Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
sobota, 20 kwietnia 2024 06:58
Reklama

Angliści są poszukiwani na rynku pracy

Rozmowa z dr Moniką Rajtak, dyrektorem Instytutu Humanistycznego Uczelni Państwowej im. Szymona Szymonowica w Zamościu.
Angliści są poszukiwani na rynku pracy

Pani Doktor, wiele osób twierdzi, że po kierunkach humanistycznych trudno jest znaleźć pracę. Absolwenci filologii angielskiej UPZ zaprzeczają jednak takim stwierdzeniom. W jakich branżach rynek szuka anglistów?

Wbrew obiegowym opiniom, kierunki humanistyczne wciąż mają wiele do zaoferowania. Angliści są poszukiwani na rynku pracy nie tylko ze względu na swoje kompetencje językowe, ale także dlatego, że wraz z językiem nabywają otwartość na świat, ciekawość innych kultur, potrzebę rozwoju, komunikatywność oraz umiejętność pracy w zespole. Te i inne liczne atuty naszych absolwentów sprawiają, że wielu z nich odważnie i z sukcesem podbija rynek pracy, znajdując zatrudnienie w liniach lotniczych, bankach, firmach międzynarodowych, instytucjach edukacyjnych lub zakładając własną działalność gospodarczą w Polsce i za granicą. Język angielski jest niezmiennie najważniejszym narzędziem umożliwiającym kontakty z partnerami zagranicznymi. Nie będzie przesadą stwierdzenie, że pracownik ze znajomością języka angielskiego i realiów świata anglojęzycznego to skarb.

Jakie specjalności mają do wyboru studenci anglistyki w UPZ?

Filologia angielska w Uczelni Państwowej w Zamościu oferuje dwie specjalizacje: nauczycielską oraz język angielski w biznesie i turystyce, co oznacza, że przygotowujemy naszych studentów do pracy w placówkach oświatowych i kulturalnych oraz w firmach prowadzących działalność gospodarczą w wielu branżach gospodarki. Angliści są potrzebni wszędzie, gdyż trudno jest dzisiaj znaleźć taką instytucję lub przedsiębiorstwo, które nie dążyłoby do nawiązywania i podtrzymywania współpracy międzynarodowej.

Jak w praktyce wyglądają studia na filologii angielskiej?

Od kilku lat w naszej Uczelni kształcenie odbywa się w profilu praktycznym, w którym nacisk kładziemy na właściwe proporcje między wiedzą, umiejętnościami i kompetencjami społecznymi. Dlatego, oprócz zajęć w salach wykładowych i kolokwiów sprawdzających wiedzę, oferujemy naszym studentom takie formy nabywania i weryfikowania kompetencji jak projekty, uczestnictwo w konferencjach i przedsięwzięciach podejmowanych we współpracy z innymi instytucjami, działalność w kołach studenckich, wyjazdy w ramach programu ERASMUS+ oraz rozbudowany program praktyk zawodowych. Warto zaznaczyć, że od bieżącego roku akademickiego kształcenie w profilu praktycznym obejmuje praktyki zawodowe w wymiarze 6 miesięcy, co przekłada się na 540 i 960 godzin praktyk odpowiednio na specjalizacji nauczycielskiej i specjalizacji język angielski w biznesie i turystyce. Studenci w ciągu trzech lat będą weryfikować swoją wiedzę oraz doskonalić umiejętności w wybranych przez siebie instytucjach i przedsiębiorstwach, a więc kończąc studia będą mogli szczycić się dużym doświadczeniem zawodowym.

Pani Doktor, na czym polega przewaga kształcenia praktycznego nad ogólnoakademickim?

Przewaga kształcenia praktycznego nad ogólnoakademickim, dawnym modelem kształcenia, polega na tym, iż absolwent jest lepiej przygotowany do podjęcia wyzwań zawodowych już u progu swojej kariery. Jednocześnie ukończenie studiów licencjackich w profilu praktycznym nie zamyka drogi rozwoju naukowego tym, którzy chcą kontynuować kształcenie na studiach magisterskich, a nawet doktoranckich, gdyż nie zaniedbujemy anglistycznego przygotowania merytorycznego. Nasi studenci zdobywają wiedzę z zakresu językoznawstwa, historii, literatury, kultury krajów angielskiego obszaru językowego, a dodatkowo potrafią tę wiedzę wykorzystać w praktyce, co jest możliwe dzięki, wspomnianym już, aktywizującym formom weryfikacji nabytych kompetencji.

Pani Doktor, Zakład Anglistyki UPZ od lat organizuje konkursy językowe, adresowane do uczniów szkół średnich z regionu. Za nami dziesięć edycji Konkursu Języka Angielskiego i cztery edycje Dyktanda w Języku Angielskim. Jakie korzyści daje udział w tych przedsięwzięciach?

Konkursy językowe są świetną okazją, aby miłośnicy języka angielskiego mogli w warunkach zdrowej rywalizacji sprawdzić swoje kompetencje. Jest to satysfakcjonujące również dla nas, gdyż możemy być kreatorami wyzwań, sukcesów i motywacji. Cieszy nas coraz wyższy poziom znajomości języka angielskiego wśród młodzieży. Chciałabym podziękować uczniom za niesłabnące zainteresowanie naszą ofertą i uczestnictwo w konkursach, a nauczycielom za wysiłek włożony w przygotowanie i motywowanie swoich uczniów.

 

Dziękuję za rozmowę.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz
Komentarze

 

 

ReklamaBaner reklamowy firmy GOLDSUN
ReklamaBaner B1
Reklama
Reklama
Reklama