Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
czwartek, 16 maja 2024 17:40

Charakterystyczne znaki R oraz ™ - co oznaczają i czym się różnią?

Realną wartością każdego przedsiębiorstwa są zastrzeżone znaki towarowe. Są gwarancją optymalnej ochrony, a jej brak może utrudnić codzienną pracę firmy.
  • 10.08.2023 09:45
Charakterystyczne znaki R oraz ™ - co oznaczają i czym się różnią?

Jeśli znak towarowy zostanie zarejestrowany, przedsiębiorca może liczyć na to, że w razie jego naruszenia, ma pełne prawo podjąć odpowiednie kroki prawne. Jednak czym w takim razie są symbole R oraz ™? Dlaczego tak wielu przedsiębiorców mylnie używa tych oznaczeń? Czy niepoprawne ich użycie niesie za sobą przykre sankcje?

Symbol R — co oznacza?

Znaczek R w kole jest bardzo popularny. Produkty, które posiadają takie oznaczenie, od razu brane są za oryginalne. Co jednak oznacza symbol R?

 

Z języka angielskiego znaczek ten tłumaczony jest jako “registered”, czyli zastrzeżony. Jak można się domyślić, chodzi o zastrzeżenie w Urzędzie Patentowym bądź innym podobnie działającym organie, którego celem jest ochrona własności intelektualnej. 

 

Decydując się na rejestrację znaku towarowego z R, zyskuje się ochronę, która bazuje na ustawie o prawie własności przemysłowej. Naruszenie związane jest z karą grzywny dla osoby, która bez jakiegokolwiek upoważnienia wykorzystała taki znak. Dodatkowo przedsiębiorca, który dysponuje prawem ochronnym do znaku, może ubiegać się o odszkodowanie.

 

Umieszczenie literki R w kole przy konkretnym znaku towarowym zależne jest wyłącznie od osoby uprawnionej. Można ten symbol stosować, ale można również z niego zrezygnować. Jeśli takie oznaczenie nie występuje, nie można od razu zakładać, że dany znak nie został zarejestrowany i zastrzeżony przez osobę posługującą się nim. Zanim zdecydujesz się na posługiwanie się podobnym znakiem, lepiej upewnij się, czy konkretny znak towarowy nie jest już przypadkiem zarejestrowany i nie widnieje w bazie. 

 

Organy zajmujące się ochroną znaków zalecają korzystanie z symbolu R w kółeczku. Dlaczego? Konkurencja będzie na starcie informowana o tym, że ten konkretny znak towarowy jest chroniony i nie można go wykorzystywać dla własnych korzyści, ponieważ doprowadzi to do nieprzyjemnych sytuacji.

Jakie znaczenie ma symbol ™?

Drugim bardzo popularnym oznaczeniem jest znak ™. Co oznacza? Jest to skrót od hasła trademark, które przetłumaczone na język polski oznacza nic innego, jak “znak towarowy”. To konkretne oznaczenie zaczerpnięte zostało z ustawodawstwa amerykańskiego. Jakie jest zadanie tego oznaczenia? Głównie informacyjne.

 

Samo oznaczenie ™ nie oznacza od razu, że dany znak został zarejestrowany i korzysta z ochrony prawnej. Z drugiej strony, do wykorzystania symbolu ™ nie potrzeba uzyskiwać żadnych pozwoleń czy dokonywać zgłoszeń. Więcej na temat tego symbolu można przeczytać na stronie internetowej https://zastrzezone.pl/czym-sie-rozni-oznaczenie-r-od-tm/.

 

Skoro oznaczenie ™ jest wyłącznie informacją, bez większego problemu każdy przedsiębiorca może umieścić je przy swoich nazwach czy produktach. Może to sugerować innym przedsiębiorcom, że znak towarowy został zajęty. Choć nie obowiązuje go żadna ochrona wynikająca z zastrzeżenia znaku, naruszenie prawa można dochodzić, bazując na kodeksie cywilnym lub na ustawie o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. 

 

Choć w artykule podniesiony został temat dwóch najczęściej występujących symboli, nie można zapomnieć o pozostałych oznaczeniach, które chronią prawa autorskie (charakterystyczna literka C w kole) bądź są znakiem usługowym (symbol SM). 

Jakie różnice można zauważyć między symbolem R a ™?

Największą różnicą, która występuje pomiędzy symbolami R w kółeczku oraz ™ jest to, że pierwszy symbol mogą wykorzystywać wyłącznie osoby bądź przedsiębiorstwa, które zdecydowały się na zastrzeżenie swojego znaku towarowego w Urzędzie Patentowym. Jeśli do rejestracji nie doszło, przedsiębiorca może jedynie wykorzystać symbol ™. 

Jakie korzyści płyną z wykorzystania symbolu R przy nazwie?

Wykorzystywanie symbolu R w kole jest w pełni dobrowolne, przez podmiot, który ma prawo go umieścić. Jedne przedsiębiorstwa chętnie z niego korzystają, inne zaś rezygnują. Jednak czy podejmują one słuszną decyzję? Warto rozważyć wykorzystanie tego znaku przy własnym znaku towarowym, ponieważ kojarzony jest z wiarygodnością oraz prestiżem. Symbol R w kółeczku wzbudza zaufanie w klientach i kontrahentach. Jest to bardzo drobny element, jednak może przynieść firmie sporo korzyści. Warto się na niego zdecydować, ponieważ symbol przyczyni się do podniesienia rangi firmy oraz zwiększy jej znaczenie na rynku! A przecież każdy przedsiębiorca chce, aby jego firma, w którą włożył sporo czasu, wysiłku i pieniędzy, była odbierana wyłącznie pozytywnie!

--- Artykuł sponsorowany ---