Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
środa, 24 kwietnia 2024 22:49
Reklama Baner A1 BUDBRAM

Czarny Piątek - poznaj prawa konsumenta

Czy mogę reklamować towar kupiony w obniżonej cenie? Co zrobić, jeśli cena przy kasie okaże się wyższa niż na metce? Jak zrezygnować z zakupów w zagranicznym sklepie internetowym? Przed Czarnym Piątkiem przeczytaj porady UOKiK oraz Europejskiego Centrum Konsumenckiego dla kupujących na wyprzedażach i promocjach.
Czarny Piątek - poznaj prawa konsumenta

Czarny Piątek (ang. Black Friday) to amerykańska tradycja. Obchodzony jest następnego dnia po Święcie Dziękczynienia i od niego rozpoczyna się sezon świątecznych zakupów. Tego dnia sklepy zachęcają obniżkami cen. Również w Polsce wiele znanych marek przygotowuje w tym czasie specjalne oferty. Możemy spodziewać się promocji głównie w sklepach z elektroniką oraz odzieżowych. W tym roku Czarny Piątek przypada 25 listopada.

Przypominamy - kupując podczas wyprzedaży i promocji, masz takie same prawa, jak zwykle. Przepisy te obowiązują na terenie całej Unii Europejskiej. Pamiętaj, masz prawo do:

  • prawdziwej informacji o wysokości obniżki. Organizowanie promocji przez sztuczne podwyższanie ceny wyjściowej i następnie jej obniżanie do poziomu zbliżonego do regularnej to niezgodna z prawem nieuczciwa praktyka rynkowa. Pytaj, sprawdzaj (np. w intrenecie), ile zniżki sprzedawca ci oferuje i oceń, czy promocja jest naprawdę atrakcyjna.

  • zakupu towaru w korzystniejszej cenie. Wyższa należność przy kasie niż na metce czy na półce? Możesz kupić produkt w niższej cenie.

  • zwrotu zakupów internetowych bez podania przyczyny w ciągu 14 dni. Wystarczy, że przekażesz sprzedawcy wypełnione oświadczenie o odstąpieniu od umowy. Powinien on oddać ci cenę towaru i koszty przesyłki. Pamiętaj: jeżeli kupowałeś w sklepie stacjonarnym, możliwość zwrotu pełnowartościowego towaru zależy od dobrej woli sprzedawcy - to on ustala zasady.

  • reklamacji wadliwego towarutakże pochodzącego z promocji. Jeżeli towar ma wadę, złóż reklamacje u sprzedawcy. Możesz to zrobić w ciągu 2 lat. Zażądaj naprawy lub wymiany towaru, obniżenia ceny lub - jeśli wada jest istotna – masz prawo odstąpić od umowy. Skorzystaj z formularzy dostępnych na stronie UOKiK.

Jeśli szukasz ofert za granicą, sprawdź, czy sklep wysyła towar do twojego kraju i jakie są koszty związane z jego dostarczeniem. Przedsiębiorca może odmówić ci wysyłki tylko w uzasadnionych wypadkach.

Korzystaj z bezpłatnej pomocy dla konsumentów: zadzwoń lub napisz: infolinia 801 440 220, adres [email protected]l. Wsparcia udzielają też Rzecznicy Konsumentów i Inspekcja Handlowa. W przypadku zakupów od przedsiębiorcy z innego kraju UE pomocy szukaj w  Europejskim Centrum Konsumenckim należącym do  ECC-Net.

źródło: www.uokik.gov.pl

Miejski Rzecznik Konsumentów


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz
Komentarze

 

 

ReklamaBaner reklamowy firmy GOLDSUN
ReklamaBaner B1
Reklama
Reklama
Reklama