COVID-19 zatrzymał turystów. Jak wypadł sezon w Zamościu?

  • 16.10.2020, 12:00
  • Źródło: UM Zamość
COVID-19 zatrzymał turystów. Jak wypadł sezon w Zamościu?
Zamojskie Centrum Informacji Turystycznej i Historycznej podsumowało tegoroczny sezon turystyczny. Turystów, którzy odwiedzili Zamość było mniej niż rok temu - branża turystyczna krajowa i zagraniczna boleśnie odczuła skutki pandemii, co widać w statystykach.

W okresie od kwietnia do czerwca (kiedy obowiązywały surowe obostrzenia) ruch turystyczny w Zamościu praktycznie nie istniał. Zamojskie obiekty muzealne i atrakcje turystyczne odnotowały duże spadki. W miesiącach lipiec- wrzesień (kiedy obostrzenia były częściowo zniesione, a ruch turystyczny był odczuwalny) frekwencja w obiektach muzealnych i atrakcjach turystycznych nieco się poprawiła i średni spadek w porównaniu do analogicznego okresu roku 2019 wyniósł 22,63 %.

Turyści najchętniej zwiedzali: Trasę Podziemną Oficyn Ratusza (lipiec- wrzesień 3816 os.), Taras Widokowy na Nadszańcu (lipiec- wrzesień 15999 os.), oraz Ogród Zoologiczny (lipiec- wrzesień 114 941 os.). W tym roku najchętniej Zamość odwiedzali mieszkańcy województw: mazowieckiego, lubelskiego, śląskiego, dolnośląskiego, wielkopolskiego, małopolskiego. Turyści zagraniczni przyjeżdżali do miasta z Niemiec, Francji, Czech, Anglii i Hiszpanii. 

Średni spadek turystyki w mieście w porównaniu do roku ubiegłego w sezonie 2020 (kwiecień – wrzesień) szacujemy na poziomie ok 48 %. W roku bieżącym do atrakcji turystycznych, które nie były dostępne w ubiegłych latach dołączył Zespół Katedralny (Katedra, Muzeum Sakralne, Infułatka) oraz Synagoga.

– Zdajemy sobie sprawę, że jest to znaczący spadek w porównaniu z latami ubiegłymi, kiedy to corocznie odnotowywaliśmy wzrost ruchu turystycznego w mieście. Mamy jednak nadzieję, że był to rok wyjątkowy i postaramy się w przyszłych latach powrócić do bardziej optymistycznych statystyk. Z naszych obserwacji wynika, iż spadek liczby turystów w obiektach muzealnych i atrakcjach turystycznych w Zamościu może być związany m.in. z ograniczeniami dostępności obiektów muzealnych (ograniczona była ilość osób zwiedzających oraz godziny dostępności), brakiem grup zorganizowanych zwiedzających miasto, ograniczeniami dla tour operatorów dotyczącymi możliwości organizowania wycieczek grupowych i ilości osób w grupach oraz wypoczynku dla młodzieży (kolonie letnie), brakiem turystów z zagranicy, większym zainteresowaniem atrakcjami turystycznymi znajdującymi się na świeżym powietrzu (ścieżki przyrodnicze, trasy rowerowe, spływy kajakowe etc.) niż  obiektami zamkniętymi (muzea, trasy podziemne). Miejski kalendarz imprez, z przyczyn oczywistych, ulegał zmianom- część zaplanowanych wcześniej wydarzeń, które przyciągały do Zamościa turystów (Zamojskie Lato Teatralne, Szturm Twierdzy Zamość, Eurofolk, Zamojska Majówka, koncerty, imprezy plenerowe) nie odbyła się lub została przełożona na inny termin. Większość turystów odkładała plany wakacyjne na bliżej nieokreśloną przyszłość, ponieważ zasady podróżowania mogły zmienić się w dowolnym monecie, bez ostrzeżenia- trudno było planować wyjazd z dużym wyprzedzeniem – wyjaśnia dyrektor Zamojskiego Centrum Informacji Turystycznej i Historycznej w Zamościu Joanna Liberadzka- Duras.

Świat walczy dziś z bezprecedensowym kryzysem sanitarnym i ekonomicznym, a turystyka jest jednym z najbardziej doświadczonych sektorów. Światowa Organizacja Turystyczna  (UNWTO) oszacowała, iż  z powodu pandemii koronawirusa w 2020 roku może nastąpić spadek liczby podróży turystycznych na świecie o około 60-80 proc.

Aby wesprzeć krajową branżę turystyczną, Polska Organizacja Turystyczna zainicjowała akcję pn. „Zmień termin, nie odwołuj”, która miała przekonać turystów, by nie rezygnowali z wakacyjnych planów, a jedynie odłożyli je w czasie.

W wymiarze lokalnym kampanię pn. „Wybierz Voucher – Twoja podróż zaczeka !” przeprowadziło Zamojskie Centrum Informacji Turystycznej i Historycznej w Zamościu we współpracy z Urzędem Miasta Zamość. Jej celem było wsparcie branży turystycznej  Miasta Zamość. Akcja  polegała na sprzedaży voucherów/ bonów na usługi noclegowe w Zamościu, do wykorzystania po wygaśnięciu epidemii koronawirusa. Włączyli się w nią właściciele hoteli, moteli, pensjonatów i pokoi gościnnych. Oferty były prezentowane m.in. na stronie internetowej Zamojskiego Centrum Informacji Turystycznej i Polskiej Organizacji Turystycznej oraz portalach społecznościowych  Miasta Zamość, Lubelskiej Regionalnej Organizacji Turystycznej, Polskiej Organizacji Turystycznej  oraz Zamojskiego Centrum Informacji Turystycznej.

WIĘCEJ O MINIONYM SEZONIE TURYSTYCZNYM, NIE TYLKO W ZAMOŚCIU, ALE TEŻ NA ROZTOCZU W NAJBLIŻSZYM WYDANIU KRONIKI TYGODNIA

Źródło: UM Zamość

Podziel się:

Oceń:


Komentarze (2)

Dodanie komentarza oznacza akceptację regulaminu. Treści wulgarne, obraźliwe, naruszające regulamin będą usuwane.

Wysyłając komentarz akceptujesz Regulamin serwisu Kronika Tygodnia. Grupa Wydawnicza SŁOWO sp z o.o. z siedzibą w mieście stołecznym Warszawa (ul. Chocimska 3A, 00-791 Warszawa) jest administratorem twoich danych osobowych, dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne. Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
czytelnik
czytelnik 17.10.2020, 15:08
a może płatne parkingi,na siłę wciskane imprezy,brak logiki decydentów-w wymiarze huzia na Józia miały przyciągnąc turystę .ostatnio miało odbyć się pożegnanie lata pod parkiem-wielkie żarcie-?Kto decyduje i przyciąga tak debilskie imprezy by zaistnieć.Tak samo w czasie pandemii organizuje sie -Jarmark hetmański-skrajna głupota-choć impreza sama w sobie szczytna-tylko nie w obecnym trudnym czasie.Ratusz sie obwarował jak za szwedów -a ludzie i poetenci niech łażąi szukaja dojścia -urzednikom kasa leci.
^_^
^_^ 16.10.2020, 20:42
a moze parking platny i remonty parkingow :), nie mieli gdzie parkowac to nie przyjezdzali

Pozostałe