Call center - doświadczenie, które procentuje?

  • 24.01.2019, 09:00
  • Grupa Tipmedia
Call center - doświadczenie, które procentuje?
Wokół pracy w call centers narosło wiele mitów: z jednej strony same osoby, które przepracowały w ten sposób jakiś czas, często wskazują na stresującą atmosferę, ciągły kontakt z trudnym klientem oraz kłopoty z “wyrobieniem” planu sprzedażowego jako zdecydowane wady tej profesji; natomiast klienci call centers wskazują na niskie kompetencje i agresywną sprzedaż, prowadzoną przez konsultantów. Warto przekonać się, jak rzeczywiście wygląda współczesna praca “na słuchawce”.

Na czym polega praca w call centers?

Nie da się ukryć, że oferty pracy w call centers stanowią spory procent propozycji na portalach w rodzaju pracuj.pl. Zwykle praca dla firm tego rodzaju nie stawia przed kandydatem specjalnych oczekiwań: choć coraz częściej w Polsce spotykamy ogłoszenia dotyczące pracy dla zagranicznych koncernów (gdzie komunikacja powinna być zwykle prowadzona w języku angielskim bądź niemieckim), które hojnie opłacają swoich konsultantów, to praca dla firm polskojęzycznych nie obliguje kandydata w zasadzie do niczego, poza ukończeniem szkoły średniej. Ogromną zaletą takiej pracy jest fakt, że zanim ją rozpoczniemy, przechodzimy zwykle kilkutygodniowe szkolenie, które ma nauczyć nas oferty produktowej oraz technik marketingowych. Kiedy już zakończymy szkolenie, możemy rozpocząć pracę albo na linii połączeń wychodzących (gdzie sami dzwonimy do bazy klientów) albo przychodzących (gdzie odbieramy połączenia od klienta).

Czego uczy praca “na słuchawce”?

       opanowania i cierpliwości: po zaprawie w call center niestraszne nam będą żadne oferty pracy, które dotyczą obsługi klienta czy negocjacji marketingowych

       umiejętności przyswajania potrzebnych informacji: pracując na słuchawce szybko rozpoznajemy najczęściej powtarzające się problemy klientów i potrafimy na nie błyskawicznie reagować

       pracy w warunkach zmianowych: zdecydowana większość firm z tej branży pracuje w systemie co najmniej dwuzmianowym - opanowanie takiego systemu pracy pomoże nam odnaleźć się w każdej innej firmie, gdzie również będzie praca zmianowa

       inteligentnego reagowania na argumenty rozmówcy - każdego dnia rozmawiamy z dziesiątkami klientów, którzy będą prezentować różne problemy i próby ich rozwiązania

       umiejętności skutecznego mówienia: nie chodzi tylko o techniki marketingowe, ale również o aspekty pozamerytoryczne, takie jak tempo mówienia czy tembr głosu

Kto powinien unikać pracy w call center?

Zdecydowanie nie jest to praca dla osób, które łatwo się poddają: jeśli zniechęcasz się po kilkunastu próbach nieskutecznych negocjacji z klientem, nie zrealizujesz planu sprzedażowego, co bezpośrednio przełoży się na niższe wynagrodzenie.

Grupa Tipmedia
Podziel się: