Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
piątek, 26 kwietnia 2024 12:03
Reklama Baner A1 BUDBRAM

Black Friday. Fałszywe sklepy, nieprawdziwe promocje i inne pułapki

Okazje, przeceny, wyprzedaże. Tym wszystkim kuszą sklepy w okazji Czarnego Piątku i Cyber Poniedziałku. Łatwo w takim gąszczu ofert się zgubić i wpaść w kosztowne kłopoty.
Black Friday. Fałszywe sklepy, nieprawdziwe promocje i inne pułapki

Autor: iStock

Black Friday to amerykański pomysł branży handlowej. Co roku w ostatni pracujący dzień tygodnia po Święcie Dziękczynienia, organizowane są wyprzedaże. W poniedziałek jest Cyber Monday, czyli podobna akcja, ale skupiona na sprzęcie elektronicznym. Oba te wydarzenia już od kilku lat są obecne w Polsce. Czarny Piątek odbędzie się 26 listopada.

Sklepy kuszą okazjami, wyprzedażami i przecenami, ale nie wszystkie w rzeczywistości nimi są. Klienci ogarnięci szałem zakupów łatwo mogą wpaść w zastawione przez nich pułapki. I nie chodzi tylko o to, że przeceniony towar w inny dzień można nabyć za mniej pieniędzy. Często Black Friday i Cyber Monday wykorzystują oszuści.

„Co roku do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów trafiają skargi dotyczące promocji, wyprzedaży i specjalnych okazji. W zgłoszeniach najczęściej pojawia się problem żonglowania cenami. Przedsiębiorcy podnoszą je tuż przed wyprzedażą po to, żeby po ich obniżce rabat wydawał się niezwykle atrakcyjny – tego typu działania mogą stanowić naruszenie zbiorowych interesów konsumentów. Aby nie dać się nabrać na fikcyjną promocję, warto wcześniej zrobić rozeznanie cenowe artykułów, które chcemy kupić podczas Black Friday. Wówczas możemy ocenić, czy cena po rabacie jest faktycznie niższa od tej przed przeceną” – ostrzega Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Sklep stacjonarny

Robiąc zakupy, trzeba pamiętać o kilku kwestiach, a najważniejszą z nich jest to, że towary przecenione – tak jak wszystkie inne - podlegają reklamacji, jeśli okażą się wadliwe. Klient ma pełne prawo korzystać z prawa rękojmi lub gwarancji. Jeżeli jednak powodem obniżenia ceny jest wada towaru (o której klient wie podczas zakupu), nie można go reklamować u sprzedawcy.

„Zanim zdecydujemy się na skorzystanie z oferty promocyjnej, sprawdźmy, czy rzeczywiście jest ona dla nas najkorzystniejsza. Może się bowiem okazać, że ten sam towar w innym sklepie kosztuje mniej” – uczula UOKiK i dodaje, że gdy kupuje się w sklepie stacjonarnym, zwrot pełnowartościowego towaru zależy tylko od dobrej woli sprzedawcy. „Dlatego warto dobrze przemyśleć zakup i nie działać pod wpływem chwilowego impulsu wywołanego obniżką ceny. Przed transakcją zapytajmy sprzedawcę, jaka jest polityka sklepu w tym zakresie – czy zwroty są możliwe, a jeśli tak, to w jakim terminie i na jakich zasadach” – radzi urząd.

Sklep internetowy

Inaczej sprawa wygląda w przypadku zakupów w sieci. Klient zawsze ma 14 dni, od otrzymania towaru, na jego zwrot bez podania przyczyny. Inne postępowanie sprzedawcy jest niezgodne z przepisami.

Zagrożeń podczas e-zakupów jest znacznie więcej niż sklep, który nie chce przyjąć zwrotu. „Korzystając z e-sklepów pamiętajmy o sprawdzeniu wiarygodności sprzedawcy. Swoją przygodę z nieznaną nam witryną warto rozpocząć od znalezienia na stronie sklepu danych rejestracyjnych przedsiębiorcy, adresu oraz danych do kontaktu. Sprzedawca ma obowiązek je udostępniać” – dodaje UOKiK i wyjaśnia, że wątpliwości klientów powinny wzbudzić:

  • literówki na stronie internetowej,
  • błędy gramatyczne czy nieestetyczny wygląd strony,
  • brak certyfikaty ochronnego SSL.


Eksperci radzą też, żeby podczas zakupów w internecie, nie korzystać z publicznych sieci Wi-Fi. Te są z reguły nieszyfrowane. Oznacza to, że oszuści mogą „podejrzeć” przesyłane informacje. Wiele osób może także sądzić, że kłódka umieszczona przy adresie strony internetowej oznacza, że jest ona w pełni bezpieczna. Jednak z badań firmy Sophos wynika, że aż 61 proc. takich witryn nie korzysta z  ochrony HSTS, która zabezpiecza przed atakami hakerskimi.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz
Komentarze

 

 

ReklamaBaner reklamowy firmy GOLDSUN
ReklamaBaner reklamowy Kronika Tygodnia
ReklamaBnaer reklamowy firmy Kronika Tygodnia
ReklamaBaner reklamowy b - dodatek
ReklamaBaner B1 firmy Replika
Reklama
KOMENTARZE
Autor komentarza: Boski zmcTreść komentarza: Napisz coś swojego albo zapytaj w ZARZĄDZIE PZŁ zanim bzdurę powielisz. Czy ja się pytam ile za żel w wargii dajesz ??? 🤩Data dodania komentarza: 26.04.2024, 10:45Źródło komentarza: Łowy na grubą zwierzynę pachną grubymi pieniędzmi. Zostawiają je zagraniczni myśliwiAutor komentarza: XxxxxxxxTreść komentarza: Zabójstwo, współ udział w zabójstwie dla reszty. Takie powinny być wyroki. Co za po*b wydaje inne wyroki i puszcza takich wolno. Oby to samo spotkało tego sędziego co nie nadaje sie na to stanowisko skoro puszcza takich wolno!!Data dodania komentarza: 26.04.2024, 09:42Źródło komentarza: Zabójstwo 16-letniego Eryka w Zamościu. Przełom w sprawieAutor komentarza: NowaTreść komentarza: 10 lat za kradzież kwiatów a 8 lat za zabicie 3 osobowej rodziny na autostradzie A1! Polskie prawo jest chore!!!!!!!!!!Data dodania komentarza: 26.04.2024, 07:57Źródło komentarza: Zamość: Kolejna kradzież z kwiatomatu. 33-latka czeka karaAutor komentarza: KierowcaTreść komentarza: Agregaty działają im przeszkadza bo chłodna stoi. Ale świeży owoc lub warzywko ewentualnie świeże mięso to wie gdzie pójść i lubi zjeśćData dodania komentarza: 25.04.2024, 23:57Źródło komentarza: Mieszkańcy: W tym chaosie nie da się żyć! Boimy się o swoje bezpieczeństwoAutor komentarza: MecenasTreść komentarza: PO to zwijanie Polski!Oni juz byli przed tem robili podobnie!Data dodania komentarza: 25.04.2024, 21:35Źródło komentarza: "Nie" dla likwidacji! Znowu stają w obronie poczty w DołhobyczowieAutor komentarza: nierealneTreść komentarza: kolejka elektroniczna jest nierealna, i tak wiekszosc tirów teraz jedzie bez kolejki, adr, psujące sie czy tzw. pomoc humanitarna i pewnie jeszcze jakies inne wyjątkiData dodania komentarza: 25.04.2024, 21:14Źródło komentarza: Mieszkańcy: W tym chaosie nie da się żyć! Boimy się o swoje bezpieczeństwo
Reklama
Reklama