Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
wtorek, 23 kwietnia 2024 11:21
Reklama Baner reklamowy FOOD P

Nie radzą sobie z długami. Sytuacja polskich przedsiębiorstw w obliczu COVID-19

Pandemia odcisnęła swoje piętno nie tylko na zdrowiu i życiu Polaków, ale również na kondycji finansowej wielu przedsiębiorstw. Niektóre ze skutkami lockdownu będą walczyć jeszcze przez kilka lat. Inni z pułapki zadłużenia nie będą w stanie podnieść się nigdy. Z rejestru dłużników wynika, że najwyższy przyrost zaległości dotyczy obsługi rynku nieruchomości, budownictwa, przemysłu i rolnictwa.
Nie radzą sobie z długami. Sytuacja polskich przedsiębiorstw w obliczu COVID-19

Autor: iStock

Jest gorzej niż przed pandemią

Zadłużenie przedsiębiorców na koniec trzeciego kwartału doszło do 38,5 miliarda złotych. To 12-proc. wzrost w porównaniu do roku ubiegłego. Tak wynika z danych Rejestru Dłużników BIG InfoMonitor oraz bazy informacji kredytowych BIK. Według ekspertów tych instytucji taka tendencja jest niepokojąca, ponieważ przed pandemią przyrost ten wynosił średnio 9 proc.

„Dynamika wzrostu na poziomie 12 proc. pokazuje, że pandemia odcisnęła swoje piętno na biznesie. Wcześniej w skali roku zaległości zwiększały się co najwyżej o 9 proc. Przez rok kwota urosła o 4,1 mld zł, a dla porównania w pierwszym półroczu pandemii o 1,2 mld zł” – wyjaśnia prezes BIG InfoMonitor Sławomir Grzelczak.

Z najnowszego raportu rejestrów wynika, że niesolidnych dłużników przybywa znacznie mniej niż kiedyś, jednak z większymi kłopotami finansowymi borykają się te firmy, które już wpadły w spiralę zobowiązań.

„Opóźnione płatności nie rozprzestrzeniają się więc gwałtownie, pogłębiają się jednak problemy w firmach, które już komuś nie zapłaciły. Dlatego ryzyko współpracy z przedsiębiorstwami, które mają jakiekolwiek kłopoty, jest dziś wyższe niż przed pojawieniem się COVID-19” – ostrzega Grzelczak.

Pandemia nie pozwoli o sobie zapomnieć przez lata

W sektorze małych i średnich przedsiębiorstw aż jedna trzecia firm nie zdołała jeszcze odbudować swojej kondycji finansowej po pandemicznym zastoju. Według BIG InfoMonitor co trzecia działalność ma problem z przywróceniem sprzedaży, co szósta zaś nie widzi ku temu już żadnych perspektyw. Co ciekawe, z finansowymi przeszkodami walczą również sektory kluczowe.

„Przy ogólnej zmianie kwot zaległości firm wobec dostawców i banków o 12 proc. w skali roku, najbardziej, o ponad 130 proc. podwyższyły się przeterminowane zobowiązania w sektorze Wytwarzanie i zaopatrywanie w energię, gaz, gorącą wodę (do 0,12 mld zł)” – czytamy w komunikacie prasowym rejestru dłużników. Jego autorzy podkreślają jednak, że pomimo dynamicznego wzrostu zobowiązań, nadal jest to sektor z najniższym zadłużeniem.

Znaczący wzrost długów odnotowano również w budownictwie, rolnictwie, obsłudze rynku nieruchomości i sektorze przemysłowym. Problemy dotyczą też działalności naukowej oraz technicznej (m.in. biura rachunkowe i fotografia) czy działalności w zakresie usług administrowania i działalności wspierającej (w tym turystyka). W najgorszej jednak sytuacji pozostają reprezentanci sektora handlu, przy czym sprzedaż detaliczna kształtuje się lepiej niż hurtowa.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz
Komentarze

 

 

ReklamaBaner reklamowy firmy GOLDSUN
ReklamaBaner B1
Reklama
KOMENTARZE
Autor komentarza: NormalnyTreść komentarza: Pan burak jako proboszcz doskonale wie ile dzieci zwłaszcza chłopców idzie do pierwszej komunii.Data dodania komentarza: 23.04.2024, 11:06Źródło komentarza: Zbliża się sezon komunijny. I liczenie wydatków. 250 zł od talerzyka to początekAutor komentarza: Bolszewickie mediaTreść komentarza: "I dodaje, że w klasie jej córki jest 19 dzieci. A do komunii idą 4 klasy. I od każdego dziecka jest 1000 złotych.". Naprawdę ? Dotychczas wasza bolszewicka narracja była taka, że mało kto uczęszcza na religię. Coś jesteście chorągiewkami towarzyszeData dodania komentarza: 23.04.2024, 09:25Źródło komentarza: Zbliża się sezon komunijny. I liczenie wydatków. 250 zł od talerzyka to początekAutor komentarza: KateTreść komentarza: Nie chcesz nie dawaj nie znasz wszystkich szczegółów to nie zabieraj głosu Gdyby nie potrzebowali to by nie zbieraliData dodania komentarza: 23.04.2024, 06:20Źródło komentarza: Płoskie: Warsztat Bra-Tek spłonął. Kto dołoży cegiełkę do odbudowy?Autor komentarza: EhhTreść komentarza: To co juz prawka nie zabieraja? Czy to jakies ulgi !?Data dodania komentarza: 22.04.2024, 22:32Źródło komentarza: Gm. Tomaszów: Pirat drogowy w Jezierni. Miał 200 km/h na licznikuAutor komentarza: KlikTreść komentarza: Krytykować każdy potrafi, a rządzić i to mądrze nieliczni...Data dodania komentarza: 22.04.2024, 22:31Źródło komentarza: Szczebrzeszyn: Rafał Kowalik będzie burmistrzem. Znamy wyniki wyborówAutor komentarza: Jacek i PlacekTreść komentarza: Ta gmina Grabowiec to jakieś ciekawe zjawisko. Najpierw pewna mądra pani z rg wpisuje sobie wykształcenie jako średnie - a wszyscy wiedzą, że skończyła zawodówkę krawiecką, więc powinna wpisać - zawodowe. Inny pan, ponoć miał skończyć licencjat z administracji (3lata), a podaje, że jest prawnikiem i ma studia wyższe prawnicze (5lat). Pracownicy urzędów jeszcze 5 lat temu podczas kampanii zaczęli opowiadać ludziom, że to radca prawny, inni zaś, że adwokat... Problem w tym, że ani w rejestrze adwokatów, ani radców taki ktoś nie figuruje. Więc może tylko prawnik? Ktoś więc powiedział sprawdzam i poprosił o dowód, pokaż panie dyplom... No i dowodu do dzisiaj brak ;) Co za problem okazać swój dyplom prawniczy? Skoro są wątpliwości, ludzie gadają, oburzają się to co za problem pokazć dyplom i uciąć wszelkie spekulacje? Otóż jak widać problem. Dlaczego? Nie wiem, chociaż się domyślam - jak miał w zwyczaju mawiać pan Sznuk. Chociaż na sesjach rg były o to awantury, to jednak skończyło się zamiecieniem sprawy pod dywan bo rg skutecznie blokowała wszelkie inicjatywy mające na celu dowiedzenie się prawdy. Na całe szczęście pani mądra kariery w wyborach nie zrobiła ;)Data dodania komentarza: 22.04.2024, 22:23Źródło komentarza: Gm. Grabowiec: Urzędujący wójt Popek utrzymał stanowisko
Reklama
Reklama