Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
piątek, 26 kwietnia 2024 13:41
Reklama

Jak nie dać się nabrać na wyprzedażach?

W ferworze wakacyjnych wyprzedaży konsumenci zapominają, aby dokonywać zakupów z zachowaniem rozsądku. Nieuczciwi sprzedawcy wykorzystując nieuwagę i nieznajomość przepisów przez klientów, wprowadzają ich błąd. UOKiK przypomina, jakie są prawa kupujących i obowiązki sprzedających.
 Jak nie dać się nabrać na wyprzedażach?

Autor: iStock

 Zawyżają cenę, aby „obniżyć” ją w czasie wyprzedaży

„Summer Black Friday, Ausverkauf, Soldes jusqu’à 50 proc., czy po prostu letnia wyprzedaż – pod tymi nazwami kryją się wakacyjne promocje na towary i usługi – nie tylko w Polsce, ale i zagranicą.” – wyjaśnia Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Jak się jednak okazuje, tego typu „okazje” bywają jedynie pretekstem nieuczciwych sprzedawców, aby pozbyć się towaru po cenie tylko pozornie obniżonej. Tworzenie fałszywej atrakcyjności ofert to jedna z najczęściej wykrywanych nieprawidłowości, które urzędnicy stwierdzają podczas kontroli. Wkrótce taka praktyka ma być wyeliminowana w większym stopniu, bo w życie wejdą przepisy zobowiązujące do informowania na metce, jak cena danego produktu zmieniała się w ciągu ostatnich 30 dni. Dzięki temu kupujący będą mieli pewność, że wartość nie została zawyżona sztucznie na potrzeby „promocji”.

Takie same prawa w Polsce i UE

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przypomina, że zarówno podczas zakupów w Polsce, jak i na terenie całej Unii Europejskiej, konsumentów obowiązują takie same prawa.

„Kupując na wyprzedażach w innych krajach Unii Europejskiej, konsumentom przysługują te same prawa, co w Polsce. W niektórych państwach UE, to przepisy określają maksymalny czas trwania wyprzedaży, np. we Francji lub w Luksemburgu jest to miesiąc w ciągu każdego sezonu letniego i zimowego, a w Portugalii 4 miesiące w roku.” – czytamy na stronie urzędu.

Towar przeceniony podlega reklamacji

Konsumenci mają prawo do pełnowartościowych zakupów, również przedmiotów przecenionych. Sprzedawcy nierzadko umieszczają w swoich sklepach informację, że towar sprzedawany po obniżonej cenie nie podlega reklamacji. To działanie niezgodne z prawem. Wyjątkiem jest wadliwy zakup, pod warunkiem, że konsument był poinformowany o powodzie obniżenia ceny, np. z powodu niewłaściwego wykonania. Sprzedający ma prawo odmówić przyjęcia zwrotu zakupu pochodzącego z wyprzedaży, jednak obniżka cen nie zwalnia go z prawa zareklamowania uszkodzonego produktu.

Sprawdzajmy ceny konkurencji

Przed dokonaniem zakupu, warto wstrzymać się i sprawdzić cenę tego samego produktu w innych sklepach. To, co na pierwszy rzut oka może wyglądać jak okazja, wcale nie musi nią być. Niektórzy sprzedawcy, aby zachęcić klientów do zakupów, starają się stworzyć w ich wyobrażeniu przekonanie, że nigdzie nie znajdą towaru w niższej cenie. Kolorowe wywieszki z hasłami wyprzedażowymi posiadają często również drobne zapisy, które co prawda informują np. o tym, że promocja dotyczy wybranych produktów, jednak umieszczone są w taki sposób, aby nie przyciągać uwagi.

Reklamację najlepiej składać na piśmie

UOKiK wyjaśnia, że reklamację najlepiej złożyć w formie pisemnej. Ponadto, jeśli do produktu dołączona jest karta gwarancyjna, można zwrócić się bezpośrednio do podmiotu, który jest w niej wskazany. Konsument ma wówczas prawo samodzielnie wybrać jedną z dróg, którą będzie mógł dochodzić ewentualnych roszczeń.

Gdzie szukać pomocy?

- Infolinia Konsumencka - w sprawach prostych, bez analizy dokumentów, nr tel.: 801 440 220 oraz 22 290 89 16,

- Konsumenckie Centrum E-porad - w sprawach prostych oraz wymagających analizy dokumentów, adres e-mail: [email protected],

- Europejskie Centrum Konsumenckie - w sprawach transgranicznych, które dotyczą sprzedawców z obszaru Unii Europejskiej, Wielkiej Brytanii, Norwegii i Islandii. Strona internetowa: konsument.gov.pl,

- rzecznicy konsumentów w miastach i powiatach - w sprawach prostych oraz wymagających analizy dokumentów. Kontakty dostępne pod adresem: www.uokik.gov.pl/pomoc,

- Wojewódzkie Inspektoraty Inspekcji Handlowej - w sprawach prostych oraz wymagających analizy dokumentów. Kontakty znajdziesz pod adresem www.uokik.gov.pl/wiih.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz
Komentarze

 

 

ReklamaBaner reklamowy firmy GOLDSUN
ReklamaBaner reklamowy Kronika Tygodnia
ReklamaBnaer reklamowy firmy Kronika Tygodnia
ReklamaBaner reklamowy b - dodatek
ReklamaBaner B1
Reklama
KOMENTARZE
Autor komentarza: Boski zmcTreść komentarza: Napisz coś swojego albo zapytaj w ZARZĄDZIE PZŁ zanim bzdurę powielisz. Czy ja się pytam ile za żel w wargii dajesz ??? 🤩Data dodania komentarza: 26.04.2024, 10:45Źródło komentarza: Łowy na grubą zwierzynę pachną grubymi pieniędzmi. Zostawiają je zagraniczni myśliwiAutor komentarza: XxxxxxxxTreść komentarza: Zabójstwo, współ udział w zabójstwie dla reszty. Takie powinny być wyroki. Co za po*b wydaje inne wyroki i puszcza takich wolno. Oby to samo spotkało tego sędziego co nie nadaje sie na to stanowisko skoro puszcza takich wolno!!Data dodania komentarza: 26.04.2024, 09:42Źródło komentarza: Zabójstwo 16-letniego Eryka w Zamościu. Przełom w sprawieAutor komentarza: NowaTreść komentarza: 10 lat za kradzież kwiatów a 8 lat za zabicie 3 osobowej rodziny na autostradzie A1! Polskie prawo jest chore!!!!!!!!!!Data dodania komentarza: 26.04.2024, 07:57Źródło komentarza: Zamość: Kolejna kradzież z kwiatomatu. 33-latka czeka karaAutor komentarza: KierowcaTreść komentarza: Agregaty działają im przeszkadza bo chłodna stoi. Ale świeży owoc lub warzywko ewentualnie świeże mięso to wie gdzie pójść i lubi zjeśćData dodania komentarza: 25.04.2024, 23:57Źródło komentarza: Mieszkańcy: W tym chaosie nie da się żyć! Boimy się o swoje bezpieczeństwoAutor komentarza: MecenasTreść komentarza: PO to zwijanie Polski!Oni juz byli przed tem robili podobnie!Data dodania komentarza: 25.04.2024, 21:35Źródło komentarza: "Nie" dla likwidacji! Znowu stają w obronie poczty w DołhobyczowieAutor komentarza: nierealneTreść komentarza: kolejka elektroniczna jest nierealna, i tak wiekszosc tirów teraz jedzie bez kolejki, adr, psujące sie czy tzw. pomoc humanitarna i pewnie jeszcze jakies inne wyjątkiData dodania komentarza: 25.04.2024, 21:14Źródło komentarza: Mieszkańcy: W tym chaosie nie da się żyć! Boimy się o swoje bezpieczeństwo
Reklama
Reklama