Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
środa, 24 kwietnia 2024 03:55
Reklama Baner reklamowy FOOD P

Na polskich influencerów padł blady strach. Duże zmiany w sieci

Gwiazdy polskiego internetu zmieniają metody działania. Tak wynika z najnowszego badania, którego wyniki należy łączyć z kontrolami Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Na polskich influencerów padł blady strach. Duże zmiany w sieci

Autor: iStock

Zaczęło się we wrześniu tego roku, kiedy UOKiK ogłosił, że bierze na celownik najpopularniejsze postaci w polskim internecie. Eksperci zajmujący się na co dzień prawami klienta czy odbiorcy doszli do wniosku, że wiele z treści zamieszczanych przez influencerów nie jest właściwie oznaczona. Chodzi dokładnie o wskazanie, że dany post, relacja jest materiałem sponsorowanym, za który jego autor otrzymał pieniądze.

Z przeprowadzonego przez nas rozeznania wynika, że wiele treści o charakterze handlowym na profilach influencerów na Instagramie, Youtubie, Facebooku czy w innych social mediach nie jest w ogóle oznaczanych jako reklama. Inne są oznaczane niewystarczająco, np. jedynie poprzez hasztag #ad, który dla polskiego internauty może być niezrozumiały” – mówił wówczas Tomasz Chróstny, prezes UOKiK, decydując o wszczęciu postępowania wyjaśniającego w tej sprawie. Dodał, że sponsoring nie musi oznaczać wyłącznie otrzymania przez influencera gotówki. Zapłatą mogą być także inne korzyści jak wycieczka, drogie produkty, możliwość testowania jakichś rzeczy.

Są hasztagi

Kiedy tylko UOKiK zaczął działać, gwiazdy sieci rozpoczęły oznaczać w swoich materiałach treści sponsorowane. Wiele z nich umieściło takie informacje nawet w postach i relacjach opublikowanych w przeszłości. Okazuje się, że to już powszechne działanie.

Według najnowszego raportu firmy Brand24 (przytoczonego przez portal wirtualnemedia.pl) influencerzy zaczęli gwałtownie informować o sponsoringu. W porównaniu miesiąca do miesiąca odsetek internetowych treści z oznaczeniem „reklama” wzrósł o 76,9 proc. a liczba polubień czy komentarzy w ten sposób określonych wzrósł o aż 155,2 procent. Brand24 nie ma wątpliwości, że stało się tak przez działania influencerów. W badania wynika, że najwięcej oznaczeń zostało umieszczonych na TikToku (o 482 procent więcej). Na Instagramie jest to wzrost od 82 procent a Youtube o 12 procent. Najczęściej zarabiający w sieci używali hasztagu „współpraca” (80,4 proc.) i „reklama” (11,8 proc.).

W połowie tego roku firma Influ Tool we współpracy z twórcami znanej branżowej konferencji See Blogers opublikowała listę najbardziej wpływowych influencerów w Polsce. Są to:

  1. Robert Lewandowski
  2. Wersow
  3. Friz
  4. Anna Lewandowska
  5. Martyna Wojciechowska
  6. Julia Kostera
  7. Tromba
  8. Ola Nowak
  9. Marcysia Ryskala
  10. Julia Wieniawa.

Podziel się
Oceń

Napisz komentarz
Komentarze

 

 

ReklamaBaner reklamowy firmy GOLDSUN
ReklamaBaner B1
Reklama
KOMENTARZE
Autor komentarza: AlexTreść komentarza: Widać, że hotel nie jest już dochodowy...szukają nowego źródła utrzymania a określanie go luksusowym to nadużycie. Kasyno to tylko problemy.Data dodania komentarza: 23.04.2024, 14:09Źródło komentarza: Nie będzie kasyna w Hrubieszowie. Radni zagłosowali "przeciw"Autor komentarza: aiTreść komentarza: efekt tuska wszędzie - nawet w Hrubieszowie, a po co pociąg jak mamy go w berlinie :)))Data dodania komentarza: 23.04.2024, 12:44Źródło komentarza: Pociąg z Hrubieszowa do Wrocławia zagrożony. Nieoficjalne plany likwidacjiAutor komentarza: NormalnyTreść komentarza: Pan burak jako proboszcz doskonale wie ile dzieci zwłaszcza chłopców idzie do pierwszej komunii.Data dodania komentarza: 23.04.2024, 11:06Źródło komentarza: Zbliża się sezon komunijny. I liczenie wydatków. 250 zł od talerzyka to początekAutor komentarza: Bolszewickie mediaTreść komentarza: "I dodaje, że w klasie jej córki jest 19 dzieci. A do komunii idą 4 klasy. I od każdego dziecka jest 1000 złotych.". Naprawdę ? Dotychczas wasza bolszewicka narracja była taka, że mało kto uczęszcza na religię. Coś jesteście chorągiewkami towarzyszeData dodania komentarza: 23.04.2024, 09:25Źródło komentarza: Zbliża się sezon komunijny. I liczenie wydatków. 250 zł od talerzyka to początekAutor komentarza: KateTreść komentarza: Nie chcesz nie dawaj nie znasz wszystkich szczegółów to nie zabieraj głosu Gdyby nie potrzebowali to by nie zbieraliData dodania komentarza: 23.04.2024, 06:20Źródło komentarza: Płoskie: Warsztat Bra-Tek spłonął. Kto dołoży cegiełkę do odbudowy?Autor komentarza: EhhTreść komentarza: To co juz prawka nie zabieraja? Czy to jakies ulgi !?Data dodania komentarza: 22.04.2024, 22:32Źródło komentarza: Gm. Tomaszów: Pirat drogowy w Jezierni. Miał 200 km/h na liczniku
Reklama
Reklama