Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
sobota, 18 maja 2024 09:57
Reklama
Reklama
Reklama

Polskie miasta walczą o czyste powietrze. Jak im to wychodzi?

Smog w dużych polskich miastach to wcale nie taka rzadkość. W dużej części odpowiada za niego transport. Samorządy próbują walczyć z problemem, ale nie wszystkim się to udaje.
Polskie miasta walczą o czyste powietrze. Jak im to wychodzi?

Autor: Canva

Polska należy do najbardziej zmotoryzowanych krajów w Unii Europejskiej. Na tysiąc mieszkańców Polski przypada aż 687 samochodów osobowych. Niestety to właśnie w naszym kraju spośród krajów wspólnoty europejskiej jeździ najwięcej samochodów mających więcej niż 20 lat (ponad 41 proc.). A te trują. I to bardzo.

Smog może drogo kosztować 

Transport jest głównym źródłem emisji tlenków azotu w miastach. Niestety wielu z nas oddycha powietrzem przesiąkniętym smogiem, a to trucizna, która nie zabija od razu, jednak stopniowo sieje spustoszenie w ciele. Częściej chorujemy, w związku z czym chętniej korzystamy z L4. To wszystko ogromne obciążenie dla budżetu państwa.  

Chociaż w długiej perspektywie ekologia bardzo się opłaca, nie zawsze łatwo jest wcielić ją w życie. Mimo że pomysły na „zazielenienie” transportu kłębią się w głowach samorządowców. Strefy czystego transportu, zwężanie ulic, zeroemisyjne autobusy, współdzielone rowery, samochody elektryczne i rozbudowana infrastruktura ładowania – brzmi jak marzenie każdego ekologa. I niestety w większości przypadków w sferze marzeń może pozostać. 

Polska wypadła przeciętnie 

Ranking Clean Cities Campaign pokazuje, że choć polskie miasta inwestują w ekologiczne rozwiązania transportowe, nie plasują się w czołówce europejskich miast pod względem mobilności współdzielonej i elektrycznej. Na 42 analizowane miasta region trójmiejski z wynikiem 32 proc. zajął 21 miejsce, a Kraków i Warszawa były o kilka oczek dalej – mają ten sam wynik, czyli 29 proc. Jeśli chodzi o dostęp do rowerów i elektrycznych hulajnóg, Warszawa z wynikiem 12,7 rowerów i elektronicznych hulajnóg na tysiąc mieszkańców zajęła 12 miejsce. Kraków 15, a Trójmiasto – 18. 

Mocną stroną polskich aglomeracji jest wprowadzanie zeroemisyjnych autobusów do taboru. Trójmiasto zajęło siódme miejsce w rankingu. Gorzej wypadły Kraków i Warszawa. Najsłabiej wypadamy pod względem dostępu do elektrycznych samochodów współdzielonych. W tym przypadku plasujemy się bliżej końca stawki. Zbyt wolny rozwój infrastruktury ładowania i przestarzały system podatkowy hamują postępy.

Z nich można brać przykład 

Porównując wskaźniki z zagranicznymi miastami, widać, że Polska sporo ma wiele do nadrobienia. W Helsinkach na przykład na 1000 mieszkańców przypada aż 31 rowerów lub hulajnóg współdzielonych. W Amsterdamie zainstalowanych jest ponad 147 kW ładowania na 1000 mieszkańców, a w Krakowie – tylko 6,3 kW. Niewiele więcej ma Warszawa. Najlepiej jest w Trójmieście – 9,5 kW na 1000 mieszkańców. Kopenhaga zaś bardzo dobrze wypada pod względem wdrażania mobilności współdzielonej i elektrycznej. W jej przypadku wskaźnik to ponad 80 proc. Z tych miast Polska powinna brać przykład.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz
Komentarze
ReklamaBaner reklamowy firmy GOLDSUN
ReklamaBaner reklamowy Greinplast Zamość
Reklama
ReklamaBaner reklamowy CKZiU
ReklamaBaner B1 firmy Replika
Reklama
KOMENTARZE
Autor komentarza: HahaTreść komentarza: Pół roku rządu i ani jednej ustawy gospodarczejdla POlski, dla Niemiec była wiatrakowa to parodia.Data dodania komentarza: 18.05.2024, 06:00Źródło komentarza: W jakim stanie jest Poczta Polska? To niemal trupAutor komentarza: PasoŻydTreść komentarza: Zmartwię ciebie, nie niemiecka poczta ich zastąpi lecz ukraińska, już ma placówki w każdym większym mieście - nazywa się jakoś tak 'Nova poszta' czy jakoś tak. Ja was nie chcę straszyć ale zobaczycie... jeszcze tylko jak zapowiedzieli otworzą ukr. drzwi do policji i będzieny mieli jak podczas powstania zamojskiego ;)Data dodania komentarza: 18.05.2024, 00:13Źródło komentarza: W jakim stanie jest Poczta Polska? To niemal trupAutor komentarza: Nie tędy drogaTreść komentarza: Panie Marku Ryś kto przygotował uchwały o podwyżkach. Pan był zawsze przeciwko podwyżkom. Co się zmieniło. Zaufaliśmy wam. A jest gorzej.Data dodania komentarza: 17.05.2024, 22:44Źródło komentarza: Trzeszczany: Samorząd zmieniony gruntownieAutor komentarza: Panstwo z kartonuTreść komentarza: Jasne, nie tesla tylko samochody od niemca, dofinansowania z naszej kieszeni...cyrkData dodania komentarza: 17.05.2024, 22:34Źródło komentarza: Kierowcy mogą powiedzieć „uff”. Jest decyzja w sprawie opłat od samochodów spalinowychAutor komentarza: Smi3rdzieleTreść komentarza: Zajeli by sie tym smrodem z oczyszczalni sciekow!!! Za wnuka smrod na pol zamoscia!!! Za kazdym razem kiedy przyjmowali tiry z "czyms", smrod byl taki ze nawet przy zamknietych oknach czlowiek czuje sie jak w toi toju...Data dodania komentarza: 17.05.2024, 22:31Źródło komentarza: Zamość: Miotła w spółkach miejskich. Jako pierwsza stanowisko straciła prezes PGKAutor komentarza: Do śmierdziela powyżejTreść komentarza: Po debiu i zasrańcu masz nazwisko. Jeden spuścił, drugi wysrał i nie posprzątał, teraz ludzie muszą tolerować prymitywa.Data dodania komentarza: 17.05.2024, 22:29Źródło komentarza: Podatek od psów już jest. Teraz ich właścicieli czeka kolejny obowiązek. Sprawdź – jaki
Reklama
Reklama