
Sygn. akt  I C 1069/19

WYROK

W IMIENIU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ

                  Dnia 19 maja 2021 r.

Sąd Okręgowy w Zamościu I Wydział Cywilny

w składzie:

Przewodniczący: Sędzia Justyna Rzepa

Protokolant: starszy sekretarz sądowy Monika Bulińska

po rozpoznaniu w dniu 14 maja 2021 r. w Zamościu na rozprawie 

sprawy  z  powództwa   Przedsiębiorstwa  Gospodarki  Komunalnej  sp.  z  o.o.  w

Zamościu

przeciwko  Redaktorowi  Naczelnemu  "Tygodnika  Zamojskiego"  Michałowi

Kamińskiemu, „Wydawnictwu Zamojskiemu” sp. z o.o. w Zamościu, Jadwidze Hereta

o ochronę dóbr osobistych

I.zobowiązuje pozwanych Redaktora Naczelnego "Tygodnika Zamojskiego" Michała

Kamińskiego, „Wydawnictwo Zamojskie” sp. z o.o. w Zamościu, Jadwigę Hereta do

opublikowania w terminie 7 dni od uprawomocnienia się orzeczenia na drugiej stronie

„Tygodnika Zamojskiego” czcionką o rozmiarze 24, Times New Roman oświadczenia

następującej treści: „Informujemy, że artykuły zamieszczone w okresie od września

2018 r. do czerwca 2019r. nie zostały zweryfikowane z punktu widzenia rzetelności

dziennikarskiej w zakresie niegospodarności, przez co ukazany został nieprawdziwy

obraz działalności Przedsiębiorstwa Gospodarki Komunalnej sp. z o.o. w Zamościu.

Publikacje  „Tygodnika  Zamojskiego”  doprowadziły  do  naruszenia  dóbr  osobistych

spółki. Przepraszamy za powstałe naruszenia i wyrażamy ubolewanie w związku z



naruszeniem dobrego imienia  Przedsiębiorstwa Gospodarki Komunalnej sp. z o.o. w

Zamościu w wyniku opublikowania nierzetelnych i nieprawdziwych informacji”,

II.zasądza solidarnie od pozwanych Redaktora Naczelnego "Tygodnika Zamojskiego"

Michała Kamińskiego,  Wydawnictwa Zamojskiego sp.  z o.o.  w Zamościu, Jadwigi

Hereta  na  rzecz  Stowarzyszenia  Pomocy  Dzieciom  Niepełnosprawnym  „Krok  za

krokiem” w Zamościu  i na rzecz Stowarzyszenia Przyjaciół Hospicjum Santa Galla w

Łabuńkach kwoty po 7 000 (siedem tysięcy) zł,

II.oddala powództwo w pozostałej części,

III.koszty procesu między stronami wzajemnie znosi. 



Sygn. akt I C 1069/19

UZASADNIENIE

      Pozwem z  15  października  2019  roku  powód Przedsiębiorstwo Gospodarki

Komunalnej sp. z o.o. domagał się:

      - zobowiązania pozwanych: redaktora naczelnego Michała Kamińskiego, redaktor

Jadwigi  Herety  i  wydawcę  Wydawnictwo  Zamojskie  Sp.  z  o.o.  do  zaniechania

naruszeń  dóbr  osobistych  powódki  polegających  na  rozpowszechnianiu

nieprawdziwych informacji na jej temat poprzez zakazanie pozwanym publikowania

artykułów  zawierających  nieprawdziwe  według  powoda  informacje  na  temat

Przedsiębiorstwa  Gospodarki  Komunalnej  Sp.  z  o.o.  dotyczące  przepłacenia  za

przetarg  „Budowa  instalacji  fotowoltaicznej  na  części  zrekultywowanej  kwatery

składowiska  odpadów,  rekultywacja  części  wyłączonej  z  eksploatacji  kwatery

składowiska  odpadów  oraz   budowa  drogi  dojazdowej”,  postępowanie  Nr

ZZ/153/2017),  ręcznego  sterowania  przetargami  dotyczącymi  remontu  budynku

administracyjno-biurowego Oczyszczalni Ścieków w Zamościu (ZZ/124/17), remontu

dachu budynku działu kanalizacji, warsztatu oraz kotłowni Oczyszczalni Ścieków w

Zamościu  (ZZ/165/17),  wykonania  instalacji  systemu  uzdatniania  powietrza  w

pomieszczeniach i kanałach wentylacyjnych obiektu sortowni odpadów na RZZO w

Dębowcu  (ZZ/166/17),  istnienia  ustawionych  przetargów  dotyczących  budowy

instalacji fotowoltaicznej na części zrekultywowanej kwatery składowiska odpadów,

rekultywacji  części  wyłączonej  z  eksploatacji  kwatery  składowiska  odpadów  oraz

budowy  drogi  dojazdowej”  (postępowanie  Nr   ZZ/153/2017),  remontu  budynku

administracyjno-biurowego Oczyszczalni Ścieków w Zamościu (ZZ/ 124/17), remontu

dachu budynku działu kanalizacji, warsztatu oraz kotłowni Oczyszczalni Ścieków w

Zamościu  (ZZ/165/17),  wykonania  instalacji  systemu  uzdatniania  powietrza  w

pomieszczeniach i kanałach wentylacyjnych obiektu sortowni odpadów na RZZO w

Dębowcu (ZZ/166/17), istnienia podstaw do   odwołania Jarosława Maluhy z funkcji

Prezesa  Zarządu  Przedsiębiorstwa  Gospodarki  Komunalnej  Sp.  z  o.o.,  choroby  i

przyczyny przebywania na długotrwałym zwolnieniu lekarskim przez Prezesa Zarządu



Przedsiębiorstwa Gospodarki Komunalnej Sp. z o.o., szkolnej znajomości Jarosława

Maluhy z Prezydentem Andrzejem Wnukiem oraz jej wpływu na działalność spółki,

zewnętrznego  wpływu  na  decyzje  Rady  Nadzorczej  powodowej  spółki,  wpływu

Prezydenta  Miasta  Zamość  na  decyzje  podejmowane  przez  organy  zarządzające

Przedsiębiorstwem  Gospodarki  Komunalnej  Sp.  z  o.o.,  istnienia  i  działania  w

Przedsiębiorstwie Gospodarki Komunalnej Sp. z o.o. grupy przestępczej, nazywania

Przedsiębiorstwa Gospodarki Komunalnej Sp. z o.o. „spółką niczyją” oraz „rodzinnym

folwarkiem”;

      - zobowiązania pozwanych do usunięcia skutków dokonanych naruszeń przez

 opublikowanie w terminie 7 dni od dnia uprawomocnienia się orzeczenia na  drugiej

stronie  Tygodnika  Zamojskiego  czcionką  o  rozmiarze  24  Times  New  Roman,

oświadczenia o następującej treści: „Redakcja Tygodnika Zamojskiego informuje, iż

artykuły  zamieszczane  w  okresie  wrzesień  2018  –  czerwiec  2019  nie  zostały

zweryfikowane z punktu widzenia rzetelności dziennikarskiej, przez co ukazany został

nieprawdziwy  obraz  zarządzania  spółką  Przedsiębiorstwo  Gospodarki  Komunalnej

Sp.  z o.o. w Zamościu. Spółka jest zarządzana w sposób prawidłowy, a także brak jest

 podstaw prawnych i faktycznych do odwołania Prezesa Zarządu Jarosława Maluhy z

funkcji. Dotychczas nie wykazano istnienia nieprawidłowości w działalności spółki, w

 tym  przy  przeprowadzanych  przetargach.  Publikacje  Tygodnika  Zamojskiego

doprowadziły do naruszenia dóbr osobistych spółki. Redakcja Tygodnika Zamojskiego

przeprasza za powstałe  naruszenia i  wyraża ubolewanie  w związku z  naruszeniem

dobrego imienia Przedsiębiorstwa Gospodarki Komunalnej Sp. z o.o. w Zamościu w

 wyniku  opublikowania  nierzetelnych  i  nieprawdziwych  informacji”;  usunięcie  ze

 strony  internetowej  www.tygodnikzamojski.pl  artykułów  pt.  „Centralne  Biuro

Antykorupcyjne  w  PGK”,  „  Biznes,  polityka  i  koledzy”,  "Zerwać  umowę.

Natychmiast!", „Kto w końcu pozamiata w PGK?”, „Dlaczego Wnuk boi się odwołać

prezesa  PGK?",  „Grupa  przestępcza”,  „Po  co  Wnukowi  taki  prezes?",  „Afera

zamiatana pod dywan”, „Złote posady” , „Maluha- najdroższy kumpel Wnuka", oraz

usunięcie  ze  strony  internetowej  www.tygodnikzamojski.pl  forum  (komentarze)

umieszczonego  pod   artykułami  wskazanymi  powyżej  z  uwagi  na  naruszenie  dóbr



osobistych  powoda  tymi  artykułami  w  wyniku  zawarcia  w  nich  nierzetelnych  i

nieprawdziwych informacji;

      - zasądzenia solidarnie od pozwanych zadośćuczynienia na wskazany poniżej cel

społeczny  kwoty  w  łącznej  wysokości  28.000,00  zł,  przy  czym  na  rzecz

Stowarzyszenia  Pomocy  Dzieciom  Niepełnosprawnym  "Krok  za  krokiem”  w

Zamościu  (KRS:   0000057364)  w kwocie  14.000,00  zł  i  na  rzecz  Stowarzyszenia

Przyjaciół  Hospicjum Santa Galla w Łabuńkach Pierwszych (KRS 0000076900) w

kwocie 14.000,00 zł;

      - zasądzenia od każdego z pozwanych na rzecz powódki kosztów procesu według

norm przepisanych.

      W uzasadnieniu pozwu powód argumentował, że opublikowane w Tygodniku

Zamojskim artykuły, w których miało dojść do naruszenia dóbr osobistych powoda

zawierały nierzetelne i  nieprawdziwe informacje.  Odnośnie  artykułu pt.  „Centralne

Biuro  Antykorupcyjne  w  PGK”  opublikowanego  29  sierpnia  2018  roku  powód

zarzucił,  że  treść  artykułu  wzbudza  w  odbiorcach  przekonanie,  iż  istnienie

nieprawidłowości  przy   przeprowadzeniu  przetargu  jest  oczywiste,  mimo

przedstawienia  informacji  od  CBA,  z   której  wynika  jedynie,  że  trwa  analiza

przedkontrolna  powyższego  przetargu.  Autorka  według  powoda  wybiorczo  i

tendencyjnie przedstawiła informacje dotyczące przetargu, uzupełniając je o szeroki

subiektywny komentarz. Powód twierdził, że przedstawił autorce artykułu stanowisko

zarządu spółki w sprawie przetargu pod nazwą „Budowa instalacji fotowoltaicznej na

części  zrekultywowanej  kwatery  składowiska  odpadów,  rekultywacja  części

wyłączonej  z  eksploatacji  kwatery  składowiska  odpadów  oraz   budowa  drogi

dojazdowej”  (postępowanie  Nr  ZZ/153/2017).  Powód  miał  informować  autorkę

artykułu,  że  dwukrotnie  występował  do  gdańskiego  przedsiębiorcy  z  wnioskiem o

udzielenie  wyjaśnień,  z  czego  wynika  różnica  w cenie  oferowanej  przez  niego  w

stosunku  do  cen  innych  wykonawców,  i  że  zlecił  rzeczoznawcy  Janowi

Dworzyckiemu zbadanie realności kosztorysu ofertowego złożonego przez gdańskiego

oferenta (a zgodnie z opinią rzeczoznawcy oferta tej firmy znacząco odbiegała od cen

rynkowych  i  została  nienależycie  skalkulowana  lub  zaniżona  poniżej  kosztów

zamówienia),  a  także  szczegółowo  przedstawić  autorce  artykułu  elementy  oferty



budzące  wątpliwości  zamawiającego.  Powód  zarzucił,  że  stanowisko  zarządu  nie

 zostało przedstawione czytelnikom. Ponadto powód zarzucił pominięcie w artykule

obowiązku odrzucenia oferty zawierającej rażąco niską cenę wynikającego z art. 89

ust.   1 pkt 4 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 roku Prawo zamówień publicznych (t.j.

 Dz.U. z 2019 r. poz. 1843 ze zm.).

      19 października 2018 roku w Tygodniku Zamojskim opublikowany został artykuł

„Biznes, polityka i koledzy”, stanowiący według powoda powtórzenie nierzetelnych i

 nieprawdziwych informacji dotyczących przetargu badanego przez Centralne Biuro

Antykorupcyjne.  Według  powoda  mimo  posiadanych  już  informacji  co   do

 rzeczywistego  przebiegu  postępowania  przetargowego  retoryka  publikowanego

artykułu sugeruje, iż w spółce doszło do poważnych nieprawidłowości. Autor artykułu

ocenie strony powodowej próbuje wzbudzić w czytelnikach wrażenie, iż z uwagi na

 szkolną znajomość Prezydenta Miasta Zamość Andrzeja Wnuka oraz Prezesa Zarządu

powodowej  powódki  Jarosława Maluha,  w stosunku do tego drugiego nie   zostały

wyciągnięte  konsekwencje  za  rzekomo  przepłacone  2  mln  złotych  za   wykonanie

farmy fotowoltaicznej w Dębowcu. Celem publikacji w ocenie strony powodowej było

wytworzenie  przedwyborczej  atmosfery  skandalu.  Efektem  powyższego  było

wzbudzenie  w mieszkańcach Zamościa  przekonania,  iż  spółka  jest  źle  zarządzana,

majątek  publiczny  jest  trwoniony.  Retoryka   artykułów,  pomijająca  całkowicie

rzeczywisty  przebieg  postępowania  przetargowego,  obowiązek  odrzucenia  oferty  o

rażąco  zaniżonej  cenie  i  zachowania  należytej  staranności  przez  Zarząd  Spółki

polegającej na rzetelnym zbadaniu oferty (w tym także poprzez zlecenie ekspertyzy

rzeczoznawcy,  wezwaniu  do  wyjaśnień)  według  powoda  narusza  dobra  osobiste

spółki, a w szczególności jej dobre imię, zaufanie mieszkańców oraz wiarygodność i

 wizerunek, w tym także jako przedsiębiorcy.

      Powyższa retoryka została według powoda powtórzona w kolejnych artykułach, tj.

  „Zerwać umowę. Natychmiast!” z 12 września 2018 r., „Kto w końcu pozamiata w

 PGK?” z 3 października 2018 r., „Dlaczego Wnuk boi się odwołać prezesa PGK?” z

 dnia 10 października 2018 r., ,Grupa przestępcza” z dnia 17 października 2018 , „Po

 co Wnukowi taki prezes?” z dnia 12 czerwca 2019 r. Skupiając się na artykule pt. 

„Grupa  przestępcza”  powód  zarzucił,  że  artykuł  ten,  przytaczając  słowa  byłego



Prezesa powodowej spółki Franciszka Josika bez ich analizy i weryfikacji,  stanowi

jaskrawe naruszenie zasad etyki dziennikarskiej. Powód argumentował, że Franciszek

Josik w wyniku złożonych prywatnych aktów oskarżenia publicznie przepraszał  za

 dokonane zniesławienie. Powód uznał za nadużycie wolności słowa twierdzenia, że

 w  powodowej  spółce  działa  grupa  przestępcza  w  sytuacji,  gdy  Centralne  Biuro

Antykorupcyjne  prowadziło  postępowanie  przedkontrolne  przetargu,  a  Prokuratura

Okręgowa  prowadziła  postępowanie  w  związku  z  dokonanym  zawiadomieniem w

fazie  in  rem.  Żadne  z  prowadzonych  postępowań  nie  zostało  zakończone

postawieniem  jakichkolwiek  zarzutów,  ale  według  powoda  redakcja  Tygodnika

Zamojskiego „wydała już wyrok” i  w treści  artykułów przekonuje czytelników, by

dokonali  takiej  samej  oceny,  jak  przyjęta  przez  redakcję.  Twierdzenia  zawarte  w

artykułach są według powoda nieprawdziwe, przedstawiane są w sposób subiektywny

i  wskazujący  czytelnikom,  że  autorka  opiera  się  na  faktach,  a  okoliczności

przedstawione  w artykule  są  prawdziwe.  Powód  przypuszcza,  że  celem publikacji

artykułów było zwiększenie poparcia kandydatur Marty Pfeifer i Franciszka Josika w

wyborach  samorządowych.  W   wyniku  publikacji  artykułów  ucierpiało  według

powoda  dobre  imię  powodowej  spółki,  która  utraciła  wiarygodność  i  zaufanie

mieszkańców  Zamościa,  którym  wielokrotnie  powtarzane  hasła  o

„nieprawidłowościach przy przetargach”, „grupie przestępczej” czy wykorzystywaniu

majątku publicznego na obsadzanie stanowisk „dla  kolegów z Elektryka”, stworzyły

negatywny obraz spółki.

      Powód  twierdził  też,  że  przywołane  publikacje  zawierały  również  inne

nieprawdziwe  informacje.  W  artykule  „Kto  w  końcu  pozamiata  w  PGK?”

umieszczono  stwierdzenie,  że  żona  członka  zarządu  powodowej  spółki  Sylwestra

Budzyńskiego  jest   kuzynką  Prezesa  Zarządu  Jarosława  Maluha.  Powyższe

twierdzenie  jest  według  powoda  nieprawdziwe  i  potwierdza  brak  zachowania

rzetelności  redakcji  w   przygotowywaniu  publikacji.  Sposób  przedstawienia

powyższej  informacji  w  postaci  zdań  twierdzących  według  powoda  wzbudzał  w

odbiorcach przekonanie, iż informacja ta została zweryfikowana.

      Artykuł  „Afera  zmiatana  pod  dywan”  z  12  grudnia  2018  r.  zawierał

„podsumowanie”  zarzutów  stawianych  powodowej  spółce,  jej  organowi



zarządzającemu oraz Prezydentowi Miasta w związku z „aferą przetargową”. Artykuł

ten, podobnie jak poprzednie, wskazywał na oczywistość stawianych zarzutów, mimo

przyznania,  że  Prokuratura  Rejonowa  w  Radomiu  dopiero  rozpoczęła  czynności

sprawdzające.

      Kolejna publikacje dotyczyły kwestii wysokości wynagrodzeń członków zarządu

powodowej  spółki  — „Złote  posady”  z  8  maja  2019  r.  oraz  „Maluha  najdroższy

kumpel Wnuka” z 31 lipca 2019 r. W publikacjach tych, oprócz dokonanej oceny zasad

wynagradzania organów zarządzających spółek miejskich, dokonano według powoda

powielenia nieprawdziwych informacji na temat rzekomego ustawiania przetargów u

 powodowej spółki.

      Powód  twierdził,  że  wielokrotnie  wzywał  pozwanych  do  sprostowania

nieprawdziwych informacji i zaprzestania naruszania dóbr osobistych powoda, jednak

wezwania pozostały bez odpowiedzi, a pozwani nie zastosowali się do ich treści.

      W ocenie powoda opublikowane w Tygodniku Zamojskim artykuły są nierzetelne i

 nieprawdziwe.  Wbrew  sugestiom  z  wydawanych  przez  pozwanych  publikacji

prasowych przy przeprowadzonym przetargu nie zostały popełnione żadne naruszenia

czy nadużycia władz, pieniądze nie były marnotrawione, a powodowa spółka nie  jest

 prywatnym folwarkiem. Żadne ze stawianych przez redakcję w stosunku do  Prezesa

Zarządu  powódki  i  samej  powódki  zarzutów nie  zostały  dotychczas  potwierdzone

(mimo upływu ponad roku),  a publikacje w Tygodniku Zamojskim wskazywały na

bezsprzeczną  i  oczywistą  odpowiedzialność  wskazanych  osób,  niegospodarność

prowadzenia spraw spółki, a także „kolesiostwo” organu zarządzającego spółką oraz

jej właściciela. W ocenie powoda mimo użycia przez redaktor Heretę znaku zapytania

przy stawianym zarzucie,  w odbiorze  przeciętnego rozważnego czytelnika,  autorka

publikacji jest przekonana o prawdziwości swoich zarzutów. Potwierdzeniem tego jest

według powoda fakt, iż w dalszej części publikacji redaktor nawołuje do odwołania

prezesa z funkcji z powodu dokonanych nieprawidłowości przy przetargach.

      Według  powoda  publikacje  w Tygodniku  Zamojskim naruszają  dobre  imię

powoda jako przedsiębiorcy i podmiotu samorządowego wskazując, że powoda spółka

jest    „niczyja”,  bowiem  nie  posiada  dobrego  gospodarza  i  służy  za  „rodzinny

folwark”. Dla powoda, jako podmiotu gospodarującego mieniem publicznym, istotne



jest  zaufanie  mieszkańców Miasta  Zamość,  ochrona  dobrego  imienia  i  wizerunku

dobrego  gospodarza.  Tymczasem publikacje  Tygodnika  Zamojskiego,  naruszyły  te

dobra osobiste powodowej spółki. Natarczywe i nagminne powtarzanie tych samych

nieprawdziwych  i  niezweryfikowanych  twierdzeń  co  do  stanu  spółki,  w  zakresie

legalności  i  gospodarności  działań podejmowanych przez jej  władze,  spowodowały

wytworzenie  w  świadomości  mieszkańców  przekonania  co  do  istnienia

nieprawidłowości,  nepotyzmu  i  marnotrawienia  publicznych  pieniędzy  w  spółce.

Powód podkreślił fakt powtórzenia, nawet w tytule artykułu, twierdzenia Franciszka

Josika,  iż  u  powodowej  spółki  działa  grupa  przestępcza.  Redakcja  Tygodnika

Zamojskiego nie podjęła według powoda działań wymaganych od dziennikarzy przy

 przygotowywaniu  materiałów  prasowych  w  zakresie  należytej  staranności,  a   w

 szczególności  nie  uzyskała  i  nie  przedstawiła  stanowiska  spółki  dotyczących

opisywanych  spraw,  oraz  nie  zweryfikowała  twierdzeń  swoich  informatorów,

bezrefleksyjnie je powtarzając w swoich publikacjach, a także nie usunęła ich skutków

mimo,  iż  Franciszek  Josik  przeprosił  już  za  naruszenie  dóbr  osobistych  swoimi

wypowiedziami.

      Według powoda podanie nieprawdziwych informacji, że powód przepłacił 2 mln zł

w  przetargu,  że  u  powoda  działa  zorganizowana  grupa  przestępcza,  czy   np.   że

 powodowa  spółka  stanowi  folwark  rodzinny  jest  dla  przeciętnego  rozważnego

odbiorcy  stwierdzeniem,  które  prowadzi  do  uznania,  iż  powód  w  sposób

niegospodarny i nielegalny marnotrawi publiczne pieniądze. Okolicznością notoryjną

jest kategorycznie negatywne znaczenie powyższych określeń, zarówno w społecznym

odczuciu etycznym, jak i powszechnej ocenie moralnej. Powyższe zarzuty uderzające

w  dobre  imię  powoda  dowodzą  w  jego  ocenie,  że  dla  przeciętnego  rozważnego

odbiorcy  powód  został  poniżony,  narażony  na  utratę  zaufania  publicznego

mieszkańców Zamościa, a także wiarygodności na rynku jako przedsiębiorca i organ

samorządowy (k.  3-12).

      W odpowiedziach na pozew pozwani: Michał Kamiński i Wydawnictwo Zamojskie

sp. z o.o. wnieśli o oddalenie powództwa w całości i zasądzenie od powoda na rzecz

każdego  z  pozwanych  kosztów procesu,  w  tym ewentualnych  kosztów zastępstwa

procesowego według norm prawem przepisanych.



      W uzasadnieniu odpowiedzi na pozew pozwani argumentowali, że wymienione w

 pozwie artykuły prasowe mają związek z działalnością PGK, ale jedynie jako „bazą”

działań  podejmowanych  niezgodnie  z  interesem  spółki  przez  konkretną  osobę,  tj.

 Jarosława  Maluhę.  W  ocenie  pozwanych  pozew  został  złożony  przez  osobę  nie

mającą legitymacji czynnej do wytoczenia powództwa, bowiem artykuły prasowe w

 swych  istotnych  i  podstawowych  częściach  odnoszą  się  ostatecznie  do  osoby

Jarosława Maluhy i krytyki (najdalej idące sformułowanie) jego działań, a tym samym

nie  doszło  w treści  artykułów do  naruszenia  dóbr  osobistych  osoby  prawnej.  Nie

sposób relacjonować poczynań osoby fizycznej – prezesa zarządu powodowej spółki

bez odniesień do samej  spółki,  ale  nie  znosi  to  rozgraniczenia  osoby fizycznej  od

osoby prawnej.

      Pozwani  argumentowali  też,  że  nie  doszło  do  naruszenia  dóbr  osobistych

Jarosława Maluhy.

      Zdaniem pozwanych w powoływanych w pozwie artykułach prasowych nie doszło

do  podważenia,  zakwestionowania  dobrej  opinii  o  powodowej  spółce,  które

uniemożliwiałoby  jej  funkcjonowanie.  Treść  artykułów,  które  zdaniem pozwanych

były   rzetelne  i  rzeczowe,  dowodzi,  że  opisywane  były  decyzje  konkretnych  osób

działających w spółce, które mogły lub naraziły spółkę na niekorzystne rozporządzenia

majątkowe. W ocenie pozwanych nie można w tym wypadku mówić o przedstawieniu

osoby prawnej  w złym świetle,  a  treść  artykułów wskazuje  wręcz na konieczność

ochrony osoby prawnej.  Jednocześnie pozwani podkreślili,  że pojęcie „ustawionego

przetargu”  było  w  artykułach  używane  ze  znakiem  zapytania,  natomiast  autorka

artykułów wskazywała na konkretne fakty lub informacji  uzasadniające podjęcie w

 prasie tematu przetargów. Zdaniem pozwanych nie ma podstaw do kwestionowania

rzetelności  dziennikarskiej,  zwłaszcza,  że  to  organ  spółki  –  jej  rada  nadzorcza  –

podjęła działania prawne w sprawie przetargu, a przewodniczący tego organu wyrażał

krytyczne stanowisko w tej sprawie.

      Odnośnie artykułu pod tytułem  Grupa przestępcza pozwani argumentowali, że

 artykuł ten zawierał relację z publicznej konferencji prasowej Franciszka Josika, z

 którą mógł się zapoznać każdy mieszkaniec Zamościa, tym bardziej, że wypowiedzi z

tej konferencji przedstawiano w lokalnej telewizji.



      Na wypadek, gdyby Sąd uznał, że doszło do naruszenia dóbr osobistych powoda,

pozwani podnieśli zarzut braku bezprawności działania pozwanych, argumentując, że

 istniał  w  sprawie  uzasadniony  interes  społeczny,  którego  obronę  miały  na  celu

wskazywane w pozwie artykuły, przy czym zawarta w artykułach krytyka prasowa

była prowadzona w sposób rzetelny i rzeczowy (k. 153-156, 158-161).

      Pozwana Jadwiga Hereta nie złożyła odpowiedzi na pozew. Na rozprawie w dniu

14   lutego 2020 roku pozwana  nie  uznała  powództwa i  wniosła  o jego oddalenie,

argumentując, że artykuły miały na celu ochronę dóbr osobistych powodowej spółki,

która utrzymywana jest z pieniędzy publicznych i podatków mieszkańców. Pozwana

oświadczyła, że jako dziennikarz ma prawo i obowiązek informowania mieszkańców o

 wszelkich nieprawidłowościach w spółce komunalnej (k. 208v).

      Powyższe  stanowiska  procesowe  były  podtrzymywane  przez  strony  w toku

dalszego procesu.

      Sąd Okręgowy ustalił, co następuje:

      W wydaniu Tygodnika Zamojskiego z 29 sierpnia 2018 roku został opublikowany

artykuł  Jadwigi  Herety  pod  tytułem „Centralne  Biuro  Antykorupcyjne  w PGK”,  z

 tekstem  nad  tytułem  „CBA  sprawdza,  czy  w  Przedsiębiorstwie  Gospodarki

Komunalnej  w Zamościu nie  został  ustawiony przetarg”.  Artykuł  otwierał  wstęp o

treści:  „Dlaczego Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej Sp.  z o.o. w Zamościu

wybrało ofertę zamojskiej firmy za 8,5 mln zł, o blisko 2 mln zł droższą od oferty firmy

z   Gdańska? Czy to przypadek, że spółka zleciła wykonanie dokumentacji inwestycji

siostrze  właściciela  firmy,  która  potem  wygrała  ów  przetarg?  I  kolejny  zbieg

okoliczności:  zwycięzca  przetargu  niemal  dokładnie  podał  cenę  inwestorską.  W

sprawie pytań jest więcej. Właśnie to jest przedmiotem zainteresowania Centralnego

Biura Antykorupcyjnego”.

      W treści artykułu podano, że od kilku tygodni „było wiadomo” „że CBA interesuje

się zamojską spółką miejską” i że prezes PGK Sp. z o.o. Jarosław Maluha ani żaden

przedstawiciel  spółki  nie  pojawił  się  na  sesji  zamojskiej  Rady  Miasta  w dniu  27

sierpnia 2018 roku. Podano, że „W kuluarach komentowano, że może to być celowe, by



uniknąć odpowiadania na niewygodne pytania związane z przetargami sprawdzanymi

przez  CBA”.

      Na podstawie odpowiedzi udzielonej przez Centralne Biuro Antykorupcyjne na

 pytania o   działania podejmowane wobec Przedsiębiorstwa Gospodarki Komunalnej

Sp. z o.o.  w Zamościu,  stwierdzono,  że Centralne Biuro Antykorupcyjne sprawdza

sposób  przeprowadzenia  przetargu  i   wyłonienia  wykonawcy  inwestycji  na  terenie

Regionalnego Zakładu Zagospodarowania Odpadów w Dębowcu. Dalej stwierdzono,

że dziennikarze Tygodnika Zamojskiego dotarli  do dokumentów i informacji,  które

 mogą układać się w  pewną logiczną całość i pozwalają przypuszczać, że,  jak  ujęto

to w artykule, przetarg mógł być ustawiony pod „swojego”.

      Odwołując się do nieoficjalnych informacji i późniejszych dokumentów w artykule

stwierdzono,  że  w już  październiku 2016 roku,  kiedy prezesem zamojskiego PGK

został  Jarosław Maluha,  właściciel  firmy spod Zamościa nazwanej w artykule „X”

mógł  przygotowywać się  do  wykonania  dla  PGK planowanej  przez  PGK budowy

instalacji  fotowoltaicznej  na  terenie  RZZO  w  Dębowcu.  Podano,  że  PGK  bez

przetargu  (za   50   tysięcy  złotych  netto)  wybrało  do  wykonania  dokumentacji

inwestycji  na   potrzeby  przetargu  firmę  „A”,  która  nie  miała  w  swoim  profilu

działalności fotowoltaikę i którą prowadziła siostra właściciela firmy „X”. Podano też,

 że   korespondencja  w sprawie  szczegółów wykonania  przez  firmę  „A”  umowy o

 sporządzenie dokumentacji (w tym wszelkie kosztorysy) prowadzona była z adresu e-

mailowego firmy „X”. Na tej podstawie uznano za niewiarygodne, że właściciel firmy

„X” nie znał treści  korespondencji  i  nie wiedział,  jakie są kosztorysy, które potem

PGK przyjęło jako kosztorysy inwestorskie,  oraz przyjęto za pewnik, że właściciel

firmy „X” już na tym etapie wiedział sporo na rzecz planowanego zadania.

      W artykule podano, że 10 sierpnia 2017 roku PGK ogłosiło przetarg na wykonanie

farmy fotowoltaicznej, rekultywację terenu i zbudowanie drogi dojazdowej – wszystko

„w  ramach  jednego  zadania”,  co  zawarto  w  specyfikacji  istotnych  warunków

zamówienia.  Ten  wymóg  miał  wywołać  sprzeciw  dwóch  firm  zainteresowanych

przetargiem, w tym firmy z Gdańska określonej „Y”. Powołując się na informacje, do

 których mieli dotrzeć dziennikarze Tygodnika Zamojskiego podano w artykule, że  i

 na tym etapie zamojski przedsiębiorca mógł mieć wpływ na to,  co znajdzie się w



 specyfikacji.  Podano,  że  specyfikacja  istotnych warunków zamówienia  ostatecznie

została zmieniona, a do przetargu przystąpiły dwie firmy: „X” i „Y”.

      W  artykule  wskazano,  że  warunkiem  uczestnictwa  w  przetargu  było

przedstawienie przez oferentów referencji. Cytowany w artykule anonimowy ekspert

ocenił  referencje  firmy  z  Gdańska  jako  imponujące.  W odniesieniu  do  firmy „X”

podano, że firma ta  przedstawiła referencje w formie oświadczenia na jednej kartce,

wymieniając  inwestycję  w Tomaszowie  Lubelskim,  której  zakres  robót  obejmował

kilkanaście  punktów,  w  tym  budowę  farmy  fotowoltaicznej,  wykonanie  drogi

dojazdowej i  rekultywację terenu po składowisku odpadów. W artykule stwierdzono,

że  dokumenty  dotyczące  wskazanej  inwestycji  nie  potwierdzają,  by  „X”  jako

wykonawca  robił  drogę  i  rekultywował  teren,  drogi  bowiem  tam  w  ogóle  nie

wykonano  a  teren  był   już   rekultywowany.  Ustalenia  te  opatrzono  w  artykule

komentarzem: „Zatem  referencje „X” muszą budzić wątpliwości”. Podano, że komisja

przetargowa dała wiarę złożonemu przez „X” oświadczeniu.

      W dalszej części artykułu podano, że firma „X” chciała wykonać całość zadania

(trzech inwestycji) za 8,5 mln złotych brutto (w tym budowę farmy fotowoltaicznej za

 5   mln  złotych  netto),  co  miało  stanowić  stawkę  nieznacznie  niższą  od  stawki  w

 kosztorysie przygotowanym przez firmę „A”. Cena oferenta z Gdańska była o  ok.  2

 mln  złotych  niższa  i  wyniosła  6,6  mln  złotych  (w tym 3,7  mln  złotych  netto  za

 budowę farmy). Podano, że PGK wybrało droższą ofertę, uzasadniając to   tym,   że

 firma  „Y”  zaproponowała  rażąco  niską  cenę.  Według  artykułu  przedsiębiorca

wyjaśniał, że przyjęte w ofercie ceny są realne, rynkowe i niezaniżone, jednak PGK

nie  uwzględniła tych tłumaczeń. W artykule cytowano anonimowo szefa firmy „Y”,

który  m.in.  wyraził  zdziwienie,  że  firma  „X”  „niemal  dokładnie  podała  cenę

inwestorską”.  Powołano się  też  na  opinie  anonimowych specjalistów,  którzy  mieli

uznać propozycję „Y” za realną i zgodną z tendencjami rynkowymi oraz zasugerować,

że   oferta „X” może być zawyżona. Stanowisko to opatrzono komentarzem: „Wobec

powyższych faktów trudno oprzeć się wrażeniu, że w tym przetargu miał wygrać ten,

 kto  wygrał. Czy tylko on miał na tym zarobić?”.

      Następnie podano w artykule, że po podpisaniu umowy w grudniu 2017 roku firma

„X” wystawiła fakturę na 480 tysięcy złotych za budowę budowy. Stwierdzono przy



 tym,  że  faktura  ta  była  niezgodna  z  warunkami  umowy  (według  której  płatność

częściowa  mogła  wynosić  500  tysięcy  złotych,  nie  mniej)  i  że  droga  była  źle

wykonana, co wzbudziło sprzeciw inwestora. Z tymi okolicznościami powiązano fakt,

że firma „X” 29 stycznia wystawiła kolejną fakturę, żądając za budowę drogi tylko

400  tysięcy  złotych.  Stwierdzono,  że:  „Była  zima,  więc  prace  można  było

kontynuować  wiosną,  a   pieniądze  były  firmie  były  potrzebne  już.  PGK wskazaną

kwotę przelało na konto „X””.

      Podano też, że PGK nie uzyskało dotacji na inwestycję w Lubelskiej Agencji

Wspierania Przedsiębiorczości, a inwestycja jest przez PGK wykonywana z własnych

środków. Następnie stwierdzono,  że PGK mogło uzyskać 44 mln złotych unijnego

dofinansowania  m.in.  na  modernizację  oczyszczalni  ścieków,  ale:  „Kiedy  jednak

okazało się, że wniosek spółki nie spełnia podstawowego kryterium (decydującego o

 przyznaniu  środków  bądź  wykluczeniu  z  konkursu  –  zresztą  z  powodu  zaniedbań

miasta – spółka sama go wycofała. I 44 mln złotych przeszły Zamościowi koło nosa”.

      Powyższe twierdzenia  opatrzono komentarzem:  „Może prezes  PGK bardziej

powinien dbać o rozwój spółki i zacząć skuteczniej zdobywać środki zewnętrzne. A  nie

 tylko zajmować się spełnianiem życzeń prezydenta (czasem w tajemnicy przed  Radą

Miasta, a nawet wbrew jej woli), które mają mu przysporzyć wyborców. Przykłady

można  mnożyć:  zakup  iluminacji  świątecznych  za  150  tys.  zł,  hojne  wydawanie

pieniędzy mieszkańców na sponsoring, np. sylwestra czy Fundacji Hetman.” Podano,

że dziennikarze Tygodnika Zamojskiego dowiedzieli się nieoficjalnie, iż  w  2016 roku

PGK wydało  na  rzecz miasta  blisko 230 tysięcy złotych,  w   tym   ok.   50   tysięcy

złotych na imprezę sylwestrową, 130 tysięcy złotych na  Fundację Hetman), a w 2017

roku – ponad 260 tysięcy złotych. Podano też dochód Jarosława Maluhy wskazany w

jego oświadczeniach majątkowych za 2016 i 2017 rok, opatrując to komentarzem, że

„Prezes Jarosław Maluha za swoją pracę jest dość obficie wynagradzany”.

      Artykuł zakończono informacją, że dziennikarze Tygodnika Zamojskiego poprosili

władze  PGK  o  komentarz  w  sprawie  przetargu,  którym  zainteresowało  się  CBA.

Podano,  że  w piśmie  przesłanym przez  prezesa  Jarosława  Maluhę  zapewniono,  iż

 wszystko jest w porządku (k. 20).



      W wydaniu Tygodnika Zamojskiego z 12 września 2018 roku został opublikowany

artykuł  pod  tytułem  „Zerwać  umowę.  Natychmiast!”,  z   tekstem  nad  tytułem

„Ustawiony przetarg w zamojskim PGK? Ostra reakcja Rady Nadzorczej spółki”. W

artykule ponownie opisano okoliczności przetargu opisanego w artykule „Centralne

Biuro  Antykorupcyjne  w  PGK”,  z  odwołaniem  do  tego  artykułu  i  w  sposób

analogiczny  z  opisem  przedstawionym  w  poprzednim  artykule.  Stwierdzono,  że

 informacje  i  dokumenty,  do  których  dotarli  dziennikarze  Tygodnika  Zamojskiego

pozwalają na przypuszczenie, że przetarg mógł być ustawiony „pod swojego”, czyli

 pod  firmę  spod  Zamościa,  oraz  stwierdzono,  że  dopiero  po  publikacji  Tygodnika

Zamojskiego  o  sprawie  dowiedziała  się  Rada  Nadzorcza  PGK  Sp.  z  o.o.,  która

dwukrotnie  zebrała  się  w tej  sprawie  na  nadzwyczajnym posiedzeniu.  W artykule

cytowano też przewodniczącego Rady Nadzorczej Romana Ciocha, który stwierdził,

że  Rada Nadzorcza przeanalizowała dokładnie dokumenty, że wszystko wskazuje na

 to, iż firma zamojska nie powinna brać udziału w przetargu i należało ją wykluczyć z

mocy prawa, i że Rada Nadzorcza zarekomenduje rozwiązanie umowy z wykonawcą

w trybie art. 145 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (t.j.

 Dz.U. z 2019 r. poz. 1843 ze zm.) (k. 39).

      W wydaniu Tygodnika Zamojskiego z 19 września 2018 roku został opublikowany

artykuł Jadwigi Herety pod tytułem Biznes, polityka i koledzy, z  tekstem nad tytułem

Ustawiony przetarg w zamojskim PGK? Wygląda na to,  że szwankuje  nadzór  nad

 spółką.  Artykuł otwierał  wstęp o treści:  Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej

Sp. z o.o. w Zamościu w przetargu wybrała o 2 mln zł (!) droższą ofertę (firmy, która

miała wygrać?). Fakt ten i splot dziwnych okoliczności zdają się wskazywać na to, że

mogło dojść do działania na szkodę spółki.  Po ujawnieniu przez   TZ   kulisów tego

przetargu wydawało się,  że rada nadzorcza odwoła prezesa PGK. Okazała się dla

niego nad wyraz łaskawa….

      Artykuł otwierała informacja o chorobie prezesa Jarosława Maluhy, do której w

 wydanym  oświadczeniu  nawiązywała  Rada  Nadzorcza  PGK.  Opatrzono  to

 komentarzem:  Warto  podkreślić,  że  choroba  prezesa  nie  jest  przeszkodą,  by   go

 odwołać ze stanowiska. Bo jakie to ma znaczenie w sytuacji, gdy wiele wskazuje na

to, że mógł działać na szkodę spółki? I narazić ją na stratę 2 mln złotych. Stwierdzono



też, że wedle konsultowanych przez dziennikarzy Tygodnika Zamojskiego prawników

prezydent  Zamościa  Andrzej  Wnuk  powinien  wnioskować  o  odwołanie  Jarosława

Maluhy,  czego  nie  uczynił,  a  nawet  nie  zawiesił  go  w  obowiązkach  do  czasu

wyjaśnienia sprawy. Opatrzono to komentarzem: Czyżby bronił kolegi z klasy (razem

uczyli się w „Elektryku”), którego desygnował na szefa jednej z najbogatszych spółek

w   mieście? To jemu niedługo po objęciu stanowiska podwyższył uposażenie i   jego

 hojnie nagradzał.

      W treści artykułu przypomniano artykuły Centralne Biuro Antykorupcyjne w PGK

i  Zerwać  umowę.  Natychmiast! oraz  powtórzono  zawarte  w  tych  artykułach

twierdzenia  o  przebiegu  opisanego  w  tych  artykułach  przetargu.  Przytoczono

stanowisko anonimowych prawników konsultowanych przez dziennikarzy Tygodnika

Zamojskiego, którzy mieli podkreślać, że w sprawie może mieć zastosowanie art.  305

 k.k.

      Następnie  podano,  że  na  trzecim posiedzeniu  17  września  2018 roku Rada

Nadzorcza PGK nie odwołała z funkcji prezesa Jarosława Maluhy, natomiast powołała

drugiego  członka  zarządu  –  Sylwestra  Budzyńskiego.  Na  podstawie  oświadczenia

Rady  Nadzorczej  stwierdzono  też,  że  umowa  z  zamojskim  wykonawcą  została

rozwiązana z   dniem 11 września 2018 roku, ale tylko w części dotyczącej budowy

farmy fotowoltaicznej,  co stanowiło najdroższe z trzech zadań w umowie. Ponadto

podano,  że   firma  „X”  wykonała  już  drogę  za  787  tysięcy  złotych  i  rozpoczęła

rekultywację  terenu  (wartość  zadania  1,5  mln  złotych);  podano,  że  możliwe  było

zerwanie umowy także w tym punkcie, ale tego nie uczyniono.

      W dalszej części artykułu podano informacje o podwyższeniu przez prezydenta

Andrzeja Wnuka wynagrodzenia prezesa PGK Sp. z o.o. po objęciu tej funkcji przez

 Jarosława  Maluhę  z  trzykrotności  do  czterokrotności  przeciętnego  miesięcznego

wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw i o przyznaniu prezesowi Malusze przez

 prezydenta  Andrzeja  Wnuka  nagrody  za  2017  rok.  Stwierdzono,  że  do  kosztów

utrzymania zarządu dojdzie wynagrodzenie nowego członka Sylwestra Budzyńskiego

w nieznanej wysokości (z komentarzem:  Na  pewno niemało). Podano też, że  sporo

kosztuje”  dyrektor  do  spraw  organizacji  i   usług  komunalnych,  wskazując  na

 otrzymywane przez nią nagrody.



      W artykule wyrażono opinię, że gdyby do podobnego zdarzenia,  pozwalającego

na   przypuszczenie, że mogło dojść do ustawienia przetargu i narażenie na stratę 2

mln złotych doszło w prywatnej spółce, właściciel wiedziałby o tym i zareagowałby

natychmiast. Skomentowano, że Niestety, PGK Sp. z o.o. jest miejska, czyli „nikogo”.

Więc dla prezydenta Wnuka, reprezentującego właściciela – jak widać – dbałość o

 majątek  publiczny  nie  ma  żadnego  znaczenia,  Wygląda  na  to,  że  ważniejsza  jest

 polityka. Wyrażono opinię, że odwołanie Jarosława Maluhy z funkcji prezesa byłoby

równoznaczne z przyznaniem, iż prezydent Andrzej Wnuk podejmował błędne decyzje

personalne, obsadzając urząd i spółki znajomymi, i że obawa przed  tym  wpłynęła na

decyzje  prezydenta  i  Rady Nadzorczej  PGK. Odnośnie  choroby Jarosława Maluhy

skomentowano, że Wydaje się jednak, że może to być choroba polityczna (tu ukłon w

stronę ZUS).  W artykule zaopiniowano też, że  Taki splot wydarzeń zdaje się tylko

potwierdzać, że w PGK nie było należytego nadzoru ani  ze  stron prezydenta, ani też

rady  nadzorczej.  Chyba,  że  zarząd działał  samodzielnie  bez  konsultowania swoich

decyzji z innymi organami spółki.

      Artykuł kończyła informacja o zawiadomieniu o możliwości popełnienia przez

 zarząd  PGK  przestępstwa  niegospodarności  i  działania  na  szkodę  mieszkańców,

złożonym do zamojskiej Prokuratury Rejonowej przez radną Martę Pfeifer (k. 34).

      W  wydaniu  Tygodnika  Zamojskiego  z  3  października  2018  roku  został

opublikowany artykuł Jadwigi Herety pod tytułem Kto w końcu pozamiata w PGK?, z

 tekstem nad tytułem  Ustawianie przetargów (?), mnożenie stanowisk dla swoich i   

„oddanych”, wysokie nagrody, czyli prywatny folwark w zamojskiej spółce. Artykuł

otwierał  wstęp  o  treści:  Po  naszych  publikacjach,  w  których  ujawniliśmy  kulisy

przetargu,  gdzie  Przedsiębiorstwo Gospodarki  Komunalnej  Sp.  z  o.o.  w  Zamościu

wybrało o 2 mln zł (!) droższą ofertę (firmy, która miała wygrać?), na jaw wychodzą

szczegóły dotyczące kolejnych przetargów. Co prawda na znacznie niższe kwoty, ale

 wiele  wskazuje  na  to,  że  mogły  być  „ręcznie”  sterowane  przez  samego  prezesa.

Sprawą zajmuje się już prokuratura.

      Artykuł otwierała wypowiedź pełniącego obowiązki Prokuratora Okręgowego w

 Zamościu  Rafała  Kawalca  o  sprawdzaniu  przez  prokuraturę  oprócz  opisanego  w

 mediach przetargu także innych zdarzeń dotyczących spółki, bez wskazania, o jakie



zdarzenia  chodzi.  Podano,  że  dziennikarze  Tygodnika  Zamojskiego  dotarli  do

 dokumentów, z których miało wynikać, że  znów wygrywał ten, co miał wygrać. A

 kiedy  jego oferta  była  najdroższa,  więc  nie  mógł  wygrać,  unieważniano przetarg.

Przetargi  miała  łączyć  osoba  przedsiębiorcy  z  branży  budowlanej,  którego  dane

(nazwę  firmy,  imię,  nazwisko,  adres)  Jarosław  Maluha  miał  ręcznie  nanosić  na

dokumenty  przetargowe.  Stwierdzono,  że  Dziwnym trafem –  czy  to  przypadek?  –

potem właśnie on   (a był częstym gościem prezesa, zwracali się do siebie po imieniu)

wygrywał.  Pikanterii  sprawie  dodaje  fakt,  że  ów  przedsiębiorca  jest  mężem  pani

prokurator.  Podano,  że   Prokuratora  Okręgowa  w  Zamościu  poza  przetargiem

opisywanym  we   wcześniejszych  tekstach  Tygodnika  Zamojskiego  bada  też  trzy

przetargi z udziałem tego przedsiębiorcy na łączną kwotę ok. 450 tysięcy złotych.

      Po  powtórzeniu  zawartych  we  wcześniejszych  artykułach  twierdzeń  co   do

 inwestycji w Dębowcu podano, że po ujawnieniu kulisów tego przetargu i  wysokich

kosztów utrzymania  kierownictwa  spółki  do  dziennikarzy  Tygodnika  Zamojskiego

zaczęły  docierać  kolejne  informacje  obnażające  sposób  funkcjonowania  PGK.

Stwierdzono,  że  bliscy  współpracownicy  prezesa  traktowali  PGK  jak  prywatny

folwark i że trudno uwierzyć, iż nie wiedział o tym prezydent Wnuk. Podano, że  po

 podwyższeniu  uposażenia  prezes  Maluha  zarabia  miesięcznie  18,7  tysięcy  złotych

brutto. Przytoczono też przykład prokurentki i dyrektorki do spraw organizacji i usług

komunalnych Klaudii Malec, która po objęciu władzy przez Andrzeja Wnuka miała w

lutym 2017 roku trafić na  specjalnie dla niej utworzony stołek dyrektorski do   PGK.

Podano,  że  po kilku miesiącach wzięła  11,4 tysięcy złotych brutto  nagrody,  a  rok

później,  nie  pracując  ani  jednego  dnia  z  uwagi  na  pozostawanie  na  urlopie

macierzyńskim,  otrzymała  11,7  tysięcy złotych nagrody.  Stwierdzono też,   że   pod

 rządami prezesa Maluhy dyrektor Malec  mogła sobie pozwalać np.   na  załatwianie

prywatnych spraw, wykorzystując stanowisko, pracowników i   samochód służbowy”.

Stwierdzono, że 19 lipca 2018 roku dyrektor Malec wyjechała służbowo do Warszawy

na  prezentację  maszyn,  sprzętów do utrzymania  zieleni  miejskiej  (bez  posiłków),  a

wyjazd zlecił  sam prezes.  Z informacji  uzyskanych przez   dziennikarzy Tygodnika

Zamojskiego  miało  jednak  wynikać,  że  żadnej  prezentacji  nie  było,  do  stolicy



przeprowadzała  się  z  meblami  siostra  dyrektor  Malec,  a   sama dyrektor  tego dnia

złożyła podpis na liście obecności.

      W artykule powtórzono twierdzenia o posiedzeniu Rady Nadzorczej PGK z  17

 września  2018  roku  zawarte  w  artykule  Biznes,  polityka  i  koledzy,  opatrując  je

 komentarzem: Chciałoby się napisać, że reprezentujący właściciela (jest nim miasto)

prezydent Andrzej Wnuk zareagował jak należy i pozamiatał w PGK. Ale po co? Co

tam utrata 2 mln zł? Przecież PGK to spółka miejska,  czyli  „niczyja”,  a kolegę z

 jednej klasy z „Elektryka” zamiast odwołać, trzeba chronić. Na marginesie – w takich

okolicznościach prezes  Maluha sam powinien honorowo złożyć rezygnację,  by   nie

 stresować kolegi, czyli prezydenta. Ale przecież szkoda intratnej posadki. Więc  nagle

zachorował  i  dostarczył  zwolnienie  lekarskie,  kilka  dni  przed  posiedzeniem  rady

nadzorczej, która miała zadecydować o jego losach. Podano też, że członek zarządu

PGK  Sylwester  Budzyński  niedawno  poślubił  kuzynkę  prezesa  Maluhy,  również

zatrudnioną w PGK, opatrując to komentarzem: Zrobiło się rodzinnie.

      W dalszej części artykułu podano, że prezydent Wnuk na wniosek rady nadzorczej

przyznał prezesowi Malusze nagrodę za 2017 rok w wysokości 63 414 złotych brutto,

choć ten w 2017 roku powiększył stratę na działalności podstawowej o 1 mln złotych,

i   stwierdzono że na taką kwotę sprzątaczka w PGK musiałaby pracować dwa i pół

roku,  a  kierowca  w  MZK  –  dwa  lata,  opatrując  to  komentarzem  Gdzie  tu

przyzwoitość?.  Przytoczono  też  wypowiedź  byłego  prezydenta  Zamościa  Marcina

Zamoyskiego, który  tę i inne kwoty nagród przyznanych prezesom spółek miejskich

określił jako  horrendalne, oraz porównano omawiane nagrody z niższą nagrodą za rok

2017 dla  prezesa Zamojskiego Szpitala Niepublicznego sp. z o.o. Mariusza Paszko.

      Wskazano też :  Taki splot wydarzeń zdaje się tylko potwierdzać, że w PGK nie

było należytego nadzoru ani  ze strony prezydenta,  ani  rady nadzorczej.  Chyba,  że

zarząd działał samodzielnie, bez konsultowania decyzji z innymi organami spółki. A

sądząc po wysokości nagrody i łaskawej reakcji prezydenta (także rady nadzorczej),

rodzi się pytanie: czy włodarzowi miasta zależy na rzetelnym wyjaśnieniu sprawy? Czy

z  jakichś  powodów woli  jednak  zamieść  ją  pod  dywan?  Bo   na   pewno nie  widzi

potrzeby solidnego pozamiatania w PGK.



      Artykuł  kończyła  informacja  o złożeniu  na początku września  przez byłego

prezesa PGK Franciszka Josika doniesienia do Prokuratury Okręgowej o możliwości

popełnienia przez zarząd spółki przestępstwa niegospodarności przy kilku przetargach.

Podano, że wedle nieoficjalnych informacji uzyskanych przez dziennikarzy Tygodnika

Zamojskiego  władze  PGK  chciały  zwolnić  Josika  i  mówiło  się  nawet  o  jego

dyscyplinarnym zwolnieniu z pracy, podobno za ujawnienie informacji i dokumentów

dotyczących spółki, co w artykule uznano za równoznaczne z udokumentowaniem i

 złożeniem  zawiadomienia  do  prokuratury.  Przytoczono  też  wypowiedź  prezesa

Maluhy, który miał oświadczyć dziennikarzom Tygodnika Zamojskiego, że   nie   ma

 zamiarów  zwolnienia  Josika.  Opatrzono  to  komentarzem:  Możliwe,  że   znał   już

stanowisko związków zawodowych, które zapowiedziały, że będą bronić Josika (k. 41).

      W  wydaniu  Tygodnika  Zamojskiego  z  10  października  2018  roku  został

opublikowany artykuł Jadwigi Herety pod tytułem  Dlaczego Wnuk boi się odwołać

prezesa PGK?,  z   tekstem nad tytułem  Mówiąc językiem klasyka, prezydent i  rada

nadzorcza zamojskiej spółki „rżną głupa”. Artykuł otwierał wstęp o treści: Wreszcie!

Dopiero po serii naszych publikacji, kiedy obnażyliśmy przebieg przetargu, w którym

Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej Sp. z o.o. w Zamościu mogło przepłacić 2

 mln zł (!), rada nadzorcza spółki złożyła zawiadomienie do prokuratury. Jednak ani

 dla niej, ani dla reprezentującego właściciela (jest nim miasto) prezydenta Andrzeja

Wnuka nie był to wystarczający powód, by odwołać prezesa PGK.

      W artykule ponownie powtórzono twierdzenia z wcześniejszych artykułów o

 okolicznościach inwestycji w Dębowcu oraz kosztach utrzymania kierownictwa PGK.

Stwierdzono:  W  naszych  artykułach  obnażyliśmy  także  bezczelność  bliskich

współpracowników  prezesa,  którzy  traktowali  spółkę  jak  źródło,  z  którego  można

czerpać korzyści prywatne.

      W  artykule  poinformowano  ponadto  o  konferencji  prasowej  zwołanej  8

 października  2018  roku  przez  przewodniczącego  rady  nadzorczej  PGK  Romana

Ciocha, który podał, że 21 września 2018 roku rada nadzorcza złożyła zawiadomienie

do  prokuratury  o  możliwości  popełnienia  przestępstwa  z  art.  305  k.k.  podczas

przetargu,  określonego  w  artykule  –  w  nawiasie  i  ze  znakiem  zapytania  –  jako

ustawiony.  Przytoczono  też  przedstawione  przez  przewodniczącego  Ciocha



wyjaśnienia  przyczyn,  dla  których  nie  odwołano  ze  stanowiska  prezesa  Maluhy.

Przewodniczący rady nadzorczej PGK twierdził, że żadnemu pracownikowi spółki ani

żadnej innej osobie nie  zostały przedstawione zarzuty, a ponadto Jarosław Maluha jest

radnym gminy Stary Zamość, więc rozwiązanie z nim stosunku pracy wymaga zgody

tej  Rady  Gminy.  Wypowiedź  oświadczenia  przewodniczącego  rady  nadzorczej

skonfrontowano  ze   stanowiskiem anonimowych  prawników,  którzy  stwierdzili,  że

rada  nadzorcza  nie   musiała  wydać  takiej  zgody,  a  przy  odwołaniu  z  funkcji

zastosowanie znajduje Kodeks spółek handlowych, a nie prawo pracy. Wskazując, że

osoba  odwołana  z   zarządu  dalej  miałaby  status  pracownika,  skomentowano  w

artykule:  Dlaczego więc rada nadzorcza udaje, że tego nie wie? A może członkowie

rady – by utrzymać swoje stanowiska – zachowali się tak, jak im nakazał prezydent?

Wiadomo przecież,  że   powołał ich Wnuk,  a  żyć jakoś trzeba… Gdyby walczący o

reelekcję prezydent przed   wyborami odwołał kolegę prezesa, niejako przyznałby się

do tego, że obsadzanie spółek znajomymi to błędne decyzje personalne.

      Przytoczono też stanowisko rady nadzorczej odwołujące się do pozostawania przez

 prezesa  Maluhę na zwolnieniu lekarskim,  opatrując  je  komentarzem,  że  choroba i

zwolnienie  lekarskie  nie  są  przeszkodą  do odwołania  prezesa  z  funkcji,  zwłaszcza

kiedy istnieje podejrzenie,  że zarząd mógł narazić spółkę na 2 mln zł  straty i  tym

samym  dopuścić  się  niegospodarności.  Czego  trzeba  jeszcze,  żeby  rada  znalazła

powód  odwołania?.  Opisując  działania  prezydenta  Andrzeja  Wnuka  w  sprawie

podano,  że   prezydent  złożył  tylko  wniosek  do  rady,  by  sprawdziła  procedury

przetargowe, poza  tym nie reaguje. Opatrzono to komentarzem: Co zatem robi w tym

układzie Wnuk? Na razie udaje, że to nie jego sprawa. Takie działania, a raczej ich

brak, tylko go kompromitują. Co tam strata 2 mln zł. Najważniejsze, by za wszelką

cenę chronić kolegę. Tylko dlaczego boi się go odwołać? Skąd przesadna lojalność

między nimi? Może prezydent tak wysoko cenił dotychczasową pracę i zasługi prezesa

Maluhy?  Jak   bardzo.  Aż  strach  o  tym  myśleć”.  Skomentowano  też,  że  „Mówiąc

językiem Janusza Korwina-Mikkego,  prezydent  „rżnie głupa” (…).  A razem z  nim

rada nadzorcza, której ruchy zdają się tylko usprawiedliwiać takie podejście Wnuka.

      Podano również, że do dziennikarzy Tygodnika Zamojskiego docierają sugestie

istnienia  kolejnych  układów  PGK.  Miało  chodzić  o  przetargi,  które  łączy  osoba



kolejnego zamojskiego przedsiębiorcy, o którym w PGK mówiono „Misio” i  który

cztery  lata  wcześniej  wspierał  kampanię  Andrzeja  Wnuka,  a  jego  żona  startowała

wówczas  do  Rady  Miasta  z  listy  założonego  przez  kandydata  na  prezydenta

„Wspólnego  Zamościa”.  Podano,  że  firma  żony  tego  przedsiębiorcy  wygrywała

przetargi  w  PGK  (zajmowała  się  m.in.  instalacjami  elektrycznymi  i

telekomunikacyjnymi  oraz   automatyką),  przy  czym  pracownicy  spółki  mieli

potwierdzić, że faktycznie roboty wykonywał ten przedsiębiorca. We wrześniu firma

ta wygrała przetarg na modernizację sieci okablowania w budynku PGK o wartości

176,6  tysięcy  złotych  brutto,  a  marcu  likwidowała  kabel  zasilający  budynek

administracyjny  na  cmentarzu  komunalnym  (wartość  29,3  tysiące  złotych  brutto).

Wiosną  2018  roku  przedsiębiorca  miał  dla  PGK  wykonywać  system  monitoringu

wizyjnego  na  terenie  cmentarza  komunalnego  za   78,7   tysięcy  złotych  brutto.

Stwierdzono przy tym, określając to jako kuriozum, że   PGK zaproponowała firmie

nadzwyczajne  warunki,  przedziwne,  niespotykane  w   przetargach,  zapewniając

wykonawcy niemal wszystko (czego nie miał):  sprzęt budowlany, w tym zwyżkę i

niezbędne maszyny, z operatorami (pracownikami spółki).  Gdyby PGK nie było w

stanie  udostępnić  tych  zasobów,  a  wykonawca  zatrudnił  podwykonawcę,  kosztami

wynajęcia miał być obciążony PGK. Artykuł zakończono przytoczeniem wypowiedzi

anonimowego specjalisty zajmującego się przetargami (To   kuriozum, z jakim nigdy

się nie spotkałem. Wygląda na to, że umowę sporządzono tak, by komuś, komu brakuje

odpowiedniego  sprzętu  dać  zarobić),  twierdzeniem,  że   przedsiębiorca,  o  którym

mowa zarobił 284,6 tysięcy złotych brutto (na rękę 231  tysięcy złotych) i pytaniem:

Czy to kolejne ustawione przetargi? (k. 43).

      W  wydaniu  Tygodnika  Zamojskiego  z  17  października  2018  roku  został

opublikowany artykuł Jadwigi Herety z tekstem nad tytułem Były prezes zamojskiego

PGK Franciszek Josik uważa, że w spółce miejskiej i wokół niej działa…” i z tytułem

Grupa przestępcza. Artykuł otwierał wstęp o treści: W naszej firmie od dwóch lat, jeśli

chodzi o przetargi, w większości były to przekręty; kilkanaście. Charakter tych spraw i

ich rozpiętość każą myśleć, że działa grupa przestępcza. Żeruje na majątku PGK, ale

swój  działania  rozszerza  także  na  Zamość,  na  deweloperkę,  zoo,  a  ostatnio

zagnieździła się również w TBS (Towarzystwo Budownictwa Społecznego Sp. z o.o.,



także spółka miejska – przyp. red.) – Franciszek Josik, wieloletni prezes zamojskiego

PGK ogłosił to podczas specjalnie zwołanej (15 października) konferencji prasowej.

Te słowa wstrząsnęły Zamościem.

      W treści artykułu powtórzono twierdzenia odnośnie organizowanych przez PGK

inwestycji  przedstawionych  w  poprzednich  artykułach.  Odnośnie  inwestycji  w

 Dębowcu stwierdzono,  że  dziwnym trafem spółka zleciła  wykonanie  dokumentacji

inwestycji  siostrze  właściciela  firmy,  który  potem  wygrał  ów  przetarg.  Ponadto

zwycięzca przetargu przedstawił sfałszowane referencje (których notabene PGK nie

 sprawdzał)  i  niemal  dokładnie  podał  cenę  z  kosztorysu  inwestorskiego  (niektóre

pozycje były kalką z kosztorysu. Obszernie cytowano wypowiedzi Franciszka Josika z

 konferencji  z  15  października  2018  roku,  zarzucającego  Jarosławowi  Malusze

kierowanie  grupą  przestępczą  i  określającego  innych  członków  tej  grupy

przedłużeniem złodziejskiej  ręki  prezesa  Maluhy.  Odnośnie  inwestycji  w  Dębowcu

przytoczono wypowiedź Franciszka Josika, wedle którego prezes Maluha wiedział kto

 będzie wykonawcą tych instalacji i robót. O kolejnych trzech przetargach na kwotę

ok.  450 tys.  złotych stwierdzono,  że:  Wiele  wskazuje  na to,  że  mogły  być ręcznie

sterowane przez samego prezesa Maluhę (k. 45).

      W wydaniu Tygodnika Zamojskiego z 12 grudnia 2018 roku został opublikowany

artykuł  Jadwigi  Herety  pod  tytułem  Afera  zamiatana  pod  dywan,  z   tekstem  nad

 tytułem  Prezydent  Wnuk  nie  chce,  czy  się  boi,  odwołać  swojego  kolegi  z  funkcji

prezesa  PGK.  Artykuł  otwierał  wstęp  o  treści:  W  zamojskim  Przedsiębiorstwie

Gospodarki Komunalnej Sp. z o.o. znów wszystko po staremu. Niedługo po wygranych

przez  Andrzeja  Wnuka  wyborach  (był  popierany  przez  PiS)  wyzdrowiał  prezes

Jarosław Maluha, a rada nadzorcza spółki odwołała członka zarządu powołanego na

czas jego  choroby. Jakby nic się nie stało. I władza w PGK znowu ma się dobrze.

      Artykuł odnosił się głównie do reakcji Andrzeja Wnuka na zarzuty podnoszone w

 Tygodniku Zamojskim. Odnośnie samej PGK spółki z o.o. powtórzono twierdzenia o

nieprawidłowościach  w  przetargach  przedstawione  we  wcześniejszych  artykułach.

Podano, że zamojscy śledczy badali kolejne trzy przetargi na łączną kwotę 450 tysięcy

złotych, w których znów wygrywał ten, co miał wygrać (mąż pani prokurator, znajomy

prezesa  –  zwracali  się  do  siebie  po  imieniu),” stwierdzając  przy  tym,  że  Wiele



wskazuje  na  to,  że  owe  przetargi  mogły  być  „ręcznie”  sterowane  przez  samego

Maluhę.  Podano też, że po konferencji prasowej z 15 października 2018 roku wobec

Franciszka  Josika  posypały  się  doniesienia  do  prokuratury  i  pozwy  do  sądu  o

pomówienie i naruszenie dóbr osobistych, a Jarosław Maluha dementował informacje

o  działaniu  grupy  przestępczej,  atakując  przy  tym  Josika.  Poinformowano,  że

Zamojska  Prokuratura  Okręgowa  wszystkie  sprawy  przekazała  do  Prokuratury

Okręgowej  w  Radomiu.  Stwierdzono,  że  Andrzej  Wnuk  nie  tylko  nie  odwołał

Jarosława Maluhy, ale  dał  przyzwolenie, by prezes po powrocie ze zwolnienia dalej

zarządzał PGK. Opatrzono to komentarzem: Tu rodzi się pytanie: dlaczego Wnuk boi

się odwołać Maluhę? Panie prezydencie, przypominamy, że rada nadzorcza zerwała

umowę  z   wykonawcą  i  zawiadomiła  prokuraturę.  To  są  fakty.  Co  może  być

istotniejszego? Nic! Zatem, skąd taka przesadna lojalność wobec kolegi, który działa

na  szkodę  spółki  i   miasta?  Niespotykane!  Może  prezydent  tak  wysoko  ceni  sobie

dotychczasową  pracę  i   zasługi  prezesa  Maluhy?  A  może  tak  bardzo  go  lubi?  A

może…  skoro  przyzwala  na   to,   by  dochodziło  do  działania  na  szkodę  spółki  (i

miasta), boi się, że prezes powie o nim coś złego? Aż strach o tym myśleć (k. 54).

      W wydaniu Tygodnika Zamojskiego z 8 maja 2019 roku został opublikowany

artykuł  Jadwigi  Herety  pod  tytułem  Złote  posady,  z   tekstem nad  tytułem  Prezes

zamojskiego PGK wziął 63 tys. zł nagrody! Szef podobnej spółki w Biłgoraju – ponad

20 razy mniej”. Artykuł dotyczył głównie wynagrodzenia członków zarządu i rady

nadzorczej  Zakładu Gospodarki  Komunalnej  Sp.  z  o.o.  i  innych spółek  miejskich,

porównując  je  z  analogicznymi  wynagrodzeniami  w spółkach  miejskich  w innych

miastach  regionu.  W  treści  artykułu  zawarto  następujące  twierdzenie:  Warto

zauważyć, iż w roku, w którym dostał tę gigantyczną nagrodę [nagrodę za 2017 rok w

wysokości  63 414  złotych],  prezes  Maluha  powiększył  stratę  na  działalności

podstawowej spółki o  1 mln zł, a pod jego rządami PGK miał przepłacić za budowę

farmy fotowoltaicznej 2 mln (!). Jeszcze większy niesmak budził fakt, że prezydent – po

ujawnieniu afery z  przetargiem na fotowoltaikę – zamiast wyrzucić prezesa z hukiem

ze  stanowiska,  za   wszelką  cenę  go  bronił.  Dając  mu,  oczywiście,  nieźle  zarobić.

Dopiero cztery  miesiące później,  gdy Prokuratora Okręgowa w Radomiu wszczęła

śledztwo  w  sprawie  tego  i  trzech  innych  przetargów  (Maluha  mógł  „ręczenie



sterować” ich  przebiegiem),  prezydent  zawiesił  go  w  czynnościach.  Tyle  tylko,  że

Maluha, nie robiąc nic, zgarnia 20 285 zł miesięcznie!. Informacje o wynagrodzeniu

członków zarządu PGK skomentowano następująco:  W jakiej  wysokości  prezydent

przyzna koledze nagrodę za  miniony rok? Przecież jest za co: ustawiony (?) przetarg

na  fotowoltaikę,  śledztwo  w  sprawie  czterech  przetargów,  blisko  1,5  mln  strat  w

Zakładzie Transportu Odpadów (odpowiada za zbiórkę śmieci od mieszkańców)… By

spiąć budżet trzeba będzie sięgnąć do kieszeni zamościan i podnieść znaczenie opłaty

za śmieci. Wiadomo też, że szykują się podwyżki cen wody i ścieków. I jak tu nie być

hojnym dla tak „gospodarnego” i  dbającego o spółkę prezesa? (k. 58).

      W wydaniu Tygodnika Zamojskiego z 12 czerwca 2019 roku został opublikowany

artykuł  Jadwigi  Herety  pod  tytułem  Po co  Wnukowi  taki  prezes?,  z   tekstem nad

 tytułem  Jarosław  Maluha  ponownie  został  prezesem  zarządu  PGK  w  Zamościu.

Artykuł otwierał wstęp o treści: Powinien wyrzucić Jarosława Maluhę ze stanowiska

prezesa Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej Sp. z o.o. w Zamościu jeszcze we

 wrześniu zeszłego roku.  I  to dyscyplinarnie.  Wtedy na jaw wyszła afera,  w której

spółka miała przepłacić za budowę farmy fotowoltaicznej 2 mln zł. A teraz Maluha

otrzymał absolutorium.

      W artykule poinformowano, że w grudniu 2018 roku Prokuratura Okręgowa w

 Radomiu wszczęła śledztwo w sprawie inwestycji  w Dębowcu,  sprawdzając wątki

wejścia  prezesa  Maluhy  i  przedsiębiorców  w  porozumienie  w  celu  osiągnięcia

korzyści  majątkowej  i  działania  na  szkodę  PGK  w  wielkich  rozmiarach,  i  że  w

związku  z   wszczęciem śledztwa  Jarosław  Maluha  został  zawieszony  w  pełnieniu

obowiązków prezesa  PGK.  Podano,  że  na  zwyczajnym zgromadzeniu  wspólników

PGK w dniu  6   czerwca  2019  roku  Andrzej  Wnuk  udzielił  Jarosławowi  Malusze

absolutorium za   2018 roku, komentując, że  Tą decyzją Wnuk przekroczył wszelkie

granice przyzwoitości. Za kolejny skandal i kpinę z mieszkańców uznano fakt, że rada

nadzorcza PGK na posiedzeniu 27 maja 2019 roku zarekomendowała zgromadzeniu

wspólników  udzielenie  zarządowi  absolutorium  (przedłużając  jednocześnie

Jarosławowi  Malusze  zawieszenie  w obowiązkach  do  6  czerwca  i  utrzymując  mu

 wynagrodzenie  w  kwocie  20 285  złotych  brutto,  określone  jako  nieprzyzwoicie

wysokie),  a następnie 7 czerwca powierzyła Jarosławowi Malusze pełnienie funkcji



prezesa zarządu PGK. Działania rady nadzorczej skomentowano:  I nieważne, że   to

 prezes Maluha doprowadził do sytuacji, w której spółka wybrała o 2 mln zł droższą

ofertę, a on sam mógł „ręcznie sterować” przebiegiem kolejnych trzech przetargów! i

Oznacza to, że wszystko wróciło na dawne tory. Jakby nic się nie stało! Ta decyzja

dowodzi,  że  prezydentowi  Wnukowi  bardziej  zależy  na  ochronie  kolegi,  którego

wygląda na to, że się boi, bo robi wszystko, by ten siedział cicho. A  nie  na  kondycji

spółki, powołanej przecież do pomnażania korzyści dla wspólników, czyli miasta.

      W treści artykułu stwierdzono, że Absolutorium może być doskonałym pretekstem,

by  przyznać  kumplowi,  który  miał  narazić  spółkę  na  wielkie  straty,  nagrodę,  jak

 również, że udzielenie absolutorium członkowi zarządu może skutkować zwolnieniem

go z odpowiedzialności za szkodę, która powstać mogła w związku z  wykonywaniem

przez niego obowiązków. Stwierdzono, że to przecież prezes Maluha doprowadził do

sytuacji,  w  której  spółka  wybrała  ofertę  o  2  mln  zł  droższą.  A   to   jest  właśnie

działaniem na szkodę PGK”. Ponadto stwierdzono, że poprzednia rada nadzorcza –

odwołana w styczniu [2019 r.], bo nie chciała bezrefleksyjnie przyklepać ustawionego

(?)  przetargu –  nakazała  zerwać  umowę z  wykonawcą  w najdroższym punkcie,  a

ponadto dopatrzyła się nieprawidłowości w przetargu, więc działania na  szkodę spółki

i to ona zawiadomiła prokuraturę. Przytoczono wypowiedź prezesa lubelskiej Fundacji

„Wolność”  Krzysztofa  Jakubowskiego,  według  którego  w  prywatnej  spółce  taka

osoba  nie  miałaby  szans  na  objęcie  stanowiska  prezesa,  bo  byłaby  to   skaza

wizerunkowa  rodząca  podejrzenie  o  układy  i  że  omawiana  sytuacja  rzutuje  na

 wizerunek  miasta  i  prezydenta.  Działania  prezydenta  Wnuka  skomentowano

twierdzeniem, że  prezydent przekracza granice arogancji i  bezczelności i  zdaje się

lekceważyć prawo.

      Stwierdzono,  że  Jarosław  Maluha  będzie  zarabiać  mniej,  bo  2,7-krotność

przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw, czyli 13 692

 złotych  brutto.  Jednocześnie  stwierdzono,  że  od  czasu,  kiedy  rada  nadzorcza

zawiadomiła prokuraturę a [Jarosław Maluha] powinien być wyrzucony, zgarnął z kasy

miasta aż   176   tysięcy złotych. Ponadto stwierdzono, że w związku z rozwiązaniem

umowy o   pracę za porozumieniem stron i  przejściem od 7 czerwca 2019 roku na



 kontrakt  menedżerski  Jarosław  Maluha  weźmie  ekwiwalent  za  należny  urlop  w

 wymiarze ponad 40 tysięcy złotych.

      Artykuł zakończono komentarzem: Trudno znaleźć inne wytłumaczenie jak  to,  że

 prezydent  musi  się  prezesa  Maluhy  bardzo  obawiać.  Czy  roztaczanie  nad   nim

parasola  ochronnego  ma  sprawić,  że  będzie  siedział  cicho?  Bo  może  pomysł  z

 ustawionym (?) przetargiem wcale nie jest jego? Może też ktoś się obawia, że Maluha

mógłby zacząć mówić o kulisach, którymi zajmie się prokuratura? I sam prezydent

zachowuje się tak, jakby parasol ochronny nad nim miał być rozłożony wiecznie (k.

 49).

      W wydaniu Tygodnika Zamojskiego z 31 lipca 2019 roku został opublikowany

artykuł  pod  tytułem  Maluha  –  najdroższy  kumpel  Wnuka,  z   tekstem nad  tytułem

Grube portfele prezesów zamojskich spółek miejskich. Artykuł na podstawie danych z

oświadczenia majątkowego Jarosława Maluhy za 2018 rok porównywał jego dochody

z dochodami prezesów innych spółek miejskich z Zamościa, innych miast regionu oraz

Lublina. W treści artykułu zawarto stwierdzenie, że: Dochód szefa zamojskiego PGK

szokuje tym bardziej, że taką horrendalną sumę zgarnął w roku, w  którym wyszła na

jaw afera z przetargiem na fotowoltaikę (spółka miała przepłacić 2 mln zł). To właśnie

w sprawie tego przetargu, po zawiadomieniu rady nadzorczej PGK, śledztwo wszczęła

Prokuratura  Okręgowego  w  Radomiu.  Andrzej  Wnuk,  zamiast  wyrzucić  prezesa  z

hukiem ze stanowiska, za wszelką cenę bronił go, dając nieźle zarobić. Przyznał mu

nagrodę (za 2017 rok) w wysokości 63 414 złotych, choć Maluha powiększył stratę na

działalności podstawowej spółki o 1 mln zł! (k. 56).

Po artykułach PGK występowała o sprostowania (k. 30-32, 35-38, 47-49, 51-53, 6-63).

Strona pozwana wskazywała, że niektóre sprostowania publikowała, innych nie. 

Autorką  wszystkich  artykułów  jest  Jadwiga  Hereta  (fakt  przyznany).  Zbierając

informacje do pierwszego artykułu przesłała w dniu 24 sierpnia 2018r. zapytanie do

PGK o zajęcie stanowiska (k. 220). Również uzyskała informację w tym dniu od CBA,

że  w  spółce  prowadzona  jest  analiza  „przedkontrolna”  pn.  „Analiza  wybranych

aspektów związanych z zamówieniem publicznym przeprowadzonym przez PGK w

zakresie  budowy  instalacji  fotowoltaicznej  na  części  reaktywowanej  kwatery

składowiska  odpadów,  rekultywacji  części  wyłączonej  z  eksploatacji  kwatery



składowiska  odpadów  oraz  budowa  drogi  dojazdowej”  (k.  221).  PGK w  dniu  28

sierpnia  2018r.  udzieliło  odpowiedzi  na  pismo  redaktorki  o  treści  :   ”Wszystkie

postępowania przetargowe PGK sp. z o.o. z w Zamościu prowadzone są w sposób

transparentny  z  zachowaniem  pełnej  konkurencji.  CBA  zwróciła  się  z  prośbą  o

nadesłanie informacji jakie były prowadzone postępowania przetargowe w spółce w

latach  2016-2017”  (czego  te  przetargi  dotyczyły,  krótka  charakterystyka),  co

niezwłocznie uczyniono (k. 223).  W dniu 19 listopada 2018r. uzyskała też odpowiedź

o  zarejestrowaniu  sprawy  w  Prokuraturze  i  podejmowanych  czynnościach

procesowych (k. 235). Koleje pismo informujące o sprawie uzyskała w dniu 4 stycznia

2019r. z informacją o trwających czynnościach (k. 236-237). W dniu 26 lutego 2019r.

uzyskała  informację  z  Prokuratury,  że  żadna  z  upoważnionych  osób  nie  złożyła

wniosku o naprawienie szkody i nie zwracano się do Urzędu Zamówień Publicznych o

sprawdzenie przetargów będących przedmiotem śledztwa (k. 238). 9 kwietnia 2019r.

uzyskała informacje o fazie „in rem” śledztwa (k. 239, 268-269). Uzyskała informację

o  zawieszeniu  Prezesa  Maluhy  w obowiązkach  (k.  224-225).  W dniu  25  stycznia

2019r.  redaktorka  wystąpiła  z  pytaniem  do  rzecznika  Miasta  (k.  226).  Uzyskała

odpowiedź co do rezygnacji Reder-Nowak z zasiadania w radzie nadzorczej (k. 227).

Żądała informacji co do zawieszenia Maluhy w obowiązkach Prezesa w dniu 14 maja

2019r. (k. 228) i uzyskała odpowiedź (k. 229). 

W dniu 27 maja 2019r. wystąpiła do Burmistrza Miasta w Tomaszowie Lubelskim o

podanie  czy  firma  Struka  Solar  Park  dokonywała  rekultywacji  terenu  (k.  240)  i

uzyskała odpowiedź o zakończeniu rekultywacji w 2003r. i braku informacji co do

Solar Park (k. 241). W dniu 25 stycznia 2019r. czyniła ustalenia w UZP (k. 242-245).

Występowała w dniu 7 czerwca 2019r. z zapytaniem o wyniki walnego zgromadzenia

(k. 230) uzyskując odpowiedź (k. 231),  również co do wysokości wynagrodzeń (k.

232, 233, 234, 246-250, 257-259, 270). Była w posiadaniu zawiadomienia pani Pfeifer

do Prokuratury  z dnia  4 września  2018r.  (k.  251,  261).  Analizowała  oświadczenia

majątkowe Maluhy (k.  252-256).  Była w posiadaniu stanowiska przewodniczącego

rady nadzorczej z dnia 17 września 2018r. (k. 260). 

W  PGK  obowiązywał  regulamin  udzielania  zamówień  publicznych  (k.  280-284).

Zwracano  się  z  zapytaniami  (k.  285-292).  W  czasie  procedury  przetargowej  na



fotowoltaikę  prowadzono  korespondencję  z  firmą  z  Gdańska  wyjaśniając  pozycje

kosztorysowe  (k.  295-307).  W  dniu  29  września  2017r.  rada  nadzorcza  podjęła

uchwałę nr 18/2017 wyrażającą zgodę zarządowi spółki na zaciągnięcie zobowiązania

przez  spółkę  wynikającego  z  postępowania  o  udzielenie  zamówienia  publicznego

(budowa  instalacji  fotowoltaicznej,  rekultywacja,  budowa  drogi)  do  kwoty  nie

przekraczającej 9 000 000 (dziewięć milionów) zł (k. 314-315). UZP przeprowadził

kontrolę doraźną następczą, która nie zarzuciła nieprawidłowości w wyborze oferty w

przetargu fotowoltaiki  (k. 316-335). W dniu 12 grudnia 2017r. PGK zawarło umowę z

Solar Park (k. 336-343). We wrześniu 2018r. rada nadzorcza na polecenie Prezydenta

miasta  dokonała  przeglądu  dokumentacji  z  przetargu  nr  ZZ/153/2017,  powzięła

wątpliwości  co  do  zgodności  z  prawem procedury  wobec  istnienia  mejli  z  adresu

mejlowego  wygrywającego  oferenta,  dla  wyjaśnienia  całkowicie  tych  okoliczności

zawiadomiła  Prokuraturę  o  możliwości  popełnienia  przestępstwa.  Rekomendowała

prezesowi  rezygnację  z  części  projektu  jeszcze  nie  rozpoczętego,  z  wykonania

fotowoltaiki,  w  celu  wyjaśnienia  zgodności  z  prawem  przetargu.  To  nie  wartość

wybranej  oferty  była  powodem,  wszak  sama  rada  nadzorcza  zgodziła  się  na

zaciągnięcie zobowiązania na ten cel na 9 mln zł. Nie odwołała Jarosława Maluchy z

funkcji  Prezesa,  na  konferencji  prasowej  zastrzegła  (niczego  nie  przesądzając),  że

zawiadomiono  Prokuraturę  w  celu  wyjaśnienia  okoliczności  przetargu  czy  nie

popełniono przestępstwa a nikomu zarzutów wówczas nie postawiono określając, że

postępowanie jest w fazie in rem.  Kolejno w czerwcu 2019r. Prezes Maluha uzyskał

absolutorium i za porozumieniem stron odszedł z funkcji.  

Firma  Anny  Trond  wykonywała  projekt  budowlany,  dokumentację  wstępną

(projektową), konieczną do wykonania inwestycji dla zadania : budowania instalacji

fotowoltaicznej,  rekultywacja,  budowa  drogi.  Kwestię  zlecenia  omawiał  Prezes

Maluha,  Franciszek  Josik  i  Piotr  Struk.  W  tym  zakresie  nie  było  konieczności

przetargu, zlecenie następowało z wolnej ręki. Dokumentację wykonała, w czasie prac

używała adresu mejlowego firmy Solar Park, bowiem pomagała jej bliska koleżanka

Beata  Łowicka,  pracownica  Solar  Park  a  własnego  biura  nie  miała.  Do  tej  pory

wykonała  już  jedną  dokumentację  tego  typu.  Po  zakończeniu  tego  etapu  PGK

realizował kolejne przygotowując m.in. kosztorys inwestorski, który sporządzał pan



Piłat.  Franciszek  Josik  otrzymał  polecenie  od  Prezesa  Maluhy  na  opracowanie

kosztorysu do Lubelskiej Agencji Wspierania Przedsiębiorczości, gdzie starano się o

pozyskanie środków na inwestycję. Franciszek Josik pojawił się w firmie Solar Park

prosząc  Beatę  Łowicką  o  pomoc  w  przygotowaniu  kosztorysu  na  potrzeby

dofinansowania, przyniósł kosztorys dla tych potrzeb prosząc o jego korektę. Bywał w

tej firmie. Kosztorys ten w oryginale pozostawił w tej firmie.

W  sprawie  sygn.  akt  II   K  51/19  oskarżyciel  prywatny  Piotr  Struk  zawarł  z

oskarżonym  Franciszkiem  Josikiem  ugodę  sądową,  mocą  której  Franciszek  Josik

oświadczył, że według jego wiedzy Piotr Struk nie sfałszował dokumentów i referencji

we  wskazanym (fotowoltaika)  przetargu,  nie  jest  prawdą,  że  Struk  był  członkiem

grupy przestępczej, za to określenie go przeprosił (k. 344, akta dołączone II K 51/19). 

Na dokumentach przetargu adnotacje czynił Maluha pisząc „łączyć”, na kosztorysie

inwestorskim poprawki odręcznie nanosił Franciszek Josik (k. 346-350).

Ustalenia powyższe Sąd oparł na powołanych dokumentach oraz na dokumentach :

regulaminie  (k.  280-284),  nagraniach  (k.  264,  351,  ),  zeznaniach  świadka

Włodzimierza  Podkańskiego  (k.  447-450),  zeznaniach  świadków  :  Piotra  Szewca

(00:05:14-00:41:00 k. 460v-461v; Mieczysława Bartonia (00:51:00-00:4:15, k. 461v;

Krzysztofa  Kaliszczuka   (00:46:15-00:55:35,  k.  461v-462),  Jarosława  Maluhy

(00:55:35-01-01:45:03,  k.  462-463v,  488),  Romana  Ciocha  (01:50:03-02:08:17,  k.

463v-464v), Agnieszki Reder-Nowak (02:09:26-02:19:51, k. 464v, 465), Marty Pfeifer

(03:12:33-03:21:32, k. 467), Piotra Struka, Anny Trond, Beaty Łowickiej, Franciszka

Josika (02:19:51-03:12:33, k. 466-467, 488), Mateusza Kamińskiego (k. 484v-485).

Zebrane  dowody  z  dokumentów  są  wiarygodne,  nie  zaprzeczone,  nie  budzą

wątpliwości, nie były też kwestionowane przez strony.  Dowody ze źródeł osobowych

zasługują  na  wiarę,  zeznania  świadków w konfrontacji  z  zeznaniami  pozwanej  w

kwestiach istotnych zasadzie nie są sprzeczne

   Sąd Okręgowy zważył co następuje :

Powodowa spółka domagała się ochrony dóbr osobistych. Materialnoprawną podstawę

żądania stanowi art. 23 k.c., 24 k.c. w zw. z art. 43 k.c. i art. 448 k.c. w zw. z art. 37

ustawy z dnia 26 stycznia 1984. Prawo prasowe (Dz.U. 2018.1914 j.t.).



Powód  w  treści  pozwu  wskazywał  na  naruszenie  jego  dóbr  osobistych  poprzez

zamieszczanie  w  artykułach  prasowych  informacji  niezgodnych  z  prawdą,  co

naruszało jego dobre imię, renomę.

Wg art.  23  k.c.  dobra  osobiste  człowieka,  jak  w szczególności  zdrowie,  wolność,

cześć,  swoboda  sumienia,  nazwisko  lub  pseudonim,  wizerunek,  tajemnica

korespondencji,  nietykalność  mieszkania,  twórczość  naukowa,  artystyczna,

wynalazcza i racjonalizatorska, pozostają pod ochroną prawa cywilnego niezależnie od

ochrony  przewidzianej  w  innych  przepisach.  To  przykładowe  dobra  podlegające

ochronie, przepis nie zawiera wyczerpującego katalogu dóbr osobistych podlegających

ochronie. 

Zgodnie  z  art.  43  k.c.  przepisy  o  ochronie  dóbr  osobistych  stosuje  się  do  osób

prawnych.  Katalog  dóbr  osobistych  osób  prawnych  nie  jest  tożsamy  z  osobami

fizycznym ale przysługują te same środki ochrony (wyrok SN z 5.04.2013r., III CSK

198/12).

Oczywistym jest, że osoby prawne nie odczuwają uczuć, zatem będą to dobra prawne

związane z jej funkcjonowaniem, zapewniające  niezakłócone działanie.

Ochronie  wg  tego  przepisu  podlega  dobre  imię  oraz  analogicznie  dobra  sława

(renoma) osoby prawnej. Dobre imię osoby prawnej to dobre mniemanie innych osób

o  danym podmiocie  prawa,  w  szczególności  z  uwagi  na  prowadzoną  przez  niego

działalność.  Naruszenie  dobrego  imienia  (renomy,  dobrej  sławy)  osoby  prawnej

polega  na  nieuzasadnionym  przypisywaniu  jej  niewłaściwego  postępowania  w

prowadzonej przez nią działalności, mogącego skutkować utratą zaufania potrzebnego

do prawidłowego jej funkcjonowania zgodnie z zakresem jej zadań.

 „Dobre imię osoby prawnej łączone jest  z opinią,  jaka mają o niej inne osoby ze

względu na jej  działalność,  a  jego naruszenie może polegać na rozpowszechnianiu

zarzutów określonej treści, bądź na ujemnej ocenie jej działalności. Dobre imię osoby

prawnej  naruszają  wypowiedzi,  które  obiektywnie  oceniając,  przypisują  osobie

prawnej  niewłaściwe  postępowanie,  mogące  spowodować  utratę  do  nie  zaufania



potrzebnego do prawidłowego jej funkcjonowania w zakresie swoich zadań” (wyrok

SA w Warszawie z dnia 9.10.2013r., VI ACa 372/13). 

Wg art. 24 k.c. ten, czyje dobro osobiste zostaje zagrożone cudzym działaniem, może

żądać  zaniechania  tego  działania,  chyba  że  nie  jest  ono  bezprawne.  W  razie

dokonanego  naruszenia  może  on  także  żądać,  ażeby  osoba,  która  dopuściła  się

naruszenia,  dopełniła  czynności  potrzebnych  do  usunięcia  jego  skutków,  w

szczególności  ażeby  złożyła  oświadczenie  odpowiedniej  treści  i  w  odpowiedniej

formie.  Na  zasadach  przewidzianych  w  kodeksie  może  on  również  żądać

zadośćuczynienia pieniężnego lub zapłaty odpowiedniej sumy pieniężnej na wskazany

cel społeczny.

Wskazywane w pozwie naruszenia dobra osobistego następowało poprzez publikację

artykułów  prasowych,  stąd  działanie  pozwanych  musi  być  ocenione  również  pod

kątem  obowiązującej  ustawy  z  dnia  26  stycznia  1984r.  Prawo  prasowe

(Dz.U.2018.1914 j.t.). 

Art. 1 tej ustawy zapewnia prasie wolość wypowiedzi prasy i urzeczywistnia prawo

obywateli do ich rzetelnego informowania, jawności życia publicznego oraz kontroli i

krytyki społecznej. Wg art. 6 ust. 1 obowiązkiem prasy jest prawdziwe przedstawianie

zjawisk.  Zadaniem dziennikarzy jest służba państwu i społeczeństwu, ma obowiązek

działania zgodnie z etyką zawodową i zasadami współżycia społecznego w granicach

określonych prawem Obowiązki dziennikarza określa art.  12 tej  ustawy formułując

obowiązek  zachowania  szczególnej  staranności  i  rzetelności  przy  zbieraniu  i

wykorzystywaniu  materiałów prasowych,  zwłaszcza  sprawdzić  zgodność  z  prawdą

uzyskanych wiadomości lub podać ich źródło, chronić dobra osobiste a nadto interesy

działających w dobrej wierze informatorów i innych osób, które okazują mu zaufanie. 

Prawo  prasowe  przewiduje  również  tryb  sprostowania  odnoszącej  się  do  faktów

sprostowania  nieścisłej  lub  nieprawdziwej  wiadomości  zawartej  w  materialne

prasowym (art. 31a). 



Art. 37 ustawy wskazuje : ”Do odpowiedzialności za naruszenie prawa spowodowane

opublikowaniem materiału  prasowego  stosuje  się  zasady  ogólne,  chyba  że  ustawa

stanowi  inaczej”.  Odpowiedzialność  cywilną  za  naruszenie  prawa  spowodowane

opublikowaniem materiału prasowego ponoszą autor, redaktor lub inna osoba, którzy

spowodowali  opublikowanie  tego  materiału,  nie  wyłącza  to  odpowiedzialności

wydawcy. W zakresie odpowiedzialności majątkowej odpowiedzialność tych osób jest

solidarna (art. 38 ust. 1 ustawy). 

Przez pryzmat tych przepisów należało ocenić żądanie pozwu. 

Zważywszy na  treść  pozwu i  przytoczone  przepisy  prawa powód miał  obowiązek

procesowy udowodnienia legitymacji czynnej tj. naruszenie jego dobra osobistego (art.

24 k.c. wskazuje, że z żądaniem ochrony może wystąpić, ten czyjego dobro zostało

zagrożone,  naruszone).  Ewidentnie  zatem legitymacja  czynna  podmiotu  powiązana

została z naruszeniem (zagrożeniem naruszenia) dobra osobistego. 

Spór  w  sprawie  dotyczył  legitymacji  czynnej  powoda.  Pozwani  wskazywali,  że

artykuły prasowe wskazane w pozwie dotyczyły tylko działalności Jarosława Maluhy

jako prezesa powodowej spółki a nie działalności samej spółki, w ich ocenie spółka

stanowiła jedynie „bazę”.

Sąd rozpoznający sprawę rozważył stanowisko Sądu Okręgowego wyrażone w ramach

rozpatrywania  zabezpieczenia  roszczenia  w  uzasadnieniu  postanowienia  z  dnia  13

grudnia  2019r.  (k.  169,  186-191).  Przyznając  krytyczny  wydźwięk  artykułów Sąd

rozważał, że sporne publikacje nie dotyczyły przedmiotu działalności spółki a jedynie

osób  wchodzących  w  skład  organów  spółki,  które  są  szkodzące  dla  spółki

wizerunkowo i majątkowo a okoliczności pozwu nie dotyczą przedmiotu działalności

spółki.  Powołał  orzecznictwo Sądu Apelacyjnego (wyrok SA w Warszawie  VACa

493/18, Lex nr 2724195)  wskazujące, że dobra osobiste osoby prawej nie mogą być

łączone jedynie z organami tej  osoby, naruszenie dobra osobistego dotyczy całości

substratu osobowego. 



Rozważając sformułowany pozew, treść artykułów prasowych, zgormadzone dowody,

stanowisko  pozwanych,  przytoczone  przepisy  prawa  oraz  poglądy  judykatury  Sąd

doszedł  do  przekonania  o  częściowej  zasadności  żądania   pozwu.  Jasno  trzeba

podkreślić, że rzeczone artykuły prasowe poddane zostały analizie i ocenie tylko w

zakresie  stanowiącym  podstawę  faktyczną  żądania.  Każdy  z  artykułów  podlegał

osobnej ocenie ale też i podlegały one całościowej ocenie.

Obowiązkiem procesowym powoda było wykazanie,  że  zdarzenie,  wskazane przez

powoda,  spowodowało  naruszenie  wskazanego  dobra  osobistego,  na  czym  to

naruszenie polegało i jakie były skutki. Dopiero w razie ustalenia przez Sąd naruszenia

dobra  osobistego ocenia  się  czy to  naruszenie  było bezprawne a ciężar  wykazania

braku  bezprawności  spoczywa  na  pozwanym.  Kolejno  przesądzenie

odpowiedzialności  pozwanego  wymaga  oceny  Sądu  czy  skutki  naruszenia  dobra

osobistego  mogą  być  osiągnięte  poprzez  sposób  ochrony  żądany  w  pozwie  przez

powoda, czy jest adekwatny do sposobu naruszenia, charakteru i rozmiaru skutków,

czy prowadzi do uzyskania słusznej rekompensaty (wyrok SN z 18.0.2019r., IV CSK

297/18 (LEX nr 2734448).  

Zgodnie z wpisem do KRS przedmiotem działalności spółki jest : zbieranie odpadów

innych niż niebezpieczne, pobór, uzdatnianie i dostarczanie wody, odprowadzanie i

oczyszczanie  ścieków,  odzysk surowców z materiałów segregowanych,  działalność

związana  z  rekultywacją  i  pozostała  działalność  usługowa  związana  z  gospodarką

odpadami,  roboty  związane  z  budową  rurociągów  przemysłowych  i  sieci

rozdzielczych,  wynajem  i  zarządzenie  nieruchomościami  własnymi  lub

dzierżawionymi, pogrzeby i działalność pokrewna, pozostałe sprzątanie, wytwarzanie

energii  elektrycznej  (k.  16).  Zatem  to  nie  tylko  umowy  o  dostarczanie  wody,

odprowadzanie ścieków jak przedstawiała to pozwana Jadwiga Hereta na rozprawie w

dniu 14  maja  2021r.  W ramach tych zadań powodowa firma zobowiązana  jest  do

stosowania  trybu  zamówień  publicznych  w  związku  z  realizowanymi  zadaniami.

Artykuły prasowe dotyczyły właśnie przetargów w powodowej spółce, realizowanych

dla wykonywania zadań w zakresie swej działalności, wykorzystywania mienia spółki,

substratu osobowego dla celów prywatnych. Zatem organizacja przetargów w spółce



to  również  zakres  działań  spółki  a  transparentność  działań  spółki  w tym zakresie,

rzetelność, zachowanie procedur prawnych ocenia się przez pryzmat szeroko pojętej

działalności tego podmiotu. Sposób gospodarowania mieniem spółki, wydatkowanie

pieniędzy  (w  tym  na  inwestycje),  delegacje  pracownicze,  premie  to  sposób

funkcjonowania  miejskiej  spółki.  Informacje  tego  dotyczące,  wskazujące  na

nieprawidłowości w realizacji zadań, ewidentnie dotyczą spółki, wpływają na opinię o

niej  w  społeczeństwie,  wskazują  na  rzetelność  partnera  handlowego  (jest

usługodawcą), partnera w umowach, wpływają też na przyszłą ocenę potencjalnego

kontrahenta  w  przetargach.  Jako  podmiot  prawa  handlowego,  przyszły  partner  w

inwestycjach  choćby  opisywanego  typu  winien  cechować  się  rzetelnością,

transparentnością  procedur,  budzić  zaufanie,  wszak te  oceny ważą  o  tym ile  ofert

(konkurencyjnych) może być złożonych w przetargach, w istocie wpływają na oceny

innych przedsiębiorców co do wejścia we współpracę. No bo kto chce współdziałać  z

podmiotem  nierzetelnym,  łamiącym  prawo?.  Ocena  działania  spółki  w  sposób

nierzetelny,  w  którym  ustawia  się  przetargi,  ręcznie  nimi  steruje  z  pominięciem

obowiązującego prawa, wpływa obiektywnie niekorzystnie na ocenę tego podmiotu.

Firma  traci  dobre  imię,  zaufanie,  wiarygodność.  Jakie  konsekwencje  wizerunkowe

ponosi spółka dowodzi nagranie odtworzone na rozprawie w dniu 14 maja 2021r.,

które  wprawdzie  dotyczy  innego  przetargu  (nie  objętego  pozwem)  ale  pokazuje

znajomość  stanu  rzeczy  przez  mieszkańców  poprzez  artykuły  prasowe,  pokazuje

stopień  emocji  zainteresowanych,  postrzeganie  spółki  przez  mieszkańców,  jej

wiarygodność,  ocenę  zarządzania  majątkiem  i  wprost  domaganie  się

odpowiedzialności  dziennikarzy  za  podawanie  nieprawdziwych  rzeczy,  jeśli  takie

wystąpiły. Mieszkańcy oczekują wyjaśnienia informacji związanych z przetargami.

Powód  to  spółka  z  ograniczoną  odpowiedzialnością.  Organem  wykonawczym jest

zarząd, organem kontrolnym rada nadzorcza.  Do obowiązków rady nadzorczej należy

pełnienie funkcji nadzoru – rozumianego zazwyczaj jako sprawowanie bieżącej pieczy

nad funkcjonowaniem osoby prawnej.

Wspomniane  artykuły  prasowe  dotyczą  funkcjonowania  spółki  i  decyzyjności  w

przetargach,  zachowania  niektórych  pracowników spółki,  braku  nadzoru  ze  strony



rady nadzorczej (Wygląda na to, że szwankuje nadzór nad  spółką, taki splot wydarzeń

zdaje  się  tylko potwierdzać,  że  w PGK nie było należytego nadzoru ani   ze   stron

prezydenta,  ani  też  rady  nadzorczej.  Chyba,  że  zarząd  działał  samodzielnie  bez

konsultowania swoich decyzji z innymi organami spółki.,  Mówiąc językiem klasyka,

prezydent  i  rada  nadzorcza  zamojskiej  spółki  „rżną  głupa”.),  dotyczą  sposobu

zarządzania spółką, braku nadzoru prezesa.

W ocenie  Sądu  nie  powinno  być  wątpliwości,  że  omawiane  artykuły,  w  zakresie

zarzuconym w pozwie, nie odnoszą się jedynie do osoby prezesa zarządu Jarosława

Maluhy ale odnoszą się do sposobu funkcjonowania spółki, zarządzania jej majątkiem,

opisują  też działania Maluhy jako prezesa  spółki.  W artykule z 17.10.2018r.  autor

opisuje  wprost,  że  w  spółce  miejskiej  działa  grupa  przestępcza  wskazując  na

niegospodarność i drenaż jej majątku.  

Podkreślić należy, że artykuł może naruszać dobra osobiste kilku osób (fizycznych,

prawnych).  Artykuły  opisują  decyzje  prezesa  Jarosława  Maluhy  ale  też  rady

nadzorczej, brak nadzoru i prezesa i rady nadzorczej, działanie komisji przetargowej.

Judykatura  przyjmuje,  że  jeżeli  określone  sformułowanie  zawiera  krytyczną  ocenę

działań  organów  danej  osoby  prawnej  (która  działa  poprzez  swoje  organy)  to  w

konsekwencji  zarzuty  kierowane  wobec  tych  organów  mogą  być  traktowane  jako

zarzuty  po  adresem samej  spółki  (uzasadnienie  wyroku SA z 10.04.2019r.,  I  ACa

17/18,  LEX nr 2689776, wyrok SA w Białymstoku z 14.08.2014r.,  I  ACa 261/14,

wyrok  SA w Warszawie  z  dnia  2.06.2017r.,  VI  ACa  1711/14).  „Naruszenie  dóbr

osobistych osoby prawnej może nastąpić też w sposób pośredni w wyniku naruszenia

dóbr  osobistych  pracownika  tej  osoby,  w  szczególności   w  przypadku

rozpowszechniania nieprawdziwych informacji albo nieuzasadnionych ocen pracy tych

osób fizycznych wykonywanych na rzecz osoby prawnej. Nieprawdziwa i krzywdząca

ocena pracowników wpływa negatywnie na renomę pracodawcy” (z uzasadnienia SA

z 10.04.2019r., I ACa 17/18, LEX nr 2689776). Przywołać należy też wyrok SN z

13.01.2012r.  (I  CSK  790/10)  wskazujący,  że  rozpowszechnianie  nieprawdziwych

informacji  lub  nieuzasadnionych  i  poniżających  czy  zniesławiających  ocen

działalności dziennikarzy stanowi także naruszenie dóbr osobistych wydawcy. 



Powód zarzuca nieprawdziwą informację w publikacjach o przepłacaniu za przetarg,

postępowanie Nr ZZ/153/2017. 

Przepłacać to wg słownika PWN „zapłacić zbyt drogo”. Oznacza to wydatkowanie

kwoty większej niż to jest warte, inaczej rzecz ujmując to marnotrawienie pieniędzy.

Zważywszy,  że  to  spółka  miejska,  tj.  jedynym  wspólnikiem  jest  Miasto  Zamość,

zarzut ten to niegospodarność spółki, mający bezpośrednie przełożenie na obciążający

mieszkańców wzrost cen wody, odprowadzanie ścieków. 

Wspomniane  artykuły  informują  początkowo  o  wybraniu  oferty  droższej  oferenta

miejscowego i odrzucenie oferty firmy z Gdańska z powodu „rażąco niskiej ceny”.

Ujawniliśmy, że PGK, wybierając ofertę zamojskiej firmy za 8,5 mln, mogło przepłacić

za inwestycję 2 mln zł (!) (k. 45v). Informują o udziale w wykonaniu dokumentacji

inwestycji  siostry  właściciela   :  Dziwnym  trafem  spółka  zleciła  wykonanie

dokumentacji inwestycji siostrze właściciela firmy, który potem wygrał ów przetarg.

Autorka powołuje  się  na  sfałszowanie  referencje  oferenta  i  zarzuca  PGK brak  ich

sprawdzenia.  Ponadto  zwycięzca  przetargu  przedstawił  sfałszowane  referencje

(których notabene PGK nie sprawdził)  i  niemal dokładnie podał cenę z kosztorysu

inwestorskiego (niektóre pozycje były kalką z kosztorysów). Do tego właśnie przetargu

m.in. odniósł się prezes Josik” k. 45v.  W artykule z 10.10.2018r. autorka analizując

czy mogło dość do zawyżenia ceny zarzucając Prezydentowi Miasta opieszałość w

działaniach wobec władz PGK pisze wprost  Co tam strata 2 mln zł.  W artykule z

12.06.2018r. podaje stanowczo : Powinien wyrzucić Jarosława Maluhę ze stanowiska

prezesa Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej Sp. z o.o. w Zamościu jeszcze we

 wrześniu zeszłego roku.  I  to dyscyplinarnie.  Wtedy na jaw wyszła afera,  w której

spółka miała przepłacić za budowę farmy fotowoltaicznej 2 mln zł. 

Padły  też  tezy  : a  pod  jego  rządami  PGK  miał  przepłacić  za  budowę  farmy

fotowoltaicznej  2  mln  (!).  Jeszcze  większy  niesmak budził  fakt,  że  prezydent  –  po

ujawnieniu afery z   przetargiem na fotowoltaikę Stwierdzono, że to przecież prezes

Maluha doprowadził do sytuacji, w której spółka wybrała ofertę o 2 mln zł droższą. A

 to  jest właśnie działaniem na szkodę PGK”.



W artykule z 31.07.2019r. stwierdzono: Dochód szefa zamojskiego PGK szokuje tym

bardziej, że taką horrendalną sumę zgarnął w roku, w  którym wyszła na jaw afera z

przetargiem na fotowoltaikę (spółka miała przepłacić 2 mln zł).

W artykule aktorka używa sformułowania „spółka miała przepłacić”. W ocenie Sądu

sformułowanie  to  wskazuje  na  fakt  przepłacenia  tj.  zapłaty  znacznie  drożej  niż  to

kosztuje.  To nie jest tylko pytanie, zwracanie uwagi społeczeństwa na ten problem, to

w świetle treści artykułów, ich kontekstu, stwierdzenie faktu zapłaty drożej niż to jest

warte pieniędzmi publicznymi (gdyby przetargu nie odwołano w części  wykonania

farmy fotowoltaicznej), w tle z zyskiem prywatnym osób fizycznych, co do których

autorka stawia pytanie „kto jeszcze miał na tym zarobić?”. 

Ustalone w tym zakresie  fakty podlegają ocenie z punktu widzenia naruszenia dobra

osobistego.  W  ocenie  Sądu  autorka  nie  stawia  pytań,  nie  rozważa  a  zarzucając

Prezydentowi  brak  działania  wprost  przesądza  o  „przepłaceniu”-  zmarnotrawieniu

pieniędzy miejskiej spółki. Forma wypowiedzi „miała przepłacić” w kontekście całego

artykułu, w powiązaniu ze stwierdzeniem sfałszowanych referencji (nie sprawdzając

na  datę  publikacji  artykułów  u  samego  referenta  lub  oferenta  prawdziwości  lub

nieprawdziwości złożonych referencji i posiadania doświadczenia) i ze słowem „afera”

sygnalizuje  czytelnikowi  przestępne,  naganne  działanie  spółki  w  zakresie

przeprowadzonego przetargu. Naruszenie dobra osobistego może wystąpić też przez

jednoznaczne sugestie niewłaściwego, nagannego, przestępnego procedowania co do

zamówień publicznych, co do których istnienie wymóg transparentności (wyrok SN z

7.07.2005r. , V CK 686/04, LEX nr 196405). Do naruszenia dobrego imienia, renomy

w tym zakresie doszło.

Przedmiotem krytyki jest działalność samej spółki, jej niegospodarność z motywacją

żerowania na majątku i działalności spółki. Dobitnie świadczy o tym sformułowanie

kto jeszcze miał na tym zarobić, afera.

Powód udowodnił, że kreowanie takiego wizerunku PGK wywołuje bardzo negatywne

relacje  w  społeczeństwie,  oceniając  sprawę  rozsądnie,  obiektywnie,  publikacje

prasowe w tym zakresie przedstawiają negatywny obraz spółki wśród mieszkańców,



kontrahentów. Zdecydowanie odbiór przekazu prasowego w tej części w świadomości

ogółu  osób  rozsądnie  myślących  i  przestrzegających  zasad  życia  społecznego  jest

bardzo krytyczny. Poprzez takie tezy powstały olbrzymie skutki finansowe dotyczące

odbioru odpadów komunalnych od miasta  Zamość,  odbioru wody,  ścieków,  spadła

wiarygodność  w  obszarze  działania  biznesowego,  wydłużały  się  procedury  wobec

braku wiarygodności PGK co miało wpływ jaką kwotę miasto mogło przeznaczyć na

odbiór odpadów komunalnych.  

Istotne jest czy rzeczywiście fakty te (przepłacenia) zaistniały w rzeczywistości. Na

datę  zamknięcia  rozprawy  (art.  316  §  1  k.p.c.)  strona  pozwana  nie  udowodniła

prawdziwości tych faktów. Nie chodzi o sam fakt wyboru wyżej oferty, to oczywisty

niesporny i prawdziwy fakt, tylko o to, że oferta zamojskiej firmy została wybrana z

naruszeniem prawa (karnego, zamówień publicznych) w celu zysku osób fizycznych,

prywatnych na majątku spółki.  Wykazanie naruszenia prawa przez spółkę (komisję

przetargową,  Prezesa-zarząd,  radę  nadzorczą)  udowadniałoby  prawdziwość

zaprezentowanych  faktów  :  przepłacenia,  afery.  Dowodzeniu  zatem  podlegało

działanie spółki niezgodnie z przepisami Prawa zamówień publicznych, sama cena nie

decyduje  o  wyborze  oferty,  nie  była  to  też  jedyna  przyczyna  odrzucenia  oferty  z

Gdańska,  liczą  się  też  inne  czynniki  wskazujące  na  ocenę  złożonych  ofert.  W

artykułach brak odniesienia się, analizy podanego art. 89 ust. 1 pkt 4 Prawa zamówień

publicznych,  brak  informacji  udzielnej  czytelnikowi,  że  sam  fakt  wyboru  oferty

zawierającej  cenę  usługi   wyższą  nie  świadczy  jednoznacznie  o  niegospodarności,

nieprawidłowym  działaniu  zarządu,  rady  nadzorczej,  komisji  przetargowej.  Brak

rzetelnej  informacji,  że  rada  nadzorcza  uchwałą  wyraziła  zgodę  na  zaciągnięcie

zobowiązania  przez  zarząd  spółki  na  kwotę  9 000  000  (dziewięć  milionów)  zł  na

zadanie  związane  z  fotowoltaiką,  brak  szczegółów co  do  ustalania  z  oferentem z

Gdańska szczegółów jego oferty, posiłkowania się przez PGK przy wyborze oferty

opinią pisemną u osoby z kwalifikacjami budowlanymi co do możliwości wykonania

zadania  za  podaną  cenę,  brak  szczegółowej  analizy  przyczyn  odrzucenia  oferty  z

Gdańska.  Czytelnicy  –mieszkańcy  mają  prawo  wiedzieć,  jakich  oferentów  spółka

miejska  wybiera  i  jakie  są  motywy  wyboru  oferenta  oferującego  wyższą  cenę.



Ograniczenie się przez dziennikarza do podawania wybiórczych faktów świadczy o

nierzetelności.  Postępowanie dowodowe wykazało, że dziennikarka zwróciła się do

PGK mejlowo o odniesienie się do informacji o sprawdzaniu przez CBA przetargów

przed  pierwszym  artykułem,  następnie  uzyskała  przy  piśmie  o  sprostowanie  z

10.10.2018r.  (k.  35-38) odpis  pisma PGK z 23.10.2017r.  zawierającego przyczyny

odrzucenia  oferty  wykonawcy z  Gdańska,  gdzie  opisywano procedurę  wyjaśniania

zaoferowanej ceny odbiegającej znacznie od kosztorysu inwestorskiego o około 28 %

w oparciu o opinię z 9.10.2017r. na temat dokumentacji przetargowej (k. 21-22), nadto

podano dwie przyczyny odrzucenia oferty : z art. 89 ust. 1 pkt 4 w zw. z art. 90 ust. 3

ustawy z dnia 29 stycznia 2004r. Prawo zamówień publicznych (Dz.U. 2017.1579)

ponieważ oferta zawierała rażąco niską cenę w stosunku do przedmiotu zamówienia

oraz art. 89 ust. 1 pkt 2 w zw. z art. 90 ust. 3 ustawy z dnia 29 stycznia 2004r. Prawo

zamówień  publicznych  (Dz.U.  2017.1579),  ponieważ  treść  oferty  wykonawcy  nie

odpowiada treści specyfikacji istotnych warunków zamówienia z zastrzeżeniem art. 87

ust. 2 pkt 3 ustawy PZP (k. 25-29). Brak wskazania, analizy w artykułach konkretnego

stanowiska  PGK  (ograniczono  się  do  sformułowania  wszystko  jest  w  porządku),

eksponowanie  wyboru  „droższej”  oferty,  informacja  o  przepłaceniu  za  przetarg

(stwierdzenie  faktu),  stracie  2  mln  zł  (stwierdzenie  faktu)  to  podawanie

nieprawdziwego  obrazu  przetargu.  Pozwana  sam  przyznała,  że  niczego  więcej  u

powoda nie dociekała, nie ustalała w PGK jakie były motywy wyboru droższej oferty,

„bo  nie  było  z  kim   tak  naprawdę  ustalać”  (k.  488v).  Tylko  zaprezentowanie  w

artykułach  działań  PGK  wyjaśniających  przyczyny  działania  i  podejmowania

odpowiednich  decyzji  zapewniałoby  ocenę  pracy  dziennikarza  jako  rzetelnej,

wszechstronnej,  starannej.  Wówczas  można  mówić,  że  czytelnik  został  należycie

poinformowany.  Nie  było  pilności  publikacji,  bo  przetarg  na  fotowoltaikę  był  już

sprawdzany  od  maja  2018r.  przez  CBA.  Nadto  dziennikarka  ustalała  w  organach

miejskich  w  Tomaszowie  Lubelskim  fakt  nierzetelnych  referencji  wygrywającego

oferenta dopiero w maju 2019r. po publikacji szeregu artykułów (mejle złożone przez

pozwaną z maja 2019r. k. 241, 242). Również dopiero w styczniu 2019r. ustalała w

Urzędzie Zamówień Publicznych czy miał  miejsce fakt sprawdzania prawidłowości

przetargu na fotowoltaikę (mejl k. 242).



Nie  udowodniono  przestępstwa  w  postępowaniu  karnym,  w  którym  nawet  nie

postawiono  zarzutów  in  personam,  a  przecież  tylko  prawomocny  wyrok  karny

skazujący  za  przestępstwo  z  art.  305  k.k.  upewniałby  o  fakcie  „przepłaceniu  za

przetarg”. Brak wykazania przez stronę pozwaną choćby opinią biegłego sądowego, że

oferta z Gdańska była realna do wykonania (nie była rażąco zaniżona) a zatem nie

było podstaw do sprawowania art. 89 ust. 1 pkt 4 Prawa zamówień publicznych,  tylko

z zamiarem wydrenowania finansowego spółki nie została przyjęta. Zeznania świadka

Włodzimierza Podkańskiego o realności wykonania w oferowanej cenie należy ocenić

z dużą dozą ostrożności, bowiem to przedstawiciel oferenta startującego w przetargu. 

Nie  można  bazować  w  tej  ocenie  na  zeznaniach  samej  pozwanej  o  ustaleniu  u

„różnych  ekspertów”  o  realności  złożonej  oferty,  wszak  to  istotny  obszar  sporny

między  stronami.  Jeśli  strona  pozwana  nie  chciała  ujawnić  źródła  takiej  oceny

(przeciwnik procesowy ma prawo ocenić w ramach oceny rzetelności  i  staranności

dziennikarskiej czy wskazani eksperci faktycznie byli ekspertami tej dziedzinie) mogła

wnosić  o sporządzenie  opinii  wg art.  278 k.p.c.  w tym zakresie dla potwierdzenia

słuszności  stawianej  tezy  nieprawidłowego  działania  powódki.  Udowodnieniu

podlegał  też  świadomy, zamierzony dla  uzyskania prywatnych korzyści  (zgodnie z

tezami artykułów), niekorzystny dla spółki, wybór oferty. 

Pozwana nie udowodniła, by treść oferty wykonawcy z Gdańska odpowiadała treści

istotnych warunków zamówienia a to też było przyczyną odrzucenia jej oferty. Nie

zaprezentowała czytelnikom również tego argumentu. 

Podkreślić trzeba, że nawet podawanie przez prasę nieprawdziwych informacji, gdy

nastąpiło  to  w  efekcie  starannego,  wszechstronnie  zweryfikowanego  materiału,

rzetelnie,  oparte  na  wiarygodnym  i  obiektywnym  źródle  informacji  uchyla

bezprawność,  bowiem  to  działanie  w  celu  społecznie  uzasadnionego  interesu

publicznego. Ale już podanie nieprawdziwej informacji, przy naruszeniu art. 12 ust. 1

Prawa prasowego  sprowadza odpowiedzialność cywilną strony pozwanej. 

Swoje  działanie  pozwana  motywowała  jawnością  życia  publicznego,  prawem

obywateli do informacji, obroną społecznie uzasadnionego interesu publicznego. Ten



argument zwalniałby z odpowiedzialności dziennikarza, gdyby  dopełnił szczególnej

staranności  dla  ustalenia  prawdziwości  działania  i  rzetelności,  gdyby  wykazał

działanie  zgodne  z  art.  12  ust.  1  pkt  1  ustawy  Prawo  prasowe  tj.  zachowanie

szczególnej  staranności  i  rzetelności  przy  zbieraniu  i  wykorzystywaniu  materiałów

prasowych,  zwłaszcza  sprawdził  zgodność  z  prawdą  uzyskanych  wiadomości  lub

podał ich źródło. Tymczasem tego zabrakło. W sprawie II K 51/19, gdzie Franciszki

Josikowi zarzucono przestępstwo z art. 212 § 2 k.k. ten wprost w ugodzie i sądowej

przyznał,  że  oferent  z  Zamościa  nie  sfałszował  dokumentów  i  referencji  we

wskazanym  przetargu  (k.  344)  a  przecież  wiedzę  tę  miał  będąc  na  otwarciu

zakończenia  inwestycji  w  Tomaszowie  Lubelskim.  Zabrało  zatem  konfrontacji

zebranych informacji  z  samymi zainteresowanymi,  konkretnie z PGK, z oferentem

zamojskim, co do jego referencji i wykonywania dokumentacji na potrzeby przetargu,

mejli, które były wysyłane z jego biura. 

Kolejno  powód  zarzuca  w  pozwie  nieprawdziwą,  w  jego  ocenie,  informację  w

artykułach  naruszającą  dobra  osobiste  spółki  ręcznego  sterowania  przetargami  nr

ZZ/124/17, ZZ/165/17, ZZ/166/17:

Wiele wskazuje na to, że przetargi mogły być ręcznie sterowane przez samego Maluhę 

I nieważne, że  to  prezes Maluha doprowadził do sytuacji, w której spółka wybrała o

2 mln zł droższą ofertę,  a on sam mógł „ręcznie sterować” przebiegiem kolejnych

trzech  przetargów!  Znów  wygrał  ten,  co  miał  wygrać.  A   kiedy  jego  oferta  była

najdroższa,  więc nie mógł wygrać,  unieważniano przetarg.  Przetargi  wg publikacji

miała łączyć osoba przedsiębiorcy z branży budowlanej.  Dziwnym trafem – czy to

przypadek? – potem właśnie on    (a był  częstym gościem prezesa, zwracali się  do

siebie po imieniu) wygrywał. Pikanterii sprawie dodaje fakt, że ów przedsiębiorca jest

mężem pani prokurator.

W zakresie  tego  zarzutu  pozwu  autor  artykułu  nie  stwierdza  jednoznacznie  faktu

ręcznego sterowania przetargami przez Maluhę. Przytoczony kontekst wypowiedzi ma

utwierdzić  czytelnika  w  przekonaniu,  że  skoro  Malauha  doprowadził  do  sytuacji

wybrania  o  2  mln  drożej  oferty   to  też  mógł  „ręcznie  sterować”  przetargami  tj.

decydować  samodzielnie  (bez  zachowania  procedur)  kto  ma  wygrać.  Zestawienie



bliskiej znajomości wygrywających i prezesa Maluhy autor opatruje hasłem „dziwy

traf”, pyta czy to przypadek, używa pojęcia „pikanteria”. 

Wg orzecznictwa naruszenie dobra osobistego może nastąpić poprzez sam kontekst

artykułu,  sugestie  naprowadzające  na  niewłaściwe  postępowanie  w  tym  wypadku

prowadzące do działania prezesa zarządu niezgodnie z prawem, z naruszeniem zasad

Prawa zamówień publicznych, bez zachowania transparentności. Maluha działa jako

prezes zarządu, nie reagowała rada nadzorcza nie sprawując bieżącego nadzoru, zatem

ten fragment artykułu narusza dobre imię spółki, w obiektywnej ocenie przeciętnego

obywatela  rozumnie  oceniającego  sytuację,  działalność  spółki  wg  publikacji

nakierowana była na „wybór swoich” w przetargu.  Kolesiostwo,  mające wpływ na

przetargi, nie zostało potwierdzone w sprawie niniejszej. Pozwana nie wykazała, by

konfrontowała  te  informacje  z  zainteresowanymi,  którzy  wygrywali  przetargi,  nie

wystosowywała  zapytań  do  Maluhy  o  adnotacje  na  dokumentach,  które  miała

posiadać,  jakie  miały  znaczenie,  co  oznaczały,  czy  istotnie  jednoosobowo  prezes

podejmował decyzje w tym względzie, czy decyzje te stronniczo wpływały na efekty

przetargu, czy zawężano krąg osób uczestniczących w przetargu. Kontekst artykułu

ma pejoratywny wydzięk samowładztwa prezesa i nie liczenia się  w spółce z normami

prawnymi obowiązującymi w zamówieniach publicznych. W tym względzie pozwana

autorka  nie  wykazała  rzetelności  dziennikarskiej,  szczególnej  staranności  dla

wyjaśnienia  prawdziwości  ferowanego  zarzutu.  W ocenie  Sądu  nie  można  byłoby

takiego  zarzutu  postawić  dziennikarzowi,  gdyby  zaprezentowała  w  artykule

stanowisko  prezesa  zarządu  odnoszące  się  do  ręcznych  notatek  na  dokumentach,

gdyby  wyjaśniła  ten  temat,  zapytała  o  przyczyny  łączenia  zadania  w  jedno

(fotowoltaika),  o  znajomość  z  prezesem zarządu osób wygrywających i  wpływ tej

znajomości na przetargi a informacje te zamieściła w publikacji. Mieszkańcy miasta

maja prawo wiedzieć jak takie procedury wyglądają i czy przestrzegana jest zasada

„czystych rąk” i czy nie występuje stronniczość w wyborze oferenta. 

Z  ustaleń  w  sprawie  wynika,  że  źródłem informacji  był  m.in.  Franiszek  Josik,  z

którym autorka publikacji  kontaktowała się (nie raz) już przed pierwszą publikacją

przed 29 sierpnia 2018r.  (zwrócić uwagę należy,  że również udostępniła mu odpis

protokołu  rozprawy z  niniejszej  sprawy z  dnia  29  stycznia  2021r.,  zapis  nagrania



02:54:18, gdy został wezwany ponownie w celu konfrontacji). On był w posiadaniu

dokumentów firmy PGK, które później udostępnił Prokuraturze, zawiadamiając ją o

możliwości popełnienia przestępstwa. Fakt sprawowania przez wymienionego funkcji

Prezesa zarządu powodowej spółki przez 21 lat do 2016r. był powszechnie znany, jak

też pozbawienie go tej funkcji. Konflikt w spółce z następnym prezesem zarządu, tak

szczegółowo eksponowany przez Franciszka Josika na konferencji prasowej w dniu

15.10.2018r. (nagranie odtworzone w toku rozprawy w dniu 14 maja 20201r.) musiał

być  szeroko  znany,  w  tym  z  pewnością  dziennikarzom,  o  czym  świadczy  treść

zadawanych pytań, jak i treść publikacji przed tą datą (artykuł z dnia 3 października

2018r.).  Była  próba  zwolnienia  Franciszka  Josika  nawet  dyscyplinarnie.  Fakt

osobistego zaangażowania źródła informacji stanowiących treść materiału prasowego,

zbieżność  czasowa  związana  z  kandydowaniem  przez  niego  na  radnego  Miasta

Zamościa  (szukanie  przez  niego  poparcia  społecznego)  nakazywały  szczególną

ostrożność w opieraniu się na informacjach przez niego podawanych. Wszak powód

zarzuca, że ówczesna treść artykułów związana była z walką przedwyborczą (wybory

samorządowe 21.10.2018r.).  

Kryteria  szczególnej  staranności  i  rzetelności  dziennikarskiej  przy  zbieraniu

materiałów to przed wszystkim rodzaj i rzetelność źródła informacji (dziennikarz nie

powinien  opierać  się  na  źródle,  którego  obiektywizm  lub  wiarygodność  budzi

wątpliwości),  sprawdzenie  zgodności  z  prawdą  uzyskanych  informacji  poprzez

sięgnięcie do wszystkich innych, dostępnych źródeł i upewnienie się co do zgodności

informacji z innymi znanymi faktami, a także umożliwienie osobie zainteresowanej

ustosunkowania się do uzyskanych informacji. Na etapie wykorzystania materiałów

prasowych  istotne  jest  wszechstronne  a  nie  selektywne  przekazanie  informacji,

przedstawienie wszystkich okoliczności i niedziałanie „pod z góry założoną tezę” a

także  rozważenie  powagi  zarzutu,  znaczenia  informacji  z  punktu  widzenia

usprawiedliwionego zainteresowania  społeczeństwa oraz  pilności  publikacji.  Ważna

też jest forma publikacji, która ma znaczenie przy ocenie rzetelności wykorzystania

informacji. Zdaniem Sądu uwzględniając twierdzenia pozwanej o działaniu w obronie

uzasadnionego interesu, doszło do naruszenia dobra osobistego spółki poprzez sens

publikacji,  całą  treść  (nie  muszą  być  to  konkretne  sformułowania  (wyrok  SN  z



7.07.2005r. V CK 868/04) i brak wszechstronnego sprawdzenia podawanej informacji.

W tym miejscu odróżnić trzeba podawanie faktów, które można ocenić w kategorii

prawda/fałsz od ocen zawartych w publikacji, które mogą być negatywne, w formie

pytań i wątpliwości. Jednakże nie można takich ocen akceptować, gdy dziennikarz nie

wyczerpał  wszelkich  możliwych  źródeł  informacji  na  podawany  temat.  Obrona

pozwanej  w  tym  względzie  formułowania  pytań,  przedstawiania  wątpliwości  nie

uchyla bezprawności w okolicznościach sprawy. 

Kolejny zarzut powoda dotyczy istnienia ustawionych 4 przetargów. 

W spornych artykułach pojawiają się tezy:  do dziennikarzy Tygodnika Zamojskiego

docierają sugestie istnienia kolejnych układów PGK. Miało chodzić o przetargi,

Czy to kolejne ustawione przetargi? (k. 43), Pozwalają przypuszczać, że przetarg mógł

być ustawiony pod swojego (k. 20).

Autorka opisuje wykonanie dokumentacji inwestycji przez siostrę właściciela firmy X,

został wybrana bez przeprowadzenia przetargu, korespondencja (w tym kosztorysy)

prowadzona  była  z  adresu  e-mailowego  firmy  X,  uznano  za  niewiarygodne,  że

właściciel firmy „X” nie znał treści korespondencji i nie wiedział, jakie są kosztorysy,

które potem PGK przyjęło jako kosztorysy inwestorskie oraz przyjęto za pewnik, że

właściciel firmy „X” już na tym etapie wiedział sporo na rzecz planowanego zadania.

W artykule z dnia 17 października 2018r. relacjonując wyniki konferencji prasowej

Franciszka Josika stwierdza : to właśnie o tym ustawionym (?) przetargu pisaliśmy w

serii naszych publikacji,  k. 45v. 

 „Wobec powyższych faktów trudno oprzeć się  wrażeniu,  że w tym przetargu miał

wygrać ten,  kto  wygrał. Czy tylko on miał na tym zarobić?”.

 Czy to kolejne ustawione przetargi ?  

Znów wygrał ten, co miał wygrać. A  kiedy jego oferta była najdroższa, więc nie mógł

wygrać, unieważniano przetarg.

Z kontekstu artykułów wynika ustawianie przetargów pod określone firmy. W części

są to sformułowania w formie wątpliwości a w części to stwierdzenie faktu. Dowód

prawdy nie został przeprowadzony w niniejszym postępowaniu przez stronę pozwaną.

Odnośnie przetargu nr ZZ/153/2017 z zeznań świadków Piotra Struka, Anny Trond i

Beaty  Łowickiej  wynika,  że  firma  Anny  Trond  wykonywała  projekt  budowlany,



dokumentację  wstępną,  konieczną  do  wykonania  inwestycji.  Kwestię  zlecenia

omawiał Prezes Maluha, Franciszek Josik i Piotr Struk. Autorka podkreśla w artykule,

że osoba ta (firma) została wybrana bez przetargu, z wysoką ceną zapłaty 50.000 zł

netto. Dokumentację wykonała, w czasie prac używała adresu mejlowego firmy Solar

Park, bowiem pomagała jej bliska koleżanka Beata Łowicka, pracownica Solar Park.

Ten  etap,  jak  podkreślał  świadek  Piotr  Strug,  nie  był  związany  z  kosztorysem

inwestorskim.  Założenia  takiego  projektu  są  umieszczane  w  istotnych  warunkach

zamówienia  przez  zamawiającego  i  każdy  potencjalny  oferent  zapoznał  się  tą

dokumentacją, bowiem musi wiedzieć co należy wykonać, w jaki, wymagany przez

inwestora  sposób,  by  złożyć  ofertę.  

Dziennikarka  nie  sprawdziła  informacji  czy  na  tę  usługę  konieczny  był  przetarg,

informując o jej wyborze bez przetargu zapodaje czytelnikowi informację, że to jeden

z elementów stronniczego przetargu, nie rozróżniła w artykułach tego etapu posługując

się pojęciem „dokumentacja inwestorska”, nie kontaktowała się w tej sprawie z PGK,

z wymienionymi świadkami, nie wyjaśniała przyczyn użycia adresu mejlowego Solar

Park  i  nie  zidentyfikowała  w  jakiej  dacie  te  mejle  nastąpiły  (czy  były  przed

sporządzeniem kosztorysu inwestorskiego przez Piłata) i w jakiej odległości czasowej,

komu Piłat  przekazał  dokumentację,  kto  miał  do  niej  wgląd.  Po zakończeniu tego

etapu  PGK  realizował  kolejne  przygotowując  m.in.  kosztorys  inwestorski,  który

sporządzał  pan  Piłat.  Franciszek  Josik  otrzymał  polecenie  od  Prezesa  Maluhy  na

opracowanie kosztorysu do Lubelskiej Agencji Wspierania Przedsiębiorczości, gdzie

starano się o pozyskanie środków na inwestycję. Franciszek Josik pojawił się w firmie

Solar Park, prosząc Beatę Łowicką o pomoc w przygotowaniu kosztorysu dla tych

potrzeb, przyniósł projekt  (nie wiadomo przez kogo przygotowany) dla tych potrzeb

prosząc o jego korektę. Kosztorys ten w oryginale okresowo pozostawił w tej firmie. 

Wiedza dziennikarki  nie została w tym zakresie  skonfrontowana z faktycznym ich

zaistnieniem, na rozprawie autorka wskazywała, że nie było takiej potrzeby, posiadana

wiedza  i  dokumenty  w  jej  ocenie  były  wystarczające.  W  ocenie  Sądu  zabrakło

skonfrontowania posiadanej wiedzy, dokumentów z zainteresowanymi. Autorka winna

wyjaśnić  etapy  zamówienia  :  wykonanie  wstępnie  dokumentacji  projektowej  a

następnie kosztorysu inwestorskiego, ustalić na jakim etapie przesyłane były mejle,



jakiej treści, jaki był udział wygrywającego oferenta w każdym z tych etapów, jaka

była  wiedza konkretnie  o każdym z etapów i  wprost  czy znany był  mu kosztorys

inwestorski.  Odnośnie  pozostałych  przetargów  i  ich  ustawienia  dziennikarka  nie

konfrontowała informacji z zainteresowanymi, nie wyjaśniała zależności między nimi

a spółką. W zakresie twierdzeń o ustawionych przetargach brak dowodu prawdy ze

strony pozwanej. Nie potwierdza tego na dzień dzisiejszy postępowanie karne, które

nie zakończyło się prawomocnym wyrokiem skazującym. Nie dociekanie faktycznych

okoliczności wygrywania przetargów, dochowania procedury zamówień publicznych,

pomijanie  stanowiska  samych  zainteresowanych  (spółki,  kontrahentów)  to  brak

szczególnej staranności i rzetelności w zbieraniu informacji. To naruszenie art. 12 ust.

1 Prawa prasowego, od którego autorka tekstów nie ustrzegła się. Ponadto powołać

trzeba się na już zaprezentowaną wyżej ocenę co do obiektywności i wiarygodności

źródła informacji Franciszka Josika  i oparcia materiału prasowego na informacjach z

takiego źródła. Nie ma działania w interesie społecznie uzasadnionego interesu, gdy

nie docieka się prawdy w omawianym zakresie, gdy działa się pod z góry założoną

tezę. Społeczeństwo ma prawo do informacji ale prawdziwej albo nawet gdyby była

nieprawdziwa  a  dziennikarz  dopełnił  wszelkiej  staranności  i  rzetelności  w

zweryfikowaniu  informacji,  nie  odpowiada  cywilnie.  Ponadto  w  wyniku  ustaleń

faktycznych w sprawie pojawia się pytanie czy przetargi były ustawione (jak w części

twierdzi  autorka tekstów) czy też było to niewłaściwe działanie pracownika spółki

(zamierzone,  niezamierzone)  ujawniającego  kosztorys,  przygotowany  na  potrzeby

uzyskania dofinansowania inwestycji, podmiotom zewnętrznym. 

Kolejny zarzut pozwu to nazywanie PGK rodzinnym, prywatnym folwarkiem. W tym

zakresie  powódka  wskazywała  na  fragment  tekstu  o  zatrudnieniu  kuzynki  prezesa

Maluhy, który to fakt okazał się nieprawdziwy i w tym zakresie pozwany dokonał

sprostowania.  

W  artykułach  pojawiają  się  też  zapisy: Przecież  PGK  to  spółka  miejska  czyli

„niczyja”,  Niestety, PGK Sp. z o.o. jest miejska, czyli „nikogo”.  W tym zakresie w

ocenie Sądu nie występuje akcent naruszający dobra osobiste powódki. Wypowiedź

wskazuje, że mienie spółki to mienie wszystkich mieszkańców a jak wszystkich to



niczyje konkretnie. Taka forma wypowiedzi  funkcjonuje powszechnie w odniesieniu

też do mienia państwowego i nie jest to treść naruszająca dobre imię spółki. 

 Powód zarzuca też pozwanym publikacje ze sformułowaniem Grupa przestępcza. To

tytuł artykułu (na czarnym tle, wielka czcionka),, nie przytoczony w cudzysłowu, z

powołaniem się, że są to słowa Franciszka Josika : 

Były prezes zamojskiego PGK Franciszek Josik uważa, że w spółce miejskiej i wokół

niej działa…” i z tytułem Grupa przestępcza. Tytuł ten zamieszony na czarnym pasku

bardzo dużą czcionką. Artykuł otwierał wstęp o treści: W naszej firmie od dwóch lat,

jeśli chodzi o przetargi, w większości były to przekręty; kilkanaście. Charakter tych

spraw i ich rozpiętość każą myśleć, że działa grupa przestępcza. Żeruje na majątku

PGK, ale swój działania rozszerza także na Zamość, na deweloperkę, zoo, a ostatnio

zagnieździła się również w TBS (Towarzystwo Budownictwa Społecznego Sp. z o.o.,

także spółka miejska – przyp. red.) – Franciszek Josik, wieloletni prezes zamojskiego

PGK ogłosił to podczas specjalnie zwołanej (15 października) konferencji prasowej.

Te słowa wstrząsnęły Zamościem….Złodziejstwo trzeba żelazem wypalić. 

Przytoczone  fragmenty  artykułu  niewątpliwie  stawiają  spółkę  w  złym  świetle,

wskazują  na  brak  należytego  zarządzania,  brak  należytego  nadzoru,  ewidentne

działanie  przestępne  substratu  osobowego  spółki.  To  ewidentnie  fakty  szkodzące

wizerunkowi firmy, godzące w jej funkcjonowanie w zakresie wykonywanych zadań

w zakresie pozyskania choćby kontrahentów dla wykonania przedmiotowych zadań,

powodują utratę zaufania mieszkańców. Jak przytoczono w artykule relacjonuje się

działalność spółki widzianej oczami Franciszka Josika.

Pozwana powoływała się na brak odpowiedzialności z uwagi na przytoczenie cudzych

słów, które były wypowiedziane publicznie, przekazywała je też zamojska telewizja. 

 „Nie  wyłącza  także  bezprawności  sam  fakt  powoływania  w  danym  materiale

prasowym cudzych wypowiedzi, nawet ze wskazaniem ich źródła. Taka konstrukcja

publikacji  nie  zwalnia  bowiem  dziennikarza  z  dołożenia  szczególnej  staranności  i

rzetelności  przy  zbieraniu  i  wykorzystywaniu  materiału  prasowego;  obowiązek



wynikający  z  art.  12  ust.  1  Prawa  prasowego  nie  zostaje  wyłączony.  Działanie

dziennikarza w ramach dozwolonej krytyki służącej interesowi publicznemu prowadzi

do wyłączenia bezprawności działania jedynie wówczas,  gdy krytyka ma charakter

rzeczowy i  jest  rzetelna”  tak  wyrok SN z 7  lipca  2005r.,  V CK 868/04 (LEX nr

196405, tak też SA w Warszawie w wyroku z dnia 21.11.2012r., I ACa 598/12, LEX

nr 1267420).

Kolejno Sąd Najwyższy wskazał „Obowiązkiem dziennikarza jest takie sformułowanie

tytułu,  aby  zawarte  w  nim  informacje  i  oceny  oparte  były  na  prawdziwych  i

obiektywnie  sprawdzalnych  faktach.  Tylko  wtedy  podanie  nawet  niekorzystnej

informacji  w tytule  nie  będzie  działaniem bezprawnym w rozumieniu art.  24  k.c.,

jeżeli  dziennikarz  działał  w  imię  uzasadnionego  społecznie  interesu”  wyrok  SN

z .02.2008r., I CSK 345/07, LEX nr 448024). 

Dla oceny bezprawności naruszenia ważna jest chwila publikacji artykułów, chodzi o

stan  rzeczy  możliwy  do  uchwycenia  w  tym  czasie.  Konferencja  odbyła  się  w

poniedziałek,  artykuł  ukazał  się  w  środę  a  w  niedzielę  odbyła  się  pierwsza  tura

wyborów samorządowych, w których kandydował Josik. W tym czasie złożone zostały

3 zawiadomienia  do  Prokuratury  o  możliwości  popełnienia  przestępstwa w PGK :

przez Franciszka Josika, przez Martę Pfeifer, przez radę nadzorczą.

Pozwana  mogła  przytoczyć  słowa wypowiedziane  na  konferencji,  gdyby wykazała

dołożenie  należytej  staranności  w  wyjaśnieniu  prawdziwości  zarzutów,  powinna

dokonać weryfikacji uzyskanej wiedzy pod kątem jej wiarygodności, a korelatem tego

prawa  jest  obowiązek  dziennikarzy  wynikający  z  art.  6  Prawa  prasowego  do

prawdziwego przedstawiania omawianych zjawisk. W zakresie dochodzonym pozwem

chodzi o wykorzystywanie majątku spółki i stanowisk dla przestępnych celów, o złe

zarządzanie obliczone na drenaż jej finansów. W toku postępowania pozwana nawet

nie powoływała się na fakt sprawdzenia, ustalania prawdziwości zarzutu i realizowania

art.  12  ust.  1  prawa  prasowego.  Dowodu  prawdy  złodziejstwa,  istnienia  grupy

przestępczej  w  sprawie  nie  przedstawiła.  Nie  jest  wystarczające  w  tym  zakresie

posiadanie  informacji,  że  przetargami  interesuje  się  CBA,  czy  zgłoszono



zawiadomienia  do  Prokuratury.  Organy  ten  powinny  sprawdzić  prawidłowość

działalności spółki ale sprawdzanie nie przesądza o wyniku postępowań. Ferowanie

jednoznacznych faktów, by nie rodziło odpowiedzialności cywilnej, musi być pewne. 

Forma przekazu informacji, tytuł wielkimi literami, treść, jednoznacznie utwierdzają

czytelnika  w  złodziejstwie  w  miejskiej  spółce,  wzbudzają  w  czytelniku  pewność

informacji o niegospodarności. Temat ten wywołał wielkie emocje w społeczeństwie,

co  przyznaje  w  artykule  autorka.  Artykuł  naruszał  dobre  imię  spółki,  po  takim

przekazie  obiektywnie  ocieniający  czytelnik  ma  przeświadczenie  o  przestępnej

działalności w spółce, o wykorzystywaniu dla celów prywatnych jej majątku. 

W  sprawie  nie  wystąpiły  okoliczności  uchylające  w  tym  zakresie  bezprawność

naruszenia. Wolność wypowiedzi nie upoważnia do publikacji w prasie z powołaniem

się  na  ochronę  ważnego  interesu  społecznego  informacji  nieprawdziwych  albo

uzyskanych bez zachowania miary staranności i rzetelności wymaganej w art. 12 ust. 1

pkt 1 ustawy z dnia Prawo prasowe. Warto przywołać też wyrok SN z 11.09.1981r., II

CR 297/81, LEX nr 8353 „Ustawodawca w przepisie art. 24 § 1 k.c. posługuje się

pojęciem bezprawności działania sprawcy w sensie obiektywnym. Oznacza to, iż samo

przeświadczenie osoby, której wykazano naruszenie w publikacji dobra osobistego, iż

postawiony z  niej  zarzut  jest  prawdziwy,  nie  powoduje  odpadnięcia  przesłanek do

żądania przez pokrzywdzonego ochrony przewidzianej w tym przepisie”.

Prasa  nie  może  przekraczać  określonych  granic,  w  odniesieniu  do  prasowego

omówienia  kwestii  dotyczących  ważnych  spraw  zainteresowania  publicznego,  a

dziennikarze  mają  obowiązek  działania  w  dobrej  wierze  i  w  oparciu  o  rzetelne

podstawy faktyczne (postanowienie Sądu Najwyższego z dnia 1 marca 2018 r., I CSK

653/17). 

Tymczasem  kontekst  czasowy  (zbliżające  się  wybory  samorządowe),  osobiste

zaangażowanie udzielającego wywiadu (obliczone na wyeksponowanie swojej osoby

wszak  był  kandydatem),  zwołanie  konferencji  w  okolicznościach,  gdy  udzielający

wywiadu  nie  był  organem  spółki  a  zwykłym  pracownikiem,  bez  udziału  w  tej

konferencji samego zainteresowanego PGK, winny budzić bardzo duże wątpliwości co



do intencji udzielającego wywiadu, a to z kolei do bardzo wnikliwego sprawdzenia

podawanych  przez  taką  osobę  informacji  i  zachowania  rzetelności.  Za  określenie

uczestnictwa w grupie przestępczej Franciszek Josik już przeprosił (k. 344). 

W  postępowaniu  sądowym  umożliwiono  stronom  składanie  wszelkich  wniosków

dowodowych  do  daty  zamknięcia  rozprawy,  dla  wykazania  słuszności  swoich

stanowisk. Przewodnicząca stale nakłaniała strony do ugodowego załatwienia sporu

realizując normę art. 10 k.p.c., jednakże strony nie wyraziły takiej woli.

Pozew zawiera  dwa żądania  :  zaniechania  naruszania  dobra  osobistego i  usunięcia

skutków naruszenia.  Art.  23 k.c.  w literalnym brzmieniu wskazuje,  że  zaniechania

można  żądać,  gdy  następuje  zagrożenie  naruszenia  dobra  osobistego,  usunięcie

skutków  naruszenia  następuje  już  po  dokonaniu  naruszenia  dobra  osobistego.  W

ocenie Sądu na uwzględnienie zasługiwało żądanie opublikowania przeprosin zgodnie

z  żądaniem.  Do  naruszenia  dobra  osobistego  spółki  już  doszło  i  na  tym  etapie

właściwą formą ochrony jest przeproszenie. W wyniku przeproszenia nie zachodzi, w

ocenie Sądu, dalsze zagrożenie naruszania dobra osobistego spółki,  wszak pozwani

obowiązani są do działania zgodnie z Prawem prasowym. Dlatego żądanie pozwu o

zaniechanie należało oddalić.

Treść i forma przeproszenia powinna być skonkretyzowana przez powoda (wyrok SN

z dnia 22.12.1997r.,  II  CKN 546/97,  OSNC 1998/7-8/119).  Sąd orzeka bowiem w

granicach żądania (art.  321 § 1 k.p.c).  Sąd może nieznacznie ingerować w żądaną

treść,  nadając  jej   treść  zgodnie  z  wolą  powoda  wyrażoną  w  pozwie,  zgodnie  z

ustaleniami postępowania dowodowego. Na datę zamknięcia rozprawy (art. 316 § 1

k.p.c.) Jarosław Maluha nie jest prezesem spółki, stąd żądanie co do braku podstaw

jego odwołania jest  bezprzedmiotowe.  W pozostałym zakresie forma przeproszenia

jest adekwatna do naruszenia, Sąd zastąpił słowo „nie wykazano nieprawidłowości”,

na nie wykazano ”niegospodarności”, które jest pojęciem węższym, ograniczonym do

zakresu  podstawy  faktycznej  żądania,  postępowanie  dowodowe  było  ograniczone

tylko  do  zarzutów  pozwu.  Sąd  nie  ingerował  w  techniczne  aspekty  publikacji

przeprosin, czcionki, terminu.



Dlatego należało uwzględnić żądanie jedynie co do przeproszenia w prasie, bowiem to

było źródło publikacji, będące podstawą żądania pozwu. Przeproszenie następuje w

formie dokonanego naruszenia dobra. 

Podstawę prawną odpowiedzialności pozwanych stanowi art. 23 k.c., 24 k.c. 

Art.  38  ustawy Prawo prasowe  określa  krąg  podmiotów,  którym można  przypisać

odpowiedzialność za naruszenie dobra osobistego. To wydawca,  redaktor naczelny,

autor  artykułów.   Każda  z  tych  osób  odpowiada  za  własne,  odrębne  działania.

Wydawca odpowiada za niewłaściwe zorganizowanie procesu przygotowania tekstów

do druku i nadzoru nad ich zgodnością z prawem, formą i treścią. Redaktor naczelny

odpowiada za dopuszczenie do druku artykułów określonej treści, odpowiada zatem za

publikacje  tej  treści,  autor  artykułu  ponosi  odpowiedzialność  za  napisanie  i

skierowanie  artykułu  do  publikacji  (wyrok  SN  z  15.02.2018r.,  LEX  nr  2486151,

wyrok SA w Gdańsku z 8 maja 2013r. V ACa 852/12, LEX nr 1419025). 

W  okolicznościach  sprawy  odpowiedzialność  pozwanych  występuje,  obowiązek

przeproszenia  tj.  złożenia  oświadczenia  usuwającego  skutki  naruszenia  dóbr

osobistych publikacją nie jest obowiązkiem wspólnym tych osób, ale nie wyłącza to

możliwości  złożenia  w  tym  przedmiocie  jednego  oświadczenia  podlegającego

opublikowaniu (wyrok SN z 15 lutego 2018r., I CSK 281/17, OSNC –ZD 2019/0/16).

Dlatego orzeczono jak w pkt I wyroku.

Sąd  nie  uwzględnił  żądania  z  pkt  II  b  i  c  pozwu  uznając  je  za  niesłuszne  w

okolicznościach sprawy. Podstawą żądania było naruszenie dobra osobistego spółki w

podanych  i  dołączonych  artykułach  prasowych.  Stanowią  one  podstawę  faktyczną

pozwu. Zakres ochrony dotyczył właśnie takiej formy przekazu i publikacji i w takiej

formie żądający uzyskał ochronę. Do usunięcia skutków dokonanego już naruszenia

nie jest właściwa inna forma,  niż ta w jakiej  dokonano naruszenia.  Stąd oddalenie

żądania w pozostałym zakresie. 

Powództwo zawiera  żądanie  zasądzenia  kwot  pieniężnych  na  wskazane  podmioty.

Odpowiedzialność pozwanych w tym wypadku jest solidarna na mocy przepisu art. 38



Prawo prasowe a podstawę prawną stanowi art. 23 k.c., 24 k.c. w zw. z art. 43 k.c. i

art. 448 k.c.

Ten ostatni  określa,  że  w razie  naruszenia  dobra  osobistego sąd  może  na  żądanie

uprawnionego  zasądzić  odpowiednia  sumę  pieniężną  na  wskazany  cel  społeczny,

niezależnie od innych środków potrzebnych do usunięcia skutków naruszenia. 

W  ocenie  Sądu  żądanie  w  tym  zakresie  jest  zasadne  częściowo.  Powód  żądał

zasądzenia kwot po 14 000 zł. Brak jednoznacznych mierników w jaki sposób kwota

powinna być ustalana. Pozostawiono to ocenie Sądu, który na kanwie okoliczności

sprawy ma pewną swobodę decyzyjną w tym zakresie (tak Sąd Najwyższy w wyroku z

dnia 16 kwietnia 2002 r.,  sygn.  akt V CKN 1010/00).  Wysokość ta nie może być

jednak nadmierna, ale musi być "odpowiednia" tj. utrzymana w rozsądnych granicach,

odpowiadających aktualnym warunkom i przeciętnej stopie życiowej społeczeństwa

(tak Sąd Najwyższy w wyroku z dnia 26 lutego 1962 r., sygn. akt 4 CR 902/61; w

wyroku  z  dnia  24  czerwca  1965  r.,  sygn.  akt  I  PR  203/65;  też  wyrok  Sądu

Najwyższego z dnia 22 marca 1978 r., sygn. akt IV CR 79/78). Rozważając powyższe

kryteria Sąd uznał, że przyznanie kwoty pieniężnej w łącznej kwocie 14 000 zł jest

adekwatne  do  stopnia  naruszenia  dóbr  osobistych  powoda,  nie  stanowi  także

nadmiernego  obciążenia  dla  pozwanych.  Zarówno  kondycja  finansowa  pozwanej

spółki, jak i sytuacja majątkowa pozwanego pozwolą na uiszczenie powyższych kwot,

nie powodując nadmiernego uszczerbku. Dalej idące żądanie w tym zakresie uznał za

niezasadne. 

      Orzeczenie o kosztach procesu zawarte w wyroku uzasadnia treść art. 100 k.p.c.

Żądania każdej ze stron zostały w części  uwzględnione a w części  oddalone.  Stąd

wzajemnie zniesienie kosztów procesu. 



Sygn. akt I C 1069/19

Zarządzenie :

Odpis wyroku z uzasadnieniem doręczyć :

-pełnomocnikom stron,

-pozwanej Jadwidze Herecie z pouczeniem o prawie, terminie,  sposobie wniesienia
apelacji. 

 
 



 
 
 


	Sygn. akt I C 1069/19
	W IMIENIU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ


