GIF wycofuje z obrotu popularny lek. Sprawdź, czy masz go w apteczce

  • 28.07.2021, 17:06
  • News4Media
GIF wycofuje z obrotu popularny lek. Sprawdź, czy masz go w apteczce iStock
Główny Inspektorat Farmaceutyczny ostrzega, że jeden z popularnych leków został wycofany z obrotu. Powodem jest wada jakościowa. W składzie wykryto zanieczyszczenie niepożądaną substancją. Jeśli masz go w domu, koniecznie odnieś do apteki.

Popularny lek obniżający cholesterol

GIF poinformował, że w wyniku przeprowadzonych kontroli, w jednym z popularnych leków obniżających poziom cholesterolu, wykryto obecność kwasu salicylowego oraz acetylosalicylowego. Ponieważ składniki te mogą oddziaływać na organizm, urząd podjął decyzję o wycofaniu z obrotu całej serii medykamentu.

O jaki produkt chodzi?

Apo-Simva 40 to lek, który stosuje się w walce ze zbyt wysokim cholesterolem oraz zapobiegawczo, kiedy istnieje ryzyko związane z chorobami układu sercowo – naczyniowego (np. zawał lub miażdżyca naczyń serca). GIF wskazuje konkretną partię produktu. Osoby, które są w jego posiadaniu, mogą sprawdzić czy został on wycofany z obrotu, weryfikując zgodność wszystkich, poniższych informacji:

Nazwa produktu: Apo-Simva 40 - tabletki powlekane

Moc: 40 mg

Podmiot odpowiedzialny: Aurovitas Pharma Polska Sp. z o.o.

Wielkość opakowania: 30 tabl.

Numer serii: 10620

Termin ważności: 30.06.2023 r.

Jakie są niepożądane działania ujawnionych składników?

Acetylosalicylany
są znane z dobroczynnego działania (np. przeciwbólowego i przeciwzapalnego), jednak jak każdy wyrób farmaceutyczny, mogą powodować niepożądane reakcje. Ze stosowania preparatów stworzonych przy ich użyciu powinny zrezygnować kobiety miesiączkujące (może spotęgować krwawienie); dzieci poniżej 12 r.ż. (powodują niebezpieczny obrzęk mózgu oraz niewydolność wątroby, określane Zespołem Reye’a); osoby cierpiące na astmę (powoduje duszności); pacjenci, którzy mają problemy z krzepnięciem krwi, w tym osoby czekające na zabieg lub operację (kwas acetylosalicylowy działa na nią rozrzedzająco); cukrzycy (wchodzi w reakcję z lekami); matki karmiące piersią (substancja przenika do mleka, mogąc zaszkodzić również dziecku).

Kwas salicylowy bywa przyczyną reakcji uczuleniowej, która objawia się poprzez nasilony kaszel, duszności i zmiany skórne.

Wadliwy lek należy zanieść do najbliższej apteki i umieścić w pojemniku przeznaczonym na medykamenty, które zostaną poddane utylizacji.

News4Media

Podziel się:

Oceń:


Komentarze (0)

Dodanie komentarza oznacza akceptację regulaminu. Treści wulgarne, obraźliwe, naruszające regulamin będą usuwane.

Wysyłając komentarz akceptujesz Regulamin serwisu Kronika Tygodnia. Grupa Wydawnicza SŁOWO sp z o.o. z siedzibą w mieście stołecznym Warszawa (ul. Chocimska 3A, 00-791 Warszawa) jest administratorem twoich danych osobowych, dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne. Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.

Pozostałe