Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
niedziela, 14 grudnia 2025 09:40
Reklama Baner reklamowy A 1 - BUDBRAM
Reklama
Miało być szybciej i sprawniej, a wyszło jak zwykle

Nowa trasa InterCity „Hetman”. Na podróżnych jadących do Wrocławia czekają przykre niespodzianki

W połowie grudnia zeszłego roku trasę pociągu InterCity „Hetman” z Hrubieszowa do Wrocławia skrócono i zmieniono część jej przebiegu. Obecnie podróżni mogą dojechać tym pociągiem tylko do Krakowa, między innymi przez Mielec, a studenci z naszego regionu nie mogą dojechać „Hetmanem” do Rzeszowa. W Krakowie pasażerowie mogą mieć problem z przesiadką na pociąg IC „Galicja” do Wrocławia, rzekomo bardzo dobrze skomunikowany z „Hetmanem”. O szczegółach opowiedzą nasi czytelnicy, którzy jeżdżą „Hetmanem” kilka razy w roku.
Pasażerowie z Hrubieszowa i Zamościa uważają, że skrócenie trasy Hetmana do Krakowa, to utrudnienie zamiast ułatwienia podroży
Pasażerowie z Hrubieszowa i Zamościa uważają, że skrócenie trasy Hetmana do Krakowa, to utrudnienie zamiast ułatwienia podroży.

Wielokrotnie pisaliśmy w „Kronice Tygodnia” o połączeniu kolejowym InterCity „Hetman”. Głównie o tym, jak wielkie znaczenie dla mieszkańców naszego regionu ma połączenie kolejowe Hrubieszowa i Zamościa z Wrocławiem.

Zamościanin Marek Gajewski urodził się we Wrocławiu. Jeździ tam kilka razy w roku.

– Wcześniej do Wrocławia jeździłem samochodem, a od pewnego czasu wybieram pociąg. Byłem niemile zaskoczony zmianami wprowadzonymi 3 miesiące temu. Minister infrastruktury tłumaczył, że skrócenie trasy „Hetmana” podyktowane było remontem torów. A okazało się, że pociągi dalej jeżdżą po tych samych torach, tylko że… jedynie do Krakowa, a tam trzeba się przesiadać. Zdecydowanie wygodniej jest wsiąść w Hrubieszowie czy Zamościu i dojechać bezpośrednio do Rzeszowa, Krakowa i Wrocławia. Miasta te mają duże ośrodki akademickie. Studenci z Zamojszczyzny również z nich korzystają. „Hetman” sprzed połowy grudnia zeszłego roku był zdecydowanie lepszym rozwiązaniem niż ten, który obecnie jeździ tylko do Krakowa. Tam podróżni jadący do Wrocławia mają 20 minut na przesiadkę. No ale zdarzają się opóźnienia, można nie zdążyć – opowiada Marek Gajewski.

PRZECZYTAJ TEŻ: Hrubieszowski szpital powiatowy z certyfikatem jakości. Dostają go tylko najlepsze placówki medyczne

„Galicja” każe na siebie czekać pasażerom „Hetmana”

Zdzisław Gozdek (61 lat) w połowie stycznia jechał IC „Hetman” z Hrubieszowa do Krakowa, a stamtąd do Wrocławia (na portalu InterCity kupił bilet z Zamościa do Wrocławia).

– Po grudniowej zmianie rozkładu jazdy podróż do Wrocławia miała być krótsza i szybsza, choć z przesiadką. W rzeczywistości jednak to ta sprzed grudnia zeszłego roku była znacząco bardziej wygodna, no i bez przesiadki. Przez kilka lat wiele razy jeździłem „Hetmanem” do Wrocławia i z powrotem. Obecnie podróż jest zdecydowanie bardziej męcząca. Przekonałem się o tym w styczniu. Do Krakowa dojechałem „Hetmanem” o czasie. A tam zaczęły się problemy. Pociąg IC „Galicja” z Przemyśla – przez Wrocław – do Berlina miał w Krakowie ponad 2 godziny opóźnienia. Niestety, bilet do Wrocławia wykupiłem właśnie na ten „berliński” pociąg. Trzeba więc było czekać lub kupić nowy bilet do Wrocławia. Ale to nie wszystko. Z Wrocławia musiałem jechać dalej – w kierunku Zgorzelca. Nie mogłem jednak kupić online biletu z rezerwacją, bo nie wiedziałem, o której godzinie pociąg z Przemyśla dojedzie do Wrocławia. Bilet kupiłem przez internet, dopiero gdy opóźniony IC „Galicja” wjeżdżał do Wrocławia. Na miejsce docelowe dotarłem z 3-4 godzinnym opóźnieniem – opowiada 61-latek z Zamościa. – A w drogę powrotną z Wrocławia wybrałem się przez Lublin. Obyło się bez przykrych niespodzianek – dodaje Zdzisław Gozdek.

Wcześniej się dało, a teraz się nie da 

Wolontariusze z Grupy „Pociągiem do Hrubieszowa” nie mniej krytycznie oceniają zmiany w rozkładzie jazdy, które skróciły i zmieniły trasę „Hetmana”. W poście na profilu tej Grupy czytamy: „15 stycznia tego roku wysyłaliśmy w tej sprawie pismo do ministra infrastruktury. Odpowiedź przyszła po miesiącu. Mamy złe wieści w sprawie powrotu IC „Hetman” na Dolny i Górny Śląsk. Ministerstwo Infrastruktury odpowiedziało w sprawie powrotu bezpośredniego połączenia Zamojszczyzny z Górnym i Dolnym Śląskiem, że mówiąc krótko – „nie da się”. Co prawda przed 15 grudnia 2024 r. to się udawało, a teraz już nie. 

PRZECZYTAJ: Pociągiem na jednym bilecie. Zmiany zaczynają się od kolei

Mamy więc dla Państwa propozycję. Napiszcie na adres resortu infrastruktury, co jest nie tak z przesiadką w Krakowie Głównym i dlaczego to jest problem. Jeśli urzędników nie przekonują głosy samorządowców i polityków reprezentujących lokalne społeczności, to znak, że nadszedł czas na demokrację bezpośrednią. Teraz lub w dniu najbliższych wyborów” – sugerują wolontariusze z Grupy „Pociągiem do Hrubieszowa”.

–  A jeżeli ktoś nie rozumie, dlaczego połączenie kolejowe Zamojszczyzny z Górnym i Dolnym Śląskiem jest tak bardzo ważne dla mieszkańców naszego regionu, powinien odwiedzić lub poczytać blog „Kartografia ekstremalna”. Tam w graficznym opracowaniu dokładnie widać sieci powiązań naszego regionu z Dolnym i Górnym Śląskiem na poziomie subregionalnym – tłumaczy jeden z wolontariuszy z Grupy „Pociągiem do Hrubieszowa”.

Bartosz Sojda z tej samej Grupy dodaje:

– Dodatkowy problem polega na tym, że międzynarodowy pociąg IC „Galicja” z Berlina do Przemyśla bardzo często jeździ opóźniony. To skutkuje tym, że jadący tym pociągiem podróżni w Krakowie chcą przesiąść się do „Hetmana”, a pociąg do Zamościa i Hrubieszowa nie ma gdzie czekać w Krakowie na pociąg z Berlina, bo brakuje wolnych torów, więc – na przykład – z Krakowa wyjeżdża o czasie, a potem czeka w Tarnowie lub w Dębicy. Najgorzej jest jednak, gdy w ogóle odjeżdża i nie czeka wcale. W takiej sytuacji pasażerom, przygotowanym na przesiadkę w Krakowie, proponuje się kontynuowanie podróży do Rzeszowa, a tam ma czekać autobus, którym zostaną rozwiezieni. Takie zdarzenia, począwszy od grudniowych zmian w rozkładzie jazdy, miały miejsce 8 razy – informuje Bartosz Sojda.

Kto dba o dobro pasażera?

PRZECZYTAJ: Pociągi zjadą z torów. Muszą się znaleźć pieniądze na zakupy

- Ludzie przyzwyczaili się, że mogą dojechać z Hrubieszowa do Wrocławia, aż nagle zmieniono trasy połączeń, jednocześnie twierdząc, że inaczej się nie da (niemniej do 15 grudnia 2024 r. się dało). W końcu, jako powód skrócenia relacji IC "Hetman" podano modernizację stacji Katowice. W takim razie, zapytaliśmy o trasy objazdowe pomijające stację Katowice i obsługujące stację Katowice Ligota, które PKP Intercity z powodzeniem wykorzystuje dla innych pociągów. Tutaj znów nie było jednoznacznej odpowiedzi - dlaczego „nie”. Cały ten ambaras każe się poważnie zastanowić, czy tak naprawdę nie chodziło o uporczywą obronę pomysłu wepchnięcia na trasę do Hrubieszowa regionalnych składów wycofanych z użytkowania w Holandii – uważa miłośnik kolei i wnikliwy obserwator transportu kolejowego, mieszkaniec powiatu hrubieszowskiego. - Na szczęście w ostatniej chwili przyszła refleksja po stronie przewoźnika i w tej skróconej relacji pozostał skład wagonowy Intercity - dodaje.

Bartosz Sojda, wolontariusz z Grupy „Pociągiem do Hrubieszowa”, tak podsumowuje kwartał, w którym IC „Hetman” jeździł po zmienionej i skróconej trasie:

– Niebawem minie pół roku, gdy parlamentarzyści i samorządowcy z naszego regionu wspólnie i ponad politycznymi podziałami wystąpili przeciw skróceniu relacji pociągu łączącego Hrubieszów z Wrocławiem. Udało się uratować obsługę „Hetmana” składem wagonowym w standardzie IC, co nawiasem mówiąc uratowało kolejarzy od kompromitacji, gdyż rzeczywiste zapotrzebowanie mocno rozjechało się z prognozami. Niestety, konieczność przesiadek w Krakowie stała się faktem. Powiedzieć, że po trzech miesiącach funkcjonowania nowego rozkładu jazdy rzeczywistość potwierdziła dokładnie wszystkie obawy odnośnie przesiadek w Krakowie, to nic nie powiedzieć. Chaos wynikający z opóźnień pociągu IC z Przemyśla do Wrocławia przez Kraków, który ma zapewniać skomunikowanie IC „Hetman” z Wrocławiem, to nie tylko stres i zniechęcanie pasażerów. To również kłopoty organizacyjne kolejarzy. Kraków Główny okazał się kiepskim hubem przesiadkowym, wbrew temu, co twierdzili przedstawiciele Ministerstwa Infrastruktury i PKP Intercity. Ich komunikatom nie dodaje wiarygodności fakt, że nawet w systemach sprzedażowych przewoźnika podróż z przesiadkami nie jest traktowana na równi z bezpośrednią. Na przykład nie da się wybrać miejscówek z graficznej rezerwacji. W tej sytuacji przywrócenie pociągu IC „Hetman” do pierwotnej relacji z Hrubieszowa do Wrocławia powinno być bezapelacyjnie priorytetem… Jeżeli dobro pasażerów ma być traktowane poważnie – podkreśla Bartosz Sojda z Grupy „Pociągiem do Hrubieszowa”.

Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Normalny 15.03.2025 12:14
Ludzie się zrobili wygodni. Ja z Krakowa jechałem przez Lublin z przesiadką z pociągu na busa bo hetman z Krakowa wyjeżdżał o 16 coś a ja kończę pracę o 17 a wyjść się wcześniej nie dało z roboty. Kiedyś pociągu w ogóle nie było i ponad 6 godzin się jechało busem z Zamościa nie autostradą a po wszystkich zadupiach po drodze. Najlepiej niech z Hrubieszowa jedzie 10 pendolino chociaż pewnie i wtedy ktoś by marudził.

Danuta 13.03.2025 12:44
Najlepiej to było by wschodnią stronę Polski odciąć od komunikacji.Jest potrzbna przed wyborami a później się zapomina o potrzebach takich miast jak Zamość czy Hrubieszów

Ja 13.03.2025 07:22
Brak słów! Kolej!

Ja 13.03.2025 07:21
Niestety, jak wprowadzają takie zmiany to trzeba się liczyć z tym,że podróżni się zniechęcą i po problemie! Brak podróżnych- odwołujemy pociąg! Skąd ja to znam......

Ccc2 12.03.2025 17:34
Hetman zawsze przez Mielec, tak tradycyjnie, jak przez kilkadziesiąt lat wcześniej. Dobra okazja, żeby wprowadzić nowy skład przez Rzeszów i niech się nazywa Hetman 2.0. Przez Mielec to najkrótsza trasa do Wrocławia. Wystarczy więcej pociągów regionalnych z Zamościa do Rzeszowa.

Oburzony czytelnik 12.03.2025 16:00
Cytowanie wypowiedzi pana podróżującego do Zgorzelca bez żadnego sprostowania wprowadza w błąd! Całkowitą nieprawdą jest, że w przypadku opóźnienia pociągu z Krakowa do Wrocławia trzeba czekać albo kupić nowy bilet. W przypadku opóźnienia pasażer ma prawo jechać KAŻDYM pierwszym lepszym pociągiem, który zmierza w jego stronę. To podstawowe prawo pasażera kolei. Informacje na ten temat znajdują się w każdym wagonie PKP Intercity, a w zapowiedziach głosowych informuje się pasażerów o zapoznanie się z treścią tych informacji dla swojego komfortu. Jeśli ktoś przyjmuje za pewnik zupełnie przeciwną wersję, to nic dziwnego, że potem boi się podróżować z przesiadkami.

Normalny 15.03.2025 12:08
Pociągi też w miarę możliwości czekają na inne opóźnione pociągi które mają ich pasażerów a konduktorzy w razie opóźnienia proszą żeby im zgłaszać że ktoś jedzie z zamiarem przesiadki i w razie czego wystawiają za darmo nowe bilety na inne pociągi.

Mamita 12.03.2025 11:09
Mam wrażenie że artykuł jest napisany przez kogoś złośliwego i oderwanego od rzeczywistości .Pociąg ten wrócił na swoją pierwotną trasę i umożliwił np bezpośrednią podróż z Mielca czy Tarnobrzega do Krakowa czy Zamościa poprawiając komunikacyjną sytuację w naszym regionie . Przydał by się tu jeszcze szynobus który połączył by Sandomierz,Tarnobrzeg ,Mielec i Dębice. A problemy które,ludzie zgłaszają to ogólne problemy dotyczące polskich kolei i braku dbałości o komunikację samożądów

Paweł 12.03.2025 09:46
Trzeba było o tym pomyśleć 15 października 2023 i tak się cieszcie że to to wogóle jeździ bo było wielce przecież prawdopodobne że ten Hetman nie będzie jeździł...

Gość 12.03.2025 09:20
Też zlikwidowano TLK ROZTOCZE z Lublina do Bohumina pomimo sporej frekwencji i nic w zamian

Janina 12.03.2025 08:57
PKP ma w dupie pasażerów, ogólnie wszystkich. Panuje chaos, bałagan i cwaniactwo. Z Zamościa czy Hrubieszowa dojechać do Wrocławia - tragedia. Zabrali wszystkie autobusy, a było ich raptem dwa. Caly czas kombinują z pociągiem Hetman. Nie pomagają ŻADNE prośby i petycje. Ja jeżdżę do Wrocławia do córki kilka razy do roku i wiem ile mnie kosztuje nerwów i zdrowia żeby dojechać, bilety też nie są tanie. Jak to mówią " na Was też przyjdzie kolej" znienawidzone PKP.

ReklamaBaner reklamowy - orange
Reklama
Reklama
Kawalerka 29 m²–świetna lokalizacja i niski czynsz Cena: 215000 PLNSprzedam przytulną kawalerkę o powierzchni 29 m², zlokalizowaną na I piętrze w budynku przy ul. Dąbrowskiego w Zamościu. To mieszkanie ma wszystko, czego trzeba do komfortowego życia – albo jako gotowy już lokal pod wynajem. Układ mieszkania- Salon- Kuchnia- Łazienka z WC- Przedpokój  Dlaczego warto Lokalizacja – mieszkanie znajduje się niedaleko ważnej jednostki wojskowej, co zapewnia stały popyt na najem. Dobry dojazd i bliskość punktów usługowych.Niski czynsz – wspólnota, niskie koszty utrzymania – idealnie nadaje się pod inwestycję.Gotowy lokal pod wynajem / dla singla lub pary – kompaktowy metraż, prosty układ i lokalizacja gwarantują szybki najem. Dla kogo- Inwestorzy – szukasz mieszkania, które szybko wynajmiesz? To idealna opcja.- Singiel lub para – kompaktowa przestrzeń, minimalne koszty utrzymania, blisko centrum i atrakcyjnej infrastruktury.Zainteresowany? Zapraszam na prezentację, w trakcie której można zobaczyć potencjał nieruchomości.Bezpłatnie pomagamy w formalnościach związanych z uzyskaniem kredytu na zakup nieruchomości.Nasz doradca kredytowy bezpłatnie sprawdzi Twoją zdolność kredytową i przedstawi najlepsze oferty z ponad 10 banków.Posiadasz podobną nieruchomość? Skorzystaj z bezpłatnej konsultacji – odpowiemy na pytania dotyczące ceny, procesu sprzedaży oraz możliwości poprawy atrakcyjności oferty.Oferujemy również:•⁠ ⁠Pośrednictwo w kupnie, sprzedaży oraz najmie nieruchomości•⁠ ⁠Pomoc w sprzedaży nieruchomości o skomplikowanej sytuacji prawnej•⁠ ⁠Rzetelne oceny wartości nieruchomości•⁠ ⁠Uzyskanie świadectwa energetycznegoNie zwlekaj – zadzwoń już dziś! Tomasz JuszczakDoradca ds. nieruchomościtel. 504 288 990e-mail: [email protected]ółnoc Nieruchomości ZamośćData dodania ogłoszenia: 03.12.2025Kawalerka 29 m²–świetna lokalizacja i niski czynsz
Pożyczka pod zastaw nieruchomości na 10 lat Cena: Do negocjacjiKoniec z brakiem pieniędzy! Nasza pożyczka hipoteczna dla firm i rolników to innowacyjne rozwiązanie, które gwarantuje sukces każdemu przedsiębiorcy. Oszczędzisz wiele energii, czasu i osiągniesz, to o czym wszyscy marzą – realizację potrzeb Twojej firmy i niezależność finansową. Wystarczy, że rozpoczniesz z nami współpracę. Już dzisiaj dołącz do firm i gospodarstw rolnych, które zrealizowały swoje marzenia. Sprawdź teraz! Czynniki wyróżniające naszą ofertę: 1. zabezpieczenie tylko na hipotece (wpis w dziale IV księgi wieczystej, tak jak w banku) 2. najniższy koszt umowy od 28% rocznie 3. najszybszy czas realizacji i wypłaty 4. pomoc w przygotowaniu dokumentów na każdym etapie współpracy 5. elastyczność oferty w zakresie warunków spłaty 6. jasne warunki umowy bez „gwiazdek i drobnego druku” 7. żadnych ukrytych kosztów 8. szeroki przedział kwotowy ( od 50.000 zł do 2.000.000 zł) Dodatkowe korzyści dla Państwa wynikające z podjętej współpracy: 1. Specjalizujemy się w procesach restrukturyzacji i oddłużaniu nieruchomości 2. Na życzenie klienta dokonujemy szybkiego zakupu nieruchomości 3. Na życzenie klienta pokryjemy koszt umowy notarialnej 4. Nie weryfikujemy Państwa baz w BIK, BIG, KRD, ERIF i innych 5. Akceptujemy/spłacamy zajęcia komornicze, hipoteki i prywatne zobowiązania 6. Wszyscy nasi klienci otrzymują bezpłatne konsultacje i pomoc prawną 7. Każdego klienta traktujemy indywidualnie i z należytą starannością Nasze pożyczki hipoteczne oferujemy pod następujące zabezpieczenia: Grunty rolne, grunty komercyjne, działki deweloperskie, działki budowlane, lokale mieszkalne, domy mieszkalne, kamienice mieszkalne, biurowce, obiekty magazynowe, obiekty sportowe, obiekty uzdrowiskowe, hotele, motele, pensjonaty, ośrodki wypoczynkowe, zakłady usługowe oraz zakłady produkcyjne, pojazdy użytkowe i rolnicze posiadające dowód rejestracyjny. Kontakt: Tel. 577-873-616, email: [email protected] Więcej informacji na stronie: https://podhipoteke24.pl/Data dodania ogłoszenia: 02.12.2025Pożyczka pod zastaw nieruchomości na 10 lat
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
ReklamaBaner reklamowy B1 firmy WORK CENTRE
Reklama
KOMENTARZE
Autor komentarza: KapralTreść komentarza: No tak. Przeciez on sie do wojska nie nadaje, zresztą podobno żona go bije... Taka władza w Chrubieszowie!Data dodania komentarza: 13.12.2025, 23:13Źródło komentarza: Hrubieszowscy zwiadowcy uczą bezpieczeństwa. Ty wybierasz terminAutor komentarza: AmenTreść komentarza: To może dobrze, że coś o gminie dobrze piszą. Miernoty kończą z opaskami czarnymi na oczach. Hejterzy niech się zaangażują w coś bardziej sensownego no ich oblicze właśnie widać w komentarzach. Onuca i dno społeczne.Data dodania komentarza: 13.12.2025, 22:49Źródło komentarza: Artysta fotografik i społecznik. Marek Ryś, kolejnym bohaterem cyklu „Pasjonaci z Gminy Trzeszczany”Autor komentarza: asdasdTreść komentarza: Skierowanie do Radecznicy gdzieś zapodziałeś?Data dodania komentarza: 13.12.2025, 22:32Źródło komentarza: Nowy samochód bojowy dla OSP KSRG Tyszowce! [ZDJĘCIA]Autor komentarza: RODZICTreść komentarza: A może tak posłom i senatorom zmniejszyć dochody o połowę zlikwidować kilometrówki zmniejszyć na biura poselsko- senatorskie podróże zagraniczne ograniczyć kadencyjność nie szukać oszczędności u biednych Polaków komuna wracaData dodania komentarza: 13.12.2025, 21:07Źródło komentarza: Lewica chce ratować ochronę zdrowia podatkiem tłuszczowymAutor komentarza: Czekam na mieszkanieTreść komentarza: Kup sobie tą na starozamojskiej - jeszcze większa i tańsza. Jak tak dalej pójdzie to DPS- y trzeba będzie w TL stawiać , bo młodych nie uświadczysz… równia pochyłaData dodania komentarza: 13.12.2025, 18:42Źródło komentarza: Budowa czynszówek w Tomaszowie Lubelskim pod znakiem zapytania. SIM chce innej działkiAutor komentarza: Obserwator .Treść komentarza: Dajcie Narodowi wódki ochlaptusom się wszystko podoba i narzekać przestaną .Data dodania komentarza: 13.12.2025, 18:30Źródło komentarza: Masłomęcz: Minister rozmawiała z rolnikami pod Hrubieszowem
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama