Do Harasiuk na wystawę fotografii

  • 25.05.2018, 14:00
  • lew
Do Harasiuk na wystawę fotografii
"Czar starej fotografii w obiektywie Teofila Jaśkiewicza z Harasiuk" – to tytuł wystawy, którą od 27 maja będzie można oglądać w Gminnym Ośrodku Kultury w Harasiukach. Znalazło się na niej ponad 100 kolejnych, nigdzie nie prezentowanych dotąd zdjęć.

Ta historia zaczęła się w 2005 r. od remontu starego domu w Harasiukach w powiecie niżańskim na Podkarpaciu (ok. 20 km od Biłgoraja). Odnalezione wówczas pod podłogą przez śp. Elżbietę Węglińską "szklane płytki" trafiły do Adama Gąsianowskiego, który współpracuje z "Kroniką Tygodnia" i prowadzi Galerię Starej Fotografii w Zamościu. Po oczyszczeniu negatywów i "obrobieniu" zdjęć okazało się, że przedstawiają one mieszkańców Harasiuk i okolicznych wsi.

Autorem zdjęć okazał się Teofil Jaśkiewicz, który od 1925 r. był kierownikiem Szkoły Powszechnej w Harasiukach i uczył matematyki. Wiadomo, że jego pasją było fotografowanie. Miał kilka aparatów fotograficznych, którymi portretował mieszkańców Harasiuk i okolic. Teofil Jaśkiewicz był doskonałym portrecistą, umiejętnie grał światłem i cieniem. W 1943 r. podczas pacyfikacji biłgorajskich wsi (Harasiuki należały wówczas do leżącej w powiecie biłgorajskim gminy Huta Krzeszowska) opuścił te tereny, ukrywając wcześniej "szklany skarb" pod podłogą swojego domu.

Więcej przeczytasz w najnowszym numerze i e-wydaniu Kroniki Tygodnia

lew
Podziel się:
Oceń:

Komentarze (0)

Dodanie komentarza oznacza akceptację regulaminu. Treści wulgarne, obraźliwe, naruszające regulamin będą usuwane.

Wysyłając komentarz akceptujesz Regulamin serwisu Kronika Tygodnia. Grupa Wydawnicza SŁOWO sp z o.o. z siedzibą w mieście stołecznym Warszawa (ul. Chocimska 3A, 00-791 Warszawa) jest administratorem twoich danych osobowych, dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne. Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.

Pozostałe