Metro w Zamościu? Prawie...

  • 07.12.2021, 06:00
  • Leszek Wójtowicz
Metro w Zamościu? Prawie... To w tym miejscu może powstać podziemna stacja pasażerska.
Jeden z wariantów zakłada przejście pod miastem tunelem, a to wiąże się z budową podziemnej stacji.

Czas podróży do Warszawy skróci się do 2 godzin i 15 minut, a jeden z wariantów zakłada budowę w Zamościu podziemnego dworca oraz tunelu o długości 6,5 km. Na ostatniej sesji zaprezentowano plany budowy szybkich kolei, które są opracowywane na zlecenie Centralnego Portu Komunikacyjnego.

W obradach rady Miasta Zamość, które odbyły się 29 listopada, wziął udział inż. Hubert Bobrowski, projektant firmy Egis Poland, która na zlecenie Centralnego Portu Komunikacyjnego opracowuje  studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe (STEŚ) budowy trasy szybkiej kolei z Trawnik do Bełżca, m.in. przez Zamość.

Dokładnie chodzi o budowę odcinków linii kolejowych: nr 54 Trawniki – Krasnystaw i 56 Wólka Orłowska – Zamość – Tomaszów Lubelski – Bełżec. W ramach inwestycji powstanie w sumie ok. 90 km nowych torów.

Szybka kolej

– Centralny Port Komunikacyjny to najgorętszy temat inwestycyjny w kraju – podkreślił podczas prezentacji Hubert Bobrowski. – Planowana jest też rozbudowa w kraju kolejowej sieci transportowej, która będzie do tego miejsca prowadziła. To w sumie 1800 km linii, które zostaną ujęte w 30 zadaniach inwestycyjnych.

Więcej szczegółów na ten temat w papierowym i e-wydaniu Kroniki Tygodnia.

Leszek Wójtowicz

Podziel się:

Oceń:


Komentarze (26)

Dodanie komentarza oznacza akceptację regulaminu. Treści wulgarne, obraźliwe, naruszające regulamin będą usuwane.

Wysyłając komentarz akceptujesz Regulamin serwisu Kronika Tygodnia. Grupa Wydawnicza SŁOWO sp z o.o. z siedzibą w mieście stołecznym Warszawa (ul. Chocimska 3A, 00-791 Warszawa) jest administratorem twoich danych osobowych, dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne. Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
Emeryt
Emeryt 10.12.2021, 13:44
Najważniejsze, żeby przebieg toru(tunelu) nie kolidował z zabudową mieszkaniową i żeby nie trzeba bylo na terenie miasta przeprowadzać wyburzeń .
jedno zdanie
jedno zdanie 10.12.2021, 01:54
Który wariant to tunel, gdzie będzie się zaczynał gdzie kończył, czy nad tunelem będzie mogła istnieć dotychczasowa zabudowa, na jakiej głębokości będzie.
mario
mario 10.12.2021, 12:26
Będzie, o ile podczas drążenia tunelu nic nie p.dolnie
baju ***u
baju ***u 10.12.2021, 10:05
jak to gdzie ? W czrnej d.... ?
Metr dziennie
Metr dziennie 09.12.2021, 14:55
Tam od lat takie władze są ze zamiast zrobić stacje przy J.Pawła, bo kiedyś tam ludzie dojeżdżali do wielu zakładów, to jedna dziadowska stacja była. Teraz do niej ciężko nawet dojechać nawet. A żeby mieć metro trzeba mieć sprawne MPK. Nie wiem czy macie w tym informatory o przystankach, bezobsługowe kasy biletowe. To o czym śnicie mitomani ?
Metr dziennie
Metr dziennie 09.12.2021, 14:50
Polecieli w fantazje. Niech tory wyprostują, i byle jakie szybkie koleje otworzą elektryczne na trasie. Infrastrukrury nie ma a oni chcą kopać. To noże mieszkańcy zrobią zrzutkę dla radnych na łopaty kilofy i stępki niech kopią to metro. Nawet jak metr miesięcznie wykopią to już postęp cywilizacyjny. Bo nie rozumiem. Pewnie ktoś by chciał projektować nierealne inwestycje?? I na projektach zarabiać pewnie. Szybka trasa kolejowa wystarczy.
Łukasz
Łukasz 08.12.2021, 21:01
Czy tunelem pojadą również pociągi towarowe???
Towarowiec
Towarowiec 09.12.2021, 14:57
Tak listonosze z paczkami na Mikołaja
Zawisza Ciemny
Zawisza Ciemny 08.12.2021, 18:02
Metro w Zamościu ? Tak, podobno ktoś z Ratusza znalazł pół metra i brakuje tylko pół metra
111222333
111222333 08.12.2021, 17:48
Zgadza się. Dla planów kolei w Zamościu moze można poświęcić 10 domków jednorodzinnych, ale nie 100, nie wspominając już o zabudowie wielorodzinnej, istniejącej siatce ulic, szkołach, zabytkach, zakładach pracy. Tymbardziej, że jest to większy interes dla Tomaszowa Lubelskiego jak dla Zamościa. Zawada nie jest od Zamościa daleko, miasto może miec tam swoją stację. Zawade można również skomunikować z Tomaszowem Lubelskim. Argument, ze turyści będą mieli daleko nie jest trafiony. Są taksówki. Jesli stać kogos na bilet kolejowy, hotel to będzie go również stać m na taksówkę. Poza tym trudno jest wysiedlac kilkadziesiąt rodzin w Zamościu po to, zeby turysta który przyjdzie sobie do ZMC na dwa dni miał 15 minut piechotką do pociagu. Zamość to nie Zakopane czy Sopot i nie każdy żyje tu z turystyki. Ps. Tunel może i w Zamościu nigdy nie powstanie, wyburzen nie będzie, ale dopóki nie zostanie opracowany ostateczny przebieg linii kolejowej to krwi ludziom napsuje. Jak ktos sprzedaje, niedawno kupił albo robił generalny remont domu.na Promyku to nie zazdroszczę. Rada Miasta i Prezydent powinni to brać pod uwagę.

Mieszkaniec zmc
Mieszkaniec zmc 08.12.2021, 14:42
Juz sie Zamojscy biznesmeni drapia po głowach ile kto zarobi na tym!!!
Nowe zaklady pracy na 1 miejscu.
Kiedys ul Kilińskiego o godz.14 cieżko było się przecisnąć , jak każdy kończył pracę. Dziś to bida z nędzą.
Wojciech54
Wojciech54 08.12.2021, 13:27
Głębokość, szerokość, początek, koniec, który to wariant. Jeśli dzięki tunelowi udałoby się uniknąć wyburzeń na terenie miasta to byłbym za. Jednak tylko i wyłącznie pod tym warunkiem. Boję się jednak, że wariant z tunelem jest nierealny, zmieni sie władza, koncepcja, zabraknie funduszy. Żeby nie było tylko jak z niedoszłym Domem Partii na Partyzantów. Że grunty od ludzi zostaną wykupione, plac budowy rozgrzebany, ludzie stracą dach nad głową, a budowa nie zostanie nigdy ukończona. A w centrum miasta pozostanie jedno wielkie pobojowisko. W tej sytuacji optowałbym za wariantem podmiejskim. Co nie zmienia faktu, że gdyby tunel udało się faktycznie zrobić i wiązałoby się to faktycznie ze stosunkowo niewielkimi kosztami społecznymi to byłaby to fajna sprawa.
.
Qwerty
Qwerty 08.12.2021, 06:33
Pomysł budowy tunelu pod Zamościem jest moim zdaniem niewykonalny. Dlaczego? Bo zajmuje się tym CPK, którego nie ma i nie będzie.
Konieczna jest przebudowa obecnej linii, jej elektryfikacja, tak aby można było uruchomić szybką kolej. Do Lublina, Krakowa i Tomaszowa oraz Hrubieszowa.
CPK nigdy nie powstanie, to bajanie jak za towarzysza Gierka.
Poprowadzenie linii kolejowej inną trasą zablokuje możliwość sprzedaży terenów właścicielom nieruchomości a projekt nowej linii i tak nie wyjdzie poza fazę projektową. Mamy linię kolejową, to trzeba ją przebudować i dobudować linię do Tomaszowa z Bełżca.
Przemysław
Przemysław 08.12.2021, 00:16
Kwestia głębokości tunelu, jego początku końca, ewentualnych nieuchronnych rozbiórek, który wariant to tunel, nie wszystko jest w artykule wyjaśnione, pozostaje wiele niewiadomych. Jeśli dzięki tunelowi uda się uniknąć wyburzeń to jestem ZA, jeśli nad tunelem i tak nie będzie mogło być zabudowy, a tunel wyeliminuje jedynie przejazdy kolejowe w mieście to jestem na NIE. Kolejna sprawa to uważam, że inwestycja na trasie do Tomaszowa powinna się rozpocząć od Zamościa, żeby nie było takiej sytuacji, że wpierw będzie, że tunel, ale późnej sie okaże, że ze względu na uwarunkowania geologiczne Zamościa, koszty, historyczną zabudowę budowa tunelu będzie awykonalna i trzeba będzie burzyć 100 budynków w Zamościu, by poprowadzić przez Zamość kolej, bo grunty poza Zamościem już wykupione, trasa zaprojektowana i część robót wykonana tak, że zmiana przebiegu trasy będzie już niemożliwa.
Krzysiek
Krzysiek 07.12.2021, 23:36
Kilka spraw. Po pierwsze czy opcja z tunelem całkowicie eliminuje wyburzenia na terenie miasta, jeśli nie eliminuje to w jakim zakresie i ktore nieruchomości są przeznaczone ewentualnie do wyburzenia. Czy tunel przewidziany jest na calej długości miasta, gdzie przewidywalny jest jego początek, a gdzie koniec. Sprawa druga. Ile to wszystko bedzie trwało, czy mocno bedzie zakłócalo życie mieszkańców, o ile budowa tunelu pod nieruchomościami moze obniżyć ich wartość. Sprawa kolejna. Który wariant to tunel? Pomarańczowy? Bo piszecie, ze wersji jest 7, a tylko jedna z nich przewiduje tunel. Linie ciemno i jasno niebieska oraz zielona na większości miasta zabiegają się tworząc jeden ciąg komunikacyjny, a tym samym jedną linię. Warianty te moim zadaniem do przyjęcia jedynie w wypadku, gdy na całej długości miasta zakładają tunel, w przeciwnym razie zakładają całkowitą rujnacje osiedli Promyk, Wiśniowa, a także po drugiej stronie miasta okolic ulicy Granicznej. Co najmniej kilkadziesiąt nieruchomości idzie do rozbiórki. Pomijam fakt, ze przychodzi przez Szkołę nr 7, CKUiZ, Zamojskie Zakłady Zbożowe i wiele innych ważnych dla funkcjonowania miasta obiektów użyteczności publicznej. Rada Miasta i Prezydent Miasta nie powinni sie nigdy na ten wariant zgodzić o ile nie zakłada tunelu. Kolejna sprawa to konsultacje, które moim zdaniem były niewystarczające, niewiele osób o nich wiedziało. Ludzie powinni dokładnie znac szlak i wiedzieć, ktorych nieruchomości dotyczy na ulicy Broniewskiego, Promiennej, Leśmiana, Wiśniowej, Obrońców Pokoju, Braci Kowerskich d. Buczka itd. Czy dotyczy dopiero co budowanych bloków na Lipskiej, w których dopiero co ludzie kupili mieszkania. Mapa powinna byc szczegółowa i mówić ten dom ewentualnie do wyburzenia, ten jest niegrozony itd. Ktoś moze przewidywać kupno, remont, sprzedaż, a wieść o ewentualnym wywlaszczeniu może zmienić czyjeś plany i zmienić wartość nieruchomości. Moim zadaniem jeśli warianty idące przez miasto będą sie wiązały z wieloma rozbiorkami to Rada Miasta nie powinna sie na to zgodzić i trzeba szukać rozwiązań podmiejskich. Podsumowując. Tunel na tak, ale tylko wyłącznie w wypadku jeśli zapobiegnie rozbiórkom w mieście, albo sprawi, ze będą dotyczyły naprawdę pojedynczych budynków.
Metro widmo
Metro widmo 07.12.2021, 21:26
Polska to nie Zjednoczone Emiraty Arabskie ,Zamość to najwyżej można nazwać ***J za rządów emira Wnuka możem mieć najwyżej ściernisko a nie tunel . Ludzie w bajki już przestali wierzyć ,w mieście bieda i zacofanie coraz więcej młodych stąd zwiało .Kolej na zmiany władzy w Polsce a tu Wnuk dobrze się pasie jak tłusty kocur prezesa Keczewary z Zoliborza .
Zmc
Zmc 08.12.2021, 14:13
Dobrze napisane,
Zamość piekne miasto ale tylko dla turystów i zamojskich biznesmenow.
Nowi inwestorzy by sie bardziej przydali.
Ukraincy nie chca za takie stawki pracować co sa w Zamosciu.
okawango
okawango 07.12.2021, 21:04
Kolejna pisowska bzdura = propaganda, jak cały ten CPK. Łąka której pilnują pisowscy nominaci zarabiający od 15 do 40 tys. zł miesięcznie za pilnowanie pustej łąk.
Zamościak
Zamościak 10.12.2021, 10:06
oj sławomir. Sam głosowałeś za. I co ?
Meg
Meg 07.12.2021, 19:17
Jak głupim trzeba być by wierzyć w metro i tunele w Zamościu, jak miasto stoi na bagnach ? Fantaści są tylko w PiS
Marcin
Marcin 07.12.2021, 20:32
Zyj dalej w poprzednich epokach i tych bagnach. Technologia XXI kłania sie.
ja
ja 07.12.2021, 19:01
Ten wariant z budową tunelu jest chyba najlepszy dla nas. Pozostałe "naziemne" zakładają wyburzenia - a tego chyba nikt nie chce.
Lucyfer
Lucyfer 07.12.2021, 18:53
To jest bezmyślnie wydawanie pieniędzy, już wybudowali przystanki PKP z których mało kto korzysta.Zamosc to nie metropolia trochę trzeba myśleć.
ja
ja 07.12.2021, 19:07
Nie, nie jest to bezmyślne wydawanie pieniędzy. Inne miasta rozwijają m.in. dzięki dobremu skomunikowaniu (drogi i kolej). W naszym regionie kolej niby jest ale jakby jej nie było. Co to za kolej, jak nie masz gdzie jechać? Jedna, dwie trasy. Stary powolny pociąg w jedną stronę. W drugą niekomfortowy szynobus z czasem przejazdu +40% dłuższym niż bus. Dlatego nawet jak ty tego nie chcesz, nie skorzystasz to chociaż nie przeszkadzaj - daj innym korzystać z udogodnień komunikacyjnych na które płacili i wciąż podatki. Zrozum to jedna z nielicznych inwestycji w nasz region na która mamy szansę i która ma szansę zbliżyć nasz region w rozwoju infrastruktury kolejowej do zachodniej polski.
Sławomir Żmudzki
Sławomir Żmudzki 07.12.2021, 17:28
Ciekawe, kiedy się zacznie przebudowa i kiedy skończy?
Rycho
Rycho 07.12.2021, 18:03
O ile bedzie

Pozostałe