Zaprogramuj swoją przyszłość

  • 10.07.2019, 10:50
  • Artykuł sponsorowany
Zaprogramuj swoją przyszłość
Rozmowa z dr Pawłem Wójcikiem, pracownikiem naukowo-dydaktycznym zatrudnionym na Wydziale Matematyki, Informatyki i Architektury Krajobrazu KUL, prowadzącym zajęcia ze studentami na kierunku Informatyka obejmujące: programowanie i przetwarzanie abstrakcyjnych struktur danych, w szczególności zastosowanie grafów.

Dr Paweł Wójcik w pracy naukowej wykorzystuje symulacje komputerowe i metody numeryczne w prowadzonych badaniach związanych z zagadnieniami brzegowymi funkcji analitycznych i całkami singularnymi. To współautor wielu artykułów naukowych.

Młodzież, która widzi swoją przyszłość w branży nowych technologii, zadaje sobie pytanie jaką szkołę wybrać: liceum czy technikum. Co by Pan im doradził?

– Chociaż podstawowym kryterium przyjęcia na studia na kierunku Informatyka jest świadectwo maturalne (ukończenie technikum nie jest wymagane), to doświadczenie pokazuje, że absolwenci liceum muszą włożyć o wiele więcej pacy, szczególnie na pierwszym roku. Omawiane zagadnienia są dla nich nowe, często nie nadążają za szybko wprowadzanym materiałem, wymagają dodatkowych konsultacji, część z nich rezygnuje po pierwszym semestrze. Studenci, którzy ukończyli technikum o profilu informatycznym, muszą jedynie rozszerzyć swoją wiedzę, są o wiele bardziej aktywni na zajęciach, z łatwością przyswajają nową wiedzę, bez trudu radzą sobie z nowym oprogramowaniem. Często już na pierwszym roku znajdują zatrudnienie w firmach z branży IT.

W tym roku po raz pierwszy pojawi się w technikach nowy kierunek technik programista. Czy mógłby Pan opowiedzieć, jakie treści będą na nim nauczane?

– Może więc w skrócie opiszę treści na poszczególnych przedmiotach.

Projektowanie oprogramowania

To przedmiot, na którym uczniowie poznają podstawowy warsztat współczesnego informatyka niezbędny w pracy każdego programisty. Tematyka przedmiotu obejmuje szeroki wachlarz pojęć, rozpoczynając od podstawowych informacji takich jak typy danych, instrukcje sterujące, struktury danych na projektowaniu aplikacji kończąc. Uczeń spotka się tu z pojęciem algorytmu, projektowaniem rozwiązań, pozna podstawowe algorytmy sortowania i wyszukiwania danych. W ramach przedmiotu poruszane będą również zagadnienia związane z prawami autorskimi w dziedzinie programowania.

Programowanie obiektowe

Projektowanie obiektowe to nieodzowny element współczesnego programowania. Trudno wyobrazić sobie dzisiaj zaawansowaną aplikację, która nie jest oparta na klasach i obiektach. To właśnie tutaj wykorzystując język C++ czy C#, uczeń pozna takie pojęcia jak klasa, obiekt, konstruktor, metoda. Nauczy się projektować hierarchię dziedziczenia oraz korzystać z mechanizmów polimorfizmu, zbuduje proste szablony klas. Pozna pojęcie wyjątków oraz nauczy się je obsługiwać.

Projektowanie aplikacji desktopowych

Nawet idealnie zaprojektowany program, czy najbardziej wydajny algorytm nie spotka się z zainteresowaniem szerokiego grona odbiorców jeżeli nie będzie mu towarzyszyła aplikacja „okienkowa”. Odpowiednio zaprojektowane okna czy system menu nierzadko decydują o sukcesie aplikacji. Celem tego przedmiotu jest nauczenie przyszłego programisty doboru odpowiedniego środowiska IDE, zapoznanie z podstawowymi frameworkami, stosowania odpowiednich języków programowania jak np. C++, C#, Java, Python.

Projektowanie aplikacji mobilnych

Aplikacje dekstopowe stanowią dzisiaj jedynie część szeroko pojętego programowania. Każdy z nas na co dzień korzysta ze smartfonów czy tabletów. Uczniowie zapoznają się ze środowiskami programistycznymi dedykowanymi do tworzenia aplikacji na te urządzenia np. Android Studio, Visual Studio czy XCode. Poznają odpowiednie języki programowania takie jak Objective-C, Swift, Java, C# i typowe frameworki. Napiszą proste aplikacje mobilne i przygotują je do publikacji w sklepie.

Programowanie aplikacji zaawansowanych webowych

Stworzenie współczesnej aplikacji działającej w architekturze klient-serwer wymaga nie tylko odpowiednich języków programowania (PHP, Python, JavaScript), ale również zastosowania szerokiej gamy bibliotek i frameworków (ASP.NET Core, Django, Angular, Node.js). Uczniowie zapoznają się z przykładami technologi stosowanymi zarówno po stronie backend, jak i frontend. Nauczą się programować dynamiczne formularze, systemy logowania, aplikacje korzystające z baz danych. Tworzyć wybrane funkcjonalności e-sklepu, portalu społecznościowego czy serwisu ogłoszeniowego.

Testowanie i dokumentacja aplikacji

Żmudnym, choć koniecznym etapem tworzenia każdej aplikacji,jest testowanie i tworzenie dokumentacji. Przedmiot obejmuje zagadnienia takie jak: identyfikowanie błędów w tworzonych programach, dokumentację pisanej aplikacji, dokumentację wykonywanych testów, przeprowadzenie testów funkcjonalnych i niefunkcjonalnych.

Treści te wydają się być trudne.Czy sądzi Pan, że młodzież poradzi sobie z takim materiałem?

– Treści programowe tego kierunku będą realizowane przez 4 lub 5 lat, a na opisane wyżej przedmioty jest sporo godzin. Od jakiegoś czasu prowadzę w Zamościu zajęcia z programowania z młodzieżą z Drużyny Robotycznej New Tech i wydaje mi się, że całkiem nieźle nam idzie... Będę również uczył w Technikum Programistyczno-Robotycznym New Tech. Musimy pamiętać, że młodzież z pokolenia C (connect, communicate, change) nie zna świata bez komputerów, nowe technologie to część ich życia, i to, co wielu dorosłym wydaje się trudne dla nich jest oczywistością. Bardzo się cieszę, że do szkół średnich wchodzi kierunek technik programista, młodzież jest gotowa na podejmowanie tego typu wyzwań.

Dziękuję za rozmowę.

 

Artykuł sponsorowany
Podziel się:
Oceń:

Komentarze (0)

Dodanie komentarza oznacza akceptację regulaminu. Treści wulgarne, obraźliwe, naruszające regulamin będą usuwane.

Wysyłając komentarz akceptujesz Regulamin serwisu Kronika Tygodnia. Grupa Wydawnicza SŁOWO sp z o.o. z siedzibą w mieście stołecznym Warszawa (ul. Chocimska 3A, 00-791 Warszawa) jest administratorem twoich danych osobowych, dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne. Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.

Pozostałe