Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
sobota, 20 kwietnia 2024 07:52
Reklama

Najpierw plany, potem tory

2,7 mln zł będzie kosztowało opracowanie studiów planistyczno-prognostycznych dla trzech inwestycji kolejowych, które samorząd województwa lubelskiego chciałby zrealizować w ramach Programu Kolej Plus. Wśród nich jest projekt modernizacji linii kolejowej Rejowiec – Zawada – Zamość Szopinek wraz z budową łącznicy omijającej stację Zawada.
Najpierw plany, potem tory
Modernizacja linii kolejowych nr 69 i 72 na odcinku Rejowiec – Zawada – Zamość Szopinek ma poprawić parametry tych linii, pozwolić na zwiększenie przepustowości i skrócenie czasu przejazdu pociągów.

Przygotowaniem studiów planistyczno-prognostycznych dotyczących modernizacji linii kolejowych Chełm – Włodawa oraz Rejowiec – Zamość oraz budowy nowej linii kolejowej Bogdanka – Łęczna – Świdnik zajmie się firma Databout Sp. z o.o. Dokumenty mają być gotowe do sierpnia.

 – Dzisiaj podpisujemy umowę na trzy kolejne elementy naszego planu Kolej Plus. (…) Chcemy to zaplanować, sprawdzić, czy nas na to stać, jak to będzie wyglądało i realizować. Nawet jeśli w pierwszej fazie pieniądze się nie znajdą, to na pewno poprzez finansowanie unijne czy inne formy te pięć projektów w ramach Kolei Plus, prędzej czy później zrealizujemy. Dla dobra mieszkańców i tzw. zielonego ładu, bo kolej będzie niedługo najczystszym środkiem transportu i województwo lubelskie musi w tym uczestniczyć – mówił Jarosław Stawiarski, marszałek województwa lubelskiego podczas konferencji w trakcie której 16 kwietnia została podpisana umowa z Databout.

Wicemarszałek Michał Mulawa podkreślał, że region lubelski musi przejść rewolucję kolejową.

 – Nie będzie ona trwała 2 czy 5 lat, ale jesteśmy przekonani, że do 2030 roku zrealizujemy kluczowe założenia dotyczące transportu kolejowego. Wszystkie projekty przeszły fazę pierwszą, a żeby mogły przejść drugą, potrzebne są te właśnie dokumenty planistyczne, które przygotowujemy – tłumaczył Mulawa.

Województwo lubelskie zgłosiło do PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. pięć projektów o łącznej wartości około 3 mld zł. Pozostałe dwa to budowa linii kolejowej Szastarka – Janów Lubelski – Biłgoraj wraz z poprawą dostępności do transportu kolejowego w mieście Kraśnik oraz elektryfikacja linii kolejowej nr 30 Łuków – Lublin. 

Ze środków programu będzie można uzyskać na realizację inwestycji dofinansowanie w wysokości do 85 proc. Pozostałą część mają stanowić środki własne samorządów.  

To, że lubelskie projekty znalazły się w programie Kolej Plus nie oznacza, że będą na nie pieniądze. Na cały program w kraju przeznaczono bowiem 5,6 mld zł. Realizacja 79 projektów zaproponowanych przez samorządy kosztowałaby ponad 30 mld zł. Część więc projektów będzie musiała odpaść. Na razie opracowywane są studia planistyczno-prognostyczne. Te zostaną poddane kolejnej ocenie. Na jej podstawie zostanie stworzona lista rankingowa, a najlepsze projekty trafią do realizacji.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz
Komentarze
Józef 12.09.2021 20:38
Uważam że linia kolejowa z Zamościa przez Biłgoraj do stalowej woli powina być zeltfikofania i to wstyd i hańba że taki Zamość nie ma lini kolejowej elektrycznej podobne też do Lublina tu powini działać władzę miasta Zamościa i województwa a więc do dzieła

 

 

ReklamaBaner reklamowy firmy GOLDSUN
ReklamaBaner B1
Reklama
Reklama
Reklama