Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
niedziela, 14 grudnia 2025 01:10
Reklama Baner reklamowy A 1 - BUDBRAM
Reklama

Nadmierna prędkość to jedna z najczęstszych przyczyn wypadków drogowych.

Ma to związek z faktem, że zwiększając tempo jazdy, kierowca skraca sobie drogę i czas jakimi dysponuje w przypadku powstania zagrożenia. Szybka jazda zwiększa ryzyko utraty kontroli nad pojazdem, ponieważ kierowca traci zdolność do szybkiego i skutecznego hamowania, sprzyja kolizjom z innymi pojazdami lub przeszkodami na drodze i potęguje skutki wypadków. Nadmierna prędkość jest szczególnie niebezpieczna na drogach o dużej gęstości ruchu, w obszarach zabudowanych oraz w przypadku niesprzyjających warunków pogodowych, takich jak deszcz, śnieg, lód lub mgła.
Nadmierna prędkość to jedna z najczęstszych przyczyn wypadków drogowych.
Budynek WORD Zamość.

Już od wielu lat w naszym kraju jedną z podstawowych przyczyn wypadków drogowych według statystyk Policji Polskiej jest „niedostosowanie prędkości do warunków ruch”
W 2022 r. z ogółu 21 322 wypadków kierujący pojazdami spowodowali 19 373 wypadków co stanowi 90,9% ich ogółu. Z pośród tej liczny wypadków zawinionych przez kierujących pojazdami 4 468 wypadków powstało w wyniku niedostosowania przez kierujących prędkości do warunków ruchu drogowego co stanowi ponad 23% ogółu wypadków spowodowanych przez kierujących pojazdami.

Prędkość jest czynnikiem o szczególnym znaczeniu i prędkością wiąże się hamowanie. 
Do zatrzymania jadącego pojazdu potrzebna jest konkretna droga o określonej długości. 
Im większa prędkość pojazdu tym ta droga potrzebna do zatrzymania jest dłuższa.

Przepisy ruchu drogowego wprost nakładają na kierujących obowiązki w zakresie doboru prędkości z jaką powinni się poruszać po drogach publicznych. 

Kierujący pojazdem jest obowiązany:

Po pierwsze, jechać z prędkością zapewniającą panowanie nad pojazdem, z uwzględnieniem warunków, w jakich ruch się odbywa, a w szczególności: rzeźby terenu, stanu i widoczności drogi, stanu i ładunku pojazdu, warunków atmosferycznych i natężenia ruchu. 

Po drugie, jechać z prędkością nieutrudniającą jazdy innym kierującym.

Po trzecie, hamować w sposób niepowodujący zagrożenia bezpieczeństwa ruchu drogowego lub jego utrudnienia.

Po czwarte, utrzymywać odstęp niezbędny do uniknięcia zderzenia w razie hamowania lub zatrzymania się poprzedzającego pojazdu.

Tych kilka podstawowych zasad powinno być bezwzględnie przestrzeganych przez kierujących każdym pojazdem, gdyż to ma istotny wpływ na sam fakt powstania wypadku – co pokazują statystyki, a także na skutki jeżeli już do wypadku dojdzie.

Operujemy bardzo często pojęciami prędkości: dopuszczalnej, administracyjnej, określonej przez znaki drogowe czy bezpiecznej. Z całą pewnością powinniśmy poruszać się z prędkością nie większą niż dopuszczalna, nie większą niż wskazana przez znaki drogowego i nie większą niż administracyjna.

Czy przestrzegając tych wymagań będziemy jednocześnie spełniać wymóg poruszania się 
z prędkością bezpieczną. Odpowiedź brzmi NIE.

Definicji prędkości bezpiecznej nie podaje kodeks drogowy. Kodeks drogowy nie określa także liczbowo prędkości bezpiecznej w zależności np. od drogi, pojazdu czy kierowcy.

W orzecznictwie Sądu Najwyższego, za prędkość bezpieczną uważa się prędkość zapewniającą panowanie nad pojazdem w konkretnych warunkach w jakich odbywa się ruch. Kierujący powinien zatem wziąć pod uwagę nie tylko prędkość określoną administracyjnie bądź za pomocą znaków np. 50km/h. Poruszanie się z taką prędkością administracyjnie dopuszczalną w doskonałych warunkach drogowych (słońce, dobra przejrzystość powietrza , sucha nawierzchnia, prosta droga małe natężenie ruchu) może być uznane jednocześnie 
za prędkość bezpieczną. Jednakże wystarczy, że zmienią się warunki i np. zacznie padać deszcz, pojawi się mgła i zwiększy natężenie ruchu i już jazda z prędkością administracyjnie dopuszczalną 50km/h wcale nie będzie oznaczać, że poruszamy się z prędkością bezpieczną.

Podsumowując wśród uwarunkowań mających wpływ na prędkość bezpieczną kodeks drogowy wymienia i te czynniki kierujący powinni brać bezwzględnie pod uwagę:

  • rzeźba terenu (np. spadki, wzniesienia, łuki, pochylenia),
  • stan i widoczność drogi (np. rodzaj drogi jej klasa, koleiny, deformacje nawierzchni, rodzaj poboczy lub ich brak, rodzaj nawierzchni jezdni jej aktualny stan, pora doby, oświetlenie drogi, zadrzewienie),
  • stan i ładunek pojazdu (np. stan ogumienia, stan wycieraczek i spryskiwaczy szyb, wysokość i szerokość ładunku),
  • warunki atmosferyczne (np. deszcz, wiatr, mgła, śnieg, oblodzenie),
  • natężenie ruchu (ilość pojazdów, odstępy pomiędzy nimi, ewentualne zatory),
  • umiejętności kierowcy, jego stan psychofizyczny.

Z prędkością nierozerwalnie związane jest hamowanie, które jest procesem polegającym na zmniejszeniu prędkości pojazdu lub jego zatrzymaniu za pomocą układu hamulcowego lub silnika. Hamowanie występuje w różnych sytuacjach drogowych często jako czynność normalna w czasie jazdy będąca wynikiem planowych działań kierującego np. redukcja prędkości przed wykonaniem manewru skrętu, zatrzymania się przed przejściem dla pieszych itp. Tego rodzaju hamowanie nie jest związane ze stresem, gdyż jest czynnością planową i kontrolowana przez kierowcę. Bardzo często dochodzi jednak do sytuacji gdy hamowanie jest czynnością nagłą będącą następstwem nieprawidłowego działania innego uczestnika ruchu (nagłe wtargniecie pieszego na jezdnie, wymuszenie pierwszeństwa przejazdu itp.) lub też „gapiostwem” i nieprawidłowym działaniem nas samych (np. utrata koncentracji w rejonach niebezpiecznych jak przejścia dla pieszych skrzyżowania itp.)

W obydwu powyższych przypadkach hamowanie może stanowić zagrożenie bezpieczeństwa ruchu drogowego lub jego utrudnienie. Trzeba pamiętać, że do zatrzymania pojazdu potrzebny jest czas i droga. Odcinek na jakim możemy zatrzymać pojazd jest nazywany drogą zatrzymania i jest to zawsze wielkością większa niż droga samego efektywnego hamowania pojazdu.

Droga zatrzymania pojazdu zależy więc od:

  • czasu reakcji kierowcy czyli CZŁOWIEK,
  • jakości układu hamulcowego czy POJAZD;
  • współczynnika przyczepności, czyli JEZDNIA;
  • i przede wszystkim PRĘDKOŚĆ.

Każdy trzech wcześniej wymienionych odcinków drogi zatrzymania pojazdu zależy wprost od prędkości. Odcinek pokonany w czasie reakcji kierowcy wynoszącym 1 sekundę będzie wynosił ok. 13,9 metra w przypadku jazdy z prędkością 50km/h i aż 25 metrów w przypadku jazdy z prędkością 90km/h. Przypominam, że na tym odcinku pojazd jeszcze nie hamuje. Na tym odcinku kierujący zauważa zagrożenie analizuje je i stawia stopę na pedał hamulca.

Jeszcze bardziej od prędkości zależy odcinek pełnego hamowania pojazdu. Droga hamowania rośnie proporcjonalnie do kwadratu prędkości. Oznacza to, że dwukrotnie większa prędkość wydłuży drogę hamowania czterokrotnie, a trzykrotne zwiększenie prędkości sprawi, że droga hamowania będzie aż dziewięć razy dłuższa.

Nawet niewielkie wydawałoby się zmniejszenie prędkości z 80km/h do 60km/h powoduje, że w sytuacji gdy szybciej jadący może brać udział w poważnym wypadku jadący wolniej zatrzyma się przed pojawiającą się przeszkodą. Poniżej przedstawiono porównanie długości drogi zatrzymania pojazdu z prędkości 60km/h i 80km/h.

Zielony samochód jadący z prędkością 60km/h zatrzymał się przed przeszkodą, czerwony jadący „tylko” 20km/h szybciej uderzył pojawiająca się przeszkodę z prędkością 60km/h, gdyż do pełnego zatrzymania z tej prędkości potrzebowałby około 57m i to w dobrych warunkach drogowych i przy tym samym czasie reakcji i takich samych układach hamulcowych.

Prędkość jazdy ma więc decydujące znaczenie dla bezpieczeństwa. Tam gdzie na drodze mogą pojawić się niespodziewane przeszkody, zwiększamy swoją możliwość przetrwania tylko wtedy gdy zmniejszymy prędkość.

WNIOSEK: NIE WARTO SIĘ SPIESZYĆ.


 

WORD Zamość


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

ReklamaBaner reklamowy - orange
Reklama
Reklama
Kawalerka 29 m²–świetna lokalizacja i niski czynsz Cena: 215000 PLNSprzedam przytulną kawalerkę o powierzchni 29 m², zlokalizowaną na I piętrze w budynku przy ul. Dąbrowskiego w Zamościu. To mieszkanie ma wszystko, czego trzeba do komfortowego życia – albo jako gotowy już lokal pod wynajem. Układ mieszkania- Salon- Kuchnia- Łazienka z WC- Przedpokój  Dlaczego warto Lokalizacja – mieszkanie znajduje się niedaleko ważnej jednostki wojskowej, co zapewnia stały popyt na najem. Dobry dojazd i bliskość punktów usługowych.Niski czynsz – wspólnota, niskie koszty utrzymania – idealnie nadaje się pod inwestycję.Gotowy lokal pod wynajem / dla singla lub pary – kompaktowy metraż, prosty układ i lokalizacja gwarantują szybki najem. Dla kogo- Inwestorzy – szukasz mieszkania, które szybko wynajmiesz? To idealna opcja.- Singiel lub para – kompaktowa przestrzeń, minimalne koszty utrzymania, blisko centrum i atrakcyjnej infrastruktury.Zainteresowany? Zapraszam na prezentację, w trakcie której można zobaczyć potencjał nieruchomości.Bezpłatnie pomagamy w formalnościach związanych z uzyskaniem kredytu na zakup nieruchomości.Nasz doradca kredytowy bezpłatnie sprawdzi Twoją zdolność kredytową i przedstawi najlepsze oferty z ponad 10 banków.Posiadasz podobną nieruchomość? Skorzystaj z bezpłatnej konsultacji – odpowiemy na pytania dotyczące ceny, procesu sprzedaży oraz możliwości poprawy atrakcyjności oferty.Oferujemy również:•⁠ ⁠Pośrednictwo w kupnie, sprzedaży oraz najmie nieruchomości•⁠ ⁠Pomoc w sprzedaży nieruchomości o skomplikowanej sytuacji prawnej•⁠ ⁠Rzetelne oceny wartości nieruchomości•⁠ ⁠Uzyskanie świadectwa energetycznegoNie zwlekaj – zadzwoń już dziś! Tomasz JuszczakDoradca ds. nieruchomościtel. 504 288 990e-mail: [email protected]ółnoc Nieruchomości ZamośćData dodania ogłoszenia: 03.12.2025Kawalerka 29 m²–świetna lokalizacja i niski czynsz
Pożyczka pod zastaw nieruchomości na 10 lat Cena: Do negocjacjiKoniec z brakiem pieniędzy! Nasza pożyczka hipoteczna dla firm i rolników to innowacyjne rozwiązanie, które gwarantuje sukces każdemu przedsiębiorcy. Oszczędzisz wiele energii, czasu i osiągniesz, to o czym wszyscy marzą – realizację potrzeb Twojej firmy i niezależność finansową. Wystarczy, że rozpoczniesz z nami współpracę. Już dzisiaj dołącz do firm i gospodarstw rolnych, które zrealizowały swoje marzenia. Sprawdź teraz! Czynniki wyróżniające naszą ofertę: 1. zabezpieczenie tylko na hipotece (wpis w dziale IV księgi wieczystej, tak jak w banku) 2. najniższy koszt umowy od 28% rocznie 3. najszybszy czas realizacji i wypłaty 4. pomoc w przygotowaniu dokumentów na każdym etapie współpracy 5. elastyczność oferty w zakresie warunków spłaty 6. jasne warunki umowy bez „gwiazdek i drobnego druku” 7. żadnych ukrytych kosztów 8. szeroki przedział kwotowy ( od 50.000 zł do 2.000.000 zł) Dodatkowe korzyści dla Państwa wynikające z podjętej współpracy: 1. Specjalizujemy się w procesach restrukturyzacji i oddłużaniu nieruchomości 2. Na życzenie klienta dokonujemy szybkiego zakupu nieruchomości 3. Na życzenie klienta pokryjemy koszt umowy notarialnej 4. Nie weryfikujemy Państwa baz w BIK, BIG, KRD, ERIF i innych 5. Akceptujemy/spłacamy zajęcia komornicze, hipoteki i prywatne zobowiązania 6. Wszyscy nasi klienci otrzymują bezpłatne konsultacje i pomoc prawną 7. Każdego klienta traktujemy indywidualnie i z należytą starannością Nasze pożyczki hipoteczne oferujemy pod następujące zabezpieczenia: Grunty rolne, grunty komercyjne, działki deweloperskie, działki budowlane, lokale mieszkalne, domy mieszkalne, kamienice mieszkalne, biurowce, obiekty magazynowe, obiekty sportowe, obiekty uzdrowiskowe, hotele, motele, pensjonaty, ośrodki wypoczynkowe, zakłady usługowe oraz zakłady produkcyjne, pojazdy użytkowe i rolnicze posiadające dowód rejestracyjny. Kontakt: Tel. 577-873-616, email: [email protected] Więcej informacji na stronie: https://podhipoteke24.pl/Data dodania ogłoszenia: 02.12.2025Pożyczka pod zastaw nieruchomości na 10 lat
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
ReklamaBaner reklamowy B1 firmy WORK CENTRE
Reklama
KOMENTARZE
Autor komentarza: KapralTreść komentarza: No tak. Przeciez on sie do wojska nie nadaje, zresztą podobno żona go bije... Taka władza w Chrubieszowie!Data dodania komentarza: 13.12.2025, 23:13Źródło komentarza: Hrubieszowscy zwiadowcy uczą bezpieczeństwa. Ty wybierasz terminAutor komentarza: AmenTreść komentarza: To może dobrze, że coś o gminie dobrze piszą. Miernoty kończą z opaskami czarnymi na oczach. Hejterzy niech się zaangażują w coś bardziej sensownego no ich oblicze właśnie widać w komentarzach. Onuca i dno społeczne.Data dodania komentarza: 13.12.2025, 22:49Źródło komentarza: Artysta fotografik i społecznik. Marek Ryś, kolejnym bohaterem cyklu „Pasjonaci z Gminy Trzeszczany”Autor komentarza: asdasdTreść komentarza: Skierowanie do Radecznicy gdzieś zapodziałeś?Data dodania komentarza: 13.12.2025, 22:32Źródło komentarza: Nowy samochód bojowy dla OSP KSRG Tyszowce! [ZDJĘCIA]Autor komentarza: RODZICTreść komentarza: A może tak posłom i senatorom zmniejszyć dochody o połowę zlikwidować kilometrówki zmniejszyć na biura poselsko- senatorskie podróże zagraniczne ograniczyć kadencyjność nie szukać oszczędności u biednych Polaków komuna wracaData dodania komentarza: 13.12.2025, 21:07Źródło komentarza: Lewica chce ratować ochronę zdrowia podatkiem tłuszczowymAutor komentarza: Czekam na mieszkanieTreść komentarza: Kup sobie tą na starozamojskiej - jeszcze większa i tańsza. Jak tak dalej pójdzie to DPS- y trzeba będzie w TL stawiać , bo młodych nie uświadczysz… równia pochyłaData dodania komentarza: 13.12.2025, 18:42Źródło komentarza: Budowa czynszówek w Tomaszowie Lubelskim pod znakiem zapytania. SIM chce innej działkiAutor komentarza: Obserwator .Treść komentarza: Dajcie Narodowi wódki ochlaptusom się wszystko podoba i narzekać przestaną .Data dodania komentarza: 13.12.2025, 18:30Źródło komentarza: Masłomęcz: Minister rozmawiała z rolnikami pod Hrubieszowem
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama