam ładunki. Te zapisy mają oczywiście charakter czasowy, związany z bieżącą sytuacją, ale to jednocześnie przepisy których potrzebujemy właśnie teraz, na „już” – wyjaśnił Mekler.

Rafał Mekler: "Tracimy ostatnie przestrzenie suwerenności"

Przedsiębiorcy domagają się w końcu, aby Polska zaczęła się w końcu zachowywać jak podmiot, a nie przedmiot we współpracy pomiędzy Unią Europejską a Ukrainą.

- Oddaliśmy w istocie większość swoich kompetencji, jeśli idzie o strategiczne decyzje. Teraz o wielu gałęziach naszej gospodarki decydują już urzędnicy w Brukseli. Nie mamy na to większego wpływu. Tak też dzieje się w transporcie. Nie decydujemy o sobie w relacjach z Ukrainą. Polityka Unii Europejskiej prowadzona jest w taki sposób, aby ograniczyć rolę państw tej wspólnoty. Decyzje mają zapadać poza tymi państwami – alarmował Mekler.

Marek Okliński, który na rynku ukraińskim działał od przeszło 25 lat zauważył z kolei, że czas oczekiwania w ukraińskiej e-kolejce niesie też za sobą inne skutki.

- Otóż kierowca, który wjeżdża na Ukrainą kilkanaście razy w roku i zmuszony jest za każdym razem oczekiwać przez kilka dni na wjazd, ostatecznie traci pozwolenie na wjazd. Wyczerpuje swój czasowy limit. Więc z punktu widzenia przedsiębiorcy jest bezproduktywny. Mógłby jeździć, ale nie może – uważa Okliński.

Podobne odczucia towarzyszą innemu przedsiębiorcy, Janowi Teteryczowi. On swoją firmę prowadzi od ponad 30 lat.

PRZECZYTAJ: Rolnicy zaprotestują przy Cukrowni „Werbkowice”. Szkody w uprawie buraków są ogromne

- Poprawę sytuacji obiecywał nam i poprzedni rząd, i obecna ekipa rządząca. Mamy poczucie, że nikt nie szanuje naszej pracy. W ramach porozumienia z Unią Europejską ukraińskie przedsiębiorstwa miały tylko wjeżdżać na teren wspólnoty, zabierać ładunki i wracać do siebie. Tymczasem wjeżdżają i poruszają się po Europie nawet 60, 70 dni. Podobne odczuci towarzyszą również naszym kolegom z innych krajów. Ukraińcy są po prostu tani, a dla nas te stawki są nieakceptowalne. Kształtują się poniżej progu opłacalności – podkreślił z kolei Teterycz.

Na granicy pojawiać się będą, w systemie rotacyjnym, przedsiębiorcy z różnych części kraju. Przyjechali także związkowcy z kopalni „Bogdanka”, którzy także alarmują w sprawie niepokojących, w ich opinii, trendów.

 


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

ReklamaBaner reklamowy - orange
Reklama
Reklama
Pożyczka pod zastaw nieruchomości na 10 lat Cena: Do negocjacjiKoniec z brakiem pieniędzy! Nasza pożyczka hipoteczna dla firm i rolników to innowacyjne rozwiązanie, które gwarantuje sukces każdemu przedsiębiorcy. Oszczędzisz wiele energii, czasu i osiągniesz, to o czym wszyscy marzą – realizację potrzeb Twojej firmy i niezależność finansową. Wystarczy, że rozpoczniesz z nami współpracę. Już dzisiaj dołącz do firm i gospodarstw rolnych, które zrealizowały swoje marzenia. Sprawdź teraz! Czynniki wyróżniające naszą ofertę: 1. zabezpieczenie tylko na hipotece (wpis w dziale IV księgi wieczystej, tak jak w banku) 2. najniższy koszt umowy od 28% rocznie 3. najszybszy czas realizacji i wypłaty 4. pomoc w przygotowaniu dokumentów na każdym etapie współpracy 5. elastyczność oferty w zakresie warunków spłaty 6. jasne warunki umowy bez „gwiazdek i drobnego druku” 7. żadnych ukrytych kosztów 8. szeroki przedział kwotowy ( od 50.000 zł do 2.000.000 zł) Dodatkowe korzyści dla Państwa wynikające z podjętej współpracy: 1. Specjalizujemy się w procesach restrukturyzacji i oddłużaniu nieruchomości 2. Na życzenie klienta dokonujemy szybkiego zakupu nieruchomości 3. Na życzenie klienta pokryjemy koszt umowy notarialnej 4. Nie weryfikujemy Państwa baz w BIK, BIG, KRD, ERIF i innych 5. Akceptujemy/spłacamy zajęcia komornicze, hipoteki i prywatne zobowiązania 6. Wszyscy nasi klienci otrzymują bezpłatne konsultacje i pomoc prawną 7. Każdego klienta traktujemy indywidualnie i z należytą starannością Nasze pożyczki hipoteczne oferujemy pod następujące zabezpieczenia: Grunty rolne, grunty komercyjne, działki deweloperskie, działki budowlane, lokale mieszkalne, domy mieszkalne, kamienice mieszkalne, biurowce, obiekty magazynowe, obiekty sportowe, obiekty uzdrowiskowe, hotele, motele, pensjonaty, ośrodki wypoczynkowe, zakłady usługowe oraz zakłady produkcyjne, pojazdy użytkowe i rolnicze posiadające dowód rejestracyjny. Kontakt: Tel. 577-873-616, email: [email protected] Więcej informacji na stronie: https://podhipoteke24.pl/Data dodania ogłoszenia: 02.12.2025Pożyczka pod zastaw nieruchomości na 10 lat
Działki rolne-Tymin Cena: 89000 PLNWYJĄTKOWY KOMPLEKS DZIAŁEK ROLNYCH Z POTENCJAŁEM ZABUDOWY - TYMIN (ok. 1.88 ha)Lokalizacja: Tymin, Gmina Tarnawatka, Powiat Tomaszowski, Województwo Lubelskie.Przedmiotem sprzedaży jest atrakcyjny zestaw trzech niezabudowanych działek rolnych o łącznej powierzchni 18 776 m² (1.88 ha), z których jedna posiada kluczowy atut: częściowe przeznaczenie pod zabudowę zagrodową (MR).Idealna propozycja dla rolników szukających wysokiej jakości gruntów oraz dla inwestorów widzących potencjał w budowie siedliska w spokojnej i malowniczej okolicy.SZCZEGÓŁY OFERTY I ATUTY DZIAŁEKŁączna powierzchnia: 18 776 m²1. Działka nr 375Powierzchnia: 2858 m²Kształt i wymiary: Prostokątna, o bardzo dobrych proporcjach: szerokość ok. 28 m, długość ok. 114 m.Klasa gruntu: Grunty rolne klasy III oraz R/L (klasa III to bardzo dobra, wydajna ziemia).2. Działka nr 376Powierzchnia: 7887 m²Kształt i wymiary: Wąska i długa: szerokość ok. 25 m, długość ok. 269 m.Charakterystyka: Duża powierzchnia sprzyjająca efektywnym uprawom lub podziałowi.3. Działka nr 386/1 – KLUCZOWY ATUT INWESTYCYJNYPowierzchnia: 8031 m²Kształt i wymiary: Bardzo długa i wąska: szerokość ok. 10 m, długość ok. 630 m.Przeznaczenie: Częściowo oznaczona jako MR (zabudowa zagrodowa). Ta klasyfikacja pozwala rolnikowi na realizację projektu budowlanego (dom mieszkalny, budynki gospodarcze) w ramach siedliska. Jest to unikalna szansa na połączenie prowadzenia gospodarstwa z możliwością zamieszkania na własnej ziemi.DLACZEGO WARTO KUPIĆ?Potencjał Budowlany: Możliwość zabudowy zagrodowej na działce 386/1 jest rzadkim i bardzo poszukiwanym atutem, dającym realną perspektywę na stworzenie własnego siedliska.Dobra Klasa Gruntu: Działka nr 375 z gruntem klasy III to gwarancja urodzajności i wartości rolniczej.Spokojna Lokalizacja: Tymin to cicha, sielska wieś w powiecie tomaszowskim, idealna dla osób ceniących kontakt z naturą i z dala od miejskiego zgiełku.Nie przegap tej wyjątkowej okazji! Zainwestuj w ziemię, która oferuje zarówno stabilne plony, jak i perspektywy rozwojowe.Zapraszamy do kontaktu w celu uzyskania szczegółowych informacji oraz umówienia prezentacji.Bezpłatnie pomagamy w formalnościach związanych z uzyskaniem kredytu na zakup nieruchomości. Nasz doradca kredytowy bezpłatnie sprawdzi Twoją zdolność kredytową i przedstawi najlepsze oferty z ponad 10 banków.Posiadasz podobną nieruchomość? Skorzystaj z bezpłatnej konsultacji – odpowiemy na pytania dotyczące ceny, procesu sprzedaży oraz możliwości poprawy atrakcyjności oferty.Oferujemy również:•⁠ ⁠Pośrednictwo w kupnie, sprzedaży oraz najmie nieruchomości.•⁠ ⁠Pomoc w sprzedaży nieruchomości o skomplikowanej sytuacji prawnej.•⁠ ⁠Rzetelne oceny wartości nieruchomości.•⁠ ⁠Uzyskanie świadectwa energetycznego.Nie zwlekaj, zadzwoń już teraz!PAULINA [email protected]ółnoc Biuro Nieruchomościul. Żeromskiego 3, 22-400 ZamośćNiniejsze ogłoszenie nie stanowi oferty w rozumieniu Kodeksu Cywilnego, lecz ma charakter informacyjny.Przedstawione wizualizacje i grafiki mają charakter wyłącznie poglądowy i stanowią wyłącznie materiał pomocniczy, ułatwiający zorientowanie się w ogólnym wyglądzie oferowanej nieruchomości.Niniejsze ogłoszenie wraz z jego elementami jest własnością Północ Nieruchomości Sp z o.o. lub podmiotu współpracującego. Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie, rozpowszechnianie oraz korzystanie z niniejszych materiałów w jakikolwiek inny sposób wykraczający poza dozwolony użytek określony przepisami ustawy z 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz. U. 1994, nr 24 poz. 83 z późn. zm.) bez pisemnej zgody Północ Nieruchomości Sp z o.o. lub podmiotów współpracujących jest zabronione i może stanowić podstawę odpowiedzialności cywilnej oraz karnej.Niniejsze materiały stanowią tajemnicę przedsiębiorstwa PÓŁNOC NIERUCHOMOŚCI Sp. z o.o. w rozumieniu ustawy z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (Dz. U. z 2003 r., Nr 153, poz. 1503 z późn. zm.).Data dodania ogłoszenia: 25.11.2025Działki rolne-Tymin
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
ReklamaBaner reklamowy B1 firmy WORK CENTRE
Reklama
KOMENTARZE
Autor komentarza: MIEJSCOWY.Treść komentarza: Eldorado dla PiS-wskiej elity tak jak Zukowski i Zieliński przy wypasionym korycie . W tych stronach z pychota na twarzy przyjmowani przez KGW i pełne stoły wyzerki .Data dodania komentarza: 4.12.2025, 16:07Źródło komentarza: Gdzie żyje się najlepiej w Polsce? W Tomaszowie Lubelskim! Mieszkańcy mówią dlaczegoAutor komentarza: LucekTreść komentarza: Dajcie im(lekarzom) więcej pieniędzy! Czy 200000zł miesięcznie to aby nie za mało?Data dodania komentarza: 4.12.2025, 15:31Źródło komentarza: Burza na sesji, radni powiedzieli NIE prywatyzacji przychodni w Hrubieszowie. Sprawą zainteresuje się CBA?Autor komentarza: ArnioTreść komentarza: Arek go zabił ale przecież to kaleka, mózgowe porażenie dziecięce, mocne upośledzenie umysłowe, przemoc i alkoholizm w domu w końcu nie wytrzymał i zabił pijakaData dodania komentarza: 4.12.2025, 15:28Źródło komentarza: Sprawca zabójstwa był niepoczytalny. Prokuratura Rejonowa w Hrubieszowie zakończyła śledztwoAutor komentarza: Gal Anonim.Treść komentarza: Będzie! Będzie zabawa! Będzie się działo! I znowu nocy będzie mało Będzie głośno, będzie radośnie Znów przetańczymy razem całą nocData dodania komentarza: 4.12.2025, 14:12Źródło komentarza: Niebywałe! Kilkudziesięciu przewodników turystycznych z regionu odkrywało Trzeszczany na nowoAutor komentarza: mieszkankaTreść komentarza: Ośrodek Zdrowia w Mirczu /budynek własnością gminy/ również do prywatyzacji. Przedstawiciele spółki prowadzili rozmowy z obecnymi pracownikami GOZ Mircze ! Też zawsze przynosił zyski!Data dodania komentarza: 4.12.2025, 14:08Źródło komentarza: Pikieta przeciwko prywatyzacji przychodni w Hrubieszowie. Kierownictwo szpitala dementujeAutor komentarza: Ha tfu!Treść komentarza: Dziady już zapomniały, że wzrost pensji minimalnej, powoduje wzrost cen? Przecież to "sukces" pis. Dziady wiedzą, że pieniądze biorą się z pracy a nie z kosmosu? 13, 14 emerytura, skąd ma państwo na to brać?Data dodania komentarza: 4.12.2025, 13:44Źródło komentarza: Drożej za prawo jazdy. Ministerstwo ujawniło nowy cennik
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama