Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
środa, 22 maja 2024 04:14
Reklama Baner A1 BUDBRAM
Reklama
Reklama

Rekordowe ceny mleka. Kto na nim zarabia najwięcej?

W ciągu roku mleko podrożało aż o 51 procent. Ile z tej ceny w sklepie wpada do kieszeni rolnika?
Rekordowe ceny mleka. Kto na nim zarabia najwięcej?

Autor: iStock

Litr mleka w sklepie kosztuje nawet ponad 4 zł. Jeszcze rok temu można było je kupić za mniej niż 3 zł. To wzrost o 30 procent! 

Skąd zatem wzięła się wspomniana podwyżka rzędu 51 proc.? Chodzi o ceny mleka w skupie. Jak podał Główny Urząd Statystyczny, mleko w takich punktach w ciągu roku podrożało właśnie o 51,2 proc.

Jak wylicza branżowy portal dlahanldu.pl, najwięcej na tym produkcie nie zarabia producent, czyli rolnik. Dostarczając mleko do cysterny, która wiezie je do skupu, rolnik otrzymuje ok. 2,30 zł za litr. Więcej płacą pośredniczące w sprzedaży firmy trederskie, bo 2,80 zł.

Reszta finalnej ceny to marże pośredników i mleczarni. A te mają poważny problem i muszą podnosić ceny hurtowe. Z kolei producenci mierzą się ze wzrostami cen prądu, który jest jednym z kosztów wpływających na cenę mleka.

– Na przestrzeni lipiec-wrzesień cena stawki prądu wzrosły niemal o 100 proc. Oznacza to, że jeżeli choć część tych kosztów mleczarnie zechcą przerzucić na klientów, za mleko będziemy płacili w detalu jeszcze więcej – ostrzega dlahandlu.pl.

Większość Polaków kupuje tylko podstawowe produkty

Tymczasem z najnowszego badania NielsenIQ wynika, że 60 proc. Polaków oszczędza, kupując podstawowe produkty, a 40 proc. wybiera w sklepach tylko najtańsze rzeczy.

„Polacy już stoją pod ścianą, jeśli chodzi o sytuację w sklepach. Ceny rosną wręcz z tygodnia na tydzień, a to zdecydowanie nie koniec. Choć 60 proc. już oszczędza na podstawowych produktach, to 40 proc. kupuje właściwie wyłącznie najtańsze produkty lub – niezależnie od producenta – wybiera do koszyka to, co akurat jest w promocji.

49 proc. czuje się niepewnie, jeśli chodzi o pokrycie codziennych potrzeb finansowych i decyduje się na zakup tańszych przedmiotów. 32 proc. uważa, że zakłócenia związane z inflacją i drożyzną utrzymają się długo po 2023 r.” – tak badanie NielsenIQ opisuje „Rzeczpospolita”.


 


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz
Komentarze
ReklamaBaner reklamowy firmy GOLDSUN
ReklamaBaner reklamowy Greinplast Zamość
Reklama
Reklama
ReklamaBaner B1
Reklama
KOMENTARZE
Autor komentarza: AnnaTreść komentarza: To monter już nie oszczędza?Data dodania komentarza: 21.05.2024, 22:46Źródło komentarza: Ile zarobi nowy prezydent Zamościa? Prawie tyle samo, co jego poprzednik po 9 latach pracyAutor komentarza: GoskaTreść komentarza: zbyt krótkie pociągi????no i znalazł się winny to jak wytłumaczy ten pan ,że już na starcie w Hrubieszowie wyjeżdza z opóznieniem i w Zamościu ma ponad pół godziny opóznienia???Data dodania komentarza: 21.05.2024, 22:37Źródło komentarza: Na wakacje pojedziemy (prawie) bez opóźnień. Obiecuje pasażerom IntercityAutor komentarza: pytaTreść komentarza: nie nauczyli cię pisać po polsku???Data dodania komentarza: 21.05.2024, 22:33Źródło komentarza: W jakim stanie jest Poczta Polska? To niemal trupAutor komentarza: KaczorTreść komentarza: Ale bzduryData dodania komentarza: 21.05.2024, 22:11Źródło komentarza: W jakim stanie jest Poczta Polska? To niemal trupAutor komentarza: NormalnyTreść komentarza: Życie. Składki nie zapłacisz to państwo się upomni, ale jak Ci trzeba operację zrobić za 100 tysięcy to czekaj 2 lata i udowodnij 20 razy że Ci potrzebna. W NFZ można pompować kasę bez zmian systemowych to nic nie zmieni.Data dodania komentarza: 21.05.2024, 21:59Źródło komentarza: Tomaszów Lubelski: Pola ma wrodzoną łamliwość kości, potrzebuje leczenia, by żyćAutor komentarza: NormalnyTreść komentarza: Ojoj panie burak. I co dołączą do kolegów udzielających korepetycji 200 zł za godzinę. Straszny los zaiste. Pamiętaj panie burak każdy mądrzejszy od ciebie znajdzie w tym kraju pracę.Data dodania komentarza: 21.05.2024, 21:55Źródło komentarza: W jakim stanie jest Poczta Polska? To niemal trup
Reklama
Reklama