Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
czwartek, 28 marca 2024 10:41
Reklama Baner reklamowy - firmy Północ Nieruchomości
Reklama baner wyborczy Michał Mulawa

Zamość: Jeśli nie będzie tunelu dla pociągów, zburzą domy

Planowana budowa prowadzącej przez Zamość szybkiej linii kolejowej do Centralnego Portu Komunikacyjnego budzi emocje. Jeden z wariantów zakłada wydrążenie tunelu o długości 6,5 km i wybudowanie w centrum miasta podziemnego dworca. Według prezydenta Zamościa, to najkorzystniejsze rozwiązanie. Innego zdania jest radny opozycji, który uważa, że taki projekt nie ma szans na realizację.
Zamość: Jeśli nie będzie tunelu dla pociągów, zburzą domy
W przypadku innego wariantu niż tunel pod Zamościem, trzeba będzie wyburzyć kilkaset domów. Dlatego prezydent miasta zachęca radnych, by wspierali wariant z tunelem.

Temat stanął na ostatniej sesji Rady Miasta Zamość. – Która projektowana linia byłaby optymalna dla mieszkańców miasta: czy na powierzchni, czy z tunelem pod miastem? – w imieniu mieszkańców poprosił prezydenta Zamościa o zajęcie stanowiska w tej sprawie radny Ireneusz Godzisz.

Dodał, że mieszkańcom najbardziej zależy na tym, żeby nie ingerować w ich własność.

Nasza racja stanu

Prezydent Andrzej Wnuk odparł, że podobnie jak większość zamościan jest za wariantem tunelowym. – Pewne ingerencje w sferę prywatną też będą, ale wariant tunelowy zakłada wyburzenie tylko kilku budynków i ingerencję w ogródki działkowe – powiedział prezydent. – Powtórzę, że naszą racją stanu jest tunel i budowa dworca podziemnego między ul. Orlicz-Dreszera i Peowiaków. Dworzec powinien być blisko starówki. Turysta nie będzie szukał komunikacji w Zawadzie czy Szopinku, żeby dojechać na Stare Miasto. Już mamy zintegrowany transport publiczny w tym rejonie (chodzi o hub przy ul. Peowiaków – przyp. red.) i tam powinien być też dworzec kolejowy.

Przeczytaj również:

Innego zdania był radny Sławomir Ćwik, który zauważył, że koszt budowy infrastruktury kolejowej w ramach CPK szacowany jest na ok. 8-9 mld zł w skali kraju. – Pan oczekuje, że z tego 1,5-2 mld zł pójdzie na budowę tunelu w Zamościu? – pytał prezydenta radny.

Cały artykuł przeczytasz w papierowym i e-wydaniu Kroniki Tygodnia

 

 


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz
Komentarze
Michał 28.08.2022 23:03
Powinien być tunel, tor zelektryfikowany i więcej połączeń z Łodzi/Warszawy. Nawet nie ma porannego bezpośredniego połączenia do Zamościa :(

Tereska 07.08.2022 20:33
Przecież pociągi które widzimy w Zamościu jeżdżą PUSTE! Motorniczy i kontroler biletów to zazwyczaj jedyni podróżni! To jest kolejny przekręt na miliardy. I by zwieść szybko te miliony Ukraińców, których plan przesiedlenia istnieje już od 20lat!

Ja też 30.09.2022 13:27
Prawda. Poza tym mogliby na estakadzie przeprowadzić te nowe linie kolejowe jak no metro naziemne. Jednak w niewielkim mieście chcą zrobić iście metropolitarny dworzec, jakby miliony ludzi dziennie miały z tego korzystać. Będzie strach się bać wchodzić do tego hadesowego podziemia przy tak niewielkim obłożeniu pociągów z Zamościa. Nieużywane popadnie w zniszczenie i zapomnienie.

noname 24.07.2022 21:03
Dodam, że bywam w Zamościu kilka razy w roku, więc orientuję się jak tam sprawy się mają. Zdecydowanie brakuje połączeń kolejowych. W porównaniu do południowych województw (nawet podkarpackiego) to wręcz katastrofa. Jasne - Zamojszczyzna zawsze była w tyle pod względem kolei (co wynika z braku trakcji czy tylko jednego toru), ale teraz ten dystans znacząco się pogłębił. W innych województwach jest jakaś sensowna, zorganizowana siatka połączeń lokalnych, a w południowej części lubelskiego tym wszystkim rządzi przypadek - chyba tylko Zamość-Lublin i to z niedużą częstotliwością. Tu nie chodzi tylko o to, że nie ma komu jeździć, bo tereny się wyludniają, ale o sposób myślenia. Wielu uważa, że poza samochodem nie istnieje żaden środek transportu, bo pociągi to dla biednych. No tak, w Niemczech czy Austrii bieda aż piszczy. :) Tam liczba samochodów w przeliczeniu na 1000 mieszkańców jest znacznie mniejsza niż w Polsce - w Berlinie i Wiedniu to ok. 2 do 2,5 razy mniej niż w naszych największych miastach. Oczywiście, tam system połączeń kolejowych zawsze był o niebo lepszy niż w Polsce, ale wynika to nie tylko z dużo większej dostępności kolei, ale i z opisanej wyżej zaściankowej mentalności, do której utrwalenia przyczyniły się w ostatnich trzech dekadach władze, tnąc mnóstwo połączeń i w ogóle tras - nie tylko kolejowych, ale i autobusowych. Wykluczenie komunikacyjne w naszym kraju to dość szerokie zjawisko, a jednym z przykładów jest właśnie Zamojszczyzna.

do światowca 25.07.2022 08:44
a te braki wynikają z zasady "chuj z Polską wschodnią".

noname 26.07.2022 23:23
@do światowca W jakimś sensie tak, tylko warto zauważyć gęstość linii kolejowych, jaką Polska odziedziczyła po poszczególnych zaborcach i tego jakie ma to przełożenie na dzisiejsze czasy. Jasne, że II RP i PRL mogły zrobić w tej kwestii więcej. W latach 90 położono praktycznie kompletną lagę na jakiekolwiek inwestycje kolejowe i dopiero pod wpływem środków z UE coś zaczęło się dziać.

noname 24.07.2022 20:49
Nie ulega wątpliwości, że planowana linia kolejowa bardzo poprawiłaby sytuację, jeśli chodzi o połączenia Zamościa - zarówno co do ich liczby, jak i prędkości. Pytanie tylko, czy to możliwe. PiS proponuje różne rzeczy, a CPK z towarzyszącymi inwestycjami to już jest jakiś sen wariata. Gigantomania do sześcianu. Nie wierzę, żeby ten projekt udało się zrealizować - zresztą coraz więcej wskazuje na to, że pod koniec 2023 PiS przestanie rządzić, a następcy pewnie nie będą zainteresowani kontynuacją inwestycji. Warianty linii przez Zamość to już w ogóle kosmos. Jasne, że zawsze przy takich inwestycjach jakieś koszty społeczne istnieją, ale tutaj tych wywłaszczeń byłoby wyjątkowo dużo, podobnie jak zmian przebiegu ulic itp. Gdyby taki projekt powstał 40-50 lat temu i byłby zabezpieczony pod niego teren, miałby o wiele większą rację bytu i nie wywoływałby tak wielu kontrowersji. Czystą mrzonką jest tunel. Przecież to długość podobna - albo i większa - jak tunelu kolejowego (metro to inna kwestia) w Warszawie! Tam budowano za czasów Gierka, bo stolica musiała być nowoczesna, nie szczędzono na to środków. Ale to 2-milionowa stolica, a nie miasto 60-tysięczne. Koszt takiego tunelu byłby olbrzymi, skala prac byłaby porównywalna do warszawskiego metra. Dlatego te opowieści waszego prezydenta, który jest przekonany, że będzie tunel, uważam za propagandową papkę i zaklinanie rzeczywistości. Bo przecież gdyby wygrał i jednak (a to nie jest wykluczone) - doszłoby do budowy linii wyłącznie naziemnej, głosujący na niego mieszkańcy wywłaszczonych terenów nie daliby mu żyć. Ale co tam wiem - może zadziała tutaj poseł ziemi zamojskiej, mający z tym regionem najwięcej wspólnego, czyli Sasin. ;) Znajdzie gdzieś dodatkowe 2 mld zł na tunel kolejowy w Zamościu, ewentualnie poprosi Glapińskiego o dodrukowanie kasy. ;)

Roman W 25.07.2022 08:46
"skala prac byłaby porównywalna do warszawskiego metra." - coś ci siętowarzyszu popierd... Widocznie tak partia kazała to przedstawiać. Lepiej już napchaj sobie siana by łeb nie był pusty

noname 26.07.2022 23:24
Czegoś nie zrozumiałeś i wyjeżdżasz z populistycznymi nonsensami. Oczywiste, że żadna partia niczego mi nie może nakazać. Miałem na myśli proporcjonalność - Zamość to nie Warszawa i 6,5 km to tak jak w stolicy kilkukrotnie większy dystans. Chyba nikt nie ma wątpliwości, że prace na tak dużym odcinku znacząco oddziaływałyby na Zamość i okolice - w sensie choćby częściowego paraliżu ruchu na wielu obszarach miasta i innych ograniczeń. Większość ogarniętych ludzi pewnie ma świadomość, że ingerencja budowy nie polegałaby wyłącznie na wydrążeniu dwóch dużych otworów w ziemi.

M.Kępiński 24.07.2022 12:58
Jak najbardziej tunel powinien powstać.

*!* 17.07.2022 19:54
A moze estakada zamiast tunelu? Tak jak w gęsto zaludnionych i zindustrializowanych aglomeracjach?

mieszkaniec ulicy Lipskiej 22.07.2022 12:46
Estakada niewiele daje, bo i tak wszystko trzeba będzie zburzyć co jest pod estakadą. Dodatkowo średnio by mi się uśmiechało mieć widok z okna na estakadę zamiast np. na Stare Miasto. O notorycznym cieniu nie wspominam. Z dwojga złego tunel lepszy.

M.Kępiński 24.07.2022 13:00
Broń Boże estakada,zysk prawie żaden w porównaniu z tunelem.

Tutejsza 15.07.2022 12:36
Poza piszecie o wywłaszczeniach pod autostrady czy drogi ekspresowe. Po pierwsze ani autostrad ani dróg ekspresowych nie prowadzi się przez środek wsi czy miast, robi się wszystko by dana droga minęła daną miejscowość, puszcza się szosę polami, a wyburzenia jak są dotyczą naprawdę pojedynczych budynków, po drugie jak ktos mieszkał w Sitańcu, Kalinowicach to mógł się liczyć z tym, że S17 kiedyś powstanie i będą albo drogę poszerzać, albo puszczać nową w pobliżu starej drogi. Więc jak ktoś kupował działkę w Kalinowicach to można powiedzieć, że ponosił pewne ryzyko, a o budowie S17 do granicy mówiło się od wielu lat. A tu ludzie jeszcze parę miesięcy temu niczego nieświadomi kupowali działki, domy, niektórzy nawet specjalnie w tej części gminy, bo bali się, że jak powstanie S17 do granicy to w Kalinowicach czy Sitańcu mogą być wywłaszczenia. Z tą koleją przez Skokowke, Żdanów, Lipsko, Mokre, Zwódne to tak jakby nagle ktoś wpadł na pomysł puszczenia dwupasmowki z Krasnegostawu przez Skierbieszow do Hrubieszowa. Wpaść oczywiście można na każdy absurdalny pomysł, ale czegoś takiego w tej części miasta/ gminy naprawdę nikt się tego nie spodziewał. Zawsze jak się mówiło o nowym dworcu, lepszym skomunikowaniu Zamościa z Lublinem to albo mówiło się o Majdanie albo o Zawadzie.

Ktoś z Biłgoraja 15.07.2022 01:11
Zamość, Krasnystaw nie chcą to puścić (zbudować) KDP do granicy przez Chełm i PO kłopocie. I Chełm będzie zadowolony, i prezydent Banaszek, i europosłanka Mazurek, mieszkańcy Zamościa, Bełżca, Izbicy, Krasnegostawu jak mniemam również. I połączenie z Ukrainą (bo to chyba o to głównie chodzi będzie). A mieszkańcy Zamościa jak będą chcieli się dostać do stolicy szybką koleją to w razie czego pojadą do Chełma czy Lublina. Po co piętrzyć problemy. Chełm na pewno z KDP będzie zadowolony, poza tym tamtejszą sieć łatwiej będzie dostosować niż zamojską, w szczególności będzie to wymagało mniejszych nakładów społecznych.

Jestem zaaaa 14.07.2022 09:33
Ludzie nie rozumiem Waszych buntów na temat budowy kolei. Jeśli będzie to kolej różowa to mój dom też ulegnie zniszczeniu, mimo że mieszkam w nim dopiero 6 lat, ale nie da się zbudować czegoś, żeby nic nie zniszczyć. Jeśli tak ma być jestem za... za koleją ida wielkie możliwości dla naszego regionu nowe miejsca pracy, fabryki jakiś przemysł, jeśli tego noe zrobią będziemy dalej w czarnej d...e. podchodzę do sprawy z pozytywnym nastawieniem, może akurat to jest jaki znak i przeznaczenie aby znalesc inne miejsce w Polsce, może inna miejscowość, kto co woli. Jestem za budowa koleji przez gminę Zamość.

Ttttttt 15.07.2022 11:51
Rafale Cz, uspokój się, przecież mieszkasz gdzie indziej.

tutejsza 15.07.2022 12:16
Jeśli nie chce Pan tam mieszkać, gdzie pan mieszka to zawsze może Pan to sprzedać. Wywłaszczenia nie odzwierciedlają ceny rynkowej, poza tym dlaczego ja mam szukać sobie jakiegoś miejsca w Polsce do życia skoro to wybrałam. Niektórzy, którzy tu mieszkają mają 70 i więcej lat spędzili tu większość życia. Łatwo się gdzieś w Polskę przeprowadzić, tylko trzeba sobie wpierw pracę znaleźć, dzieci muszą znaleźć szkołę, a ceny działek np. pod Warszawą lub Lublinem dużo wyższe jak pod Zamościem. Ani miasto, ani gmina nie zabezpiecza działek gdzie mielibyśmy się odbudować, ani co jeszcze ważniejsze nie daje nam na to czasu. Jak naraz wyburzą 200 domów w mieście i powiecie to ludzie nie znajdą tylu domów/ mieszkań na rynku wtórnym by je kupić w krótkim okresie czasu, tymbardziej, że niezależnie od tego jakieś mieszkania, domy są stale w Zamościu poszukiwane. Poza tym dlaczego ja, która 30 lat życia spędziłam w domu jednorodzinnym, gdzie mam podwórko i ogród mam być nagle usatysfakcjonowana jakimś M3 na Orzeszkowej z wielkiej płyty z lat 70, albo mam szukać domu 10 kilometrów za Szczebrzeszynem, kiedy teraz mam do Zamościa niecały kilometr.

tutejsza 15.07.2022 12:42
Szukać nowego miejsca do życia w Polsce. A gdzie? Pod Ostrołęką, Kaliszem czy Sieradzem. Kogo ja tam znam, kogo znają tam moje dzieci, ma Pan tam dla mnie pracę, pewnie tam tak samo jak u nas na Zamojszczyznie zatrudniają głównie po układach i znajomości.

tutejsza 15.07.2022 12:49
Przez samych Ukraińców w Polsce jest teraz trudno znaleźć mieszkanie w Zamościu choćby do wynajęcia, stopy procentowe w górę, a więc załamie się rynek budowy nowych mieszkań itp.

M.Kępiński 24.07.2022 13:03
Ma Pani rację.Jestem wprawdzie z Warszawy ale znam świetnie Roztocze:))To cudowny region,oby kolej i tunel powstały i służyły Polakom,przez całe dekady i pokolenia!!!

Stefan 11.07.2022 21:26
Dostaną odszkodowania i sobie nowe domy kupią.

Krzysztof 14.07.2022 09:28
Kup sobie sam jak ciebie nie dotyczy

Pisowski Judasz 10.07.2022 21:59
Tak czytam i nie wieżę. Połowa z was to pewnie mieszka w bloku , druga połowa to pewnie w domkach jednorodzinnych w osiedlach a jeszcze inni hu.ja wiedzą i się wypowiadają. Ludzie , mają swoje domy , inni dostali pozwolenia , jeszcze inni spłacają hipotekę , a wy pierdolicie że interes garstki osób jest mniej ważny niż jakaś zjebana kolej ? Myślicie że ile oni dostaną odszkodowania za swój dorobek życia ? Wogole czytaliście ustawę o wywlaszczeniach specjalnie zrobioną pod CPK? Jakby komuś Was przebiegała planowana kolej przez kuchnię a w ramach odszkodowania dostalibyscie 300k to co byście zrobili ? Banda debili i tyle. I gdzie tą koleją będziecie jeździć i za ile ? Do krk jeżdżą polpuste wagony. Jebnac dworzec w centrum ale jakim kosztem to mam wyjebane bo przecież pociąg nie będzie jeździł pod blokiem to h.j. Żeby się tak pozmieniało i te trasy przebiegały pod waszymi oknami. Ta kolej wogole nie powinna przebiegać przez miasto i tereny zasiedlone!

Zawisza Ciem,ny 04.07.2022 18:20
Zamość, wielki Zamość. Mają międzynarodowe lotnisko, mają jedną linię kolejową a już chcą budować drugą a tajemnicą poliszynela jest to, po co są te czarne rury na ul. Dzieci Zamojszczyzny. Otóż są to rury na zamojskie metro.

Ja 02.07.2022 11:05
BĄDŹ SOLIDARNY Z POLSKĄ!

 

 

ReklamaBaner reklamowy firmy GOLDSUN
ReklamaBaner B1 firmy Replika
Reklama
KOMENTARZE
Autor komentarza: BeckerTreść komentarza: Oby tym razem fontanna była sprawna dłużej niż kilka tygodni.... szczególnie w sezonie turystycznymData dodania komentarza: 27.03.2024, 20:41Źródło komentarza: Zamość: Ruszyły prace przy fontannie. W czerwcu ma już działaćAutor komentarza: BrawoTreść komentarza: Rozmowa z krzesłem zawsze kończt się bezsensem.Data dodania komentarza: 27.03.2024, 19:19Źródło komentarza: W środę strajk generalny rolników w całej Polsce [MAPA] Możliwe utrudnienia w gm. SitnoAutor komentarza: Pociesznie są ci komuniści z GW i wy za nimiTreść komentarza: ,,chcą wolnego w Wolny Piątek"Data dodania komentarza: 27.03.2024, 18:27Źródło komentarza: Czy Polacy chcą wolnego w Wielki Piątek? Sondaż dał jednoznaczną odpowiedźAutor komentarza: mieszkaniecTreść komentarza: Gdyby wybory były co roku, to mielibyśmy najlepiej wyposażoną OSP na świecie.Data dodania komentarza: 27.03.2024, 18:23Źródło komentarza: Lubelskie wspiera tomaszowskie OSP. Prawie milion złotych dostaną strażacyAutor komentarza: xxxTreść komentarza: Cytat z artykułu: "Jutro (28 marca) Wielki Piątek"Data dodania komentarza: 27.03.2024, 14:30Źródło komentarza: Czy Polacy chcą wolnego w Wielki Piątek? Sondaż dał jednoznaczną odpowiedźAutor komentarza: xxxTreść komentarza: Chodziło mi o 28 marca.Data dodania komentarza: 27.03.2024, 14:29Źródło komentarza: Czy Polacy chcą wolnego w Wielki Piątek? Sondaż dał jednoznaczną odpowiedź
Reklama
Reklama