Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
czwartek, 16 maja 2024 08:53
Reklama Baner A1 BUDBRAM
Reklama
Reklama

Jest broń przeciwko nieuczciwym promocjom. Jak sklepy obejdą tę przeszkodę?

Omnibus ma chronić klientów przed udawanymi promocjami. Sklepy powoli zaczynają się stosować do nowego prawa. Eksperci ostrzegają jednak, że sklepy i tak znajdą sposób na obejście go.

To była stała praktyka bardzo wielu handlowców. Sklepy, zanim wprowadziły obniżki towarów, często sztucznie je windowały. Żeby klient był przekonany, że zaoszczędził swoje pieniądze. Takie praktyki ma ukrócić dyrektywa unijna omnibus.

Uderzenie w promocje na niby

Dlatego najważniejszym celem nowego prawa jest uderzenie w promocje na niby. Duża część osób przez to, że nie była odpowiednio poinformowana o poprzedniej najniższej cenie, uznawała niektóre promocje za warte uwagi.

Teraz sklepy mają obowiązek umieszczenia – obok aktualnej ceny promocyjnej – także cenę omnibus, czyli tę, która była najniższa w przeciągu ostatnich 30 dni poprzedzających obniżkę. Ostatecznie zatem klient będzie widział jednocześnie:

- cenę po rabacie,

- cenę regularną (tę sprzed obniżki),

- cenę omnibus.

Przeczytaj także:

Widać tu jednak pewną lukę, którą zapewne niektóre sklepy spróbują wykorzystać. Cena omnibus dotyczy bowiem tylko sytuacji, kiedy ogłaszana jest promocja lub wyprzedaż. Jeżeli więc bez takiej informacji sprzedawca obniży cenę regularną, to nie ma już obowiązku podawania ceny po rabacie ani ceny omnibus.

Nie będzie „wietrzenia magazynów”

Unijna dyrektywa Omnibus zaczęła obowiązywać w tym roku. Eksperci jednak prognozują, że niektóre sklepy znajdą sposoby na jej obejście.

– Na pewno przy obecnej dyrektywie część dotychczasowych trików, które stosują niektóre sklepy, przejdzie do przeszłości. Nie będzie już można opowiadać o wiecznym „wietrzeniu magazynów” sklepów z elektroniką. Zniknie też Black Friday w obecnym kształcie. Klienci zobaczą, że obniżki cen rzędu 70 proc. po prostu się nie zdarzają  przekonuje Tomasz Szacoń, właściciel firmy doradczej Retail Poland Consulting, cytowany przez Business Insider. 

Z kolei Witold Chomiczewski, radca prawny i wspólnik w Lubasz i Wspólnicy, uważa, że konsumenci staną się także bardziej świadomi.

– Polscy konsumenci są bardzo wrażliwi na cenę, więc nic dziwnego, że dotychczas promocji było bardzo wiele. Teraz świadomość tego, że oferta, z której korzystają klienci, nie jest jednak najlepsza, może ich nieco zniechęcać  – powiedział Business Insider.

Co mogą wymyślić sklepy?

Repertuar handlowców okaże się zapewne bardzo bogaty. Sklepy mogą np. odwoływać się do kolorów. Uwagę klientów przykują komunikaty na tle żółtym, czerwonym czy pomarańczowym, a zielone ceny mogą kojarzyć się z „dobrymi cenami”.

Przydatne będą również odpowiednie hasła promocyjne. Jak podaje Business Insider, sformułowanie „zakupy bez VAT” będzie ryzykowne, ale „mamy najlepsze ceny” już mniej. Na popularności mogą zyskać również akcje typu „kup dwa, zapłać za jedno”.

Dlatego zasada: nie ufaj, ale sprawdzaj – nadal będzie aktualna.

Warto też pamiętać o tym, że jako konsumenci mamy swoje prawa, z których – w razie potrzeby – warto korzystać. Zawsze pomogą nam w tym gminni i miejscy rzecznicy praw konsumenckich.

 


 

 

 


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz
Komentarze
ReklamaBaner reklamowy firmy GOLDSUN
ReklamaBaner reklamowy Greinplast Zamość
Reklama
ReklamaBaner reklamowy CKZiU
ReklamaBaner B1 firmy Replika
Reklama
KOMENTARZE
Autor komentarza: Nowy program 800 PlusTreść komentarza: Władza kasy, kasa wladzyData dodania komentarza: 15.05.2024, 14:52Źródło komentarza: Trzeszczany: Samorząd zmieniony gruntownieAutor komentarza: TuskTreść komentarza: Gdybyś nauczył się czytać ze zrozumieniem to nie musiałbyś zadawać durnych pytanData dodania komentarza: 15.05.2024, 13:24Źródło komentarza: Zamość: Niebezpieczna rowerowa przejażdżka po parku. 13-latek zderzył się z 11-latkąAutor komentarza: ZalgoTreść komentarza: Ta cała poczta i tak jest do zaorania, niech lepiej inpost przejmie ten interesData dodania komentarza: 15.05.2024, 13:23Źródło komentarza: Strajk w Poczcie Polskiej. Nie kupisz znaczka, nie wyślesz listu ani paczkiAutor komentarza: EggheadTreść komentarza: 39-latka i już niewidoma, przykre.Data dodania komentarza: 15.05.2024, 12:37Źródło komentarza: Zamość: Potrącenie rowerzystki na przejściu. Wszystko nagrały kameryAutor komentarza: StrancTreść komentarza: Piszecie że listonosz taki zły bo awizo zostawia. Jak zabraknie listonoszy i trafi wam latać na pocztę w kilometrową kolejkę po własne listy wtedy docenicie listonosza. Ale Polak taki jest musi się przekonać na własnej skórze.Data dodania komentarza: 15.05.2024, 12:24Źródło komentarza: Strajk w Poczcie Polskiej. Nie kupisz znaczka, nie wyślesz listu ani paczkiAutor komentarza: KorekTreść komentarza: Co myśleliście że szkieletor postąpi z wami inaczej niż z Powiatem będzie tylko gorzejData dodania komentarza: 15.05.2024, 12:07Źródło komentarza: Trzeszczany: Samorząd zmieniony gruntownie
Reklama
Reklama