Co decyduje o skuteczności odchudzania?

  • 16.10.2018, 12:00
  • Grupa Tipmedia
Co decyduje o skuteczności odchudzania?
Podjęcie próby zrzucenia kilku zbędnych kilogramów nigdy nie jest łatwe. Zwłaszcza jeśli w przeszłości podobne rzucone sobie wyzwania skończyły się niepowodzeniem. Odchudzanie nie musi być jednak drogą przez mękę, a osiągnięcie postawionego sobie celu jest możliwe. Jakie rady warto wziąć sobie do serca, by odchudzanie było skuteczne?

Postaw sobie realistyczny cel


Stawianie sobie zbyt wysokich oczekiwań jest zupełnie normalne, jednak nie wpływa motywująco już na samym początku drogi ku osiągnięciu wymarzonej sylwetki. Utrata 30 kilogramów w dwa tygodnie nie jest zdrowym celem zarówno na poziomie fizycznym, jak i psychicznym. Początki odchudzania warto rozpocząć od postawienia poprzeczki nieco niżej i stopniowego jej podnoszenia. 

Dieta i ćwiczenia — idealna równowaga


Większość poradników dotyczących utraty wagi informuje nas, iż treningi i odpowiednie żywienie są kluczem do skutecznego odchudzania. Równie ważne jest jednak, aby była między nimi odpowiednia równowaga. Niewystarczająca podaż kalorii i składników odżywczych, względem wyczerpujących ćwiczeń zaowocuje co prawda utratą wagi, spowoduje jednak jednocześnie, iż organizm będzie wyniszczony. Taka sytuacja często prowadzi do pojawiania się niechcianego efektu jojo. 

Z tego względu tak istotne jest dbanie o odpowiednią ilość wartości odżywczych w codziennej diecie, co najlepiej obliczyć na podstawie metody Harrisa-Benedicta. Bazuje ona na odpowiednim przekształceniu takich współczynników jak: płeć, wiek, wzrost i waga. Otrzymany wynik zwany jest PPM — podstawową przemianą materii. Aby osiągnąć wartość CPM (całkowita przemiana materii) należy wartość PPM pomnożyć razy odpowiednią liczbę odpowiadającą aktywności fizycznej.

Dbaj o systematyczność


Aktywność fizyczna jest jednym z najważniejszych aspektów wpływających na utratę wagi. Dlatego ważne jest, aby była ona możliwie najbardziej systematyczna. Wielogodzinne, wyczerpujące treningi lepiej zamienić na mniej wymagające, ale powtarzane większą ilość razy w ciągu tygodnia. Pozwoli to na przyspieszenie metabolizmu i lepsze przystosowanie organizmu do nowego, bardziej aktywnego trybu życia. 

Sprawdź nasz poradnik - https://byc-zdrowym.pl/jak-szybko-i-zdrowo-schudnac/

Oszukaj żołądek — unikaj głodu!


Głód jest największym wrogiem każdego, kto próbuje powstrzymać się od złamania wyznaczonej sobie diety. Rozwiązanie tego problemu bazuje na kilku prostych sztuczkach, pozwalających na oszukanie własnego poczucia głodu. Szklanka wody wypita przed posiłkiem pozwoli na szybsze osiągnięcie uczucia sytości. Orzechy dodane do śniadania czy podwieczorku, dzięki zawartości tłuszczu, opóźnią pojawienie się głodu. Wybierz brązowy ryż zamiast białego — strawienie go zajmuje układowi pokarmowemu więcej czasu. Jedzenie z mniejszego talerzasprawi wrażenie, jakby podana na nim potrawa była większa. Nie spożywanie posiłków przed laptopem i telewizorem, pozwoli skupić się się na jedzeniu określonej porcji, bez zbędnego przejadania się. Takie sposoby zapobiegają pojawianiu głodu, który często bywa jedynie pozorny. Sprzyja to zachowaniu zaplanowanej diety. 

Szybszy metabolizm oznacza skuteczniejsze odchudzanie


Szybkość przemiany materii różni się u każdego z nas. Istnieją jednak sposoby jego przyspieszania, które warto mieć na uwadze przy walce o upragniony wygląd. Zwiększenie spożycia wody powoduje usprawienienie trwienia. Do przyspieszaczy metabolizmu należy również zielona herbata, grejpfrut, imbir czy seler naciowy. W czasie odchudzania zaleca się również zwiększenie spożycia zielonych warzyw, które zawierają dużo błonnika pokarmowego, także pozytywnie wpływającego na sprawność trawienia. Duży wpływ na odchudzanie ma również dbałość o zmniejszenie ilości stanów zapalnych w organizmie, do czego przyczynia się spożycie produktów zawierających antyoksydanty, np. miodu, czosnku czy kurkumy. 

Na treningu się nie kończy


Rozgrzewka przed rozpoczęciem intensywniejszych ćwiczeń jest bardzo ważnym elementem treningu. Równie istotny jest odpowiedni czas na ochłonięcie po każdym większym wysiłku fizycznym. Szczególnie wskazane w tym celu jest rozciąganie. Napinane w czasie ćwiczeń mięśnie stopniowo skracają się, jeśli nie zostaną odpowiednio rozciągnięte. Idealną metodą zapobiegającą temu zjawisku jest joga, która zadba nie tylko o kondycję serca po treningu, ale również tkanek mięśniowych, by nie doprowadzić do ograniczających ich ruch przykurczów. Zmniejszają one bowiem widoczność efektów odchudzania. 

Zobacz naszą recenzję - https://byc-zdrowym.pl/cistus-plus-recenzja-suplementu-czystek/

Pozwól sobie na błędy


Zmiany nigdy nie są łatwe, zwłaszcza kiedy oznaczają rezygnację z wielu przyjemnych dla nas przyzwyczajeń. Dlatego warto mieć wyrozumiałość dla samego siebie. Jeśli nie powstrzymasz się przed zjedzeniem ulubionego batonika czy kawałka pizzy, nie karz siebie za to. Wrogie nastawienie względem siebie nigdy nie owocuje pozytywnymi efektami, a może wręcz doprowadzić do zaburzeń odżywienia o podłożu psychicznym. Nie pozwól sobie również na zupełną rezygnację z upragnionych celów. Jeden błąd nie oznacza bowiem, iż cała Twoja praca poszła na marne. 

Wspomóż się od środka


Często mówi się o braku skuteczności zabiegów kosmetycznych czy suplementów diety w odniesieniu do odchudzania. Jest to jednak jedynie połowiczną prawdą. Większość pomocy tego typu faktycznie nie przynosi zadowalających efektów, jeśli osoba, która je stosuje, nieprawidłowo się odżywia i nie ćwiczy. Część z nich może przy tym być doskonałym środkiem wspomagającym dla osoby dbającej o te podstawowe aspekty swojego odchudzania. Szczególnie popularne stają się suplementy oparte o tzw. superfoods, w tym m.in.: 

  • młody jęczmień
  • korzeń maca
  • spirulina

Uzupełniają one brakujące składniki odżywcze, wspomagają przemianę materii i wzmacniają organizm od środka, co przekłada się na jego lepsze funkcjonowanie na wszystkich płaszczyznach.

Sen i odpoczynek częścią odchudzania


Niewystarczająca ilość snu i życie w ciągłym biegu — to podstawowe błędy w życiu osób, które próbują zrzucić kilka zbędnych kilogramów. Brak odpoczynku powoduje często pozornie niezauważalne szkody w naszym ciele, które są naprawiane kosztem odchudzania. Wyniszczony organizm bierze sobie na cel przetrwanie, a daje nam to do zrozumienia, zmuszając do zwolnienia tempa. Przetrenowanie i zbyt mała ilość snu mogą więc przynieść więcej szkody niż pożytku. 

Spróbuj zostawić stres na spacerze


Zbyt mało mówi się o drastycznym wpływie stresu na każdą komórkę naszego ciała. Kortyzol, nazywany hormonem stresu, powoduje odśrodkowe zniszczenia w całym organizmie. Doprowadza to do zaburzeń pracy układu pokarmowego i hormonalnego, których wpływ na skuteczność odchudzania jest niepodważalny. Czasem trening warto więc zamienić na długi spacer lub spokojną sesję jogi. Zadbanie o siebie w holistyczny sposób jest podstawą do zachowania zdrowia i sprawności fizycznej. 

Waga, która kłamie


Utrata kilogramów to dla wielu podstawa skutecznego odchudzania. Bardzo wiele osób nie zdaje sobie jednak sprawy z tego, iż przy nawet najlepszych zmianach stylu życia można... przybrać na wadze. Czy zdrowe odchudzanie jest więc zwyczajnie mitem? Absolutnie nie! Kilogram mięśni i kilogram tłuszczu jest sobie równy pod względem wagi, różni się jednak w ujęciu objętościowym. W skrócie oznacza to, że nawet gdy zauważalna jest różnica w obwodzie uda czy talii, liczba, która wyświetla się na wadze, może nawet nie drgnąć, a nawet zwiększyć się w stosunku do wyjściowej. Z tego względu warto oprócz ważenia się, zapisywać również swoje pomiary mierzone przy pomocy miary krawieckiej. 

Czy ten suplement działa? - https://byc-zdrowym.pl/greeen-barley-plus-spalacz-tluszczu-recenzja/

Bądź swoim własnym coachem


Czasem każdy z nas potrzebuje mowy motywacyjnej. W przypadku odchudzania zapewnią nam ją na pewno profesjonalny dietetyk czy trener personalny. Nie każdy ma jednak możliwości, by pozwolić sobie na pomoc zawodowca. Sami możemy być jednak dla siebie coachami. 

Monitoruj swój progres. To najlepszy sposób podbicia własnej motywacji. Ubywające centymetry, lepsze samopoczucie i poprawa stanu zdrowia - nic nie napędza do dalszego działania bardziej. 

Podkreśl każdy sukces. Nie wstydź się nosić bardziej dopasowanych ubrań nawet, jeśli postawiony sobie cel nie został jeszcze przez Ciebie osiągnięty. Nie bój się podzielić się wynikami z użytkownikami grup motywacyjnych w mediach społecznościowych. Nawet najmniejszy sukces, to wciąż sukces i warto się nim chwalić! 

Nie porównuj się z innymi. Wszyscy jesteśmy inni, a nasze ciała zbudowane są w nieco inny sposób. Nawet najbardziej skuteczna utrata wagi nie musi zagwarantować „idealnej” metamorfozy. Nie szukaj więc inspiracji w telewizji czy w kolorowych czasopismach.

Grupa Tipmedia
Podziel się: