Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
sobota, 18 maja 2024 13:38
Reklama
Reklama
Reklama

Pasy bezpieczeństwa - fakty i mity. WORD Zamość wyjaśnia

Obowiązek zapinania pasów bezpieczeństwa został wprowadzony w Polsce w 1983 r. i dotyczył wówczas tylko przednich siedzeń oraz dróg poza obszarem zabudowanym. W 1991 r. obowiązek ten rozszerzono również na siedzenia tylne oraz wszystkie drogi. Obowiązek stosowania fotelików samochodowych wprowadzono w Polsce w 1999 roku.
  • Źródło: WORD Zamość
Pasy bezpieczeństwa - fakty i mity. WORD Zamość wyjaśnia

Autor: WORD Zamość.

JAK DZIAŁAJĄ PASY BEZPIECZEŃSTWA? 

  • redukują ryzyko kontaktu ciała z wnętrzem pojazdu w efekcie ograniczając ciężkość obrażeń, 
  • przenoszą siły działające podczas uderzenia na mocniejsze partie ciała, 
  • zapobiegają wypadnięciu z pojazdu przy uderzeniu, 
  • zapobiegają obrażeniom innych pasażerów

PRAWIDŁOWO ZAPIĘTY PAS :

  • pas powinien przylegać płasko do ciała (skręcony pas może nie wytrzymać napięcia podczas zderzenia), 
  • pas powinien być napięty (jeśli tak nie jest, człowiek uderza w kierownicę lub szybę zanim pas zadziała), 
  • górna część pasa powinna być umieszczona blisko szyi, a nie na żebrach (mogą one ulec złamaniu, przebijając jednocześnie płuca i serce), 
  • dolny pas powinien opinać biodra (jeżeli jest skręcony lub przylega do brzucha podczas wypadku zmiażdży narządy wewnętrzne).

Pasy bezpieczeństwa fakty i mity

MIT Sceptycy twierdzą, że zapięte pasy mogą uniemożliwić wydostanie się z płonącego pojazdu. 

FAKT Statystyki wypadków wskazują jednak, że jedynie 0,5% wypadków drogowych wiąże się z pożarem auta. 

MIT Wśród kierujących i pasażerów krąży teoria, że podczas wypadku lepiej wypaść z auta niż być w nim uwięzionym. 

FAKT Badania wskazują, że w przypadku wyrzucenia ciała przez przednią szybę ryzyko odniesienia ciężkich ran w wypadku jest 25 razy większe. Natomiast ryzyko śmierci jest 
6 razy większe.

MIT Wielu kierowców wychodzi z założenia, że po mieście i na krótkich trasach jeździ się wolno. W związku z tym, w razie wypadku nic im się nie stanie. Zapinanie pasów, w tej sytuacji, jest czynnością zbędną. 

FAKT Nic bardziej mylnego, bowiem przy zderzeniu z prędkością 50 km/godz. ciało jest wyrzucane z siedzenia z siłą 1 tony. Przy uderzeniu w stałe elementy samochodu skutki mogą być śmiertelne, również dla pasażera z przodu

MIT Właściciele aut wyposażonych w poduszki powietrzne żyją natomiast w przeświadczeniu, że to zabezpieczenie jest wystarczające. 

FAKT Poduszka powietrzna redukuje ryzyko śmierci o 50% tylko wtedy, gdy podczas wypadku działa wspólnie z pasami bezpieczeństwa. Statystyki wypadków wskazują jednak, że jedynie 0,5% wypadków drogowych wiąże się z pożarem auta. 

MIT Uczestnicy ruchu drogowego, korzystający z tylnych foteli samochodu, rzadko zapinają pasy bezpieczeństwa (stosuje je średnio około 47% pasażerów). Uważają, że na tylnym siedzeniu jest bezpieczniej. 

FAKT Pasażerowie na tylnym siedzeniu są tak samo narażeni na poważne obrażenia jak 
z osoby siedzące z przodu samochodu. Ponadto, stanowią oni śmiertelne zagrożenie 
dla podróżujących z przodu pojazdu. 

MIT Wielu przyszłych rodziców myśli, że pasy bezpieczeństwa stanowią zagrożenie 
dla płodu. 

FAKT Podczas wypadku pasy bezpieczeństwa są jedynym urządzeniem, które może uratować życie kobiety w ciąży i jej nienarodzonego dziecka.

Człowiek jadący samochodem z prędkością 80 km/h bez zapiętych pasów w przypadku zderzenia ma nikłe szanse na przeżycie. Wypadek trwa ułamki sekund.

"Po 0,026 sekundy od początku wypadku zderzak i przód samochodu jest już zgnieciony, a niezapięty pasami kierowca kontynuuje ruch z prędkością 80 km/h. 
Po 0,068 sekundy ciało kierowcy uderza w deskę rozdzielczą z siłą sześciu ton. 
Po 0,100 sekundy ciało kierowcy po uderzeniu w kolumnę kierownicy wypada na zewnątrz, wybijając przednią szybę - obrażenia powodują śmierć na miejscu" , 
"Po 0,150 sekundy w miejscu wypadku zalega cisza"

Przy zderzeniu czołowym, nawet przy prędkości nie uznawanej za niebezpieczną, 
rzędu 64 km/h, na samochód oddziałują przeciążenia do 30 g = 300 m/s2 (przyspieszenie 30 razy większe niż przyspieszenie ziemskie), wtedy mężczyzna o wadze - 84 kg będzie oddziaływał na przedni fotel lub/i innych pasażerów tak, jakby jego masa wynosiła 2,5 tony .

Zapinanie pasów zmniejsza ryzyko śmierci w wypadku o około połowę, a pomimo to nie wszyscy je zapinają zwłaszcza osoby podróżujące na tylnych siedzeniach.

Dziecko mające mniej niż 150 cm wzrostu jest przewożone, w foteliku bezpieczeństwa dla dziecka lub innym urządzeniu przytrzymującym dla dzieci, zgodnym z : 
1) masą i wzrostem dziecka oraz 
2) właściwymi warunkami technicznymi określonymi w przepisach Unii Europejskiej lub w regulaminach EKG ONZ dotyczących urządzeń przytrzymujących dla dzieci w pojeździe.

Zezwala się na przewożenie w pojeździe, na tylnym siedzeniu pojazdu, dziecka mającego co najmniej 135 cm wzrostu przytrzymywanego za pomocą pasów bezpieczeństwa w przypadkach, kiedy ze względu na masę i wzrost dziecka nie jest możliwe zapewnienie fotelika bezpieczeństwa dla dziecka lub innego urządzenia przytrzymującego dla dzieci.

Zezwala się na przewożenie w pojeździe na tylnym siedzeniu pojazdu, trzeciego dziecka w wieku co najmniej 3 lat, przytrzymywanego za pomocą pasów bezpieczeństwa, w przypadku gdy dwoje dzieci jest przewożonych w fotelikach bezpieczeństwa dla dziecka lub innych urządzeniach przytrzymujących dla dzieci, zainstalowanych na tylnych siedzeniach pojazdu i nie ma możliwości zainstalowania trzeciego fotelika bezpieczeństwa dla dziecka lub innego urządzenia przytrzymującego dla dzieci.

Kierującemu pojazdem zabrania się przewożenia w foteliku bezpieczeństwa dla dziecka lub innym urządzeniu przytrzymującym dla dzieci dziecka siedzącego tyłem do kierunku jazdy na przednim siedzeniu pojazdu samochodowego wyposażonego w poduszkę powietrzną dla pasażera, która jest aktywna podczas przewożenia dziecka.

Prowadzona przez WORD Zamość Akcja informacyjno - edukacyjna „ZAPNIJ PASY” ma na celu zmianę postaw i zachowań, co w konsekwencji przyczyni się do zmniejszenia liczby ofiar śmiertelnych i rannych wśród użytkowników dróg oraz przygotowanie do odpowiedzialnego uczestnictwa w ruchu drogowym w charakterze kierującego i pasażera.

Dzięki symulatorowi dachowania można przekonać się, jak zachowuje się pojazd, nasze ciało i psychika podczas dachowania. Po wejściu do kabiny symulatora zaczyna on obracać się wokół własnej osi – to bardzo ciekawe doświadczenie, znaleźć się w środku wirującego pojazdu, jednak nie zapominając, że prawdziwe dachowanie to inna prędkość, inne emocje oraz często poważne konsekwencje. Dzięki doświadczeniu, które daje symulator dachowania można dobrze zrozumieć, dlaczego tak ważne jest zapinanie pasów bezpieczeństwa przed rozpoczęciem każdej jazdy oraz jakie niebezpieczeństwo stwarzają luźno zostawione w samochodzie przedmioty, takie jak np. laptop, butelka czy inne, ciężkie przedmioty.

Wydarzeniem towarzyszącym akcji jest przeprowadzanie przez WORD w Zamościu konkursu plastycznego dla uczniów szkół ponadpodstawowych „Zaprojektuj plakat - ZAPNIJ PASY - , który przemówi do młodych kierowców”

WORD Zamość


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz
Komentarze
ReklamaBaner reklamowy firmy GOLDSUN
ReklamaBaner reklamowy Lege Artis
Reklama
ReklamaBaner reklamowy CKZiU
ReklamaBaner B1 firmy Replika
Reklama
KOMENTARZE
Autor komentarza: NormalnyTreść komentarza: Tragedia zaiste. Bezrobocie 15% a największy problem to brak sukcesów zadupiastego klubu. Chociaż tobie panie burak socjal leci to możesz mieć takie problemy.Data dodania komentarza: 18.05.2024, 11:14Źródło komentarza: Hrubieszów: Kolejna kadencja rozpoczęta. Kryszczuk przewodniczącym Rady MiejskiejAutor komentarza: Janusz biznesuTreść komentarza: Haha jakie śnięte ryby gdzie!?!?Przecież tu nie ma ryb, ta rzeka z braku regulacji wygląda jak bagno. Wody miejscami Brak!!!!Data dodania komentarza: 18.05.2024, 11:04Źródło komentarza: Hrubieszów: Tony śniętych ryb w Huczwie, Prokuratura Rejonowa umarza śledztwo. Ostry sprzeciw PZWAutor komentarza: NormalnyTreść komentarza: Trzeba było panie burak minimalną wywalić od razu na 10 000 zł to wszystkie firmy by zostały. I jeszcze mniej wiatraków stawiać przez ostatnie 8 lat żeby prąd był droższy.Data dodania komentarza: 18.05.2024, 10:48Źródło komentarza: W jakim stanie jest Poczta Polska? To niemal trupAutor komentarza: NormalnyTreść komentarza: Słyszałeś panie burak o InPoście? Wiesz kto jest jego właścicielem? Czy do twojej jednoosobowej zadupiastej wsi to jeszcze nie doszło.Data dodania komentarza: 18.05.2024, 10:44Źródło komentarza: W jakim stanie jest Poczta Polska? To niemal trupAutor komentarza: NormalnyTreść komentarza: Idiotyczne stwierdzenie. Myślisz że wszystko co ma w nazwie Polska jest polskie a bez tego nie? Ogarnij sobie jak działają spółki. PZL Mielec czyli POLSKIE Zakłady Lotnicze Mielec należą do Lockheed Martin Corporation – amerykańskiego koncernu zbrojeniowego. Jednak bycie idiotą upraszcza świat.Data dodania komentarza: 18.05.2024, 10:42Źródło komentarza: W jakim stanie jest Poczta Polska? To niemal trupAutor komentarza: PolakTreść komentarza: A ja mam też Fajną propozycję ! Niech wszystkie obrady Sejmu odbywają się w Soboty i Niedziele !!! Ludzie maja wolne , to maja czas POoglądać i POsłuchać tych baranów !Data dodania komentarza: 18.05.2024, 10:21Źródło komentarza: Zakupy w niedziele. W Sejmie jest już konkretna propozycja. Co zmienia?
Reklama
Reklama