Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
poniedziałek, 20 maja 2024 11:36
Reklama
Reklama
Reklama

ZNACZENIA NIE ZAWSZE ZNANE NIEKTÓRYCH ZNAKÓW DROGOWYCH

Znaki drogowe to ważny element funkcjonowania w ruchu drogowym, ponieważ pełnią funkcję informowania kierowców, pieszych i rowerzystów o obowiązujących przepisach i ograniczeniach. Są niezbędne do prawidłowego zachowania się w ruchu drogowym i zapewnienia bezpieczeństwa wszystkim uczestnikom ruchu.
  • Źródło: WORD Zamość
ZNACZENIA NIE ZAWSZE  ZNANE  NIEKTÓRYCH ZNAKÓW DROGOWYCH

Kierowcy, piesi i rowerzyści powinni być świadomi obowiązujących znaków i stosować się do nich, aby uniknąć niebezpieczeństw i zapewnić bezpieczną jazdę dla wszystkich.

Większość krajów europejskich posługuje się jednolitym systemem powszechnie zrozumiałych znaków (symboli). Różnice między poszczególnymi krajami nie są znaczne i wynikają raczej z lokalnej specyfiki (np. znak ostrzegający przed reniferami  w krajach skandynawskich, różnice wynikające z ruchu lewostronnego w W. Brytanii i Irlandii, lub stosowanego w W. Brytanii oznaczenia na znakach ograniczenia prędkości w milach na godzinę). System stosowany w USA  i wielu innych krajach jest odmienny, często polegający na informacjach tekstowych, a nie na symbolach jak w Europie.

W Polsce znaki drogowe pojawiły się w 1908 r. i było ich 5 rodzajów. Prawidłowa jazda była jednak egzekwowana jedynie w obrębie miast.

Ogólne znaczenia znaków drogowych chyba znane są wszystkim ale istnieją również szersze znaczenia o których zapominamy , szczegółowe, które są obowiązujące ale chyba nie wszystkim znane.

Chcieliśmy przytoczyć niektóre „ukryte” czy nieznane znaczenia znaków drogowych:


Znak A-3 „dwa niebezpieczne zakręty - pierwszy w prawo”

Stosuje się wówczas, gdy odległości od końca pierwszego, wymagającego oznakowania łuku, na którym droga skręca w prawo do początku drugiego, wymagającego oznakowania łuku jest mniejsza niż 300 m. Nie ma znaczenia czy drugi łuk jest w tym samym kierunku, czy przeciwnym. Oba łuki wskazane tym znakiem mogą być w prawo.

Znak A-6b „skrzyżowanie z drogą podporządkowaną występującą po prawej stronie”

Znak A-6e „wlot drogi jednokierunkowej z lewej strony”. 


Skręt na skrzyżowaniu w lewo spowoduje wjazd „pod prąd”

Tabliczka T-21

Jeżeli ze względu na warunki lokalne nie można umieścić znaku w miejscu, od którego ma obowiązywać, lub istnieje potrzeba usunięcia wątpliwości, co do miejsca, w którym obowiązuje zakaz (np. skręcania), to znak umieszcza się w odpowiedniej odległości od tego miejsca, łącznie z tabliczką T-21

Tabliczka T-20

Jeżeli zakaz wyrażony znakami B-33, B-35, B-36, B-37, B-38, B-41 obowiązuje pomiędzy skrzyżowaniami na odcinku o długości do 500 m, to dopuszcza się umieszczanie pod znakiem tabliczki T-20 wskazującej długość odcinka drogi, na którym zakaz obowiązuje.

Znak B-1 „zakaz ruchu w obu kierunkach” 

 

 

Stosuje się w celu zamknięcia odcinka drogi dla ruchu wszelkich pojazdów.

Znak B-2 „zakaz wjazdu” 

Stosuje się w celu wskazania zakazu wjazdu wszelkich pojazdów na drogę lub jezdnię od strony umieszczenia znaku.


Znak C 13/16

Stosuje się w celu oznaczenia drogi wspólnej dla pieszych i rowerzystów

 

 

 

 

Znak C-13/16 wskazujący poszczególne strony drogi, po których powinien odbywać się ruchu pieszych i rowerów

 

Znak B-9 „zakaz wjazdu rowerów i wózków rowerowych” wraz z tabl. T-22

Ustawienie takiego znaku z tabliczką zakazuje wjazdu rowerom wielośladowym i oznacza, że za znak można wjechać rowerem jednośladowym.

Znak B- 36 „zakaz zatrzymywania się”

Obowiązuje na jezdni, poboczu i chodniku po stronie drogi przy której stoi

Znaki te umieszczone na jednym słupku :

(zielona tablica E-17a)

(znak B-33 )

Oznaczają, że ograniczenie prędkości obowiązuje na terenie całej miejscowości

Oznaczają, że ograniczenie prędkości może zostać zmienione poprzez ustawienie innego znaku zakazu B-33.

Jeżeli za znakiem określającym początek lub koniec obszaru zabudowanego D-42 lub D-43 ma obowiązywać prędkość wyrażona umieszczonym wcześniej znakiem B-33, to znak z taką prędkością będzie powtórzony za znakiem D-42 (obszar zabudowany) lub D-43 (koniec obszaru zabudowanego).


Jeżeli świeci się taki sygnał na sygnalizatorze (S-2) :

Oznacza to również możliwość zawrócenia na skrzyżowaniu z lewego skrajnego pasa ruchu.

Skręcanie lub zawracanie, jest dozwolone pod warunkiem, że kierujący zatrzyma się przed sygnalizatorem i nie spowoduje utrudnienia ruchu innym jego uczestnikom. UWAGA !: przed zieloną strzałką skierowaną w lewo lub w prawo trzeba się zatrzymać i dopiero – jeśli warunki na to pozwalają – można jechać. Samochód jest zatrzymany, kiedy koła się nie kręcą!

Jak zachować się za sygnalizatorem 


1.                                               2.                                      3.                                              4.

Za sygnalizatorem Nr 1 nie można zawrócić

Za sygnalizator Nr 2 można wjechać jadąc prosto lub skręcając w lewo

Za sygnalizatorem Nr 3 na skrzyżowaniu można jechać tylko prosto.

Świecący stale żółtym światłem sygnalizator Nr 4 oznacza, że pierwszeństwo na skrzyżowaniu określają znaki drogowe.

Znak B-18 „zakaz wjazdu pojazdów o rzeczywistej masie całkowitej ponad ... t



Stosuje się przed odcinkami dróg, których nośność jest niewystarczająca dla przejazdu pojazdów dopuszczonych do ruchu bez ograniczeń. Za ten znak nie mogą wjechać pojazdy (łącznie przyczepami), których rzeczywista masa całkowita ( w danej chwili) przekracza wartość opisaną na znaku.

Znak B-5 „zakaz wjazdu samochodów ciężarowych”

Stosuje się w celu wyeliminowania ruchu samochodów ciężarowych, pojazdów specjalnych i używanych do celów specjalnych o dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 3,5 t.

Znak B-25 „zakaz wyprzedzania” 

Stosuje się w celu zabronienia wyprzedzania pojazdami silnikowymi innych pojazdów silnikowych wielośladowych. Zatem za znakiem można wyprzedzać np. motocykle jednośladowe.

Znak B-43 „strefa ograniczonej prędkości”

Znak B-44 „koniec strefy ograniczonej prędkości”

Stosuje się w celu ograniczenia prędkości w strefach o dużym natężeniu ruchu pojazdów i pieszych oraz dużej liczbie skrzyżowań. Znaki te nie są odwoływane przez skrzyżowania a poprzez znaki B-44 „koniec strefy ograniczonej prędkości”

Znak D-3 „droga jednokierunkowa” 

Stosuje się w celu wskazania wjazdu na jezdnię, po której ruch wszelkich pojazdów odbywa się tylko w jednym kierunku określonym na znaku.

Znak C-5 „nakaz jazdy prosto”

 

Znak obowiązuje na najbliższym skrzyżowaniu lub w miejscu, gdzie występuje możliwość zmiany kierunku jazdy.

Poza skrzyżowaniami znak C-5 stosuje się w miejscach krzyżowania się kierunków ruchu jeżeli konieczne jest wyeliminowanie skręcania pojazdów, np. skręcania w lewo do obiektów przydrożnych, stacji paliw itp.

Znak D-46 „droga wewnętrzna”

Stosuje się w celu wskazania wjazdu na drogę ogólnodostępną niepubliczną, to znaczy drogę, której zarządcą nie jest jednostka administracji publicznej (rządowej lub samorządowej), lecz inna jednostka będąca jej właścicielem lub administratorem (np. spółdzielnia mieszkaniowa). 

Znak D-40 „strefa zamieszkania”

Znak D-52 „Strefa ruchu”

Strefa ruchu i strefa zamieszkania to obszary, na których obowiązują całkiem odmienne przepisy. Niekiedy kierowcy zupełnie ich nie odróżniają, a nawet mylą. 

Strefy zamieszkania (znak D-40) często wyznaczane są na terenach, po których porusza się wielu pieszych. Przepisy obowiązujące w strefie mają ich chronić. Pojazdy lub zespoły pojazdów nie mogą przekraczać prędkości 20 km/h. Zabroniony jest postój w innym miejscu, niż do tego wyznaczone. Wjazd do strefy zamieszkania poprzedzony jest zawsze znakiem D-40. Piesi mają pierwszeństwo przed pojazdami. Mogą poruszać się całą szerokością drogi, nie mają obowiązku korzystania z chodnika czy pobocza, poruszania się w kolumnie. Strefa ruchu jest takie miejsce, przez które można przejechać pojazdem mechanicznym, ale większe prawa mają piesi. Wyjazd ze strefy zamieszkania określa znak 

D-41, czyli taki jak D-40, tylko przekreślony.

Pamiętajmy, że wyjeżdżając ze strefy zamieszkania, włączamy się do ruchu. Musimy ustąpić pierwszeństwa innym uczestnikom ruchu. Na przykład progi zwalniające w strefie zamieszkania nie muszą być oznaczone, za to miejsca postojowe wręcz przeciwnie - nie można parkować na tych samych zasadach co na innych drogach.

Strefa ruchu 

O ile w strefie zamieszkania obowiązują zasady szczególne, o tyle w strefie ruchu - ogólne. Czyli takie same, jak na zwykłych drogach. Mogą na niej bez przeszkód podejmować czynności funkcjonariusze policji drogowej i straży miejskiej. Chociażby poprzez wystawianie mandatów za nieprawidłowe parkowanie czy rozwiązywanie sporów po kolizji.

Inaczej można przyjąć, że strefa ruchu to droga wewnętrzna z zasadami ruchu jak na drodze publicznej. Nawet jeśli znajduje się na terenie prywatnym, więc obowiązują standardowe przepisy ruchu drogowego.

Obszar strefy wyznaczają znaki D-52 (zdjęcie powyżej) oraz D-53 oznaczający koniec strefy ruchu, czyli przekreślenie znaku D-52. W odróżnieniu od strefy zamieszkania, piesi nie są tu uprzywilejowani. Kierowcy muszą trzymać się przepisów, pamiętać o tym, że chociaż jadą drogą wewnętrzną, to obowiązują ich ograniczenia prędkości. Nie mogą bezkarnie parkować wszędzie.

Znak D-54 „strefa czystego transportu”, D-55 „koniec strefy czystego transportu”


Strefa Czystego Transportu (SCT) to wydzielony, odpowiednio oznakowany obszar obejmujący drogi, po których mogą poruszać się pojazdy z napędem elektrycznymwodorowym lub gazowymListę pojazdów uprawnionych do korzystania ze strefy może poszerzyć samorząd danej gminy, uwzględniając samochody spalinowe, spełniające wybrane normy emisji spalin. Pojazdy komunikacji miejskiej, służb mundurowych, ratunkowych, osoby niepełnosprawne oraz autobusy nisko emisyjne i szkolne nie podlegają zakazowi wjazdu do strefy SCT.


 

 


 



 

 

 


 

 


 


 


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz
Komentarze
ReklamaBaner reklamowy firmy GOLDSUN
ReklamaBaner reklamowy Greinplast Zamość
Reklama
ReklamaBaner reklamowy b - dodatek
ReklamaBaner B1 firmy Replika
Reklama
KOMENTARZE
Autor komentarza: XYZTreść komentarza: I tak nic z tym nie zrobią, będą jeździć dalej, zapłacą, odbędą karę a i tak potem zaczną jeździć. Dobrym przykładem był Frog i jego wybryki, pokazał jakie to państwo prawnie jest upośledzone.Data dodania komentarza: 20.05.2024, 10:16Źródło komentarza: Pijany kierowca bez prawa jazdy zatrzymany w Bełżcu podczas akcji "Prędkość"Autor komentarza: BrawoTreść komentarza: GłuPOty aktywiszcza Normalnego LGBT+ kakałka mentalności tęczy zamiast krzyża nie da się zlikwidować.Data dodania komentarza: 20.05.2024, 10:01Źródło komentarza: W jakim stanie jest Poczta Polska? To niemal trupAutor komentarza: WłaścicieleTreść komentarza: Też.Data dodania komentarza: 20.05.2024, 08:49Źródło komentarza: Hrubieszów: 11-latek zaatakowany przez psy. 4 owczarki niemieckie pogryzły dzieckoAutor komentarza: BrawoTreść komentarza: wczoraj były uroczystości pod Monte Cassino reprezentował nas Prezydent nikt z rządu tym bardziej minister obrony narodowej się nie POkazał by nie POdpaść mordercom NIEMIECKIM a od września wchodzi historia Niemiecka co ujawniła wiceminister Mucha, czy więcej dowodów POtrzeba, mądry od razu zrozumie głupi będzie tworzył wygibasy w tłumaczeniu.Data dodania komentarza: 20.05.2024, 08:46Źródło komentarza: W jakim stanie jest Poczta Polska? To niemal trupAutor komentarza: CiekaweTreść komentarza: Czy na cmentarzu zamiast krzyży będą tęczowe flagi.Data dodania komentarza: 20.05.2024, 06:16Źródło komentarza: Kobiety staną przy ołtarzu w czasie mszy. Mocna deklaracja arcybiskupaAutor komentarza: NormalnyTreść komentarza: Cofnąć monopol poczty polskiej i znika problem. Ja już dawno wysyłam paczki inpostem a dokumenty urzędowe dostaję na epuap. Niech mi resztę dostarczą jednym albo drugim i jak dla mnie pocztę można zlikwidować.Data dodania komentarza: 19.05.2024, 22:56Źródło komentarza: Strajk w Poczcie Polskiej. Nie kupisz znaczka, nie wyślesz listu ani paczki
Reklama
Reklama