Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
czwartek, 25 kwietnia 2024 11:49
Reklama Baner A1 BUDBRAM

Na polskich influencerów padł blady strach. Duże zmiany w sieci

Gwiazdy polskiego internetu zmieniają metody działania. Tak wynika z najnowszego badania, którego wyniki należy łączyć z kontrolami Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Na polskich influencerów padł blady strach. Duże zmiany w sieci

Autor: iStock

Zaczęło się we wrześniu tego roku, kiedy UOKiK ogłosił, że bierze na celownik najpopularniejsze postaci w polskim internecie. Eksperci zajmujący się na co dzień prawami klienta czy odbiorcy doszli do wniosku, że wiele z treści zamieszczanych przez influencerów nie jest właściwie oznaczona. Chodzi dokładnie o wskazanie, że dany post, relacja jest materiałem sponsorowanym, za który jego autor otrzymał pieniądze.

Z przeprowadzonego przez nas rozeznania wynika, że wiele treści o charakterze handlowym na profilach influencerów na Instagramie, Youtubie, Facebooku czy w innych social mediach nie jest w ogóle oznaczanych jako reklama. Inne są oznaczane niewystarczająco, np. jedynie poprzez hasztag #ad, który dla polskiego internauty może być niezrozumiały” – mówił wówczas Tomasz Chróstny, prezes UOKiK, decydując o wszczęciu postępowania wyjaśniającego w tej sprawie. Dodał, że sponsoring nie musi oznaczać wyłącznie otrzymania przez influencera gotówki. Zapłatą mogą być także inne korzyści jak wycieczka, drogie produkty, możliwość testowania jakichś rzeczy.

Są hasztagi

Kiedy tylko UOKiK zaczął działać, gwiazdy sieci rozpoczęły oznaczać w swoich materiałach treści sponsorowane. Wiele z nich umieściło takie informacje nawet w postach i relacjach opublikowanych w przeszłości. Okazuje się, że to już powszechne działanie.

Według najnowszego raportu firmy Brand24 (przytoczonego przez portal wirtualnemedia.pl) influencerzy zaczęli gwałtownie informować o sponsoringu. W porównaniu miesiąca do miesiąca odsetek internetowych treści z oznaczeniem „reklama” wzrósł o 76,9 proc. a liczba polubień czy komentarzy w ten sposób określonych wzrósł o aż 155,2 procent. Brand24 nie ma wątpliwości, że stało się tak przez działania influencerów. W badania wynika, że najwięcej oznaczeń zostało umieszczonych na TikToku (o 482 procent więcej). Na Instagramie jest to wzrost od 82 procent a Youtube o 12 procent. Najczęściej zarabiający w sieci używali hasztagu „współpraca” (80,4 proc.) i „reklama” (11,8 proc.).

W połowie tego roku firma Influ Tool we współpracy z twórcami znanej branżowej konferencji See Blogers opublikowała listę najbardziej wpływowych influencerów w Polsce. Są to:

  1. Robert Lewandowski
  2. Wersow
  3. Friz
  4. Anna Lewandowska
  5. Martyna Wojciechowska
  6. Julia Kostera
  7. Tromba
  8. Ola Nowak
  9. Marcysia Ryskala
  10. Julia Wieniawa.

Podziel się
Oceń

Napisz komentarz
Komentarze

 

 

ReklamaBaner reklamowy firmy GOLDSUN
ReklamaBaner B1
Reklama
KOMENTARZE
Autor komentarza: no nie "normalny" ?Treść komentarza: najwięcej ma do powiedzenia sbecki emerytData dodania komentarza: 25.04.2024, 11:19Źródło komentarza: Zbliża się sezon komunijny. I liczenie wydatków. 250 zł od talerzyka to początekAutor komentarza: OoTreść komentarza: Teraz jest moda na likwidację wszystkiego , idzie nowe ,a będzie jeszcze lepiej......i weselnej....Data dodania komentarza: 25.04.2024, 08:41Źródło komentarza: "Nie" dla likwidacji! Znowu stają w obronie poczty w DołhobyczowieAutor komentarza: BrawoTreść komentarza: konDonki LIKWIDATORZY Parti Oszustów Poczty Polskiej wszystko co POlskie likwidować i co dalej na niemców głosować aktywiszcze z 275 płciami pseudo Normalnymi.Data dodania komentarza: 25.04.2024, 08:19Źródło komentarza: "Nie" dla likwidacji! Znowu stają w obronie poczty w DołhobyczowieAutor komentarza: NormalnyTreść komentarza: Ojoj panie burak jest o 1 twój "mundry inaczej" komentarz mniej? Jaka szkoda.Data dodania komentarza: 24.04.2024, 21:48Źródło komentarza: Zbliża się sezon komunijny. I liczenie wydatków. 250 zł od talerzyka to początekAutor komentarza: NormalnyTreść komentarza: Kraków to nie twoje zadupie panie burak że trzeba łapać młode bo zaraz wszystko wyjedzie panie burak.Data dodania komentarza: 24.04.2024, 21:43Źródło komentarza: Zbliża się sezon komunijny. I liczenie wydatków. 250 zł od talerzyka to początekAutor komentarza: NormalnyTreść komentarza: Pan burak z ukończonym przedszkolem i mieszkający na zadupiastej wsi zna się najlepiej na kandydatach w mieście w którym pewnie nigdy nie był.Data dodania komentarza: 24.04.2024, 21:37Źródło komentarza: Wyniki wyborów w Zamościu. Ile głosów zdobył Rafał Zwolak, a ile Andrzej Wnuk
Reklama
Reklama