Zamojskie ulice. Modelowa jednostka PR 5

  • 22.08.2019, 05:26
  • Bogdan Nowak
Zamojskie ulice. Modelowa jednostka PR 5 Dawne PR5 to jedna z największych "sypialni" Zamościa.
Ulica Jana Zamoyskiego w Zamościu powstała pod koniec lat 70. ub. wieku jako obwodnica osiedla PR 5, zwanego także Nowe Miasto II. W czasach "schyłkowego PRL-u" wybudowano przy niej wzorcowe, modelowe osiedle mieszkaniowe. Zmieniło ono życie tysięcy mieszkańców miasta. Nadal żyje się tam podobno dobrze.

Wszędzie jest stąd blisko. Mamy niedaleko sklepy, kino, McDonald`s, a niedługo powstanie także restauracja KFC – podkreślają Artur Kawalec i Paweł Szykuła, nastoletni mieszkańcy dawnego osiedla PR 5, które dzisiaj nosi imię Jana Zamoyskiego. – W całej okolicy jest dużo zieleni, mamy boiska, jedno obok naszych bloków. Co można byłoby zmienić? Przydałoby się te boiska odnowić i wstawić wreszcie siatki w bramkach. Poza tym żyje się w porządku. Nieźle projektanci to osiedle wymyślili. 

Humanizacja przestrzeni

 – Przed budową osiedla ta część Zamościa wyglądała inaczej. Cały teren zajmowały nieużytki, nie było tutaj drzew. Podczas roztopów okolica tonęła w błocie. Organizowano tutaj jednak duże jarmarki. Przyjeżdżały na nie wozy konne z całej okolicy – opowiada 77-letni Stanisław Konwalik, mieszkaniec jednego z wieżowców na os. Zamoyskiego. – Budowa osiedli wszystko zmieniła. Były one uznawane w latach 80. ub. wieku za bardzo nowoczesne.

Nie bez powodu. Koncepcja budowy osiedla Nowe Miasto II, zwanego także PR 5 zrodziła się w 1972 r. na szczeblu centralnym. W ramach programu rządowego, pod numerem piątym wpisano wówczas projekt "Kompleksowego rozwoju budownictwa mieszkaniowego". Zmiany były rewolucyjne. Na nowych osiedlach mieszkaniowych chciano wprowadzić: "humanizację przestrzennego wyrazu zabudowy poprzez respektowanie skali człowieka". Bloki miały zyskać kameralny charakter i być zróżnicowane. W efekcie, zamiast potężnych molochów z wielkiej płyty (takich jak np. na warszawskim Bródnie) chciano wybudować budynki jedno-, dwu-, trzy- i czterokondygnacyjne. 

Cały artykuł dostępny tylko w papierowym i e-wydaniu Kroniki Tygodnia

Bogdan Nowak

Zdjęcia (1)

Podziel się:
Oceń:

Komentarze (4)

Dodanie komentarza oznacza akceptację regulaminu. Treści wulgarne, obraźliwe, naruszające regulamin będą usuwane.

Wysyłając komentarz akceptujesz Regulamin serwisu Kronika Tygodnia. Grupa Wydawnicza SŁOWO sp z o.o. z siedzibą w mieście stołecznym Warszawa (ul. Chocimska 3A, 00-791 Warszawa) jest administratorem twoich danych osobowych, dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne. Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
Darek
Darek 31.08.2019, 16:54
To prawda mieszkam na przeciw elektryka a tam parkingu nie znajdziesz w roku szkolnym! . Rozmawiałem z dyrektorem elektryka, ale człowiek nie widzi problemu.
W elektryku uczą się luzie pełnoletni (i nie tylko) uzależni od tytoniu. Szkoła nie zapewnia miejsca do palenia dla uczniów, którzy na przerwach palą pod balkonami i klatkami, rzucają niedopałki pod nogi... obraz nędzy i rozpaczy. Gdzie ta nowoczesność ?
Mieszkaniec
Mieszkaniec 25.08.2019, 09:47
Zmienić całe prezesostwo niech młodsi wejda na ich stanowiska co niektorzy na emeryture powinni isc zamiast isc rzadza jakby byli panami!!! Wynocha!!! Wielkie państwo chodzące az okulary wam zaparują!
Ja
Ja 23.08.2019, 23:55
Hetmana Jana Zamoyskiego .
zibi
zibi 22.08.2019, 08:33
Budynek „Elektryka” wybudowano jako szkołę podstawową, a położony vis a vis obiekt PWSZ im. Szymona Szymonowica to … przedszkole. Przedszkolaki samochodami nie jeżdżą. Natomiast pracownicy, uczniowie i studenci przyjeżdżają na zajęcia autami i parkują utrudniając życie mieszkającym w sąsiedztwie. Wsparcie włodarzy tych instytucji dla Zarządu Osiedla winno doprowadzić do wybudowania zespołu parkingów w sąsiedztwie Krytej Pływalni położonej nieopodal. Terenu należącego do Miasta Zamościa przy Obwodnicy Hetmańskiej jest pod dostatkiem. Prezydent Wnuk w kampanii samorządowej obiecywał inwestycje miejskie w nowych częściach miasta. Na PR 5 za poprzedniej kadencji poszerzono o metr 100 m drogi osiedlowej, na której nie mieściły się 2 auta osobowe i wybudowano miejsca parkingowe w ramach budżetu obywatelskiego. Tutaj budżet obywatelski nie wystarczy.

Pozostałe