Franczyza a prowadzenie firmy pod własną marką – co wybrać?

  • 25.01.2019, 09:00
  • Grupa Tipmedia
Franczyza a prowadzenie firmy pod własną marką – co wybrać?
Minimalne ryzyko związane z prowadzeniem działalności, skorzystanie z przetestowanego już pomysłu na biznes i wsparcie ze strony bardziej doświadczonych przedsiębiorców – wszystko to razem sprawia, że franchising to doskonały sposób na to, żeby rozpocząć swoją przygodę z biznesem. Dzięki franczyzie Twój biznes od samego początku będzie bardzo dobrze rozpoznawalny, będzie cieszył się świetną renoma, a przy tym będzie przyciągał rzeszę zainteresowanych sprzedawanymi przez Ciebie produktami lub świadczonymi usługami klientów.

Nadal nie jesteś do końca przekonany, czy franczyza jest najlepszym rozwiązaniem z możliwych? Poniżej znajdziesz krótkie charakterystyki zarówno franczyzy, jak i prowadzenia firmy pod własną marką, które powinny pomóc Ci w podjęciu właściwej decyzji.

Własna marka – plusy i minusy prowadzenia tego rodzaju działalności

Prowadzenie firmy pod swoją własną marką będzie dobrą opcją dla wszystkich tych, którzy mają już konkretny pomysł na własny biznes, a przy tym czują, że mają też spore doświadczenie w tym zakresie. Nie zależy im na tym, by ich biznes od razu był rozpoznawalny wśród klientów, sami chcą wypracować określoną pozycję na rynku. Niepotrzebne im jest przeszkolenie i przygotowanie do poprowadzenia własnej firmy (być może już takowe przeszli), niestraszne jest im też prowadzenie firmy o dużym ryzyku.

Co zyskujesz otwierając firmę pod własną marką? Główną zaletą jest pełna niezależność w podejmowaniu wszelkich decyzji i brak ograniczenia przez kogokolwiek. Budujesz swoją markę od podstaw, co wiąże się z dużymi wydatkami, ale daje swego rodzaju satysfakcję ze stworzenia czegoś unikatowego. Musisz zainwestować czas i energię w rozkręcenie biznesu, nie musisz jednak posiadać do tego dużego zasobu środków. Jednakże od samego początku nie masz żadnego wsparcia i dodatkowego know-how – do wszystkiego musisz dojść sam.

Ponadto Twój pomysł najprawdopodobniej nie jest zweryfikowany przez rynek, trudniej będzie Ci również walczyć z konkurencją.

Warto sprawdzić ile możesz zarobić prowadząc firmę w formie franczyzy.

Franczyza - „za” i „przeciw” tego rozwiązania

Otwarcie firmy na zasadach franczyzowych (zasady te zostały przybliżone w artykule „co to jest franczyza”) to najlepsza możliwa droga dla wszystkich tych, którzy chcą mieć coś swojego, ale nie mają jeszcze własnego, unikalnego pomysłu na biznes, nie mają żadnego doświadczenia w prowadzeniu własnej firmy, a także chcą od razu prowadzić działalność, która będzie rozpoznawalna wśród klientów. Franczyza to dobra opcja także dla tych osób, które oczekują przeszkolenia i przygotowania do poprowadzenia własnej firmy i chcą cieszyć się zarządzaniem nią przy zminimalizowanym ryzyku.

Franchising, podobnie zresztą jak prowadzenie firmy pod swoją własną marką, ma swoje wady i zalety. Dużym plusem jest możliwość korzystania z rozpoznawalnej marki, dzięki czemu nie trzeba ponosić aż tak dużych kosztów na szeroko pojęty marketing. Zyskuje się też gotowy pomysł na biznes, który jest już przetestowany przez rynek i mamy pewność co do tego, że działa. Kwestią działająca na niekorzyść franchisingu może być konieczność posiadania konkretnej wielkości kapitału własnego na start, który dla niektórych będzie trudny do zgromadzenia. Minusem jest też konieczność ponoszenia wszelkich opłat franczyzowych.

Grupa Tipmedia
Podziel się: