Ciekawe historie to klucz do sukcesu, czy to w książkach, czy filmach. Często wybierając coś do przeczytania lub obejrzenia idziemy w ciemno, mając nadzieję, że trafimy na dobrą, porywającą fabułę. W życiu codziennym również lubimy słuchać interesujących opowieści od znajomych, jest to dla nas okazja do inspiracji, ale też zaspokaja nasze pragnienie pozyskiwania nowych, ciekawych informacji. Storytelling spełnia te warunki, jednak z założenia zawsze ma być tą ciekawą historią trafioną w punkt. Mówiąc ściśle - jest to sposób zainteresowania i zaangażowania klienta naszą marką, bądź produktem.
Storytelling, a marketing - będzie z tego udany związek?
Nasze opowiadanie jest formą reklamy, która działa pod „zasłoną dymną”, tzn. cele są zwykle te same: przyciągnąć uwagę, zachęcić do zainteresowania się marką i kupna produktu, a również często - poprawa wizerunku firmy. Jednak to konkretne narzędzie w strategii marketingowej, z zamysłu, ma działać inaczej - łagodniej.
Prawda jest taka, że wskaźnik świadomości konsumenckiej ma tendencje wzrostową i trudniej jest takiego konsumenta zainteresować produktem, a co dopiero przekonać do kupna. Żyjemy w czasach, gdzie zdarza się, że reklama staje się coraz bardziej nachalna i ma zainteresować potencjalnego klienta już w pierwszych sekundach - przy czym bombarduje go ogromem informacji w bardzo krótkim czasie, co działa na klienta odrzucająco.
Storytelling ma być lżejszy - złapać zainteresowanie odbiorcy w pierwszych momentach, jednak poprowadzić go, otaczając odpowiednim klimatem, aż do końca. Widz ma poczuć się, jakby oglądał odcinek swojego ulubionego serialu - a co za tym idzie - odczuwał emocje, starał się utożsamić z bohaterem występującym w materiale i czuć pozytywne wrażenia, co determinuje jego zdanie na temat marki, bądź produktu. Zatem w dobie dzisiejszych czasów, jest to idealne narzędzie marketingowe, jednak główny warunek jest jeden - opowiadanie musi być dobrze przemyślane.
Strategia marketingowa związana ze storytellingiem
Rozpoczynając pracę nad storytellingiem należy zastanowić się nad ważnymi punktami tworzącymi tę formę reklamy:
-
bohater - to on będzie medium między marką, a konsumentem. Jego osobowość, styl bycia i zachowanie wpłynie na reakcję odbiorcy, więc jest to ważny aspekt.
-
fabuła - to od niej zależy, jaki klimat utworzy się wokół bohatera i do jakiego świata zostanie przeniesiony widz. Zatem ta kwestia musi być dobrze przemyślana
Na przykład gigant polskiej sprzedaży internetowej - Allegro - w swoim spocie reklamowym „English for beginners” wprowadził odbiorcę w miły klimat, gdzie poznajemy starszego pana, który pragnie nauczyć się języka, aby mógł swobodnie porozumieć się z rodziną, kiedy wyleci do nich na Święta Bożego Narodzenia. Właśnie, czas! - bardzo dobrym i przynoszącym spore dodatkowe korzyści ze storytellingu jest umiejscowienie fabuły oraz czasu, kiedy będzie emitowane opowiadanie. Kiedy fabuła będzie nawiązywać do tematu Świąt Bożego Narodzenia, wyemituj tę reklamę właśnie w tym okresie. Odnosząc się jeszcze do czasu, zastanów się, czy będzie to jednorazowy spot, czy może seria krótkich odcinków. Należy dodać, że ta forma reklamy przynosi długofalowe korzyści. Wynika to z tego, że historyjki są lubiane i często przekazywane dalej oraz zapamiętywane na długo. Ważną częścią jest też target, czyli w jaką grupę docelową celujemy i co chcemy przez tę formę osiągnąć.
Jeżeli o korzyściach mowa…
W zależności od formy, czasu emitowania, fabuły i stworzonego klimatu – storytelling przynosi wspomniane wcześniej - korzyści długofalowe. Jest to między innymi zapamiętanie marki, kojarzenie produktu z marką oraz poprawa wizerunku firmy. Ale jest to również forma wyróżnienia się, gdzie pokażemy, że nasza marka potrafi myśleć niestandardowo i oryginalnie. Jest to też wyjście na przeciw szablonowym strategiom marketingowym.
Storytelling może również istotnie wpływać na pozycjonowanie stron (https://www.eactive.pl/pozycjonowanie-stron/pozycjonowanie-i-seo-to-dwa-rozne-pojecia/), łącząc to, co chcą widzieć użytkownicy z tym, co chcą widzieć wyszukiwarki. Korzystając z przyjemnych opowiadań zdobywamy spore zaangażowanie klientów, którzy zaczynają opowiadać o naszym produkcie/marce, co generuje wzrost znajomości marki, ale jest to też wiązanie historii z marką. Przekaz storytellingiem wiąże się z silniejszą motywacją klienta do zakupu oraz pozytywną więzią między marką a konsumentem, co może tworzyć udany związek i generować współpracę na długi czas.
Storytelling w pigułce
Storytelling to kreowanie historii, która przemówi do konsumentów, zachęci ich do zainteresowania się marką oraz kupna produktu, przy jednoczesnym zwiększeniu się rozgłosu o firmie i wzroście zaangażowania na linki klient-marka. Przy tworzeniu takiej formy należy zadbać o odpowiedni klimat, którym będziemy chcieli zaczarować konsumenta - czyli bohater i fabuła - oraz o celu - czyli w jaką grupę docelową mierzymy i co będziemy chcieli uzyskać z takiej opcji przekazu. Ale warto również nadmienić, że liczy się także spójność, autentyczność przekazu oraz porywający uwagę pomysł. Jeżeli odpowiednio dobierzemy składniki i zrobimy z tego odpowiedni zestaw, otrzymamy długofalowe korzyści, które będą owocowały w silną więź z klientem, jego większą motywacją do zakupu, dobrym wizerunkiem firmy, ale też długoterminową współpracą. Marka istnieje cały czas, produkt - jak większość – ma datę do „spożycia” przez konsumentów. Dobry storytelling wypromuje nie tylko produkt, który będzie się cieszył popularnością na jakiś czas, aż do „spożycia”, ale również markę, która pozostanie w pamięci konsumentów, bez terminu zużycia.
Napisz komentarz
Komentarze