Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
wtorek, 16 kwietnia 2024 08:20
Reklama
Reklama Baner reklamowy - Michał Mulawa

UOKiK bierze się za influencerów. Rozliczy ich za kryptoreklamy

Media społecznościowe coraz częściej są dla nas źródłem nie tylko informacji, ale i rekomendacji zakupowych. Wykorzystują to m.in. youtuberzy i instagramerzy, którzy za pomocą swoich kont docierają do milionów użytkowników. Nie zawsze jednak ich przekaz jest bezinteresowny. Teraz influencerzy mogą spodziewać się, że urzędnicy będą patrzeć im na ręce.
UOKiK bierze się za influencerów. Rozliczy ich za kryptoreklamy

Autor: iStock

Reklamują co popadnie

Influencerzy, którym udało się już zdobyć popularność, dostają zlecenia na reklamowanie produktów znanych marek. Otrzymują wynagrodzenie, choć działania te wymykają się spod kontroli prawnej. Przy tego typu treściach powinna być zamieszczona jednoznaczna informacja, że materiał jest sponsorowany. Próżno jednak szukać takich oznaczeń, ponieważ zadaniem gwiazd mediów społecznościowych jest przekonanie obserwatorów, że same korzystają z reklamowanych marek, choć zwykle mija się to z prawdą. Do takich wniosków doszedł Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, który chce skończyć z nieuczciwymi praktykami.

„Z przeprowadzonego przez nas rozeznania wynika, że wiele treści o charakterze handlowym na profilach influencerów na Instagramie, Youtubie, Facebooku czy w innych social mediach nie jest w ogóle oznaczanych jako reklama. Inne są oznaczane niewystarczająco, np. jedynie poprzez hasztag #ad, który dla polskiego internauty może być niezrozumiały.” – wyjaśnia Tomasz Chróstny, prezes UOKiK, który zadecydował o wszczęciu postępowania wyjaśniającego w tej sprawie i opracowaniu na jego podstawie wytycznych dla osób zarabiających pieniądze poprzez kanały internetowe.

Młodzież nabiera się na sztuczki

Według Tomasza Chróstnego, udawanie prywatnej opinii na temat reklamowanych produktów po to, aby zachęcić obserwatorów do naśladowania opiniotwórczych idoli, jest praktyką nieuczciwą wobec innych przedsiębiorców. Ofiarą takiego postępowania jest szczególnie młodzież, która nieświadoma marketingowych sztuczek próbuje upodobnić się do influencerów, wierząc w ich szczere intencje. Teraz UOKiK chce wprowadzić zasady, które pomogą walczyć z kreowaniem fałszywej rzeczywistości.

„Sponsoring należy przy tym rozumieć szeroko – zapłatą nie muszą być pieniądze, może to być inna korzyść np. wycieczka, testowanie luksusowych produktów. O wszystkich tego typu sytuacjach czytelnicy, słuchacze czy widzowie powinni być wyraźnie poinformowani.” – wyjaśnia szef urzędu.

Wardęga zapowiada sabotaż

We wrześniu o problemie reklamowania produktów, które nie tylko bywają słabej jakości, ale również mogą szkodzić zdrowiu, mówił w jednym ze swoich filmów Sylwester Wardęga. Przykładem miały być m.in. proszek z aktywnym węglem niszczącym szkliwo oraz słuchawki, które z kodem od influencerki kosztowały „okazyjnie” niespełna 130 zł. W rzeczywistości można było kupić je w zagranicznych portalach aukcyjnych za ok. 70 groszy.

„Nieważne, jaki chłam influencer reklamuje, jego widzowie po dwóch tygodniach i tak o tym zapomną. (…) Większość influencerów złapana na krzywych akcjach nawet nie stara się przeprosić. Udają, że sprawy nie ma. Czas z tym skończyć.” – mówił twórca kanału "Wataha - Krulestwo" na YouTube.

Wardęga chce razem z uczestnikami grupy, którą założył, wyłapywać nieuczciwe praktyki scamerów (osób specjalizujących się we wzbudzaniu zaufania w celu osiągnięcia korzyści) i ujawniać je. Dzięki temu właściciele reklamowanych marek mają z większą świadomością nawiązywać współpracę z takimi osobami.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz
Komentarze
Gebels też zle skończył 02.10.2021 20:30
Spoko i za TVP niech sie weżmie bo reklam napiedalają więcej niż komercyjne stacje a mają zysk z abonamentu RTV. Nawet na doku , histotia itd napiepszają reklamy a przy 23 to juz zaczyna brakować czasu na program bo trwa blok reklamowy. To za co ten abonament RTV? na pobory Kurskiego i ekipy od propagandy?

 

 

ReklamaBaner reklamowy firmy GOLDSUN
ReklamaBaner B1 firmy Replika
Reklama
KOMENTARZE
Autor komentarza: GoskaTreść komentarza: Czarnek????a cóż to za persona!!! jakiż to autorytet może niech się willami zajmie a nie ZamościemData dodania komentarza: 15.04.2024, 23:01Źródło komentarza: Przemysław Czarnek poparł prezydenta Zamościa Andrzeja WnukaAutor komentarza: MartynaTreść komentarza: Jakie silne parcie na wygraną Pani miała. Jaka kompromitacja.Data dodania komentarza: 15.04.2024, 22:00Źródło komentarza: Trzeszczany: Zgrzewka piwa i czekolada za głos w wyborachAutor komentarza: aaTreść komentarza: To dopiero początki. Biedne dzieci przemeczone nauką, pracami domowymi - zaczną teraz jeszcze lepsze rzeczy czynić!!! Gratulacje dla p. ministy i innych " mądrych"!!!Data dodania komentarza: 15.04.2024, 17:34Źródło komentarza: MAKABRA! Kilku nastolatków pastwiło się nad ptakiem. Wrzucali go żywcem do wrzątku! [DRASTYCZNY FILM!]Autor komentarza: TrwTreść komentarza: No cóż, 19-latka pewnie sądziła, że lusterko służy tylko podczas pacykowania się na bóstwo.Data dodania komentarza: 15.04.2024, 15:45Źródło komentarza: Lipsko: Wypadek z udziałem audi i bmw. 4 osoby w szpitalu, w tym dzieciAutor komentarza: ZamościakTreść komentarza: Już się nie zastanawiam. Tylko Pan Zwolak. W żadnym mieście w Polsce NIE wygrał PiS. I nie wygra też w Zamościu...Data dodania komentarza: 15.04.2024, 15:00Źródło komentarza: Przemysław Czarnek poparł prezydenta Zamościa Andrzeja WnukaAutor komentarza: mieszkaniecTreść komentarza: A Zwolak ma poparcie wiekszości mieszkańców, czas działa na niekorzyść PiS-u bo ma wiekszość wyborców roszczeniowych czyli w wieku emerytalnym i patologię którzy nie mają wpływu na gospodarkę i dochody miasta.Data dodania komentarza: 15.04.2024, 14:45Źródło komentarza: Przemysław Czarnek poparł prezydenta Zamościa Andrzeja Wnuka
Reklama
Reklama