Z Zamościa do Portugalii. Uczniowie Budowlanki na zagranicznych praktykach (ZDJĘCIA)

  • 12.07.2018, 09:02 (aktualizacja 12.07.2018, 09:09)
  • Monika Maluha/Materiał nadesłany
Z Zamościa do Portugalii. Uczniowie Budowlanki na zagranicznych praktykach… Fot. ZSP nr 4 Zamość
Od 16 czerwca 16-osobowa grupa  uczniów Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych nr 4 z Oddziałami Integracyjnymi im. Dzieci Zamojszczyzny w Zamościu przebywała na stażach zawodowych w stolicy Portugalii. Praktyki były realizowane w ramach projektu "Postaw na kompetencje zawodowe", który jest współfinansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020. Staże w Lizbonie zakończyły trzeci projekt Budowlanki mobilności ponadnarodowej, którego kwota dofinansowania wynosiła 594 373,28 zł.

Projekt przez kształtowanie aktywnych postaw zawodowych podniósł wartość młodych ludzi na europejskim rynku pracy. Każdy z uczestników został przydzielony do odpowiedniego zakładu, w którym odbywał praktykę przez 15 dni roboczych przez 6 godzin dziennie. Firmy były powiązane z dziedzinami informatyki, cukiernictwa i budownictwa.

Praktyki 2 uczniów z zawodu technik informatyk odbywały się w Faculdade de Ciências da Universidade de Lisboa, a 2 uczniów tego zawodu odbywało staż w UNIVERSIDADE LUSÓFONA.

„Odbyliśmy trzytygodniowy staż w Universidade Lusofona. Według Nas projekt "Postaw na kompetencje zawodowe" Power 2018 przyniósł wiele korzyści intelektualnych i kulturoznawczych, pomógł poznać kulturę Portugalii, a także mentalność Portugalczyków. Program ten umożliwił nam rozwinąć światopogląd i głębiej poznać relacje międzynarodowe. Cały wolny czas tj. weekendy został wykorzystany w idealny sposób, mieliśmy możliwość zwiedzenia największych atrakcji Portugalii m.in Fatimę, Sintrę, Nazare i wiele, wiele innych. Poza czasem wolnym mieliśmy ogromne możliwości poznania kulis pracy informatyków i programistów w Portugalii. Nauczyliśmy się wielu rzeczy związanych z naszym przyszłym zawodem, które pomogą nam znaleźć pracę w przyszłości.” – wspominają Jakub Matuszewski i Tomasz Stasiuk z klasy 1TIB.

Praktyki uczennicy i ucznia z zawodu technik technologii żywności odbywały się w FÁBRICA DA NATA. Podczas realizacji stażu główny nacisk położony został na nabycie praktycznych umiejętności produkcji słynnych w całym kraju ciasteczek pastel da Nata oraz poznanie tendencji rozwoju w branży cukierniczej w Portugalii.

„Atmosfera w pracy była wyśmienita, ludzie którzy tam pracują są bardzo mili, uprzejmi, uśmiechnięci i zawsze mogłam liczyć na ich pomoc. Traktowano mnie na równi z innymi pracownikami co bardzo mi się podobało. Nauczyłam się tam przygotowywania najsłynniejszch Portugalskich ciasteczek PASTA DE NATA, które są przepyszne" - mówi Karolina Marchewka z klasy 3 TBŻ. 

"Rezydencja, w której mieszkaliśmy miała super warunki, było w niej wszystko czego potrzebowaliśmy. Jedzenie było bardzo dobre. Super opcją była też nauka języka portugalskiego prowadzona przez przesympatyczna Panią Biankę, która zawsze zarażała nas swoim uśmiechem ale i umiejętnościami, które przydały nam się w porozumiewaniu z innymi ludźmi. Staże to nie jest tylko praca ale również miło spędzony czas. W weekendy zwiedzaliśmy piękna Lizbonę ale również jeździliśmy poza miasto. Czasu który tutaj spędziłam nie zamieniłabym na żaden inny. Przygody, które tutaj przeżyłam pozostaną na długo w mojej pamięci. Staże były wspaniałym doświadczeniem, polecam je każdemu i mam nadzieję, że uda mi się pojechać na nie jeszcze raz.”- opowiada Karolina.

Praktyki 3 uczennic z zawodu technik technologii żywności odbywały się w PASTELARIA MEXICANA, a dwie uczennice kształcące się w tym zawodzie były na stażu w PANIFICADORA DO AREEIRO. Praktyki te pozwoliły na wszechstronny rozwój uczniów: poznanie procesów technologicznych, nabycie i doskonalenia praktycznych umiejętności w branży cukierniczej, a także wykonywania dań typowych dla kuchni portugalskiej.

„Głównym celem stażu było udoskonalenie naszych umiejętności w zakresie cukiernictwa i piekarstwa. W firmie panowała przyjazna atmosfera, wszyscy byli dla nas bardzo mili i pomocni. Dzięki stażom mogłyśmy poznać kuchnię portugalską. Miałyśmy okazję nabyć nowe umiejętności zawodowe takie jak: ozdabianie różnego rodzaju ciast, ciasteczek oraz wypieku chleba. Bardzo podobały nam się wycieczki, a największe wrażenie wywarł na nas pobyt na plaży Cascais. Zachwyciło nas oceanarium w Lizbonie ze zbiornikiem wodnym o pojemności ponad 5 000 000 litrów, w którym pływa wiele gatunków ryb morskich. Podczas naszego pobytu w Portugalii odbywał się mundial, miło spędziliśmy czas w strefie kibica na placu Comércio podczas kibicowania biało - czerwonej drużynie. Mamy pewność, że dzięki stażom odbytym w Lizbonie, zdobyłyśmy nowe umiejętności, które napewno wykorzystamy w przyszłości.” – relacjonują Iwona Jakimiak i Patrycja Seregiet uczennice klasy 1TGŻ

Czterech uczniów z zawodu technik budownictwa oraz jeden uczeń zawodu monter zabudowy i robót wykończeniowych w budownictwie realizowali staż w firmie TEXCOAT-Revestimentos e Pinturas.

„Pracowaliśmy wszyscy pod nadzorem Pana Gilberto Luz wykonując prace wykończeniowe i malarskie. Możemy jednoznacznie stwierdzić, że projekt "Postaw na kompetencję zawodowe" jest genialnym pomysłem dzięki któremu uczniowie mogą się kształcić praktycznie i doświadczać nowych kultur obcych krajów oraz integrować się z innymi ludźmi. Jeżeli chodzi o praktyki budowlańców w firmie to nie mamy żadnych zastrzeżeń, w pracy panowała miła atmosfera, a nadzorujący w stosunku do nas byli wyrozumiali i starali się nauczyć nas jak najwięcej. Staże w Lizbonie to nie tylko praca, to także zwiedzanie ze swoją wspaniałą grupą jednych z piękniejszych miejsc w Portugalii. Mieliśmy okazję zwiedzić Fatimę, Obidos, Nazare, Cascais i przede wszystkim przeróżne zakątki stolicy kraju w którym odbywaliśmy staż. Podsumowując namawiamy do wykazania chęci uczestniczenia w projektach Budowlanki, bo warto tym bardziej, że staż nic nas nie kosztował, a zagwarantował niezapomniane wrażenia..” – składają relację chłopcy.

Dni wolne od pracy wypełnił program kulturowy, który obejmował wycieczki po Lizbonie, zwiedziliśmy zamek św. Jerzego, Praça do Comércio nad Tagiem z pomnikiem króla Józefa I i łukiem triumfalnym. Mieliśmy okazję zobaczyć wieżę Belem, Pomnik Odkrywców, Klasztor Hieronimitów z Katedrą, Jose Maria Da Fonseca, Carbo Espichel and National Santuary Crist The King. Zwiedzaliśmy także stadion Benfiki Lizbona - Estadio da Luz. Odwiedziliśmy Oceanarium w Lizbonie, które jest największym oceanarium w Europie. Mieliśmy okazję miło spędzić dzień nad Oceanem Atlantyckim na rozległej, piaszczystej plaży w Cascais na północ od ujścia Tagu. Zwiedziliśmy mauretańską twierdzę z VIII wieku, górujące nad miastem Sintra mury obronne Castelo dos Mouros, skalisty Przylądek Cabo da Roca, który stanowi najdalej na zachód wysunięty punkt lądu stałego. Wszystkim uczestnikom zapadła w pamięci wycieczka do Fatimy, którą co roku odwiedza ponad 5 mln turystów

Dzięki udziałowi w stażach zagranicznych uczniowie mogli poszerzyć swoje horyzonty. Zdobyte doświadczenie pomoże im w znalezieniu pracy nie tylko w Polsce, ale i poza granicami kraju. Podczas uczestnictwa w projekcie można było sprawdzić jak doskonale uczniowie sobie radzą w innych warunkach, w innym kraju, w innym języku, czy to czego się uczą przydaje się w praktyce. Mieli okazję poznać ludzi, którzy mają inne zwyczaje, inaczej organizują swoje codzienne życie i porównać to ze swoim otoczeniem.

Uczniowie Budowlanki w ramach uczestnictwa w projekcie „Postaw na kompetencje zawodowe” otrzymują certyfikaty potwierdzające odbycie stażu oraz dokumenty Europass Mobilność wydawane przez Krajowe Centrum Europass.

 

 

Monika Maluha/Materiał nadesłany

Zdjęcia (11)

Podziel się:

Oceń:


Komentarze (0)

Dodanie komentarza oznacza akceptację regulaminu. Treści wulgarne, obraźliwe, naruszające regulamin będą usuwane.

Wysyłając komentarz akceptujesz Regulamin serwisu Kronika Tygodnia. Grupa Wydawnicza SŁOWO sp z o.o. z siedzibą w mieście stołecznym Warszawa (ul. Chocimska 3A, 00-791 Warszawa) jest administratorem twoich danych osobowych, dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne. Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.

Pozostałe